Medlem
Val av Grafikkort.

Tjenare.

Sitter just nu med ett GeForce 8600gt 256mb.

Och funderar på att bytta upp mig.
Men vad bör jag välja? Jag menar jag har ju spelat Crysis utan några som helt problem. Så egentligen klarar jag mig med det jag har, men lika bra o köpa ett bättre redan nu så jag med all säkerhet klarar mig ett tag till. Vill inte att kortet ska kosta mer än 1500 - 2000kr.

Inaktiv

4850 från ATI får du för ca 1500. Mycket kraft till liten slant. Klart en värd uppgradering från 8600GT.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Yep, HD4850 är det som gäller just nu

Inaktiv

Hd4850 utan att tveka.

Medlem

Jag som precis har 2000 liggandes på kontot till ingen nytta
I burken har jag ett 7950gt 512, kan nog vara värt en uppgradering.

MFC
Medlem

Varför får jag uppfattningen att ATI hör bäst hemma på en AMD-plattform och NVIDIA på Intels?

När man kollar på de paket så finns så är det sällsynt med ATI + Intel.. bara undrar, är det något jag inte vet eller är det obefogade orsaker.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

nj
Medlem
Skrivet av MFC:

Varför får jag uppfattningen att ATI hör bäst hemma på en AMD-plattform och NVIDIA på Intels?

När man kollar på de paket så finns så är det sällsynt med ATI + Intel.. bara undrar, är det något jag inte vet eller är det obefogade orsaker.

Inbillning

AMD köpte ju ATI för att komma åt bla grafikkretstillverkning men även moderkortschipset (för att kunna tillverka kompletta lösningar).
Dock så gör det inte direkt att Radeon-kort hör mer hemma med ett AMD-system.
Att Intel de senaste åren haft de bäst presterande processorerna samt att nVIDIA erbjudit de bäst presterande grafikkorten iom Geforce 8800-korten kan ju även ha spelat in.

Faktum är ju att Intel har större stöd för CrossFire än SLI, Intels egna moderkortskretsar har länge haft stöd för att köra CrossFire. Däremot SLI har det varit värre med så om man velat nyttja det med Intels processorer så har man tvingats köpa moderkort med nVIDIAs chipset.
Intel har förvisso lanserat sin Skulltrail-plattform för ett tag sedan som erbjöd SLI med deras chipset (genom att de lagt till ett chipset från nVIDIA på kortet), dock kostar det lite...

Medlem

Hijack av tråden \o/

Befinner mig i samma situation, i nuläget sitter jag på en "dell from hell":
p4 3.2
2gb ram
6800 gt

Både ny processor och grafikkort står på tapeten, men tänkte börja med kortet. Mellan sådär 800-1500 hade jag tänkt att lägga ner på kortet, vad för slags maskineri tror ni blir bra?

Eller bör jag vänta med kortet och införskaffa en ny prolle, risk för att den gamla blir en flaskhals? :$

Nj: :-?

Medlem

mullins, om du ska ha ett grafikkort, så välj ett HD4850, en processor däremot, klarar moderkortet C2D processorer? Vilken FSB klarar det?


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Hijackar lite jag med

Jag funderar på att smälla i nåt av de här korten i burken, men har svårt att bestämma mig för vilket.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD485...

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=PCRHD485...

Vilket är bäst tycker ni?

Dessutom så undrar jag om de överhuvudtaget kommer att fungera med resten av min setup?

Nätagg: Chieftec CFT-620A-12S 620W ATX/DualX EPS-12V 120mm Fan 20/24-pin (AMD&P4 OK)

Moderkort: Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

Processor: Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz 2MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Medlem

Jag köper dubbla uppsättningar av Powercolors kort då jag tyckte att det va snyggare låda och kort. Det är ganska mycket samma kort så det borde inte vara nåt att fundera över utan bara ta den som du tycker verkar bra. Däremot har jag läst att folk har haft problem med kylningen på sapphire kortet. Vet inte om det är sant men tror det stod nåt i kommentarerna på komplett.se.


signatur
Medlem

@ Pilskin, ja Saphire finns ju i lager för det första, annars är det nog ingen skillnad förutom mjukvara du får med, om äns det.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Ok, tack för svaren, blir nog att jag beställer imorrn.

Inaktiv

Har själv en bunt P4-burkar men använder mest nyare grejor.
Har man P4 och vill uppgradera anser jag att man ska skaffa ett helt system PCI-e och så vidare.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jag rekomenderar 4850 till alla som funderar på att byta upp sig i dagsläget, det slår ju lungt det mesta på marknaden, speciellt med tanke på vilken prisklass det ligger i.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

MFC
Medlem

HD4850 i all ära men jag är starkt skeptisk till kylningen på ATIs monsterkort. Antingen har ATI lyckats med något ingen annan gjort eller så snålar de för att hålla nere priset?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Om du refererar till 4850s fläkt så är det bara så att fläkten går på lågvarv. Kommande drivrutiner bör fixa detta, inte för att det behövs om man inte skall överklocka kraftigt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

4850/4870 ger mest valuta för pengarna och blir mest fart i brallan med

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Om du refererar till 4850s fläkt så är det bara så att fläkten går på lågvarv. Kommande drivrutiner bör fixa detta, inte för att det behövs om man inte skall överklocka kraftigt.

Det ska visst gå att höja varvtalet på fläkten genom att ändra i en konfigurationsfil.

Inaktiv

Jo det har jag gjort också. Ingen rolig historia bortom 40% :).


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Som sagt, enda "problemet" med HD4850 är att fläkten inte går på fullt som den ska, men lätt fixat med hjälp av lite googling eller att helt enkelt vänta på nästa drivrutins uppdatering

Inaktiv

Som jag ovan antytt är det inte ens säkert att man vill att fläkten ska gå så mycket snabbare... Testade 60%, var förfärligt i mina öron.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

MFC
Medlem

prestanda i all ära men drivrutiner o pill för att höja fläktvarvet .. när det borde vara inställt från början känns lite .. konstigt.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Haha som om alla drivrutiner vanligtvis är helt perfekta :). Man behöver INTE ändra fläkthastigheten på 4850 ändå.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av MFC:

prestanda i all ära men drivrutiner o pill för att höja fläktvarvet .. när det borde vara inställt från början känns lite .. konstigt.

Du menar som när många Geforce 8800GT-ägare var tvungna att börja fippla med tredjepartsprogram för att kylarna på deras grafikkort inte kylde ordentligt pga fläktarna aldrig varvades upp över 30% (vilket det dröjde ett bra tag innan det fixades om jag inte minns fel) så det var en del som brände sina kort direkt efter korten släppts?

När det gäller all ny hårdvara så kommer det alltid att dröja innan drivrutiner mognat så de fungerar felfritt, oavsett tillverkare.
Att AMD/ATI fick snabba på release av HD 4850 med någon vecka gjorde nog inte saken bättre heller då det var rätt många butiker som börjat sälja korten före satt datum. Har för mig att de drivrutiner som fanns att ladda ner från AMD inte ens hade stöd för kortet då tex...

MFC
Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av MFC:

prestanda i all ära men drivrutiner o pill för att höja fläktvarvet .. när det borde vara inställt från början känns lite .. konstigt.

Du menar som när många Geforce 8800GT-ägare var tvungna att börja fippla med tredjepartsprogram för att kylarna på deras grafikkort inte kylde ordentligt pga fläktarna aldrig varvades upp över 30% (vilket det dröjde ett bra tag innan det fixades om jag inte minns fel) så det var en del som brände sina kort direkt efter korten släppts?

När det gäller all ny hårdvara så kommer det alltid att dröja innan drivrutiner mognat så de fungerar felfritt, oavsett tillverkare.
Att AMD/ATI fick snabba på release av HD 4850 med någon vecka gjorde nog inte saken bättre heller då det var rätt många butiker som börjat sälja korten före satt datum. Har för mig att de drivrutiner som fanns att ladda ner från AMD inte ens hade stöd för kortet då tex...

Det faller mig ändå märkligt att man måste fippla med inställningarna det första man gör. Och bättre blir det inte av att kort pajjar på grund av klena drivisar. Icke desto mindre så tycker jag kylningen på HD4850-kortet är lite väl optimistiskt i förhållande till prestandan. Tur man kan se kortet innan man köper det så man vet vad man måste göra för att förebygga överhettning. Gäller givetvis alla kort som har fläktar som blåser fjuttluft.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Enda anledningen Radeon4850 går varmt är för en drivrutinerna, inte för att fläkten är 'dålig'. Dock så behöver man inte ändra inställningar överhuvudtaget - kortet går varmt, ja. Men inte tillräckligt varmt för att det ska ta skada, majoriteten av köpare kör garanterat utan ändrade fläktinställningar och det går fint.

1
Skriv svar