Vad äter FZ? Mat-tråden!

Medlem

Lördagsmiddag

Pestogratinerad havskatt med pistage-olivröra grillad paprika soltorkade tomater sparris kapris potatisklyftor med örter

Medlem

Jävla proffs ni e!

Medlem

Det är söndag och dax för...

Två storkok på söndan, fri hela veckan!
Stekt köttfärs och kycklinggratäng!

Nä, det är inget superfancy men nu känns åtminstone måndag till onsdag mer frihetsfyllda!

Men frågan är vad käkar ni den här söndan?

Blir det hemlagat, mikrat, utekäk eller nått hos släkt eller vänner?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Blev japanskt igår!

[...]

Enkelt och löjligt gott! Ger en liten Japan-feeling när man saknar sig tillbaka

Inga foton förrän man kan skicka direkt från telefonen till forumet. Pallar inte mecka med Imgur osv...)

!!!
Det var det värsta! Dessa hade jag velat se!

@Carl Johansson-Sundelius:
Jag undrar varför FZ inte stödjer att man kan ladda upp egna bilder?

Det kanske är juridiska bekymmer att hosta bilder själv? Tänker på GDPR, och alla konstiga artikel-siffra lagar som Europaparlamentet vispar ihop?

Gyouza

Vi gjorde också gyouza för några månader sen!

Raayu-såsen
Det är en matigare raayu som består av några matskedar cayennepeppar, rapsolja, chiliflakes, sesamfrön, rapsolja , vårlök, färsk vitlök, torkad vitlök och lite vitvinsvinäger. Blev mycket godare än S&B ラー油


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

@Hanzo

Ser riktigt nice ut! Märks du har erfarenhet av japanska köket!
Tänkte också ge mig på egen deg så fort jag fått renoverat köket och lite mer utrymme att härja runt.
Gyoza är definitivt en stor favorit ur det japanska köket

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hanzo:

!!!
Det var det värsta! Dessa hade jag velat se!

@Carl Johansson-Sundelius:
Jag undrar varför FZ inte stödjer att man kan ladda upp egna bilder?

Det kanske är juridiska bekymmer att hosta bilder själv? Tänker på GDPR, och alla konstiga artikel-siffra lagar som Europaparlamentet vispar ihop?

Gyouza

Vi gjorde också gyouza för några månader sen!

https://i.ibb.co/Bywh6b7/F6-DDECF2-9232-497-D-97-BE-C03-C9-F3...

https://i.ibb.co/Czt178d/75-B7-A898-136-F-4-DD3-A64-B-CAA44...

https://i.ibb.co/2qXV4qd/EA2-CF8-C7-3862-4605-9-B92-C8-E0-FB8...

https://i.ibb.co/3z7bR64/B30-D9103-098-A-4178-96-F4-67413-FAC...

Raayu-såsen
Det är en matigare raayu som består av några matskedar cayennepeppar, rapsolja, chiliflakes, sesamfrön, rapsolja , vårlök, färsk vitlök, torkad vitlök och lite vitvinsvinäger. Blev mycket godare än S&B ラー油
https://www.sbfoods.co.jp/company/newsrelease/2015/images/15...

Jag vet att egen bildhosting har funnits på tapeten länge, är för dåligt insatt för att veta vilka hindren är.


signatur
Medlem

Traditionsenlig

2 storkok på söndan, fri hela veckan:

Denna söndagen blev det tre storkok
1. Kycklingsoppa
2. Schweizerfärs +japanska bbq kryddor
3. Stekt köttfärs med vitlök (ej med på bild)

Nästa vecka är säkrad och jag säkrar platsen som en av de mest avkopplade småbarnsföräldrarna i världen!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Igår blev det Slätvar med ugnsrostad delikatesspotatis med timjan och oliver grillad paprika soltorkade tomater fräst babyspenat och kräftstjärtar med vitlök räkor sugarsnaps och dill och citronsås

idag blev det knorrhane/knot med räkor kräftstjärtar med vitlök och ugnsrostad delikatesspotatis med timjan och ungsrostade babytomater fräst babyspenat salladslök kapris

Medlem

Coeur de filét Provencale

Gjord på ryggbiff och med orimligt mycket vitlökssmör. Traditionellt serverad på knaprigt stekta potatisskivor och med persiljebakade tomater och baconlindade haricots verts.

Hade tyvärr inget tillräckligt stort fat för att kunna lägga upp det på ett vis som inte får det att se överbefolkat ut.

Inaktiv

Chili/basilikakryddad färsk tonfisk, vitlöksmarinerad champinjon, sås på citron/chili, serverat med ris

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Coeur de filét Provencale
https://i.ibb.co/yXH1J90/647-AC102-FE1-A-4-BD0-95-FE-A11245-A...

Gjord på ryggbiff och med orimligt mycket vitlökssmör. Traditionellt serverad på knaprigt stekta potatisskivor och med persiljebakade tomater och baconlindade haricots verts.

Hade tyvärr inget tillräckligt stort fat för att kunna lägga upp det på ett vis som inte får det att se överbefolkat ut.

det där såg ju inbjudande ut.. nu blev jag sugen på ryggbiff så här på kvällskvisten
bra jobbat

Gew
Medlem

Hehe, måste man ha en bild? Tallriken är redan tömd! Blev iaf PALT (med smör, lingonsylt, och bacon) ikväll, funkar liksom alltid!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Gew:

Hehe, måste man ha en bild? Tallriken är redan tömd! Blev iaf PALT (med smör, lingonsylt, och bacon) ikväll, funkar liksom alltid!

Gud vad gott!


signatur
Medlem

Krispig sesamkyckling med sticky sauce, jasminris och sweet chili sås.
Vansinnigt gott men ett jäkla pill att laga.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Inaktiv

Piller från doktorn, och folköl, som på en vardag.

Inaktiv
Skrivet av Gew:

Hehe, måste man ha en bild? Tallriken är redan tömd! Blev iaf PALT (med smör, lingonsylt, och bacon) ikväll, funkar liksom alltid!

Jag hatar dig! (Skämtar)

Palt, skirat smör, bacon, och lingonsylt...djävlar vad gott det är!

Medlem

Två storkok på söndan, fri hela veckan!

- Japansk nabe (kycklinggryta)
- Fläskkarrégryta med tomatsås
- Stekta kycklingklubbor med vitlök/citron


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Lite enklare vardagsmat, kycklingwraps.

Medlem

Thaikyckling i kokosnötsmjölk, med ingefära, morot, paprika och kokt ris.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Två storkok på söndan’, fri hela veckan!
Schweizerfärs och Irländsk Shepherd pie!

Den här idéen blir bara bättre och bättre ju mer hösttröttheten och mörkret smyger på!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Linsgryta m jasminris
Kokosmjölk, curry, sambal oelek

Ser inte så aptitligt ut, mest en brun sörja. Men det smakade väldigt bra!


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

FM-guru
F.d. Sisyr

Linssoppor ser sällan mycket ut för världen, haha. Man får garnera med lite grönt och någon örtolja t.ex, om man vill att det ska se fint ut.

Men jäkligt gott är det!

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Linssoppor ser sällan mycket ut för världen, haha. Man får garnera med lite grönt och någon örtolja t.ex, om man vill att det ska se fint ut.

Men jäkligt gott är det!

Ja, några korianderblad på toppen eller dylikt gör verkligen susen om man vill få det att se bra ut, samma med typ... någon fin skål att lägga upp det i. Till vardags är det ju sak samma dock.
En annan fördel med linssoppor är att det är så jäkla enkelt att göra riktiga storkok.

Fan, nu blev jag sugen på mulligatawny, får blir det i helgen.

Medlem

Mack-måndag! Eftersom många arbetar hemma just nu och kanske behöver tips och inspiration för lite enklare och snabba luncher att laga hemma kommer här en visserligen ganska osmickrande bild på en Monte Cristo. En best till macka med tre lager bröd bredda med majonnäs, sex skivor skinka och ca två deciliter riven ost. Härligheten doppas sedan i en blandning av vispat ägg, mjölk och kryddning efter önskemål (i mitt fall lite rökig BBQ-sås och paprikapulver) och steks i smör på båda sidor. Klart på en kvart och mättande i ett par timmar. Nyttig? Njae...

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Linssoppor ser sällan mycket ut för världen, haha. Man får garnera med lite grönt och någon örtolja t.ex, om man vill att det ska se fint ut.

Men jäkligt gott är det!

Ja presentation är inte min starka sida tyvärr, och energin räckte inte till på måndagskvällen att anstränga mig mer än att lägga upp och äta


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Blev lite easymode yakitori med ris ikväll. Bra skit!
Har några spett kvar till morgondagens lunch.
Återigen ingen bild förrän forumet tillåter direktupphandlingar:)

Medlem

Blev en Chili Con Carne för min del då jag behövde lite matlådor. Kul att kunna använda sin egenodlade chili också
Sambon (vegetarian) tog en portion av linsgrytan som gjordes häromdan.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

I dag är det som bekant räkmackans dag. Så, skål!

Medlem

Lördagsmiddag blev en mulligatawny med lite butternutpumpa samt hembakt "cornbread", sjukt gott och smakar ungefär som en riktigt varm och tröstande kram.

OBS: Åt inte alla bröd själv

Medlem

Det blev bara ett storkok den här söndagen.

En stor stekgryta med 1,8 kg blandfärs, 2 paket bacon, svamp, tomatpure, kalvfondue och lök och vitlök.

Det känns bra mycket bättre än noll storkok.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skriv svar