för varmt i datorn??

Medlem
för varmt i datorn??

Hejsan!

Jag hade tidigare ett chassi där vissa spel fick min dator att starta om då den blev för varm...
nu skaffade jag ett nytt chassi
Antec P193 med totalt 6st fläktar

När jag har igång Speedfan så visar processor 1 och 2 typ hela tiden 52-54 även med max fläkt hastighet.
resten av datorn (förutom grafikkortet ligger på typ 30-32)

när jag kör igång spel sen, typ AION på högsta, så kan grafikkortet gå upp till 65-70 och preocessorn runt 60

är detta onormalt för processor/grafikkort?

har intel core 2 duo
och ett XFX 280

vore tacksam för svar

Inaktiv

70 är ingen fara för grafikkort, så det är lugnt. 60 i load är egentligen inte farligt för processorn heller, men 52-54 låter högt för att vara idle. Sitter CPU-kylaren ordentligt? Om du kan så ta av den, rengör kylare och CPU från kylpasta, applicera lite ny kylpasta (som ett riskorn räcker) och montera kylaren igen.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Tack så mycket för svaren!
ska testa det

Medlem

sådär, skaffade en ny kylare istället då det inte gav något resultat med ny pasta, nu ligger den på typ 38 istället på idle och max 48 vid belastning ^^

tack så mycket för hjälpen!

Inaktiv

Ungefär som min. Min E7200 kan inte komma under 36... Ena kärnan är 36, andra 38. Tror det är en liten tempbugg


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Hijackar tråden lite.

Tänkte på det här med att aplicera kylpasta.. ska man bara lägga en liten klick i mitten på cpu;n, och sen sätta på kylaren, och så fixar trycket utsmetningen, eller ska man smeta ut själv först, sedan sätta på kylaren?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Du spelar faktiskt inte så stor roll Själv tröck jag ut en liten klick och sen monterade dit CPUn.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Inaktiv

Låt kylaren göra jobbet. Om man själv smetar ut det så ökar riskerna för att smuts, fett och luftbubblor smyger sig in och det vill man inte. Men som ovan sade, rätt hugget som stucket.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

japp, okej, ska göra så.


signatur

Ducati Streetfighter 848

1
Skriv svar