Crusader Kings III - Berättelser , skrönor och allmän diskussionstråd

Frilansare
Skrivet av Arcadia:

Det är inte så att han är en alkis? Både jag och mina fyra fruar blev "Drunkards" av någon anledning, möjligtvis pga att jag vänstrade hela tiden (mina fruar gav mig inga söner) och vi blev allihopa lite stressade av det.

Ah, så kanske det är, har missat att djupdyka i nya kungens egenheter. Blev så ställd av att han ärvde sin pappas 67-åriga älskarinna...
Ska kolla!

Medlem
Skrivet av kintobe:

Ser roligt ut, bra tidsfördriv. Värt ett köp?

Jag tycker det! Var bara beredd på att en stor del av spelet handlar om att påverka relationer mellan olika karaktärer.

Skrivet av acrylamid:

Spelade CK2 men var så länge sen att jag glömt bort allt viktigt. Har rätt stora aversioner mot spelet trots att jag samtidigt älskar det. Men de är så himla dåligt på att förklara varför saker sker som de sker. Eller gör de allt försent. T ex får jag veta när jag har 63 vassaler att jag bara kan ha 60. Att jag försöker skänka bort en vassal till någon annan verkar inte hjälpa då jag antagligen bara flyttar runt på vassaler med samma rank. Vad som är ett bra vassalsystem berättas aldrig. 100 år senare hintas det om att de är en bra grej ifall vassalerna följer en tydlig maktstruktur. Mitt sätt att fördela makten på många för att ingen ska bli stark visar sig värdelöst, speciellt utifrån skattesynpunkt.

Det här förklaras bättre i CK3, även om det är lätt att missa. Den normala ordningen är Län -> Hertigdöme -> Kungadöme -> Imperium. Sitter du som kung med en jäkla massa län så blir dels dina vasaller avundsjuka och dels så får du inte de bonusar som hertigdömen genererar. CK3 kommer att tjata på dig att skapa ex.vis hertigdömen och därtill tjata på dig att ge bort dem till trogna vasaller.

Citat:

Väldigt otydligt i krig var mina soldater är. Vilka riken jag ska ockupera för att vinna warscore. Tappar ofta bort arméer på kartan och glömmer bort dom. Förklaras aldrig hur återväxt av armén fungerar i krigstid, eller varför din armé kan stå och svälta ihjäl på hemmaplan.

Det finns en knapp (fanns i CK2 också) där du får upp en lista på vilka arméer du har uppbådat (Där får du också upp dina domäner samt de karaktärer du valt att följa). Ditt warscore beror på vilka områden du ockuperar, vilka arméer du spöar upp samt vilka fångar du tar under tiden. Härjar du runt hos din fiendens allierade så får du lägre warscore än om du går på din huvudmotståndare. Att gå på din huvudmotståndares "de jure"-områden ger mer warscore än att härja i motståndarens erövrade enklaver runt om i världen. Ett tips är att gå på huvudfiendens huvudstad och hoppas på att du tar viktiga fångar.

Hovrar du över områden du ska gå till så får du upp siffror som säger hur många trupper området kan försörja. Överstiger du denna summa så börjar dina trupper att självdö. Tror samma system finns i Europa Universalis?
Då är det bättre att splittra din armé och sprida ut dig på fler områden. SÄNK HASTIGHETEN i krig, då är det enklare att hålla koll på hur fienden rör sig.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Inte fastnat för CK tidigare men blev riktigt hooked på CK3. Sjukt bra spel. De har verkligen lyckats med att skapa något accessible men något som samtidigt känns oerhört djupt på samma gång.

Kör fortfarande som Irland och under en kortare episod fick min härskare lite för mycket stress över sig och jag valde alternativet att gå tillbaka till den gamla tron (judendomen från katolicismen). Tyvärr så gav det ödesdigra konsekvenser då helt plötsligt kom 2-3 nationer anfallandes i heliga krig mot mitt lilla Irland. De var visst sugna på att störta min nyfunna tro till den andra religionen...

Andra roliga händelser är att olika generationers härskare inom min dynasti har blivit enbenta, eller deformerade vilket båda förstås ger negativa stats.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

CK3 kommer att tjata på dig att skapa ex.vis hertigdömen och därtill tjata på dig att ge bort dem till

En annan fundering kring Vassal. På hur stort allvar ska man ta "A powerful Vassal demands a position in your council"? Ibland har de ju sämre egenskaper än de jag har valt att sätta i mitt council men kan det vara så att dessa Vassals blir bittra på sikt och orsakar "ont uppsåt" mot en?

Skrivet av RykoStars:

En annan fundering kring Vassal. På hur stort allvar ska man ta "A powerful Vassal demands a position in your council"? Ibland har de ju sämre egenskaper än de jag har valt att sätta i mitt council men kan det vara så att dessa Vassals blir bittra på sikt och orsakar "ont uppsåt" mot en?

Det är nog lite olika beroende på förutsättningarna men jag tänker att det är viktigare att hålla dem nöjda medan du fortfarande är ett litet rike. Särskilt om de har en hyfsat hög intrig-nivå, för det kan ställa till det på en rad olika sätt som är svåra att förutse. Även karaktärernas egenskaper kan vara svåra att avgöra med tanke på hur deras giftermål kan påverka deras egenskaper.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Något att komma ihåg när man delar ut vasaller till andra inom sitt rike: Rightful lords. Det vill säga om du som kung ger en vasall till en duke i ditt rike, se till att vasallen du ger till honom faller under hans de jure duchy, så att han är 'rightful ruler' om du inte är rättmätig ruler så får man upp till 50% minskning på inkomst. Och det är ju något som kan gå i flera led. Om alla dina counties ägs av fel duchy, så får ju dom minskad inkomst, då får du såklart minskad inkomst från dina Dukes i nästa led.

Medlem

Testade spelet lite snabbt bara när det släpptes på gamepass men jag har så otroligt svårt att sätta mig in i sådana här spel. Det är för mycket val och flikar att komma in i. Hur gör jag? Vill så gärna gilla detta, EU och HoI.

Skrivet av robbis:

Testade spelet lite snabbt bara när det släpptes på gamepass men jag har så otroligt svårt att sätta mig in i sådana här spel. Det är för mycket val och flikar att komma in i. Hur gör jag? Vill så gärna gilla detta, EU och HoI.

Du kör tutorial och tar ordentligt med tid på dig för att läsa igenom allt du kan läsa igenom. Finns inte direkt några genvägar. Tålamod är en dygd, på riktigt.

Ett personligt intresse för historiska samhällskonstruktioner hjälper också en liten bit på vägen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av robbis:

Testade spelet lite snabbt bara när det släpptes på gamepass men jag har så otroligt svårt att sätta mig in i sådana här spel. Det är för mycket val och flikar att komma in i. Hur gör jag? Vill så gärna gilla detta, EU och HoI.

Jag är likadan, har rätt svårt att veta vad jag kan göra och hur jag ska gå tillväga.

Såg denna videon igår, tyckte den gav rätt bra introduktion och visar olika tillvägagångssätt för att uppnå olika saker.

Medlem

@Fluffo: Tankade ner det, det verkar väldigt invecklat, vilket är nåt positivt med sånna här spel tycker jag, får se hur lång uppförsbacken är innan man förstår alla mekaniker i spelet. Men positivt överraskad likväl efter 1 timmes tutorial.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem
Skrivet av kintobe:

@Fluffo: Tankade ner det, det verkar väldigt invecklat, vilket är nåt positivt med sånna här spel tycker jag, får se hur lång uppförsbacken är innan man förstår alla mekaniker i spelet. Men positivt överraskad likväl efter 1 timmes tutorial.

Nice! Ta din tid. Jag förstår fortfarande inte allt men det är kul att upptäcka nya saker

Medlem
Skrivet av kintobe:

@Fluffo: Tankade ner det, det verkar väldigt invecklat, vilket är nåt positivt med sånna här spel tycker jag, får se hur lång uppförsbacken är innan man förstår alla mekaniker i spelet. Men positivt överraskad likväl efter 1 timmes tutorial.

Har spelar Europa Universalis 4 i några hundra timmar och kör mig fortfarande nya saker😅

Medlem

Berättelserna i tråden är något av det roligaste jag har läst på länge!

Men en fråga: Testade EU4 för ett tag sedan och stängde av i tutorialen redan då jag inte fattade ett jota/orkade sätta mig in i det. Är det samma svårighetsgrad på detta spel innan man kommer in i det? Samt undrar jag även vad endgame är? Finns det något slut alls?


signatur

Submission is for the weak

Inaktiv

@Kleptomaniac: tutorial i CK3 är klart överlägsen tidigare spel. Jag skulle inte kunna påstå att något Paradox storstrategi har någon direkt endgame i den bemärkelsen. Men de har riktigt duktiga omspelningsvärden. Allt kan hända. I synnerhet i CK3 kan ett spel om det vill sig illa ta slut riktigt snabbt eller ta väldigt länge, men det är charmen.

Svårt att beskriva CK3 kortfattat men det är duktigt roliga spel som dessutom underhålls från Paradox sida fram till uppföljaren kommer.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Berättelserna i tråden är något av det roligaste jag har läst på länge!

Men en fråga: Testade EU4 för ett tag sedan och stängde av i tutorialen redan då jag inte fattade ett jota/orkade sätta mig in i det. Är det samma svårighetsgrad på detta spel innan man kommer in i det? Samt undrar jag även vad endgame är? Finns det något slut alls?

Gemensamt för de flesta Paradoxtitlarna är att du sätter ditt eget mål och det blir då ditt ”win condition”. Jag har aldrig spelat CK innan CK3 men har spelat EU4 lite grann samt en hel del Stellaris och Hearts of Iron 4. Det här var definitivt lättare att lära sig än EU4 men det skadar inte att titta på en bra nybörjartipsvideo på Youtube. Kan rekommendera Partyelites guider som tar upp de viktigaste koncepten.

Medlem

Jag skulle jämföra det lite med The Sims, finns inget direkt end game. Du gör det du känner för, eller försöker innan du blir mördad av din ex-frus oäkting som hatar dig för att du mördade hans far.. Och kan säga såhär, spelar man utan ironman (visst inga achievements) så kan man verkligen mixtra med världen. Ta en mini-stat/county, kör ett par generationer, bygg upp familjen och sen överge dom åt sitt eget öde och byt karaktär (seamless character switch woot), till någon annan nånstans, och gör samma sak. Röra om i grytan så att säga.

Och om du vill ha öhh.. ättlingar.. i alla hushåll så.. går det. Nåt man aldrig gjorde i the sims.. nepp.

För mig så är CK3 ett stort medeltida socialt, kulturellt och religiöst experiment.

Medlem

Om man vill ha specifika mål med sitt spelande är ett tips att jaga achivements

Medlem

Bestämde mig för att testa spelet efter att en kompis tjatat om hur bra det är. Efter tutorial hoppar jag på Björn av Uppland och innan jag dör och lämnar makten till min mordlystne och grymma dotter lyckas jag upptäcka att min fru och son har en affär vilket leder till att jag fängslar dem och skiljer mig. Efter något år gifter jag om mig, släpper exet och sonen som nu blivit min rival ur fängelset. Tar sedan min före detta fru som älskarinna medan min son lyckas bli avrättad av en annan kung.

Min dotter börjar gå runt och duellera folk, vilket jag tycker var bra då jag vill att hon ska bli drottning istället för att mitt barnbarn från min före detta fru ska bli kung, så jag ser till att hon får lektioner. Men hon lyckas ha ihjäl en lokal Jarl vilket leder till krig. När hon sedan blev drottning tyckte ingen om henne och jag hamnade i alldeles för många krig vilket ledde till min död och att jag förlorade makten. Dags att börja om.

Medlem

Jag behöver lite hjälp!

1. Hur kan man se var sina arméer är? Jag lyckade tappa bort en armé idag och jag var tvungen att finkamma kartan för att hitta den igen.

2. Kan man bara attackera ett ställe åt gången?

3. Måste hela armén inkluderas när man gör "Raise army"? Det börjar bli löjligt att jag ska kalla in 30 000 krigare när jag attackerar en county med 700 fiender.

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Jag behöver lite hjälp!

1. Hur kan man se var sina arméer är? Jag lyckade tappa bort en armé idag och jag var tvungen att finkamma kartan för att hitta den igen.

2. Kan man bara attackera ett ställe åt gången?

3. Måste hela armén inkluderas när man gör "Raise army"? Det börjar bli löjligt att jag ska kalla in 30 000 krigare när jag attackerar en county med 700 fiender.

2(a): Du kan förklara krig mot flera motståndare samtidigt, bara att göra det medans du inte har armén ute och marscherar.
(b): Du kan belägra fler ställen samtidigt om du vill. När du går fram till ett ställe med din armé och påbörjar belägringen så finns en knapp i antingen arméfönstret eller i siege fönstret som säger något i stil med "Leave enough men for the siege" eller nåt.
(c): Om du har fler claims inom ett område som ägs av en motståndare, t.ex en duke som har 3 counties, och du har claims på 2 av dom så är jag rätt säker på att du kan förklara krig för båda dina claims samtidigt. Har inte spelet uppe så jag kan kolla. Men är rätt säker på att detta stämmer. Vet inte riktigt vilken av dessa svar som du var ute efter.

3: Om du sätter ut en ny samlingsplats för armén, så kan du klicka på den och välja "Raise local troops/levies", då tar den bara trupper från countyt du har valt för samlingsplatsen, och från de omkringliggande counties. Sen kan du ju såklart dela dina arméer och disbanda dom du inte vill använda.

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Jag behöver lite hjälp!

1. Hur kan man se var sina arméer är? Jag lyckade tappa bort en armé idag och jag var tvungen att finkamma kartan för att hitta den igen.

längst upp till höger har du ett scroll som heter "toggle outliner" där kan du enkelt hitta dina trupper.

Medlem

Jag tackar så hjärtligt för era svar!

En ny fråga:
Min kung har över 20 000 Prestige och han är på väg att dö. Vad kan jag göra med alla dessa poäng?

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Jag tackar så hjärtligt för era svar!

En ny fråga:
Min kung har över 20 000 Prestige och han är på väg att dö. Vad kan jag göra med alla dessa poäng?

Du kan spendera den på att öka Realm Authority, bjuda in fler knights, kanske justera lagarna för arv så du inte tappar så mycket land. Annars är den nåt du använder för att förklara krig osv, men det kanske inte är så attraktivt om du är på väg att gå in i den långa sömnen. Jag kan ha missat nåt.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Vila i frid Sverker Tykesson, jarl över Norrland. (Och norra halvklotets mest blodtörstiga kåtbock.)

Nej men ärligt talat, vilken jävla resa den mannen (och jag) fick vara med om. Det tog 71 år innan Oden kom och knackade på, vilket var långt många fler än vad jag hade räknat med. Efter fjorton vunna krig, sju vuxna barn och två pilgrimsresor har det äntligen blivit dags för dig att ta en välförtjänt plats vid festbordet i Valhall.

Nu fortsätter operation Norrlands Guld med sonen Ulfr Tykesson i spetsen - hunkdiplomaten som får George Clooney att se osympatisk ut. Önska mig lycka till!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Helt orelaterad fråga, men går det att byta namn på karaktärer i efterhand?

I ett svagt ögonblick kan jag ha råkat döpa min favoritdotter till Knut-Ollon Tykesson.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Gustav Höglund:

Helt orelaterad fråga, men går det att byta namn på karaktärer i efterhand?

I ett svagt ögonblick kan jag ha råkat döpa min favoritdotter till Knut-Ollon Tykesson.

COMMIT, GOD DAMN IT

Nej, inte utan att modda spelet i alla fall.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Helt orelaterad fråga, men går det att byta namn på karaktärer i efterhand?

I ett svagt ögonblick kan jag ha råkat döpa min favoritdotter till Knut-Ollon Tykesson.

Det är typ skrivet i nån bibel eller tjosan nu. Det är för sent. Mods är oheligt!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Operation Norrlands Guld nådde en viktig milstolpe igår! Nu måste vi bara hålla tillbaka den finska faran och knuffa den svenska kungen framför ett vildsvin.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Helt orelaterad fråga, men går det att byta namn på karaktärer i efterhand?

I ett svagt ögonblick kan jag ha råkat döpa min favoritdotter till Knut-Ollon Tykesson.

Hmmm försöker hitta något konstigt här... nepp inget konstigt i Crusader Kings-världen i sikte

123
Skriv svar