Ljud via DVI-HDMI kabel

Medlem
Ljud via DVI-HDMI kabel

Skulle tro att tråden passar in på "Hårdvara"-avdelningen, annars får en mod flytta.

Jag har ett 4870-kort, som tydligen stödjer ljud via DVI uttaget. Jag vill få både bild och ljud från datorn in i min nyköpta tv, så jag åkte nyss ner på OnOff och köpte en sån här kabel

.

Jag kopplar alltså DVI från grafikkortet in i TVn (HDMI). Och jag får bild på en gång, men tyvärr inget ljud. Har någon något tips på hur jag ska lösa detta? Eller har jag gjort något fel? Oerhört tacksam för svar, vill ju kunna kika på film!

Tack så länge!

Medlem

Vad är det för märke och exakt modellnummer på det grafikkort du har?


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

XFX ATI Radeon HD 4870 XXX

Medlem

ATI har haft med en speciell drivare för just det i de senaste (funnits några månader nu) Catalystversionerna. Jag har bara sett den i Vista och Windows 7, är osäker på om den var med i XP.
Den heter helt enkelt något i stil med HDMI Audio driver och listas som en ljudenhet. Om du väljer den som standardut-enhet så ska det funka finfint.
Det här har jag testat på min 3870x2 snarare än en 4870, men har ingen anledning att tro att de skulle ta bort funktionalitet mellan generationerna.

Medlem

Jag kör med Windows 7. Så här ser det ut just nu:

Jag antar att det är den översta du menar är den från ATI. Även fast sladden går från DVI i datorn till HDMI i TVn, så står det ju att den inte är inkopplad. Vad är felet?

Medlem

Jo, det var ju den jag menade. Ingen aning om vad felet kan vara. Du råkar inte ha dubbla DVI-utgångar och drivaren bara stödjer den första eller något i den stilen?

Medlem

Prövade byta utgång, och det fungerar fortfarande inte. =/

Medlem

Nåt jag läste tidigare, men inte kommit ihåg att testa eller bekräfta var att ATI:s egna DVI->HDMI-adapter var lite speciell. Du råkar inte ha en vanlig HDMI-kabel och den adaptern att testa med?

Medlem

Det skulle jag kunna pröva ja. Tack! Jag återkommer med hur det gick.

Medlem

DVI har inte ljud så enkelt är det!!

Du KAN inte få ljud i en standard DVI-kabel.
Om just detta kortet mot förmodan skulle stöda detta så krävs det en specialkabel och inte nån vanlig DVI-kabel för det är isåfall kabeln som begränsar.

Specialkabel eller inget ljud är enda alternativen.

Medlem
Skrivet av brewitz:

DVI har inte ljud så enkelt är det!!

Du KAN inte få ljud i en standard DVI-kabel.
Om just detta kortet mot förmodan skulle stöda detta så krävs det en specialkabel och inte nån vanlig DVI-kabel för det är isåfall kabeln som begränsar.

Specialkabel eller inget ljud är enda alternativen.

Där säger du emot dig själv.. Du säger att det går att det helt enkelt inte går att ha ljud genom DVI, sedan att det går med en speciell kabel.

Saxat från wikipedia:

Citat:

Unlike HDMI, DVI usually carries no audio data in its TMDS channel. However, as DVI is, for the most part, compatible with HDMI , it is just as possible to support including audio data by incorporating the audio in the TMDS signal. Because DVI displays typically have no sound capabilities, a DVI to HDMI adapter/cable can then be used to connect the device to an HDMI display.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

nej det går inte att överföra ljud med en dvi till hdmi.
du måste ha samma sammankopplingar exempelvis:

hdmi-hdmi annars får du inget ljud

kör du dvi-hdmi får du bra bild men du behöver fortfarande en rca kabel.

kolla följande:

http://fl1.shopmania.org/files/images-sverige/197/multimedia-...

tro mej, har själv provat köra hdmi-dvi kabel. helt omöjligt o det ska i praktiken inte gå heller.


signatur

Google is your friend!!!

Medlem

Såg du inte min föregående post, kirre87? Man kan överföra ljud via grafikkortet (bara vissa modeller) om man använder DVI-HDMI-konverteraren som följer med samt har rätt drivrutiner.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

aj sorry det såg jag inte, det är ju dock väldigt få grafikkort som stödjer det men det är klart att har man det så kör på det.
har dock aldrig använt det och vet inte hur kvaliten på ljudet blir.

om det funkar, hojta till för det här lät intressant


signatur

Google is your friend!!!

Medlem

Jag kör med ljud/bild via hdmi genom mitt 4850 fungerar prima.


signatur

B lup

1
Skriv svar