Recension – Hades

Robot
Recension – Hades

Supergiant Games tar oss med på en resa ner i helvetet, och gör det så bra att vi aldrig vill åka därifrån.

#hades


Inaktiv

Låter ju kanon. Men varför ingen Ps4-version? 110 miljoner konsolägare och man har ju släppt spel till Ps4 förr. Ibland förstår jag inte logiken i val av plattform, nån som har koll och vill förklara?

FM-guru
F.d. Sisyr

Enig! Suttit och nött det en hel del nu, och faktum är att det har GOTY-potential även om det förstås väntar en del titlar runt hörnet (inklusive årtiondets mest hypade mastodontrelease).

Hades får utvecklarnas tidigare alster att framstå som proof of concepts i jämförelse, där man lyft de bästa aspekterna ur respektive titel och både införlivat och vidareutvecklat dem i Hades.

Medlem

Detta blir ett köp till Switch!
Maaden: Man läser ju ofta om att indiespel/endast digitala spel säljer oerhört bra till Switch så det är nog därför.

Medlem

Spelat det på switch sen releasen, riktigt mästerverk. Och att det faktiskt rullar på bra på switchen är också ett extra +! (enstaka slowdowns förekommer, men det är i korta stunder och enbart när det är sjukt mycket som pågår)

Medlem

Låter ju sjukt bra. Redan inköpt till switchen, blir att testa idag!

Gnällkuk

Köpte i helgen, är inte helt såld på det ännu men det har klart potential!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Låter ju kanon. Men varför ingen Ps4-version? 110 miljoner konsolägare och man har ju släppt spel till Ps4 förr. Ibland förstår jag inte logiken i val av plattform, nån som har koll och vill förklara?

Det är ett litet team så de har sagt att de ville fokusera på att få klar en version i taget. Ps4 eller ps5 lär ju komma

Medlem

Wow ett 5 betyg, det här blir till att testa! Kört deadcells som rougelite innan, är det liknande concept?

Medlem

Spelade det i EA på Epic förr.
Var helt ok men 5fz ?
Lite väl kanske

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Spelade det i EA på Epic förr.
Var helt ok men 5fz ?
Lite väl kanske

Det är en helt solklar femma, är det något spel man kan rekommendera i år är det Hades.

Medlem

Kanske så långt från min genre man kan komma, men oj vad sugen jag blev av att läsa recensionen! Är spelet lika bra som recensionen torde det vara fantastiskt 👍


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Hade bra


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Querth:

Det är en helt solklar femma, är det något spel man kan rekommendera i år är det Hades.

Nej det är solklart inte en femma.

Skribent
Skrivet av Brov:

Wow ett 5 betyg, det här blir till att testa! Kört deadcells som rougelite innan, är det liknande concept?

Jag har också kört mycket Dead Cells och jag skulle säga att de har vissa likheter. Men den stora skillnaden är att Hades har mycket mer dialog och en faktiskt handling. Men gillade du Dead Cells ser jag inte varför du inte skulle gilla det här.

Skrivet av Nomman:

Kanske så långt från min genre man kan komma, men oj vad sugen jag blev av att läsa recensionen! Är spelet lika bra som recensionen torde det vara fantastiskt 👍

Nä, genren är inte för alla. Det finns dock ett "God mode" i Hades som gör spelet lite lättare (du blir starkare och tar mindre skada varje gång du dör), för de som vill fokusera på berättandet.

Medlem

oj vilket betyg.. såg det finns till swtichen kanske ska köpa den versionen..

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Spelade det i EA på Epic förr.
Var helt ok men 5fz ?
Lite väl kanske

Kollar man metacritic så har spelet bara fått 10 eller 9 i betyg. Bortsett från två stycken 0 betyg och en 6a från en som inte gillar konceptet med roquelike att man måste köra om samma innehåll flera gånger för att ta sig framåt. Verkar som en helt klart välförtjänt 5a

Medlem

Håller med om soundtracket, jäklar vad svängigt!
Blev faktiskt sugen på att köpa spelet, är på rea nu med
Är dock fullt upptagen med NWN för närvarande, men tänkte ge mig in på Hades efter titanfall 2.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Har det i biblioteket (köpte tillsammans med Pyre för ett tag sedan). Men har väntat med att spela det innan 1.0 Gillade Bastion men hade lite svårt för Transistor. Erat betyg visar ju att Hades kan vara ett av deras bästa spel.

Medlem

Spelade även jag det i Early Access och är bland det roligaste jag haft framför en dator sedan man var barn och drog i joysticken (Ahem..) på C64:an. Mästerligt KUL spel!


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Gnällkuk
Skrivet av Cyberz:

Nej det är solklart inte en femma.

Du har spelat Early Access-versionen, recensenten har spelat 1.0. Recensenten och en annan användare framför sitt subjektvia betyg, du framför ditt. Alla andra har fel i sin subjektiva åsikt. Fantastico!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du har spelat Early Access-versionen, recensenten har spelat 1.0. Recensenten och en annan användare framför sitt subjektvia betyg, du framför ditt. Alla andra har fel i sin subjektiva åsikt. Fantastico!

Menar du att core innehållet skiljer sig från EA och 1.0?
Tycker det var kul stark trea kanske en svag fyra.
Skrev bara vad Jag tyckte om liret.

Medlem

Det är solklart en femma. Alla som inte håller med kommer se sina "gamer cards" brinna i helvetet inom kort 😁

Det är ett av de få spelen där man verkligen känner att utvecklarna skapat ett spel med kärlek till hantverket, och early access var ett perfekt val för det här spelet. Det har fått så många stora (och mindre) ändringar under den perioden efter feedback från spelarna att det nu är en fröjd att spela.

Det är inte ofta som jag är lyrisk tack vare min ingrodda cynism, men det här spelet är något speciellt. Hoppas inte folk förbiser det bara för det är ett 2D-spel.

Inaktiv

Synd att man har så svårt för rogue-like eller vad det heter. Hatar att börja om hela tiden så inget 5/5 för mig.
Men 3/5 kanske för snygg art och ganska tight combat.

Gnällkuk
Skrivet av Cyberz:

Menar du att core innehållet skiljer sig från EA och 1.0?
Tycker det var kul stark trea kanske en svag fyra.
Skrev bara vad Jag tyckte om liret.

Har inte spelat EA, har också bara spelat ett par timmar med spelet so far så kan inte kommentera något alls kring det.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Finns det några planer att släppa detta till Xbox?

Skribent
Skrivet av superapan:

Finns det några planer att släppa detta till Xbox?

Det verkar som att det är planen så småningom. Men i dagsläget är det inget som är säkert tyvärr.

Medlem

Bastion är ju ett av de bästa icke-AAA spelen på 10 år, speciellt från en liten studio, med deras första spel. Hade väldigt skoj med det, annorlunda upplägg, gillade "speakern", osv

Detta ser ut som en inofficiel uppföljare till Bastion. Jag gillade inte Transistor, men detta ser bättre ut (gameplay-mässigt)!

Bara en fråga: angående rouge-like delen, måste man verkligen börja om helt och hållet varje gång man dör, dvs måste man springa igenom hela spelet till där man dör varje gång, eller får man färdigheter/items under färdens gång som man har kvar, och gör att man kan undvika för mycket återupprepande. Detta är min enda farhåg.

Skribent
Skrivet av aasecond:

Bastion är ju ett av de bästa icke-AAA spelen på 10 år, speciellt från en liten studio, med deras första spel. Hade väldigt skoj med det, annorlunda upplägg, gillade "speakern", osv

Detta ser ut som en inofficiel uppföljare till Bastion. Jag gillade inte Transistor, men detta ser bättre ut (gameplay-mässigt)!

Bara en fråga: angående rouge-like delen, måste man verkligen börja om helt och hållet varje gång man dör, dvs måste man springa igenom hela spelet till där man dör varje gång, eller får man färdigheter/items under färdens gång som man har kvar, och gör att man kan undvika för mycket återupprepande. Detta är min enda farhåg.

Du måste börja om från första nivån varje gång du dör, men du samlar på dig valuta som du kan köpa permanenta uppgraderingar med. Både generella och uppgraderingar för vapnen. Så det blir i alla fall lite lättare varje gång.

Medlem
Skrivet av André Granroth:

Du måste börja om från första nivån varje gång du dör, men du samlar på dig valuta som du kan köpa permanenta uppgraderingar med. Både generella och uppgraderingar för vapnen. Så det blir i alla fall lite lättare varje gång.

Visst är det lite där man drar skillnaden mellan Rogue-like och Rogue-lite? Binding of Isaac t.ex har ju noll in-game progression (bortsett från upplåsning av nya karaktärer men där ingen är direkt avgörande för hur lätt/svårt det är), medan ett Rogue-lite-spel låter spelaren ta med sig en viss del av progressionen mellan rundorna. Kan ha fel också men jag tycks minnas den skillnaden.

Fördelen med en Rogue-lite blir ju att man ändå får någon slags kontinuitet i sin karaktär, men nackdelen är ju att man till slut blir (om inte bara svårigheten på något sätt skalar in i det oändliga vilket på sätt och vis tar bort känslan av progression ändå). Rogue Legacy t.ex blev jag klar med till slut, medans Binding of Isaac går spela in i det oändliga men blir då lite tröttsamt efter några rundor och kan ligga och vila mellan gångerna.

Allt beror ju på hur spelet är utformat och Hades verkar definitivt vara min typ av spel

12
Skriv svar