Xbox: 30 % nättare spelinstallationer på Xbox Series S kontra Series X

Robot
Xbox: 30 % nättare spelinstallationer på Xbox Series S kontra Series X
Inaktiv

Är det bara jag som tänker att det låter som att utvecklarna kommer få en del att finurla på med Xbox S & X ?

Medlem

Hört att om utvecklarna trycker på en knapp sker all Series S optimering automagiskt...

Medlem
Citat:

Med tanke på att de specialtillverkade minnesmodulerna som utökar lagringen på Xbox Series med 1 TB förmodligen kommer att kosta mer än 2000 kr får vi hoppas att han har rätt.

Det kan vara vettigt att nämna att 1 TB vanlig NVME-disk kostar lika mycket, det är ju verkligen inte överpris.

Medlem

Kommer förmodligen bli samma för Ps5 pga av SSD. SSD gör att man inte behöver ha samma data på flera olika ställen. Nu räcker det med ett och det sparar på utrymmet.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Är det bara jag som tänker att det låter som att utvecklarna kommer få en del att finurla på med Xbox S & X ?

Nä, bara lägga in assets med lägre upplösning tydligen.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Är det bara jag som tänker att det låter som att utvecklarna kommer få en del att finurla på med Xbox S & X ?

Utvecklare har redan sagt att det kommer att bli jobbigt. Vissa säger även att antagligen så kan xbox series s göra så att den nya generationen stannar till i utveckling.

https://www.google.com/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/20...

https://www.google.com/amp/s/www.gamesradar.com/amp/xbox-seri...

https://techraptor.net/gaming/news/lower-xbox-series-s-specs-...

Så jag är väl en aning orolig för att detta kommer att påverka den nya generationen negativt. Men vi får se vad som händer.

Inaktiv
Skrivet av krille1986:

Utvecklare har redan sagt att det kommer att bli jobbigt. Vissa säger även att antagligen så kan xbox series s göra så att den nya generationen stannar till i utveckling.

https://www.google.com/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/20...

https://www.google.com/amp/s/www.gamesradar.com/amp/xbox-seri...

https://techraptor.net/gaming/news/lower-xbox-series-s-specs-...

Så jag är väl en aning orolig för att detta kommer att påverka den nya generationen negativt. Men vi får se vad som händer.

Ah, tack för länkarna, får läsa ikapp lite

Medlem
Skrivet av jehuty:

SSD gör att man inte behöver ha samma data på flera olika ställen. Nu räcker det med ett och det sparar på utrymmet.

Kom för att skriva detta. Storleken på spel blir redan mindre just pga SSD som lagringsmedia. Sen att S är gimpad till 1440p kommer självklart göra spelen mindre. No worries!

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Ah, tack för länkarna, får läsa ikapp lite

Bättre läsa från de som vet, än folk utan devkits som gissar.

https://twitter.com/Gavavva/status/1304003862894989312

Han har inte heller devkits. Men förklarar bra.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Bättre läsa från de som vet, än folk utan devkits som gissar.

https://twitter.com/Gavavva/status/1304003862894989312

Kan tycka att man kan lita på aaa utvecklare på remedy och id också då de med ganska stor sannolikhet har ett devkit. Han du länkar till är utvecklare på en indie studio. Han kan säkert veta en del men det kan likaså personal på remedy och id.

Som jag skrev så får vi se hur det hela urartar sig. Vad jag vet har varken du eller jag en konsol för tillfället.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ribcage:

Bättre läsa från de som vet, än folk utan devkits som gissar.

https://twitter.com/Gavavva/status/1304003862894989312

Det passar inte in i narrativet

https://www.theverge.com/2020/9/17/21441174/xbox-series-s-nex...


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av superapan:

Det kan vara vettigt att nämna att 1 TB vanlig NVME-disk kostar lika mycket, det är ju verkligen inte överpris.

Öh va? 1400Kr kostade 1TB SSD med ungefär samma hastighet sist jag kollade.

Prisjakt WD Blue

Dubbla hastigheten för 2200Kr

Skrivet av Ribcage:

Bättre läsa från de som vet, än folk utan devkits som gissar.

https://twitter.com/Gavavva/status/1304003862894989312

Fruktansvärt irriterande att läsa en lång text på twitter...
Så länge som spelen har 1080P som mål så verkar han tycka att det inte kommer bli några problem.

Men han jämför med 4k på One X och 1080(eller upp till 1440p) på Series X, men nämner inte att målet också är att köra spelen i dubbelt eller ännu högre antal bildrutor per sekund, vilket borde äta upp en del av prestandan som man vinner på upplösningen.
Sen så tror jag att han har rätt om att RDNA är mycket snabbare, frågan är hur mycket snabbare, One X har ju teoretiskt sätt 50% högre flops.

20% högre minnesmängd med högre hastighet på One X, men storleken kan ju antagligen kompenseras av att det går snabbare att hämta resurser från lagringen(man behöver inte förutse/buffra upp lika mycket i minnet) antagligen.

Det är svårt att jämföra konsolerna, men jag är fortfarande tveksam till att Series S är mycket snabbare än One X, förutom på lagringen och CPUn såklart.
Men i lägre upplösningar så brukar väl CPUn vara viktigare iofs.
Jag hoppas att Series S klarar av komplex speldesign och inte håller tillbaka spelmotorn för GTA 6.
Blir till exempel GTA 6 ett Xbox one spel med högre upplösning och ögongodis för att Series S ska orka med så skulle det vara väldigt tråkigt.

Dex
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Men vad är det som gör att han har rätt medans utvecklarna från ID Software och Remedy har fel? Nu säger jag inte vilken av dom som har rätt utan det får man se mer senare.

Men är ju bara tramsigt att lägga sig på någon av sidorna och säga att den andra sidan har fel och är bara skitsnack typ.

Det är ju naturligtvis inget konstigt om en sämre konsol som det måste anpassas till kommer ge mer jobb till utvecklarna, men den stora frågan är väl mer om Series S kommer vara ett hinder då dom ändå också måste anpassa till PC.

Medlem

Ja det är löjligt litet utrymme för en ny maskin år 2020 som är helt dedikerad till digitalt innehåll, hur tänkte de här...

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Gaara:

Ja det är löjligt litet utrymme för en ny maskin år 2020 som är helt dedikerad till digitalt innehåll, hur tänkte de här...

Spelar väl ingen roll om det är dedikerat till digitalt innehåll eller inte? Hur menar du nu?


signatur

Jump in.

NuZ
Testpilot

Sen får man lägga till att spelen görs för Xbox series X som många har påpekat. Sedan anpassas för S. Inte tvärt om så blir nog inget problem alls precis som om PS5 skulle hålla tillbaka Series X gpu kraft? Nae inte precis. Är nog på sin höjd de på S får en sämre upplevelse än vi på X och PS5


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Gaara:

Ja det är löjligt litet utrymme för en ny maskin år 2020 som är helt dedikerad till digitalt innehåll, hur tänkte de här...

Alla spel installeras från CD idag så är ”löjligt lite” vilket som men den är billig som tusan också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Spelar väl ingen roll om det är dedikerat till digitalt innehåll eller inte? Hur menar du nu?

Med skivläsare har man ju tidigare läst spelen eller delvis från skiva och sparat på utrymmet på hårddisken.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Bättre läsa från de som vet, än folk utan devkits som gissar.

https://twitter.com/Gavavva/status/1304003862894989312

Han har inte heller devkits. Men förklarar bra.

Du hann före mig att skriva att den du länkar till inte har devkits som han skriver i sista twitter inlägget. Då litar jag personligen mer på remedy och id som troligtvis har devkits. Tack för mig.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Gaara:

Med skivläsare har man ju tidigare läst spelen eller delvis från skiva och sparat på utrymmet på hårddisken.

Det var nog väldigt längesedan. Nuförtiden kopieras allt till hårddisken och skivan används därefter bara som licens.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det var nog väldigt längesedan. Nuförtiden kopieras allt till hårddisken och skivan används därefter bara som licens.

Okej ja fjuttigt utrymme är det iaf

Ambassadör
Xbox
Skrivet av NuZ:

Sen får man lägga till att spelen görs för Xbox series X som många har påpekat. Sedan anpassas för S. Inte tvärt om så blir nog inget problem alls precis som om PS5 skulle hålla tillbaka Series X gpu kraft? Nae inte precis. Är nog på sin höjd de på S får en sämre upplevelse än vi på X och PS5

Ja det är ju så det är. Skillnaden på Series S och X är lite förenklat vilken upplösning man har som målsättning. Det krävs inte lika mycket kraft för att köra spel i 1440/1080 som i 4K. Det är ju det som Jason Ronald pratar om. Det är precis som på PC, förstår inte vad som är så svårt.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Gaara:

Okej ja fjuttigt utrymme är det iaf

Haha ja, det kan jag hålla med om.

Men det är ju en kostnadsfråga, de vill hålla priset nere på konsolen. I ärlighetens namn dock, som en som har 5 TB fullt med spel till min Xbox idag, så är det ju mest en fråga om lathet. Det går med dagens internethastigheter snabbt som attans att ladda ner spel så att hålla ett aktuellt bibliotek med det som man faktiskt spelar igång på 500 Gb är ju inga problem egentligen. Det är ju sådana bekvämligheter man får offra för det priset.


signatur

Jump in.

Medlem

Om ni nu som verkligen tror på att Xbox Series S kommer hålla tillbaka Xbox Series X och då PlayStation 5 med. Varför har då inte ID och Remedy sagt något om det för 1+ år sedan? Eller för den delen 2017? Microsoft har byggt dem här 2 Xbox:arna sedan 2016. Och om ni nu verkligen verkligen tror på det. Tänk hur mycket PC håller tillbaka Xbox Series X och PlayStation 5.

Jag väljer att tro på Jason Ronald. Det är han's team som byggt dem.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Om ni nu som verkligen tror på att Xbox Series S kommer hålla tillbaka Xbox Series X och då PlayStation 5 med. Varför har då inte ID och Remedy sagt något om det för 1+ år sedan? Eller för den delen 2017?

För att de skrivit på avtal där de inte får diskutera detaljer om hårdvara som inte ens utannonserats kanske?

Medlem
Skrivet av krille1986:

Du hann före mig att skriva att den du länkar till inte har devkits som han skriver i sista twitter inlägget. Då litar jag personligen mer på remedy och id som troligtvis har devkits. Tack för mig.

Hann inte före utan jag ändrade mitt inlägg då jag läste lite mer. Kan förstå farhågorna, men tror det är just det.

Angående hårddisken är 500 GB löjligt lite medan 825 är bra? Är ni på riktigt?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Hann inte före utan jag ändrade mitt inlägg då jag läste lite mer. Kan förstå farhågorna, men tror det är just det.

Angående hårddisken är 500 GB löjligt lite medan 825 är bra? Är ni på riktigt?

Över 50% mer, men man kommer nog vilja uppgradera om 2-3 år i vilket fall.

Frågan är hur dom tänkt med Velocity drive, om dom kräver att man har 100GB ledigt utrymme för det?
Skulle också vara intressant att veta hur mycket operativsystemet fyller upp och hur mycket dom rekommenderar att man har ledigt.

I vilket fall så 500GB väldigt lågt, 825GB ganska lågt och 1TB fortfarande antagligen för lågt för att det ska räcka hela generationen.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Nä, bara lägga in assets med lägre upplösning tydligen.

Riktigt bra nyhet. Gissat tidigare (läs trådar om Series S) att det faktiskt med denna teknik kan göra att spel tar mindre plats än tidigare. Riktigt smart teknik!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Bättre läsa från de som vet, än folk utan devkits som gissar.

https://twitter.com/Gavavva/status/1304003862894989312

Han har inte heller devkits. Men förklarar bra.

Gott! Gillar mycket med next gen och smarta tänk där. Både detta och SSD blir en höjdare.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar