Quadcore. Amd eller intel?

Medlem
Quadcore. Amd eller intel?

Tjo. Ska köpa ny dator snart. Kikar lite på processorer. På ena sidan har jag en AMD Quadcore 3.4 ghz. För 1800 kr

Och på andra sidan har jag kollat på några intel quad-cores. Intels 3.44 ghz quadcore kostar typ 9000.... Finns det nån intel quadcore som är bättre i något avseende än ovan nämnda Amd-processor? För samma pris, 1800 kr får man en intel quadcore 2.66 ghz. Så i det avseendet känns ju AMD mer värt.

Vad sägs?

Medlem

i7?


signatur

B lup

Medlem

Intel har ju överlägsen prestanda, tyvärr. Men då får du betala mer. i7 Quad alternativt en i5 Quad.

Men ska du bara spela, så rekommenderar jag Dual-Core:)

Inaktiv

Klockfrekvensen avgör inte prestandan rakt av. Man kan tyvärr inte dra slutsatsen att en processor på 3.4 är snabbare än en på 2.66, det är fler saker som spelar in...

Ska du spela BF:BC2 så skulle jag inte rekommendera dual core... Man kan ju hoppas att de optimerar bättre tills det släpps, men quad är överlägset i betan som det är nu i alla fall.

Jag kommer, förmodligen, köpa en Q9550 då jag har allt annat... Skulle jag köpa nya prylar idag skulle det förmodligen bli AM3 dock.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Men om vi säger så här... För 1800 kr. Vad är mest prisvärt? En Intel Q4 2.66 Ghz (i5) Eller en AMD Q4 som är 3.4 Ghz för samma pris? Såklart spelar inte klockfrekvens all roll utan det är väl fler saker som cache m.m.

Jag är inte jätte-insatt i det här, det är därför jag frågar här.

Inaktiv

De drar jämnt många gånger, men i5an är bättre generellt. Jag vet dock inte hur framtiden ser ut för socket 1156, den är rätt ny men det känns lite som att den redan är på väg ut... Intels nya processorer kommer till 1366 vad jag förstår...
AMDs AM3 ska kunna uppgraderas med kommande 6-kärnig processor.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Alright. Tack för hjälpen. Lutar nu ändå lite åt amd.

Medlem

AMD är alltid prisvärda, och någorlunda klockvänliga. Så mellan en i5 och en bättre AMD Q4 är det inte så stor skillnad:)

Medlem

Phenom II 955 eller I5 750 skulle jag säga, rekommenderar dock I5:an. Men i slutändan beror allt på din budget..


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av Fargo:

Alright. Tack för hjälpen. Lutar nu ändå lite åt amd.

Ett tips, satsa på Quad, dual är omsprunget, se på BC2 tex, där rekommenderas det 3+ kärnor.
Finns många mer exempel som utnyttjar fler än 2 kärnor


signatur

Retro.

Medlem

Klart jag satsade på Quad. Var ju det tråden handlade om :P. Blev en Phenom II X4 965 Black Edition på 3.4 ghz. Äntligen kan man maxa spel som GTA IV :P.

1
Skriv svar