Playstation 5 släpps i november – kostar från 399 euro

Inaktiv
Skrivet av bulleboss:

Så.. 4399~ riksdaler för den dyrare varianten, eller är jag helt ute å cyklar?

Så blir väl ungefär den direkta omvandlingen från dollar, men vi har väl lite mer skatter, avgifter och prylar här borta i Sverige, så du får nog slänga på ett gäng hundralappar till

Ps4 kostade 399 dollar vid release, och 3895 kr i Sverige. Sen dess har vi väl även fått miljöskatt. Så räkna högt med 500 extra då kanske för Ps5.

NuZ
Testpilot

Demon souls och Hogwarths var de bästa på hela kvällen. DS är tidsexklusivt konsolmässigt en tid och släpps på PC vid launch om jag fatta det rätt?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv

Blir köp på release. Inga större summor att tjafsa om. Sen verkar det komma betydligt fler bra exklusiva soel än till konkurrenterna. Hade det varit tvärtom hade jag köpt annat istället.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Demon souls och Hogwarths var de bästa på hela kvällen. DS är tidsexklusivt konsolmässigt en tid och släpps på PC vid launch om jag fatta det rätt?

Sony äger ip:t så det kan mycket väl hamna på pc om dem vill

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Så.. 4399~ riksdaler för den dyrare varianten, eller är jag helt ute å cyklar?

Ja en aningens, för du får nog slänga på moms och sen i Sverige så har vi ju en miljöskatt på elkomponenter så prislappen kommer nog springa iväg några hundralappar. Gissar på någonstans mellan 4500-5000 för den digitala versionen.

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Så.. 4399~ riksdaler för den dyrare varianten, eller är jag helt ute å cyklar?

Xbox Series X kostar också 499 dollar, vilket i Sverige blev 5695 kr.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Kavakava83:

Sony äger ip:t så det kan mycket väl hamna på pc om dem vill

I trailern står det tidsexklusivt på ps5 konsolen men också att det kommer till PC. Så då kommer DS till Xbox också efter ett tag? Eller fel i engelskaöversättningen? Vilket som så är detta spelet som gör att jag köper PS5 den 19e November


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Som sagt, ingen idé att slösa pengar på en digital version


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

NuZ
Testpilot

Om de gör konsolerna så billigt så svettas jag redan nu över tillbehören. Hoppas dosorna inte kostar en förmögenhet, samma med headsetet


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

I trailern står det tidsexklusivt på ps5 konsolen men också att det kommer till PC. Så då kommer DS till Xbox också efter ett tag? Eller fel i engelskaöversättningen? Vilket som så är detta spelet som gör att jag köper PS5 den 19e November

https://youtu.be/jGUtTPRuGak

Ja det är en miss i trailern. Skulle det komma till PC eller andra konsoler skulle det varit ett asterix tecken.

Men pc är som sagt inte omöjligt i framtiden 👍

Edit: ville bara förtydliga att asterixen är där men inte där den ska vara om den betyder något 😁

Medlem
Skrivet av henkka:

Gissar att nyheterna kring priset på nya xboxen tvingade ner priset.

Jo, var nog lite "chicken race" mellan Sony och Microsoft gällande vem som skulle avslöja sist.

Kul iaf. med riktigt bra och prisvärda konsoler från bägge, och kraftfullare än någonsin!

Nu vill jag dock snart ha reda på mer om nya "Switch 4K"....

Men Nintendo kör väl, som alltid, sitt helt egna race!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Jag funderar på hur det är med hdmi versionen på Tv:n. Kommer man behöva hdmi 2.1 för att det inte ska bli en flaskhals?

Hdmi 2.0 klarar 4k i 60fps
Hdmi 2.1 klarar 4k i 120fps

Samt att 2.1 bland annat har variable refresh rate och quick frame transport. Vilket 2.0 saknar.

Medlem
Skrivet av CyberJ:

Jag skiter i skivläsaren nu🤪

Funderar på att göra detsamma och kränga av PS4an med alla fysiska spel på Tradera. Men man lär inte få många kronor för det nu när PS5an kommer :).
Samtidigt står man och frågar sig om inte Xbox Series X vore ett bra köp nu också, game pass är så otroligt prisvärt!
Ahh så många funderingar! Lika bra att köpa allt nu när prissättningarna blev bra.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av CyberJ:

Det blir köp yes😎
Xbox dog ikväll😱

"Kvällen kommer handla om SPEL vilket Sony gjorde klart redan i presentationen av eventet
Release, pris och pre-order kommer senare
Kom ihåg var ni hörde detta😎"

Ha, ha... vet inte vad jag skall tro om detta nyskapade kontot.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av egg1:

Jag funderar på hur det är med hdmi versionen på Tv:n. Kommer man behöva hdmi 2.1 för att det inte ska bli en flaskhals?

Hdmi 2.0 klarar 4k i 60fps
Hdmi 2.1 klarar 4k i 120fps

Samt att 2.1 bland annat har variable refresh rate och quick frame transport. Vilket 2.0 saknar.

Jag hade suttit lugnt i båten faktiskt. 120 fps är ju skönt å ha med ett tangentbord men med en handkontroll räcker 60 fps gott och väl.

Vill du köra i 120 frames så finns ju alltid möjligheten att dra ner på upplösningen till 1440p.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Absolut, antar att man kände sig tvungna att kontra Gamepass på nåt sätt. Inte samma sak såklart men ett plus för playstation plus får man säga

Absolut. Tycker det är utmärkt om Sony kommer med ett bra och seriöst alternativ till Game Pass.

Något de verkligen saknat, och den enskilt största orsaken till att jag gillar XB, även om jag främst är PC-spelare.

Gillar fö. prissättningen (mycket likt XB), och mycket nära det jag gissade på innan.

Kommer bli grymt fin konsol och prestanda för pengarna!

NU väntar vi bara på att Sony skall ge oss priser för Sverige (och bekräfta datum som den skeppas här)!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Så blir väl ungefär den direkta omvandlingen från dollar, men vi har väl lite mer skatter, avgifter och prylar här borta i Sverige, så du får nog slänga på ett gäng hundralappar till

Ps4 kostade 399 dollar vid release, och 3895 kr i Sverige. Sen dess har vi väl även fått miljöskatt. Så räkna högt med 500 extra då kanske för Ps5.

Det är även bara i ett fåtal stater i USA du köper momsfritt. Men företag listar priser baserat på dessa stater för att det skall se billigt ut i resten av USA De stater som inte har moms (VAT) är Alaska, Delaware, Montana, New Hampshire och Oregon. Resten av USA har en VAT skatt på 10%.

Dex
Medlem

Hittade en 4K version av Spiderman trailern från ikväll. Ser mycket trevligare ut där än det gjorde på 1080 streamen!

Blev väldigt sugen faktiskt.

Medlem

De kan inte ha många marginaler att röra sig med gällande priset.

Medlem

Spelen lär kosta en hel del så playtime blir viktigt. Vad tror ni spelen landar på per titel? 1000 kr?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Från officiella PlayStation-bloggen:

DualSense™ Wireless Controller (standalone) – US$69.99/¥6,980/€69.99 (RRP)
PULSE 3D™ wireless headset – with 3D audio support and dual noise-cancelling microphones US$99.99/¥9,980/€99.99 (RRP)
HD Camera – with dual 1080p lenses for gamers to broadcast themselves along with their epic gameplay moments US$59.99/¥5,980/€59.99 (RRP)
Media Remote – to navigate movies and streaming services with ease US$29.99/¥2,980/€29.99 (RRP)
DualSense™ Charging Station – to conveniently charge two DualSense Wireless Controllers US$29.99/¥2,980/€29.99 (RRP)

https://blog.playstation.com/2020/09/16/playstation-5-launche...

Medlem
Skrivet av NuZ:

Om de gör konsolerna så billigt så svettas jag redan nu över tillbehören. Hoppas dosorna inte kostar en förmögenhet, samma med headsetet

Tycker Sony (och Microsofts) handkontroller och tillbehör är väldigt prisvärda, så är inte direkt orolig för det.

De som kanske tar lite mer överpriser är Nintendo, och speciellt de två Pro-kontrollers jag köpt (kanske inte riktigt värda sitt pris i förhållande till kvalitet).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Jag väntar och ser. Får avgöras av DF och liknande då jag inte är helt såld på d exklusiva spelen. Fortfarande skeptisk angående "bostmode", SSD som inte går att köpa ännu (vad kommer inte d att kosta?!) samt "fota/mät dina öron... Tror mer på enkelhet och ren kraft. Den som lever får se

Medlem
Skrivet av Maysay:

De kan inte ha många marginaler att röra sig med gällande priset.

Är nog troligen negativa marginaler för både Sony och Microsoft (iaf. under de första årens tillverkning) på enbart själva konsolerna.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Kris:

Spelen lär kosta en hel del så playtime blir viktigt. Vad tror ni spelen landar på per titel? 1000 kr?

1000 spänn ? jösses.. bra jag kommer vänta några år då.... inte en chans jag ska köpa spel för såna ockerpriser

Medlem
Skrivet av AmfYoYo77:

Jag väntar och ser. Får avgöras av DF och liknande då jag inte är helt såld på d exklusiva spelen. Fortfarande skeptisk angående "bostmode", SSD som inte går att köpa ännu (vad kommer inte d att kosta?!) samt "fota/mät dina öron... Tror mer på enkelhet och ren kraft. Den som lever får se

Japp. Kommer inte köpa någon i år oavsett.

Kommer satsa på PC och grafikuppgradering i höst. Kommer som du avvakta med att utse vinnaren i prestandakriget (nej @medbor; detta har inte med vilket företag som tjänar eller säljer mest att göra ) tills att jag sett DFs grundliga analyser.

Tycker DF verkligen står för "benchmarken" i industrin på både konsoler och dess spel. Grymma!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

NuZ
Testpilot
Skrivet av HenkoHell:

Från officiella PlayStation-bloggen:

DualSense™ Wireless Controller (standalone) – US$69.99/¥6,980/€69.99 (RRP)
PULSE 3D™ wireless headset – with 3D audio support and dual noise-cancelling microphones US$99.99/¥9,980/€99.99 (RRP)
HD Camera – with dual 1080p lenses for gamers to broadcast themselves along with their epic gameplay moments US$59.99/¥5,980/€59.99 (RRP)
Media Remote – to navigate movies and streaming services with ease US$29.99/¥2,980/€29.99 (RRP)
DualSense™ Charging Station – to conveniently charge two DualSense Wireless Controllers US$29.99/¥2,980/€29.99 (RRP)

https://blog.playstation.com/2020/09/16/playstation-5-launche...

De var inte billigt
Tack för länken!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

PlayStation Plus Collection innehöll tre spel i min backlog jag tänkt köpa och priset var en trevlig överaskning.

Det här underlättar nog för många i valet, Series X för 499 eller PS5 DE för 399?

Skivläsare eller dubbelt så snabb SSD?

Sony tänker tydligen fortsätta sin marknadsdominans med dessa priser! Inte ens series S känns billig längre när du bara kan lägga på tusen spänn för en riktig nextgenkonsoll.

Medlem
Skrivet av Kris:

Spelen lär kosta en hel del så playtime blir viktigt. Vad tror ni spelen landar på per titel? 1000 kr?

Tror på 600-800. Högt det med! 💰💸

Få spel jag lägger så mycket på. Finns vissa undantag, men normalt så väntar jag ett par år tills de är nere på (för mig) mer rimliga 200-400.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

PlayStation Plus Collection innehöll tre spel i min backlog jag tänkt köpa och priset var en trevlig överaskning.

Det här underlättar nog för många i valet, Series X för 499 eller PS5 DE för 399?

Skivläsare eller dubbelt så snabb SSD?

Sony tänker tydligen fortsätta sin marknadsdominans med dessa priser! Inte ens series S känns billig längre när du bara kan lägga på tusen spänn för en riktig nextgenkonsoll.

Ha, ha - ingen överraskning att du dissar xbox... du har redan gjort det i ett par hundra inlägg nu.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skriv svar