Spel & Sånt kommer inte sälja nya Xbox

Medlem
Medlem

För er som inte har FB.

citat: "
Spel & Sånt · Norrtälje, Stockholms län ·
Det är tråkigt när det är så här vi får reda på att våra kunder inte kommer få köpa nya Xbox hos oss.
"

Summering:
MS väljer alltså att inte sälja konsollen i spelbutiker, vilket är konstigt. Spel och Sånt blir butthurt.

Medlem

Blir väl mer att man köper det digitalt, den vägen vill ju tom Volvo gå.

Medlem

Nu finns det säkert liknande historier kring andra företag men detta är verkligen bedrövligt, vilket pissigt agerande av M$.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Backloggens befriare

Ja, det är trist, men som en som varit en del av handeln, så förstår jag inte varför stora delar av den branschen existerar. Allt den gör är ju att lägga på en ytterligare kostnad för köparen.
Nu är det ju lite dumt då, i och med att MS inte har några egna affärer i Sverige (vad jag vet), men det finns det ju i alla fall i USA åtminstone.
Personligen kommer jag köpa min direkt av MS oavsett i och med att jag föredrar att handla så direkt av "källan" som möjligt.


signatur

Ad hoc addendum

Jag inser att jag behöver popcorn om jag ska fortsätta läsa kommentarsfältet på Instagram... Allt för att en sketen butik i Norrtälje bortprioriteras.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Moderator | Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Jag inser att jag behöver popcorn om jag ska fortsätta läsa kommentarsfältet på Instagram... Allt för att en sketen butik i Norrtälje bortprioriteras.

"Sketen". Det är en mycket bra butik med fantastisk personal faktiskt.

Sedan att man orkar bli så upprörd som vissa blir, det är ju en annan sak.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Verkar ha funkat rätt bra att höja rösterna, en lösning verkar vara på ingång, följande är saxat från Spel och Sånt, deras instagram tror jag, jag läste det på hemsidan.

"Trots att det är lördag blev jag nyligen uppringd av chef på Microsoft som bara kan instämma att det inte gått rätt till på flera fronter. Inget är skrivet i sten om vad som kommer ske härnäst, men vi ska börja med ett möte nästa vecka och ta det därifrån."

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag inser att jag behöver popcorn om jag ska fortsätta läsa kommentarsfältet på Instagram... Allt för att en sketen butik i Norrtälje bortprioriteras.

Den sketna butiken kanske både är populärare än du tror, och påvisat ett problem som berör många även om det blåst över ditt huvud.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skrivet av Soulless:

Den sketna butiken kanske både är populärare än du tror, och påvisat ett problem som berör många även om det blåst över ditt huvud.

Jag menar att det är en enda enskild butik, som inte är officiell återförsäljare av Xbox, och som satt i exakt samma sits med Xbox One där de inte fick in den under ett helt år. Varför ska de ha någon form av prioritering gentemot officiella återförsäljare när det redan från början råder brist på tilldelning till Sverige-marknaden?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag menar att det är en enda enskild butik, som inte är officiell återförsäljare av Xbox, och som satt i exakt samma sits med Xbox One där de inte fick in den under ett helt år. Varför ska de ha någon form av prioritering gentemot officiella återförsäljare när det redan från början råder brist på tilldelning till Sverige-marknaden?

Det handlar inte så mycket om att de inte får konsoler tilldelade utan om att de fick reda på det via Instagram som alla andra. Det borde finnas ett intresse från Microsoft sida att ha en bra relation med sina återförsäljare. Se hur bra det gick för Sega med Saturn releasen...

Hade Microsoft kommunicerat "Tyvärr, så kommer ni inte få några konsoler till release pga. brist" så hade det inte blivit en grej av det hela.

Skrivet av omgponies:

Det handlar inte så mycket om att de inte får konsoler tilldelade utan om att de fick reda på det via Instagram som alla andra. Det borde finnas ett intresse från Microsoft sida att ha en bra relation med sina återförsäljare. Se hur bra det gick för Sega med Saturn releasen...

Hade Microsoft kommunicerat "Tyvärr, så kommer inte inte få några konsoler till release pga. brist" så hade det inte blivit en grej av det hela.

Det är väl klart att det hade varit trevligare att få ett brev, som säger "inte den här gången heller", men Xbox listar sina svenska återförsäljare på deras hemsida och där har de inte stått med. Så varför förväntar de sig att de ska få en sådan behandling?

Eller är det snarare en positionering för att få slå sig in på listan över företag Microsoft/Xbox föredrar att arbeta med?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det tråkigaste var dock den kassa titeln som inte förklarar vad tråden handlar om. Det är inte så svårt att skriva något som "Spel & Sånt kommer inte sälja nya Xbox".

Medlem

Jag gillar ju Spel & Sånt samt liknande butiker, trots att jag ALDRIG handlar där, men är otroligt glad att de finns. Tror dessvärre att i det långa loppet så kan de få svårt att finnas kvar, vem vet hur mycket av nya konsolerna kommer sälja digitalt (se pc-marknaden).

Hoppas jag har fel dock.

Det verkar aldrig ha handlat om att vissa inte får sälja den överhuvudtaget. Det är dock bara ett utvalt antal butiker som får leveranser för förbokning. Inget konstigt imo speciellt om det är väldigt begränsad tillgång.

I slutändan kommer ju alla butiker få sina leveranser, men ett fåtal är utvalda att ha konsoler redo vid launchtid.

https://twitter.com/xboxse/status/1307254172316766209


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

1
Skriv svar