Medlem

Darth har väl fått en del smällar i den här tråden. Inte helt oförtjänt, men stundvisa poänger har han ändå. Vill bara säga det för att väga upp. ~
Exempelvis är jag själv allergisk mot musikvideos, och anser det innebära avdrag på minst 50 respektpoäng bara där.

Kan jag även passa på att nämna några av de klassiker jag lämnat ute, då jag hållit mig till ganska aktuella exempel. Utöver att jag vill nämna Fable's musik, så finns där oförglömliga godingar som Theme Hospital, Neverhood, Curse of Monkey Island.
Castlevania och Megaman är spel som jag nästan uppskattar musikstyckena mer än spelen, oavsett hur mycket stenkast jag förtjänar för en sådan kommentar, men den är inte helt utan grund.

Angående spelmusik som ju tråden handlar om, och inte hur musik allmänt är uppbyggt och varför vi tenderar till den. Utsökt nog så måste man väl konstatera att ens hållning till ett spel betyder så mycket för att musiken i den ska vara minnesvärd. De jag själv nämnt i detta inlägg tillhör mina absoluta favoriter av titlar. Produktionsvärdet kan nog göra någon tredjedel, men associationen till en scen eller emotionellt stadie förhöjer kontakten till musik, samtidigt som den förhöjer stunden.
Egentligen skulle man väl kunna göra en tråd där man kan få delge sin mest minnesvärda scen/stund i ett lir, skulle stort sett vara än mer intressant. Finns ju så oavsett läggning mycket bra spelmusik menar jag.

Ursäkta min enkla textvägg.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

DarthZ du verkar vilja vara pretto, men slutar som antipretto

när vi snackar om en seriös och bra musikvideo (kanske är relativt sällsynt) så höjer kombinationen av ljud/bild/video upplevelsen..
det finns band såsom Neurosis, Red Sparowes, Tool (och kanske Mono, vet inte om dom kör på samma grej live) som skapar en atmosfär genom att bygga upp en väldigt speciell ljudbild ihop med videos som spelas upp samtidigt live
detta förhöjer hela upplevelsen, och även om det är extremfall med band som dessa så är det ju den känslan många band vill på något sätt fånga genom musikvideos

..sen att de enda musikvideos du sett går på mtv/ztv får stå för dig ^^

edit: värt att nämna är att banden jag räknade upp är kraftigt influerade av pink floyd, som gjorde detta till sin grej (afaik, kanske fanns band före som inspirerade dem)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Värt att nämna är att inte de enda musikvideos jag sett går på MTV/ZTV... Fjornsvavne, inte så ska du ha skit för att du gillar en speciell musik mer än en annan; jag har ingen åsikt om vad folk gillar och ogillar för musik. Jag är som sagt elitist som låter alla ha sina åsikter och tycker då inte heller att någon är sämre för att dom tycker annorlunda... nu kanske detta är en liten konstig blandning men thats me.

Pink Floyd? Deras musik är extremt nära klassiskmusik - jag kallar hellre dom klassiskmusik än rock, blues, pop eller experimentell musik. För i grunden spelar dom oerhört mycket klassiska melodier, harmonier och arrangemang. Kommer med fler svar sen.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Inaktiv

även om musik är svår att lägga i fack så kan man väl ändå analysera skalor som används och takter osv..
och då har väl inte pink floyd särskilt mycket med klassisk musik att göra?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

jag säger Oblivion:D


signatur

Snusar till varje pris!

Inaktiv

prikk, du har inte så stor koll va?
Pink Floyd är ett av de enda banden från 60-70 (rätta mig om jag har fel..) talet som arrangerade och komponerade klassisk musik till nya ovanliga uppsättningar, t.ex. elgitarr, elbas, trummor och sång... de blandade även in lite psykadelika; men deras musik är extremt strikt som du inte hittar i någon annan musikgenre än just klassisk musik.

Pink Floyd är ett av mina favorit band - så dont get me wrong.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

pink floyd har jag inte så stor koll på, nope
bara modernare band som blev starkt influerade av dem ^^
ge gärna lite exempel på låtar med väldigt klassiska inslag de gjort


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Final Fantasy X har ett riiiktigt gött soundtrack, sen gillar jag inte spelen så mycket, men musiken är najs.
All zelda musik är utan tvekan underbar.
Alla retro-klassiker som super mario och sånna också givetvis:)

Medlem

* Doom serien
* Duke Nukem 3D
* Quake 4 (kommer på mig att nynna den ibland )
* Command & Conquer och Red Alert


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Många olika åsikter...

Men(!), det finns ett visst stycke som slår allt - Temat från Monkey Island 2.

Så det så.

Inaktiv

Zelda: Ocarina of Time
World of Warcraft
Battlefield spelen.

Lätt.


signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem."
Ken Olsen, Digital, 1977

Inaktiv

FF-musiken. Chrono-musiken. Need to say more?


signatur

To swing is not to Wii.

Inaktiv

och halo.


signatur

To swing is not to Wii.

Medlem

Vad är detta? Är det ingen som tycker om Starcraft musiken

Medlem

Diablo 2
Max Payne
Battlefield 1942
Empire Earth
Megaman
Sonic

Finns många fler som inte kan kommas ihåg.

Laddade ner ett musik-pack med LotR tema till Oblivion, så fick aldrig höra original musiken, tur det kanske, kan tänka mig hur mainstream den var.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Last Ninja 1 & 2 till C64 helt klart bästa spelmusiken enligt mig. Eftersom det inte finns några ljudeffekter i spelen behövs det en låt som håller uppe tempot och stämningen och det är precis oftast det låtarna gör.

Sen eftersom jag gillar hårdrock (bl.a.) så sitter ju Duke Nukem 3D-ledmotivet som en smäck också


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Inaktiv

Jag tror man måste dela upp detta i "era". Jämför en orkestral mp3 (eller ogg vorbis) i dag med en MOD från Amiga eller en SID från C64. Är de ens jämförbara?

Musik i dessa samanhang är oftast avsett att skapa en känsla, en inlevelse. Om denna musik lyckas så märker man den inte ens - den bara finns där. Funkar precis som bra filmmusik.

Jag ifrågasätter också vad spelmusik är. Snackar vi bara "in-game", eller är intro, ledmotiv eller "extro" också gångbara? Om de är så skulle jag vilja påstå att "Still Alive" från Portal inte bara är bäst för året, utan även banbrytande.

För in-game är det knepigare, eftersom man (som sagt) inte riktigt hör den riktigt bra musiken - man upplever den. Den musik man hör är, även om mycket bra, ofta malplacerad.

För samtida (säg upp till tio år tillbaka):
Relic gjorde ett enormt bra jobb med Homeworld. Ofta hörde jag inte musiken, jag bara upplevde den.

Valve är ofta ett säkert kort (de har skrämmande duktiga snubbar).

D.I.D. gjorde något ganska schysst med F-22 ADF och TAW.

Rockstar North. Även att de numera "bara" använder redan gjord musik - det kräver erfarenhet att sätta rätt musik i rätt tillfälle. Tänk GTA:SA, när du hamnar i "outbacks" och får country&western "Queen of Hearts". Lysande!

Westwood: Command & Conquer. Originalets musik får mig fortfarande att känna den där speciella känslan som C&C skapade - ett banbrytande RTS.

[EDIT: Skäms] Jag glömde helt bort Populous (DMA/Lionhead) och första Settlers (Blue Byte).

Ett spel jag tror många tyvärr missat, men som har kanon-musik är "Tropico" från "PopTop Software".

Någon nämnde "Ghost 'n Goblins" för C64. Helt otroligt soundtrack. Spela upp första sekunden (!) för oss som spelade spelet och vi transformeras tillbaka till tiden vi spelade det. Samma med "Shadow of the Beast" för Amiga - vilket sound! Kommer någon ihåg musiken till Space Quest 3, eller Monkey Island? Som musikstycken räknat kanske inte något att hänga i granen, men för de spelen *då* så var dessa mästerverk.

Jag skulle kunna spinna vidare på många, många spel och in-game, intro, outro o.s.v. stycken, men skulle det ha betydelse? Jag spelade in ett band (båda sidor av en 90-minuters kassett) i mitten av 80-talet med spel- och demo-musik, och jag kan inte räkna antalet bekanta som ville ha kopior av detta band som bara inehöll musik från spel och demos - många som inte ens hade dator ville ha kopior.

Kanske det är (eller var) en indikation på att vi faktiskt är jävligt bortskämda? Vi blir serverade på silverfat "Creme de la Creme" av alla mediatyper från många utvecklare - det är trots allt vad de använder för att försöka få oss att köpa deras alster.

Inaktiv
Skrivet av tamlin:

Jag tror man måste dela upp detta i "era". Jämför en orkestral mp3 (eller ogg vorbis) i dag med en MOD från Amiga eller en SID från C64. Är de ens jämförbara?

Musik i dessa samanhang är oftast avsett att skapa en känsla, en inlevelse. Om denna musik lyckas så märker man den inte ens - den bara finns där. Funkar precis som bra filmmusik.

Jag ifrågasätter också vad spelmusik är. Snackar vi bara "in-game", eller är intro, ledmotiv eller "extro" också gångbara? Om de är så skulle jag vilja påstå att "Still Alive" från Portal inte bara är bäst för året, utan även banbrytande.

För in-game är det knepigare, eftersom man (som sagt) inte riktigt hör den riktigt bra musiken - man upplever den. Den musik man hör är, även om mycket bra, ofta malplacerad.

För samtida (säg upp till tio år tillbaka):
Relic gjorde ett enormt bra jobb med Homeworld. Ofta hörde jag inte musiken, jag bara upplevde den.

Valve är ofta ett säkert kort (de har skrämmande duktiga snubbar).

D.I.D. gjorde något ganska schysst med F-22 ADF och TAW.

Rockstar North. Även att de numera "bara" använder redan gjord musik - det kräver erfarenhet att sätta rätt musik i rätt tillfälle. Tänk GTA:SA, när du hamnar i "outbacks" och får country&western "Queen of Hearts". Lysande!

Westwood: Command & Conquer. Originalets musik får mig fortfarande att känna den där speciella känslan som C&C skapade - ett banbrytande RTS.

[EDIT: Skäms] Jag glömde helt bort Populous (DMA/Lionhead) och första Settlers (Blue Byte).

Ett spel jag tror många tyvärr missat, men som har kanon-musik är "Tropico" från "PopTop Software".

Någon nämnde "Ghost 'n Goblins" för C64. Helt otroligt soundtrack. Spela upp första sekunden (!) för oss som spelade spelet och vi transformeras tillbaka till tiden vi spelade det. Samma med "Shadow of the Beast" för Amiga - vilket sound! Kommer någon ihåg musiken till Space Quest 3, eller Monkey Island? Som musikstycken räknat kanske inte något att hänga i granen, men för de spelen *då* så var dessa mästerverk.

Jag skulle kunna spinna vidare på många, många spel och in-game, intro, outro o.s.v. stycken, men skulle det ha betydelse? Jag spelade in ett band (båda sidor av en 90-minuters kassett) i mitten av 80-talet med spel- och demo-musik, och jag kan inte räkna antalet bekanta som ville ha kopior av detta band som bara inehöll musik från spel och demos - många som inte ens hade dator ville ha kopior.

Kanske det är (eller var) en indikation på att vi faktiskt är jävligt bortskämda? Vi blir serverade på silverfat "Creme de la Creme" av alla mediatyper från många utvecklare - det är trots allt vad de använder för att försöka få oss att köpa deras alster.

Eftersom det enda du rabblat är åsikter så tänker jag inte påpeka att du har fel i det du säger... förrutom det att du antyder att det var svårare förr i tiden att skapa mästerverk, vah? Menar du då tekniskt sätt? Det har ju ingen mening. Elektronika musiken nu förtiden är ju inte ändrad från vad den var då tv-spelen kom (jag räknar in 8-16 bitars musik eller vad det nu är för bitars till electronica) i uppbyggelse?

Och sen så undrar jag om du menar kanon-musik eller "KANON" musik? Det är 2 helt olika saker.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av DarthZ:

Äh skit, jag skrev X antal hundra rader men blev auto utloggad av FZ så texten försvann när jag skulle posta... redigerar detta inlägg istället här under när jag orkar:

När det händer ska du trycka ctrl+z då kommer din text tillbaka

I övrigt: Metal gear solid 2: Sons of libarty och Oblivion = WIN


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv
Skrivet av DarthZ:

Eftersom det enda du rabblat är åsikter så tänker jag inte påpeka att du har fel i det du säger... förrutom det att du antyder att det var svårare förr i tiden att skapa mästerverk, vah?

Absolut inte. Det var tekniskt svårare att krama ur komplexa ljud ur hårdvara förr i tiden, men det fanns samtidigt mycket mindre utbud varför wow-faktorn infann sig enklare.

I dag krävs ofta(st?) studioproduktioner med professionella musiker, i vissa fall symfoniorkestrar, för att inte nämna att publiken av i dag vant sig vid mycket högre kvalitet.

En indikation att det faktiskt var mindre svårt förr i tiden (vandrar "några" år före datorns begynnelse) kan vara att "de gamla mästarnas musik" (Vivaldi, Mozart, ...) fortfarande är gångbar. Hur många stycken från 1990-2007 kommer att kommas ihåg om ens hundra år tro?

Citat:

Menar du då tekniskt sätt? Det har ju ingen mening.

Därom kan man nog tvista. Som programmerare sedan början av 80-talet, och hobbymusiker nästan lika länge, så kommer jag ihåg vilka revolutioner SID resp. MOD var för sin tid. Sett i det skenet så kan jag nog argumentera för att ett stycke som idag skulle te sig mindre än minimalistiskt, renat av simpelt, kunde för mig vara ett mästerverk - teknisk sett.

Citat:

Elektronika musiken nu förtiden är ju inte ändrad från vad den var då tv-spelen kom (jag räknar in 8-16 bitars musik eller vad det nu är för bitars till electronica) i uppbyggelse?

Jag har inte följt den rörelsen alls, men har de inte en förkärlek för 8-bits system (med C64 SID eller liknande synthesizers)? Av tidiga 16-bits system känner jag bara till ett - TI-99/4A - och har ingen aning om vad det kunde prestera. Gammal IBM-kompatibel 16-bits PC (80286/386SX) räknar jag inte ens in, för innan SoundBlaster så presterade de pip i en inbyggd högtalare. Efter det komm 32-bits systemen som t.ex. Amiga eller Atari ST.

Citat:

Och sen så undrar jag om du menar kanon-musik eller "KANON" musik? Det är 2 helt olika saker.

"War never been so much fun" - Amiga-versionen av Cannon Fodder.

Medlem

Måste nog säga Mega Man 2 musiken :heart:
Fast jag är ju också en sådan person som älskar chip musik:)

Medlem

http://youtube.com/watch?v=mfxcQ5iQ-V8

Spark Mandrill. Det är mina ungdomsdagar och jag njuter än idag.


signatur
Medlem
Skrivet av TixFrix:

http://youtube.com/watch?v=mfxcQ5iQ-V8

Spark Mandrill. Det är mina ungdomsdagar och jag njuter än idag.

Den låten var riktigt skön .:)

Inaktiv

Morrowind är det spel som har den bästa spelmusiken

Medlem

Musiken i zone of the enders 2 är den bästa spelmusik jag vet för tillfället...

MFZ
Medlem

Monkey Island lätt.

michael land galore.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Shadow of the Colossus har ett bra soundtrack

Inaktiv

Jag tycker magman 2, megaman 3 och megaman 4 till Nes har en underbar spelmusik, den har som en egen liten dramatik

Även Super Mario musiken sätter sina spår i en.

Jag tycker också om Anvil of Dawn musiken (PC) som, kombinerat med spelandet av spelet, då och då får mig att rysa till.

Nåt annat som får mig att rysa är också när jag hör musiken till Deja vu till Nes.

Men egentligen har jag alldeles för många favoriter för att kunna välja.

Inaktiv

Några favoriter:

Xenophage: Alien Bloodsport
Golden Sun 2
Cho Ren 64
Duke Nukem 3D
Command & Conquer (hela serien fram till Red Alert 2: Yuri's Revenge).
Supremacy
Jets'n'Guns

Sedan massa Final Fantasy och allt det där. Listan skulle kunna rulla på i evigheter.

Första inlägget btw

Skriv svar