Vad hände, Microsoft?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

@Ruffles:

Eftersom trådstarten i det här ämnet för en gångs skull verkar vara ärlig och seriös så ska jag ge mig på ett svar.

Vad det gäller Halo Infinite så är det definitivt COVID-19 som körde en gigantisk stock i hjulet. Det verkar ha varit på håret att 343i skulle hinna klart till launch redan innan virusskiten drog igång, med många supportstudios och liknande involverade i jätteprojektet. Om man då under normala förhållanden med nöd och näppe ser ut att klara release till hösten, så kan man ju bara föreställa sig hur illa det blev när det helt plötsligt blev WFH som gällde, och all annan påverkan som COVID-19 har haft. Ju närmare release man kom desto tydligare lär det ha blivit att glädjekalkylerna inte skulle hålla. Det pratas om att man diskuterade att släppa spelet i steg, med MP och kampanj separerade t.ex, men till slut togs det för Xbox och MS ovanliga beslutet att faktiskt skjuta upp hela spelet. Något som inte hade hänt under det "gamla" Xbox.

Att marknadsföringen kring Series X ser ut att halta lite har två förklaringar. Dels Halo Infinite ovan, mycket marknadsföring var naturligtvis centrerat kring att Series X skulle lanseras med Halo. När så inte längre är fallet så lär det vara en hel del marknadsföring som måste omarbetas och ta nya riktningar. Dels så ligger Series S och lurar i vassen. Mycket av själva erbjudandet kommer att handla om kraft och värde, innan Series S är utannonserat så är det ju lite svårt att visa på det. Förmodligen inväntar man Sonys prissättning av PS5 också för att veta hur man bäst ska positionera sig.

Exakt vilka spel som kommer att vara tillgängliga exakt vid launch och vilka som kommer lite senare under launch window är fortfarande oklart i vissa fall men eftersom du tog med just oron för 2021 så kan du vara lugn. Xbox har dels en hel hög med tredjepartstitlar med tidsexklusivitet (precis som de flesta på PS5), några med full exklusivitet och så klart sina egna studios som kommer att trilla in med spel under nästa år också. Där är det ju högst oklart hur det ser ut, vi lär få fler releaser från XGS under 2021 än de vi känner till i nuläget.
En hel del titlar släpps så klart också på Xbox One, en del inte. Självklart en uppsjö av multiplatspel, som kommer att ha sina bästa konsolversioner på Xbox. Jag håller inte med om att man ska underskatta värdet av högre upplösningar, högre fps och allmänt tekniskt bättre spel heller, det är väl något som är naturligt exempelvis på PC-fronten. Många redan släppta spel får också trevliga Series X-versioner.

Det här är i alla fall en del av vad man kan spela på Xbox konsolexklusivt under launch window som är känt i nuläget:

  • The Medium

  • Call of the Sea

  • The Falconeer

  • Crossfire X

  • Gears Tactics

  • Exo One

  • Last Stop

  • Mad Streets

  • The Artful Escape

  • The Ascent

  • 12 Minutes

  • Bright Memory: Infinite

  • Dead Static Drive

  • Echo Generation

  • ExoMecha

  • Hello Neighbor 2

  • Martha is Dead

  • Lake

  • Phantasy Star Online 2: New Genesis

  • Tetris Effect: Connected

  • Sable

  • Shredders

  • Song of Iron

  • The Big Con

  • The Gunk

  • Unexplored 2: The Wayfarers Legacy

  • Warhammer 40k: Darktide

  • Halo Infinite

  • MS Flight Simulator

  • As Dusk Falls

  • Scorn

  • Second Extinction

  • S.T.A.L.K.E.R 2

  • Tunic

Det här är ju bara det vi känner till i nuläget som sagt, fler lär tillkomma.

Medium och 12 minutes <3 Stalker är ju rätt fet titel också. Bara de inte går ifrån det som gjorde de första spelen så förbannat bra


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

...vad jag gissar nu så har Xbox som utgivare släppt fler nya titlar än Sony. Eller har jag fel?

Om någon faktiskt skulle räkna så tror jag att du är rejält fel ute här.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Om någon faktiskt skulle räkna så tror jag att du är rejält fel ute här.

Så SIE har släppt fler nya IP denna generation alltså än Xbox game studios? Hmm de trodde jag inte faktiskt men om de är så, så är det väl bra. Faktum iaf att Xbox studios måste pumpa ut mer titlar kommande åren.

Edit: Jag hade min förutfattade mening med att bara tänka på Horizon, Concrete genie och Ghost som nya IP från SIE.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ööhh vad pratar du om? Du kan inte medvetet tro att prestandan i grafikkort skulle öka flera 1000%.

Flyttalsberäkningar per sekund eller TF går att räkna på många sett men det man talar om är shader (fp32). Precis som PS5’s 10 och XsX 12. Tempest är precis som Windows Sonic, Dolby Atmos osv som stöder raytracing. Som jag sa tidigare. Det är säljsnack även om det är bra så är det säljsnack

Flyttalsoperationer som flyttalsoperationer. Det gör väl detsamma om de används exklusivt för att beräkna shader, AI-operationer eller whatnot. Det gör inte definitionen tflops skillnad på. Poängen är att kortet presterar just så många flyttalsoperationer som de påstår att det gör, eller så ljuger de om så grundläggande egenskaper.

På dig låter det tvärtom mer som att du svalt något fanboysnack.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

NuZ
Testpilot
Skrivet av HYBRiS:

Flyttalsoperationer som flyttalsoperationer. Det gör väl detsamma om de används exklusivt för att beräkna shader, AI-operationer eller whatnot. Det gör inte definitionen tflops skillnad på. Poängen är att kortet presterar just så många flyttalsoperationer som de påstår att det gör, eller så ljuger de om så grundläggande egenskaper.

På dig låter det tvärtom mer som att du svalt något fanboysnack.

Ja men räkna FP16, FP64, texturerate och pixelrate på PS5/XsX också då istället för att kasta ur dig att ETT kort för 16900kr är hundratals gånger mer Tf!?

XsX (komplett maskin) på 12Teraflops (Fp32) och 5695kr. 3090 (ett grafikkort) på 35,8Teraflops (Fp32) för 16900kr (komplett system med cpu att orka uttnyttja 3090 samt nvme disk osv. ca. 24000kr) det är 4,2ggr så mycket pengar


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja men räkna FP16, FP64, texturerate och pixelrate på PS5/XsX också då istället för att kasta ur dig att ETT kort för 16900kr är hundratals gånger mer Tf!?

XsX (komplett maskin) på 12Teraflops (Fp32) och 5695kr. 3090 (ett grafikkort) på 35,8Teraflops (Fp32) för 16900kr (komplett system med cpu att orka uttnyttja 3090 samt nvme disk osv. ca. 24000kr) det är 4,2ggr så mycket pengar

Varför stirra sig blind på 3090?
Även 3070 presterar ju 10 gånger fler tflops än Xbx. Men ja, en PC kostar mer än en konsol Det är ingen nyhet. Det är priset man får betala för ett öppet system, som du kan uppgradera och välja komponenter själv.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

NuZ
Testpilot
Skrivet av HYBRiS:

Varför stirra sig blind på 3090?
Även 3070 presterar ju 10 gånger fler tflops än Xbx. Men ja, en PC kostar mer än en konsol Det är ingen nyhet. Det är priset man får betala för ett öppet system, som du kan uppgradera och välja komponenter själv.

Fortfarande, vad får du 10ggr ifrån? RT eller? De går inte att jämföra. 3070 har 20Tflops så inte ens dubbelt så mycket. Ja men majoriteten av ”spelvärlden” kommer inte ha råd med en PC. Även om upplevelsen är bättre i Ferrari så kör de flesta en vanlig bil likt Volvo


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

"Vad hände Microsoft?", Ja mycket med tanke på nyheterna igår: All Access till Sverige, EA Play med Game Pass - och priset på konsolerna! Jag inväntar glatt min förbeställning hos Webhallen.

Medlem
Skrivet av superapan:

"Vad hände Microsoft?", Ja mycket med tanke på nyheterna igår: All Access till Sverige, EA Play med Game Pass - och priset på konsolerna! Jag inväntar glatt min förbeställning hos Webhallen.

Instämmer! Microsoft vet vad dom håller på med Phil Spencer ftw.

Medlem

Vart är spelen? På varenda site så lovordar man Game Pass och folk verkar ha glömt vad som skedde när Xbox One lanserades, då var man minsann emot detta men nu när man kan få tag på många spel för en billig penning så låter det annorlunda. Min inställning till Microsoft hare inte ändrats, snarare så har de gång på gång bekräftat det jag redan visste när de lanserade Xbox One, de ser fans som ett sätt att nå deras egentliga målgrupp, det vill säga alla de som köpte en Kinect.

Phil Spencer har varit en del av företaget i många år, om man tror på fullaste allvar att Mattrick eller Spencer har någon som helst betydelse för vilken väg Microsoft går så är man väldigt naiv. Dessa personer är bara ansiktet utåt, Microsofts agenda har sedan dag ett varit tjänster, de vill inte tillverka konsoler eftersom dessa kostar pengar och ofta innebär stora förluster, de vill bara sälja "mjukvaran" till dem.

Om man kollar lite historik så märker man en intressant sak, det är samma person som stod bakom Xbox One lansering och Sony´s PS3 lansering. Sony var fruktansvärt arroganta på den tiden och det tog dem lång tid att återfå allt förtroende de byggt upp iom PS2.

Medlem
Skrivet av superapan:

"Vad hände Microsoft?", Ja mycket med tanke på nyheterna igår: All Access till Sverige, EA Play med Game Pass - och priset på konsolerna! Jag inväntar glatt min förbeställning hos Webhallen.

Game pass till vilka spel ??

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Game pass till vilka spel ??

Game pass är en tjänst där du får spel att spela: https://www.xbox.com/en-US/xbox-game-pass


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av superapan:

"Vad hände Microsoft?", Ja mycket med tanke på nyheterna igår: All Access till Sverige, EA Play med Game Pass - och priset på konsolerna! Jag inväntar glatt min förbeställning hos Webhallen.

Nu handlade ju mitt inlägg mest om spelen (eller bristen på dem), men visst...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Taskman:

Game pass är en tjänst där du får spel att spela: https://www.xbox.com/en-US/xbox-game-pass

Det kan man ha på datorn isåfall. Det finns inte många exklusiva Xbox One spel vilket är synd.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Det kan man ha på datorn isåfall. Det finns inte många exklusiva Xbox One spel vilket är synd.

Nej? Varför skulle det vara synd. Vem vinner något på exklusiva spel?

Medlem
Skrivet av Vamp:

Nej? Varför skulle det vara synd. Vem vinner något på exklusiva spel?

Tycker inte det är synd jag heller, men på frågan på om någon vinner något på exklusiva spel så måste man ju nämna Nintendo, deras försäljningssiffror på de exklusiva spelen är otroligt höga. Sen köper ju folk uppenbarligen deras Switch i drivor för att spela dessa spel.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Tycker inte det är synd jag heller, men på frågan på om någon vinner något på exklusiva spel så måste man ju nämna Nintendo, deras försäljningssiffror på de exklusiva spelen är otroligt höga. Sen köper ju folk uppenbarligen deras Switch i drivor för att spela dessa spel.

Så Wii U hade inga exklusiva spel?

Medlem
Skrivet av Vamp:

Nej? Varför skulle det vara synd. Vem vinner något på exklusiva spel?

Dom som producerar konsoler vinner.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Så Wii U hade inga exklusiva spel?

Jo det hade den. Eller är det en retorisk fråga av någon anledning. Nintendo ligger även bakom Switch, därför nämnde jag dem.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Jo det hade den. Eller är det en retorisk fråga av någon anledning. Nintendo ligger även bakom Switch, därför nämnde jag dem.

Jag undrade inte varför du nämnde dem. Ibland är exklusiva bra för Nintendo och ibland spelar de ingen roll helt enkelt. Kanske säljer konsolen för sin nisch, att den är så behändig.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag undrade inte varför du nämnde dem. Ibland är exklusiva bra för Nintendo och ibland spelar de ingen roll helt enkelt. Kanske säljer konsolen för sin nisch, att den är så behändig.

Nja, att de spelar roll måste vi väl ändå tillstå? De säljs alltid i stora kvantiteter men du kanske menar för hur mycket hårdvaran säljer? När det kommer till Switch har ju hybridfaktorn en stor del i populariteten tillsammans med de fantastiska exklusiva spelen.(Visst är det en smaksak vad ett fantastiskt spel är men sett till popularitet och försäljning då) Ha det gött!

Medlem
Skrivet av lasselason:

Nja, att de spelar roll måste vi väl ändå tillstå? De säljs alltid i stora kvantiteter men du kanske menar för hur mycket hårdvaran säljer? När det kommer till Switch har ju hybridfaktorn en stor del i populariteten tillsammans med de fantastiska exklusiva spelen.(Visst är det en smaksak vad ett fantastiskt spel är men sett till popularitet och försäljning då) Ha det gött!

Absolut, det säger jag inte emot alls. Nintendo tjänar väldigt bra på att deras egna spel säljer så bra. Det var mer konsolförsäljning jag syftade på. Jo, detsamma!

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Dom som producerar konsoler vinner.

*suck* Nej. Det är precis det som är problemet.

Medlem
Skrivet av Vamp:

*suck* Nej. Det är precis det som är problemet.

Haha skojar du med mig ?? Menar du att det hade varit bättre för Nintendo om dom producerat Super Mario till alla plattformar? Då hade ingen köpt deras konsoler.

Bra för spelarna ja. Men inte för Ms, Sony och Nintendo. Jag tänker ur deras perspektiv. Med exklusivitet får man mer uppmärksamhet än de andra.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lolflakes:

Haha skojar du med mig ?? Menar du att det hade varit bättre för Nintendo om dom producerat Super Mario till alla plattformar? Då hade ingen köpt deras konsoler.

Bra för spelarna ja. Men inte för Ms, Sony och Nintendo. Jag tänker ur deras perspektiv. Med exklusivitet får man mer uppmärksamhet än de andra.

Varför tänka ur deras perspektiv? De är väl du som är kund till dem? Som utgivare tjänar de massor och bekvämare att bestämma själv vart och hur du vill spela spelen eller?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Varför tänka ur deras perspektiv? De är väl du som är kund till dem? Som utgivare tjänar de massor och bekvämare att bestämma själv vart och hur du vill spela spelen eller?

Nej för då kan inte spelen optimeras till en typ av hårdvara = fulare spel

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Haha skojar du med mig ?? Menar du att det hade varit bättre för Nintendo om dom producerat Super Mario till alla plattformar? Då hade ingen köpt deras konsoler.

Bra för spelarna ja. Men inte för Ms, Sony och Nintendo. Jag tänker ur deras perspektiv. Med exklusivitet får man mer uppmärksamhet än de andra.

Nintendo har inte förutsättningarna idag, men det har Microsoft. Det är Microsoft vi pratar om och med den strategi de har tjänar ingen på exklusiva titlar. De erbjuder en tjänst som du kan nyttja på det sätt som passar dig bäst. För många är det via en pc, för många är det via en Xbox (vilken är irrelevant) och för några kommer det vara via en mobil eller padda.

Sen att ingen skulle köpa Nintendos konsoler utan exklusiva titlar är ytterligare ett uttalande som påvisar en låg förståelse för affärsstrategi och marknadsanalys. Nintendo Switch säljer självklart på Nintendos egna titlar, men konsolens största styrka är att den erbjuder indie- och multiformatstitlar bärbart. Sen kan du skrika hur mycket du vill om att du minsann inte spelar si eller så, men det är det första misstaget många gör när de analyserar en marknad. Du är inte normen. Utgå inte ifrån dig själv.

NuZ
Testpilot
Skrivet av lars_kongo:

Nej för då kan inte spelen optimeras till en typ av hårdvara = fulare spel

De behöver inte betyda det. Utseendet gör inte gameplay. Fall guys, Shovel knight, Hollow knight, Ori, The last night. osv osv finns mängder av as snygga spel med fantastisk gameplay. Är väl spel och hur du spelar som spelar roll. Inte hur det ser ut för det är helt subjektivt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

De behöver inte betyda det. Utseendet gör inte gameplay. Fall guys, Shovel knight, Hollow knight, Ori, The last night. osv osv finns mängder av as snygga spel med fantastisk gameplay. Är väl spel och hur du spelar som spelar roll. Inte hur det ser ut för det är helt subjektivt

Beror på vad det är för typ av spel. I exemplen du nämner är inte grafiken viktig, det håller jag med om. Men i t.ex. fps:er eller storydrivna singleplayerspel är realistisk grafik oerhört viktig för upplevelsen, iaf för mig. Och där vill jag se en utveckling som går framåt hela tiden med slutmålet fotorealistisk grafik.

NuZ
Testpilot
Skrivet av lars_kongo:

Beror på vad det är för typ av spel. I exemplen du nämner är inte grafiken viktig, det håller jag med om. Men i t.ex. fps:er eller storydrivna singleplayerspel är realistisk grafik oerhört viktig för upplevelsen, iaf för mig. Och där vill jag se en utveckling som går framåt hela tiden med slutmålet fotorealistisk grafik.

Som sagt, rent subjektivt. T.ex The last night är det snyggaste jag sett och det kommer vara storydrivet om något.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skriv svar