PS5 Digital vs. Optisk?

Medlem
PS5 Digital vs. Optisk?

Ni som ska köpa PS5,
vilken väljer ni och varför?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Digital. Ogillar skivor mer och mer. konsolen låter mer + att skivor tar plats. Min 360 repade mina skivor dessutom och såna problem vill jag inte vara med om. Digitalt för min del.

Medlem

Optisk.
Kommer aldrig betala 80€ per spel bara för att spara en tusenlapp vid konsolköpet.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Digital. Ogillar skivor mer och mer. konsolen låter mer + att skivor tar plats. Min 360 repade mina skivor dessutom och såna problem vill jag inte vara med om. Digitalt för min del.

Du hör dock bara ljudet från läsaren under installation av spel.

Medlem
Skrivet av Cogo:

Du hör dock bara ljudet från läsaren under installation av spel.

Okej det är ju skönt. Fortfarande inte värt det för min del dock.

Medlem

Förresten hörs ju läsaren även vid start av spel, så liite oljud är det allt.

Skribent

Tror du satt lite för låga priser, med typ 600-700 SEK men det blir Optisk för mig. inte bestämt än om det blir dag 1 köp eller vänta ett tag.

edit: Vill ha läsaren till filmer, PS4-spel, möjligheten att köpa på skiva om jag vill, spel oftast billigare i fysisk butik på släpp än digitalt, andrahandsmarknaden om jag vill sälja, gåvomarknaden om det kommer en upphottad PS5 om ett par år och man vill ge bort den man har till en familjemedlem inklusive lite spel.

Medlem

Konstigt nog genom mina erfarenheter på spelbutiker är det billigare med fysiska skivor (om det inte är någon stor rea på ps-store). Sen är det ju grymt om man kan låna av sina polare/ blir billigare också!!


signatur

Du kan kissa utan att bajsa men inte bajsa utan att kissa

Medlem

Blir optisk för min del. Gillar att kunna köpa fysiska spel i butikerna och gå runt och kolla på spelen. Ligger stor charm i just de för min del ända sedan jag var en liten grabb och gick runt i affären för att kolla och köpa spel.

Dessutom vill jag ha möjligheten att kunna välja om jag vill köpa digitalt eller fysiskt.

Medlem

Kommer köpa de flesta spelen digitalt, men kommer ändå köpa skivläsaren ifall att. Trevligt att ha det alternativet. Har redan bokat den så nu när den blev billigare finns det ingen tvekan längre.

Medlem

Optisk helt klart. Möjligheten till begagnat, collectors editions osv, bra att inte vara helt låst vid digi-priser.

Medlem

Bättre att ha och inte behöva än inte ha och behöva.

Medlem

Optisk. Köper ofta begagnat eller på rea, och importerar spel från andra regioner. Också skönt att man kan sälja spelen om man vill.

Medlem

Det är konstant rea på ps store så den som oroar sig för dyra priser kan vara lugn.

Men handlar man spel ofta och vill ha senaste releasespel så kan jag förstå oron.

Medlem

Optisk. Jag säljer mina gamla spel.

Lär vara den billigate och en riktigt bra spelare för UHD/4K bluray.

Inaktiv

Optisk för mig. Runt 10 köpta spel på release så har det gått jämnt upp,

Beroende på vad det är för spel såklart, vissa kommer ju inte på skiva.
Men ta The Last of Us Part 2. Kostar 699 på ps store nu, tvivlar på att det var billigare vid release, om det inte hade nån förköps-rabatt på några tior? 549 kr kostade det på skiva.

Sen kommer ju vissa Ps4-spel funka på Ps5 och fler framöver, vilket om jag förstått rätt, även ska funka om man har det på skiva. Och jag har ju en massa Ps4-spel på skiva.

Sen är det skoj att kunna kika på filmer då och då, även om det både finns Ps3 och Ps4 för det under tvn.

Medlem

Blir nog optiskt för att kunna spela PS4:a-spelen samt för att kunna shoppa på Tradera/Black Friday.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Optisk, gillar att ha mina favoritspel på skivor och i hyllan.

Men, har det sagts något om Blurayspelaren tar 4k skivor? Just investerat i en sån TV, så det hade ju varit en riktigt skön bonus


signatur

Videomupp

It's not a lake, it's an ocean

Optisk. Jag vill ha spelen fysiskt, alltid. Men drt blir inget köp förrän om ett år eller så.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Digital. Ogillar skivor mer och mer. konsolen låter mer + att skivor tar plats. Min 360 repade mina skivor dessutom och såna problem vill jag inte vara med om. Digitalt för min del.

Exakt👍 Det är min tanke oxå att digitala lär vara betydligt tystare😎

Medlem

Vet någon om gt7 kommer vid launch???

Medlem

Vaknade o förhandsbokade digital ps5😎 gick in nu o den är slut både online o via förhandsbokning på Mediamarkt🤪

Medlem
Skrivet av CyberJ:

Vaknade o förhandsbokade digital ps5😎 gick in nu o den är slut både online o via förhandsbokning på Mediamarkt🤪

Optisk är fortfarande tillgänglig

Medlem
Skrivet av WildThing:

Optisk, gillar att ha mina favoritspel på skivor och i hyllan.

Men, har det sagts något om Blurayspelaren tar 4k skivor? Just investerat i en sån TV, så det hade ju varit en riktigt skön bonus

D gör den o den är förberedd för 8K skivor oxå när d kommer, framtidssäker så d stänker om det😎

Medlem

Troligtvis den digitala för att jag är lat men jag har inte bestämt mig än. Har de sagt något om hur stor hårddisk den kommer att ha för övrigt? Kan ju vara så att den visar sig vara mindre som i MS fall?

Medlem

Optisk! Ogillar digitalt mer och mer, jag vill ha känslan av att äga vad jag köper.
Inte ha något som bara kan plockas bort om tillverkaren får slut på pengar eller om något annat händer.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Optisk! Ogillar digitalt mer och mer, jag vill ha känslan av att äga vad jag köper.
Inte ha något som bara kan plockas bort om tillverkaren får slut på pengar eller om något annat händer.

Fömodar att du inte använder Spotify, Netflix, viaplay, Amazon prime, blockbuster mfl. streamingtjänster då?
Utan du köper all musik och film/serier på skiva?


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Optiskt, vill ha den möjligheten. Sedan handlar jag en del spel via tradera ibland oh biblioteket köper frisk in spel man önskar, så det lilla extra den kostar tjänar man in snabbt.

Medlem

Optisk. De 1000+kr mer som den kostar spar man ju lätt in genom att kunna sälja av spelen på Tradera efter man spelat klart dem. Stort plus att man även har möjlighet att köpa sina spel på andra affärer än Playstations egna, och ta del av rabatter å erbjudanden.

No brainer för mig, men förstår att andra diggar smidigheten med digitalt.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Kommer köpa de flesta spelen digitalt, men kommer ändå köpa skivläsaren ifall att. Trevligt att ha det alternativet. Har redan bokat den så nu när den blev billigare finns det ingen tvekan längre.

Vart bokade du ditt?

12
Skriv svar