Bokeh frenzy

Medlem
Bokeh frenzy

Kul att ni verkar hänga på här med lite kamerasnack bland allt tv-spelande
Jag gör mitt bästa för att hålla trådarna intressanta och givande och ska försöka delge er både teknisk information som berättelser och bilder från mina fotoupplevelser.

Igår var det ju påskafton och vad passar bättre än lite vin i goda vänners lag samt mitt första test av Canon 85/1.2
För er som hängt med på min lilla fototeknik-skola tidigare idag så vet ni vad krämig bokeh är. Den här optiken är kungen av bokeh ska tilläggas!

Något som jag kom på att jag glömde i min lilla begreppsförklaring är bländare. dvs det som står efter omfånget, i det här fallet 85mm. 1.2 eller helt utskrivet f1.2 betyder att största bländaren är 1.2
För er som har en kamera där hemma kan ni titta längst fram på objektivet där det borde stå några siffor. Först omfånget t ex om det är en zoom kan det stå 17-55 och sedan kanske det står 2.8

2.8 betyder att din optik har största bländaren f2.8 och det är rejält ljusstarkt. Risken är att jag spinner loss här med en massa sköna begrepp medan ni sitter hemma och svär och inte förstår nånting. Jag ska påminna mig om att förklara begreppen allt eftersom de kommer upp.

Bländare: Varje optik har en bländare och kort kan man förklara att det är hålet som släpper in ljus till filmen eller sensorn i digitala kameror. Ju större hål, desto mer ljus når sensorn... ganska enkelt va?
Man kan också säga så här ju större hål, desto högre pris på optiken. Ljusstyrka är något som man får betala mycket för, just för att det är eftertraktat och behövligt om du ska plåta i dåligt ljus, säg inomhus eller konserter eller liknande.

Utan att dra iväg för långt här så förstår ni då att f1.2 är mycket ljusstarkt och därmed kostar multum.
Något som också hänger ihop med ljusstyrka är skärpedjup.

Skärpedjup: Man pratar om kort eller långt skärpedjup. Det vill menas den rymd i ett foto där du har skärpa. Resten kallar vi bokeh. För att förenkla lite ytterligare. Ett kort skärpedjup innebär att jag kan fotografera en linjal på längden och bara få säg 1cm som är skarp, resten är suddig. Ett långt skärpedjup kan vara att jag får hela linjalen skarp och kanske även väggen bakom. Man använder sig av skärpedjup för att isolera ett objekt. Säg att du är i skogen och ska plåta fågel. Du hittar en fågel som sitter i ett träd med en massa grenar och bråte runtomkring. Här vill du ju att betraktaren ska se fågeln och inget annat. Då vill man ha ett kort skärpedjup som bara omfattar precis det plan där fågeln befinner sig. Då använder du dig av en stor bländaröppning säg f2.8 och får då bara fågeln i fokus samtidigt som resten av trädet flyter ut och blir suddigt. Ett väl använt knep för att få ett rejält sug i bilderna!

Bländarsteg går i etapper och det här är en klassisk bländarskala:
1 • 1,4 • 2 • 2,8 • 4 • 5,6 • 8 • 11 • 16 • 22 • 32 • 45 • 64 • 90

Den stämmer inte exakt eftersom det finns steg mellan dessa också, men detta är hela bländarsteg och vi börjar så resten tar vi sen!

Det ni behöver lägga på minnet är att har vi f1.4 får vi extremt kort skärpedjup och kamerans sensor får mycket ljus. Använder vi istället f16 har vi ett långt skärpedjup och kamerans sensor får inte lika mycket ljus.

Vad betyder då detta i praktiken, förutom skärpedjup? Jo, en stor bländaröppning som jag redan varit inne på släpper in mycket ljus och en liten bländare släpper inte in lika mycket ljus till sensorn.
Mycket ljus till sensorn betyder att du får en kort slutartid i förhållande till om du använder en liten bländare och då måste ha en längre slutartid för att släppa in tillräckligt med ljus.

Ju mer ljus du har desto mindre bländare kan du använda utan att få rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa. Du vill ju inte gå omkring och få oskarpa bilder hela tiden, men det är det som händer om ljuset är för dåligt och slutartiden för lång.

Det finns olika knep hur man löser problemet med dåligt ljus. Plåtar man som jag "döda" ting i regel så kan man använda stativ och låta kameran stå och samla ljus utan att man för den skull får någon skakningsoskärpa. Skulle du däremot gå omkring utan stativ och försöka ha en slutartid på 1 sekund så förstår du själv att man inte kan hålla en kamera blickstilla i en hel sekund utan det slutar med svordomar och suddiga bilder. Ungefär så som det blir när du försöker plåta hemmafesten utan blixt med din kompaktkamera. För vi vet alla vad blixten på kameran kan göra för bilderna... det ser ut som ni har halloweenfest varenda eviga gång ni bjuder hem folk och alla är vitsminkade. NOT NICE!

Phu... det blir så mycket och så många begrepp så jag får ta mig en paus. Jag skulle ju för guds skull visa er bilder med bokeh... det kan ju hjälpa en aning så får ni lite att jämföra med.

Första bilden är med f1.2 dvs en jääääätestor bländare som ger ett jääääättekort skärpedjup. Ni fattar.

Nästa bild blir då på bländare f2.8

Som ni ser på första bilden är det bara knoppen av blomman som är i fokus och allt annat är utsmetat i en krämig bokeh. Bild nummer två har samma effekt men här är skärpedjupet lite längre och man ser därmed också lite mer detaljer av bakgrunden. Tänk er sedan att detta fortsätter och skulle jag visa en likadan bild (jag har ingen ni får fantisera) på bländare f11 så hade även marken bakom blomman varit skarp.

Nu ska jag äta mat. Hej svejs så länge!

ps. ber om ursäkt för mitt bibellånga inlägg.. jag ska skriva kortare ibland också så att alla bokstavsbarn där ute orkar läsa hela...

#blogg

Medlem
Bokeh frenzy

Jag har svårt att komma över hur oerhört fult ordet "bokeh" låter. Som om någon liten tonåring kom på det för att låta hipp hos sina kompisar... fast det är kanske vad foto handlar om?

Medlem

Haha.. ja det kanske inte är världens snyggaste ord... men det används väl flitigt i olika sammanhang? Pratar man inte bokeh även om vin?

Medlem

@Dvorak:
Bokeh = Det japanska ordet för "suddig". Finns många ord man kan använda istället för det japanska, men då får man inte verka duktig när någon frågar "Vad betyder det", vilket många verkar vara ute efter. Håller med dig i att det låter fult, eller ja, framförallt löjligt.

Gällande gluggen så låter det helt klart smaskigt med f1,2. Hade varit intressant att se det på en macroglugg.

Medlem

Inom fotovärlden tror jag inte man försöker låta duktig då man slänger sig med uttryck som bokeh, det är ett mycket vedertaget begrepp för oss fotografer. Sen får man ju använda andra ord för att förklara innehållet, om den du pratar med inte kan japanska dvs.

f1.2 på en macroglugg hade tyvärr varit helt värdelöst. Det märker du om du provar en riktig macrooptik att f2.8 eller f4 ger ett så löjligt kort skärpedjup att man nästan inte kan använda det. Jag plåtar oftast på f5.6 eller f8 då jag kör macro. Har med förstoringsgrad att göra tror jag, att skärpedjupet blir så pass kort. Macro innebär ju förhållandet 1:1 (1cm i verkligheten = 1cm på sensorn).

Medlem

Jag kan inte hålla med om att f2.8 ger ett löjligt kort skärpedjup. Däremot tror jag nog att f1.2 med största säkerhet gjort det, varför det skulle vara intressant att se då någon troligen hade funnit ett användningsområde för det.

Medlem

Skärpedjupet på f2.8 skiljer sig ju iofs beroende på vilken optik det handlar om. f2.8 som du ser på min jämförelse är inte löjligt kort, men det är å andra sidan långt ifrån ett macro det är taget med. Min 180mm macro går inte ens ner till f2.8 utan har f3.5 som största bländare, om jag kör den på f3.5 så blir skärpedjupet så kort att jag kan plåta enbart en rad i en vanlig bok, och få allt utom just den raden i fullständig oskärpa. Så det är alltså skillnad på f2.8 och f2.8 beroende på optik.

Det var det jag menade med ett makro och f1.2, du skulle i princip aldrig hitta fokus och om du gjorde det så skulle du kanske ha max 0.5mm i fokus. Svårjobbat minst sagt.

Medlem

För att underlätta, här kommer ett bländartest med makrooptik.
Så får ni bilda er egen uppfattning om vad som behövs.

http://www.dgrin.com/showthread.php?t=58028

1
Skriv svar