Civila dödsoffer i Modern Warfare 2?

Inaktiv

bleh. oskyldigt "folk" har dödats helt utan orsak inom spel sedan urminnes tider.

Och hur någon efter alla dessa år fortfarande blir upprörd över det är rätt så fånigt.

Medlem

"You should do a story about me sometime"
-Why should we do a story about you?
" Cause I'm so fucking good!"

Inaktiv

-edit- Efter föregående kommentar tar jag tillbaka det jag har sagt -edit-

Om det är ett filmklipp där terrorister skjuter alla de ser så kanske det är så att det är ett cinematiskt klipp för att se de otäckheter terroristerna gör innan man själv som spelare dödar terroristerna?

Det framgår inte ur FZs beskrivning av klippet att man själv spelar som en terrorist i detta sammanhang.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Inaktiv

Det är väl bara låta bli att skjuta dom eller?

Herre gud det är ett spel...

Tredjepersons perspektiv?? Har jag missat nåt?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

döda civila vad är det som är farligt med det?
finns massor med spel där man kan döda oskyldiga.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det här var jävligt smaklöst. Det ser ut som att man spelar själv och att det inte bara är en filmatiserad inledning. Dessutom var det utdraget (stängde av filmen efter en stund för man mådde bara dåligt av att se skiten).

Sån här smörja hoppas jag inte få se i något spel. Tur att jag redan sedan tidigare inte tänkt köpa det här (pga avsaknaden av dedikerade servrar).

Om det är en del av spelet - vad fan går det ut på?!

Medlem

herrejävlar va fett...det här spelet kommer bli så jävla grymt det är fan inte sant...längtar som aldrig förr

Medlem

Vad är det som händer på fz, vad i helvete är det för rubriksättning..?

Trodde det rörde stora förändringar i spelet, att dom plockat bort något eller liknande sen klickar man vidare och ser detta.

Lite pinsamt av FZ, man vet att det är många som är ilskna på IW för att man tog bort dedikerade servers på PC och spelar på det precis som skittidningar som aftonbladet gör.

Det är ett krigspel och folk dör även civila.
Hur många andra spel har ni inte recenserat när folk dör utan att kommentera det, dessmindre dedikera en rubrik på enbart för att avslöja "skandalen".

Har för mig att det sprängdes en atombomb i en stad i Cod4 med som säkerligen resulterade i civila offer, borde inte det också varit skandalöst med era mått mätt?

Gillar FZ skarpt men tycker det var jävligt billigt att försöka spela på de uppspelta känslorna mot IW och basunera ut detta.

Är säkert en del av storyn att civila blir slaktade.
Ryker ju med ett antal civila i spel som ni hyllat till skyarna tex GTA4 med..;)

Medlem

Så jävla tråkigt att det alltid ska komma till den här diskutionen om och om igen...

Civila dör i film och i tv-serier, till och med i verkligheten dör civila till höger och vänster. Medan jag skrev den här postningen dog säkerligen 100 om inte 1000-tals civila.

Ingen reagerar... Men så fort en bunt polygoner i ett spel ser ut som en civil, så jävlar är det illa...


signatur

---
Boo!

Medlem
Skrivet av BigD:

Lite pinsamt av FZ, man vet att det är många som är ilskna på IW för att man tog bort dedikerade servers på PC och spelar på det precis som skittidningar som aftonbladet gör.

Avsaknaden av dedikerade servrar är en av de största nyheterna inom PC-världen, så du får nog finna dig i att läsa om det inte bara i Aftonbladet...

Skrivet av BigD:

Det är ett krigspel och folk dör även civila. Hur många andra spel har ni inte recenserat när folk dör utan att kommentera det, dessmindre dedikera en rubrik på enbart för att avslöja "skandalen".

Skillnaden är att i andra spel vandrar man inte runt på en flygplats och massakrerar hundratals människor... OM nu detta är en del av spelet (och inte bara en filmsekvens) så är det väldigt ovanligt.

Medlem

Tror knappast att det här lär vara i närheten av spel såsom Postal 2 eller GTA spelen då det gäller civila dödsoffer.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

De som dödar de civila i spelet är ju de man som spelare ska döda? Vad är felet?

Vore det bättre att döda dem om de inte gjort något fel?

Medlem

Jag tycker själv att det är bra att man för in detta i serien. Dels därför att civila dör i bra mycket större skaror än soldater i de flesta krig, vilket bör speglas av spelet, och att det kanske även gör att spelet blir lite mer taktiskt och vi slipper alla idioter som springer runt och manglar med valfritt höghastighetsgevär :P.

F.ö tycker jag inte heller att avsaknaden av dedikerade servrar är något överraskande, det är ju för fan inte CS vi snackar om eller? Väx upp o gnäll mindre, de vet vad de gör bra mycket bättre än vi.

Medlem

Amerikanarna kommer bli tokiga om dom ser det här, som med allt annat som dom klagar på. Men tycker det fan är värre att se dom i media och snacka massa skit som skadar ungdomar jämfört med ett spel.
Tycker inte alls att dom går över gränsen. Civila dör i krigsfilmer också, så varför kan dom inte göra det i spel?

Medlem

Usch ja terrorister som dödar civila! För så ser ju verkligheten inte ut. Al Quaida ger ju bara ut nallebjörnar och kramar när de gör något!

Medlem
Skrivet av Guran:

Vi vill gärna se oss som civiliserade varelser. Men historien har väl visat rätt många gånger hur "mörka" vi är som släkte egentligen. Om nu vi kan släcka våran törst genom medier av andra slag så måste väl det ändå vara bättre än att ge sig ut irl? Och alla med moralpanik ge fan i att titta eller spela. Ingen som tvingar er. Lika lite som Romarna var tvungna att stå och heja när slavar vart slitna i stycken.

För att inte tala om att vi fullständigt skiter i andra varelser (läs övriga djur) och beter oss hur fan vi vill mot andra. Allt i tron om att vi är mer värda än dem.

Medlem

Ser inget problem med att döda civila i spel, varför skulle detta vara mer moraliskt fel än att massmörda sina invånare i sim city. Spel är inte verkliga och jag blir bara nöjd om kan jag bli berörd av ett spel.

Medlem
Skrivet av RogerAndOut:

F.ö tycker jag inte heller att avsaknaden av dedikerade servrar är något överraskande, det är ju för fan inte CS vi snackar om eller? Väx upp o gnäll mindre, de vet vad de gör bra mycket bättre än vi.

Nu vill jag inte gärna highjacka tråden, men nu blev det väl ändå galet... Alla codspel uton cod 3 (konsol endast) har haft dedikerat serverstöd...
Som 99,9% av alla andre fps som kommit sen quake...

Medlem
Skrivet av jompadoddle:

Usch ja terrorister som dödar civila! För så ser ju verkligheten inte ut. Al Quaida ger ju bara ut nallebjörnar och kramar när de gör något!

Jag har inget emot att man har med terrorister som mördar civila i ett spel (även om jag klarar mig lika bra utan). Det som stör mig är att MAN SJÄLV går runt och massakrerar civila på en flygplats, helt utan något som helst syfte. Det är dessutom så utdraget att man mår illa av skiten.

När man tänker efter inser man att detta förmodligen är ett sätt för IW/Activision att få publicitet för spelet (vilket man garanterat kommer att få) och på så sätt få gratisreklam och tjäna mer pengar (vilket det mesta verkar ha handlat om på sistone...).

Medlem

Smällde de inte av en atombomb i en stad i ettan? Lär ha varit en del civila som rök (bokstavligt talat) där.

Har man spelat online och råkat göra en teamkill så borde man antagligen bryta ned och gråta enligt vissa. Själv är jag försiktigare nästa gång men inte ligger jag vaken på natten och vrider mig i ångest över det.

Låt även dataspel få ha vuxna berättelser, precis som i andra medier. Låt åtminstone ett spel avspegla verkligheten (om spelmakarna vill det) som den är utan att vara inlindad i rosa plysh. Det är inte Tyskland vi lever i (tänker på deras censur).

Skilj på verklighet och fiktion.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag säger bara "Carmagedon" undrar hur det spelet varit utan civila.

Inaktiv

I verkligheten så dör civila så det är bra att det speglas i spel som handlar om konflikter så att folk inte får en felaktig uppfattning om krig.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Detta är iofs bra nyheter, ju mer man får döda ju bättre är det.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Hahaha, detta går ju bara att skratta åt. "ÄR det ok att döda civila i spel?" Man frågar alltså om det är ok att döda en datorstyrd karaktär som INTE skjutit mot dig? I spel kan det ju jämställas vid att skjuta en fiende som inte sett dig än.

Är det förresten verkligen ok att döda en virtuell avatar av sin kompis i t.ex. Battlefield? Är inte det omoraliskt?

Medlem

Våldtäckt av gamla och barn förekommer också flitigt i krig, ska vi tillåta det i spel också?
Jag tror det är en tidsfråga innan vi får se det!
Men, so what, det är ju bara ett spel!

Medlem
Skrivet av Jonny:

Våldtäckt av gamla och barn förekommer också flitigt i krig, ska vi tillåta det i spel också?
Jag tror det är en tidsfråga innan vi får se det!
Men, so what, det är ju bara ett spel!

Självklart ska vi tillåta våldtäkt i spel samt mord på gamla och barn. Om man finner det smaklöst behöver man inte spela det ( jag skulle inte spela det).

Ingen blir direkt skadad pga våld i datorspel (senare effekter kan diskuteras) och om någon skulle vilja uppleva något hemskt i ett spel vem är jag att döma? När allt kommer omkring springer jag runt och dödar folk i spel utan en andra tanke. Hur sjukt är inte det.

Medlem

Hahahahaha, som rambo 4 typ, fast mindre blod. Nästan lite otrevligt faktiskt...

edit: synd att slakten kommer bli påtvingad i tredjeperson bara - det blir mindre personligt då... mindre realistiskt, dvs mindre kul.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Äh!

Ser man mellan fingrarna och kan slakta critters som i t ex World of Warcraft utan att ens blinka... så vafan är det för skillnad då i att göra samma sak fast på "oskyldiga människor" i ett spel. Vilket också kan göras i det folkkära spelet World of Warcraft.

Rena fjanteriet med all uppståndelse.

Ska vi också lipa över jaktspelen där man kan skadeskjuter djur och låter dem "lida"?

Ingen levande människa kommer till skada så vad är problemet? Skall man inte heller kunna skojas för att man är rädd att personer skrattar så mycket att han får en hjärtattack...?
Den som blir taggad av att göra folkmord efter att ha kört över eller skjutit civila som i t ex GTA, har garanterat haft nån typ av störning sen ett bra tag innan.

Nåja, det finns ju Wii Sports eller vad det heter för dom som inte står ut med slagsmål som generas av en dator.

Skriv svar