Snabbkollen - Vad tycker du om priset på Xbox Series X?

Robot
Snabbkollen - Vad tycker du om priset på Xbox Series X?

Nu vet vi vad nextgen-maskinerna från Xbox kostar - tyck till!

#snabbkollen


Medlem

Rimligt pris på Series X, orimligt pris på All Access-erbjudandet. Många kommer nog luras till att betala dubbla priset där.

Medlem

Det är rimligt, förutsatt att man endast betalar för konsolen. Räknar man in prenumerationen kan jag tycka att det blir orimligt högt.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Skrivet av kebbe:

Rimligt pris på Series X, orimligt pris på All Access-erbjudandet. Många kommer nog luras till att betala dubbla priset där.

Så om jag då skulle köpt sakerna varför sej vid sidan om ett Xbox X för just nu rekommenderade priset 5695:- och sen gamepass ultimate för 135:- gånger då 24månader som blir 3240:- och en totalkostnad på 5695+3240= 8935kr.. så kommer all access då kosta 17870?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Så om jag då skulle köpt sakerna varför sej vid sidan om ett Xbox X för just nu rekommenderade priset 5695:- och sen gamepass ultimate för 135:- gånger då 24månader som blir 3240:- och en totalkostnad på 5695+3240= 8935kr.. så kommer all access då kosta 17870?

I och med att du inte behåller spelen när avbetalningen löper ut så sitter du två år in i en (minst) sju år lång konsolgeneration med en konsol du betalt 9600kr för och inte ett enda spel. Alternativt sätter du dig själv i beroendeställning där du måste prenumerera resterande fyra år för att ha tillgång till ditt bibliotek. Tror man på att betala tusenlappar utan att köpa någonting så är det väl ett lysande erbjudande, föredrar själv att äga det jag betalar för.

Skrivet av kebbe:

I och med att du inte behåller spelen när avbetalningen löper ut så sitter du två år in i en (minst) sju år lång konsolgeneration med en konsol du betalt 9600kr för och inte ett enda spel. Alternativt sätter du dig själv i beroendeställning där du måste prenumerera resterande fyra år för att ha tillgång till ditt bibliotek. Tror man på att betala tusenlappar utan att köpa någonting så är det väl ett lysande erbjudande, föredrar själv att äga det jag betalar för.

blir ju likadant om jag hade köpt båda sakerna separat. så det e ju inget med all acces saken att göra, det e ju Game passet som har med det att göra, sen kan man ju endån köpa spel när man har Game pass


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Rimligt pris på Series X, orimligt pris på All Access-erbjudandet. Många kommer nog luras till att betala dubbla priset där.

Series X = 499 dollar
Game Pass Ultimate i 2 år = 360 dollar
EA Play i 2(?) år = 120 dollar
Sammanlagt 979 dollar.

All Access (som inkluderar ovanstående) = 840 dollar

Game Pass Ultimate är för många Xbox-användare en självklarhet, så bara där sparar du in 19 dollar, och EA Play är antingen en trevlig bonus för den som inte brukar ha EA Play eller så sparar du in ytterligare 120 dollar på att inte behöva teckna en prenumeration.

Långt ifrån orimligt pris.

Medlem

Något som många missar är att med ultimate så har du ju live gold.
Där FÅR du ett antal spel i månaden.
dvs att du äger dem bara du påbörjar en installation av dem.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Series X = 499 dollar
Game Pass Ultimate i 2 år = 360 dollar
EA Play i 2(?) år = 120 dollar
Sammanlagt 979 dollar.

All Access (som inkluderar ovanstående) = 840 dollar

Game Pass Ultimate är för många Xbox-användare en självklarhet, så bara där sparar du in 19 dollar, och EA Play är antingen en trevlig bonus för den som inte brukar ha EA Play eller så sparar du in ytterligare 120 dollar på att inte behöva teckna en prenumeration.

Långt ifrån orimligt pris.

EA Play kostar väl 30 dollar per år, så 60 dollar totalt. Ändra det inte till månadspriset bara för att få fram en billig, felaktig poäng

Medlem
Skrivet av anon_328494:

EA Play kostar väl 30 dollar per år, så 60 dollar totalt. Ändra det inte till månadspriset bara för att få fram en billig, felaktig poäng

Även om du tar bort EA Play så är All Access fortfarande billigare, så poängen kvarstår.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Även om du tar bort EA Play så är All Access fortfarande billigare, så poängen kvarstår.

Då undrar man ju varför du skrev ett pris som är dubbelt så högt mot verkligheten. Men men.

It's not a lake, it's an ocean

Det är överraskande bra på alla sätt och vis. Jag funderar nu själv på att köpa en Series X på detta sätt. Enda kruxet är att jag redan prenumererar på Game Pass månad för månad så jag vet inte riktigt hur det kommer påverka.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Hmm samma pris som ett 3070! Det blir att dra sticka om vad det blir:)

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Då undrar man ju varför du skrev ett pris som är dubbelt så högt mot verkligheten. Men men.

Jag tog månadspriset på $5 för det var det priset jag hade hört. Men ska man hårdra det så får man EA Play på både Xbox och PC med All Access. Så du sparar €5*2/mån respektive $30*2/år eftersom att det krävs en prenumeration för varje plattform. Så tekniskt sett så kvarstår $120 för två år, eller $240 om du har så det löper på månadsvis.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Jag tog månadspriset på $5 för det var det priset jag hade hört. Men ska man hårdra det så får man EA Play på både Xbox och PC med All Access. Så du sparar €5*2/mån respektive $30*2/år eftersom att det krävs en prenumeration för varje plattform. Så tekniskt sett så kvarstår $120 för två år, eller $240 om du har så det löper på månadsvis.

Ah, då är jag med, tack för klargörandet

Medlem

Priset på Series X och S är för bra för att vara sant. Men det är sant. Hur är läget i Sony lägret då? Har ni allt ni behöver?

Medlem

Rimligt, men tillsammans ser de ut som ett par stora bluetoothhögtalare med väldigt ergonomiska fjärrkontroller.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av kebbe:

I och med att du inte behåller spelen när avbetalningen löper ut så sitter du två år in i en (minst) sju år lång konsolgeneration med en konsol du betalt 9600kr för och inte ett enda spel. Alternativt sätter du dig själv i beroendeställning där du måste prenumerera resterande fyra år för att ha tillgång till ditt bibliotek. Tror man på att betala tusenlappar utan att köpa någonting så är det väl ett lysande erbjudande, föredrar själv att äga det jag betalar för.

Tycker att du har en bra synpunkt här men jag håller inte riktigt med
Vill man absolut äga spelen så absolut, men jag tror annars att det beror på lite hur man vill spela?
Att äga spel fysiskt kostar pengar i form av utrymme, slitage samt försäkringspremier osv men spelen kan säljas begagnat eller vara en investering.
Skillnaden i kostnaden mellan att äga eller "hyra" via t ex Game pass är väl att den initial kostnaden är lägre för hyr alternativet men kan eventuellt bli högre på sikt.
Kostar Gamepass 149 kr i månaden och att köpa spelet 600 kr så sparar du pengar om du nyttjar spelet mer än fyra månader totalt kan man tänka. Men det förutsätter ju att man vet exakt vad man ska spela och hur länge och att man inte vill ha tillgång till andra spel man inte redan äger under tiden samt att multiplayer inte kostar något. Är det så man spelar, jag är i alla fall inte så disciplinerad men jag önskar ibland att jag vore det för det vore tidseffektivt. Fast vill jag vara det när jag spelar spel och äger man något som man köpt digital på samma sätt som man äger något fysiskt?

Skulle nog säga att Gamepass samt fysiska köp av vissa spel, i den mån det går, är det bästa alternativet för mig. Jag gillar att spela många olika typer av spel men har inte tiden/lust att spela igenom alla. Vissa spel vet jag dock att jag kommer att spela igenom både en och två gånger.
Tror PC, Xbox series S och ligga en generations efter med Nintendos konsoler blir det bästa alternativet för mig, tror jag nog.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Priset på Series X och S är för bra för att vara sant. Men det är sant. Hur är läget i Sony lägret då? Har ni allt ni behöver?

Japp, Swishen är välfylld!

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

blir ju likadant om jag hade köpt båda sakerna separat. så det e ju inget med all acces saken att göra, det e ju Game passet som har med det att göra, sen kan man ju endån köpa spel när man har Game pass

Precis så jag gör.

Tycket Game Pass är ett utmärkt komplement till de spel man köper löst. Man köper de spel som man verkligen älskar och vill behålla för all framtid, medans Game Pass är perfekt för att lira saker som man är nöjd med när man är klar med dom.

Samt ibland så har jag upptäckt och köpt spel som jag provat på Game Pass, för att de var så grymt bra (så även där gjorde Game Pass nytta).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Priset på Series X och S är för bra för att vara sant. Men det är sant. Hur är läget i Sony lägret då? Har ni allt ni behöver?

Det enda de behöver är bra spel, oavsett vad folk tror så spelar spelen en avgörande roll för många. Detta har varit sant enda sedan Nintendo släppte NES och det har inte ändrats 2020. Var är Microsofts "konsolsäljare" nu när Halo inte längre släpps med den?

Priset på en hårdvara eller vilken annan produkt som helst för den delen är inte värd mer än vad folk är villiga att betala för den, spelar igen som helst roll vad den faktiska kostnaden än må vara.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Tycker att du har en bra synpunkt här men jag håller inte riktigt med
Vill man absolut äga spelen så absolut, men jag tror annars att det beror på lite hur man vill spela?
Att äga spel fysiskt kostar pengar i form av utrymme, slitage samt försäkringspremier osv men spelen kan säljas begagnat eller vara en investering.
Skillnaden i kostnaden mellan att äga eller "hyra" via t ex Game pass är väl att den initial kostnaden är lägre för hyr alternativet men kan eventuellt bli högre på sikt.
Kostar Gamepass 149 kr i månaden och att köpa spelet 600 kr så sparar du pengar om du nyttjar spelet mer än fyra månader totalt kan man tänka. Men det förutsätter ju att man vet exakt vad man ska spela och hur länge och att man inte vill ha tillgång till andra spel man inte redan äger under tiden samt att multiplayer inte kostar något. Är det så man spelar, jag är i alla fall inte så disciplinerad men jag önskar ibland att jag vore det för det vore tidseffektivt. Fast vill jag vara det när jag spelar spel och äger man något som man köpt digital på samma sätt som man äger något fysiskt?

Skulle nog säga att Gamepass samt fysiska köp av vissa spel, i den mån det går, är det bästa alternativet för mig. Jag gillar att spela många olika typer av spel men har inte tiden/lust att spela igenom alla. Vissa spel vet jag dock att jag kommer att spela igenom både en och två gånger.
Tror PC, Xbox series S och ligga en generations efter med Nintendos konsoler blir det bästa alternativet för mig, tror jag nog.

Brukar ju oftast vara mer än ett spel som släpps på gamepass varje månad med. Dyker det upp 4 spel man är intresserad av samma månad och de går på 600kr styck i butik har man ju iaf teoretiskt sett sparat lite pengar. Även ett bra sätt att testa på spel man är ösäker på om man vill köpa i slutändan. Har spelat ett par spel på gamepass som jag senare köpt till ett billigare pris när de är på "utgångsrea" från gamepass.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Hmm samma pris som ett 3070! Det blir att dra sticka om vad det blir:)

Eller så kan du tänk logiskt;
PC:
Billigare spel
Fler spel
Bättre grafik
Högre fps
Kan göra allt
Fler kontrol metoder
Inte låst
kan göra nästan allt
Kan uppgraderar/repareras när man vill
kan spelas från soffan eller kontoret.
m.m.

Konsol:
Ny?

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det enda de behöver är bra spel, oavsett vad folk tror så spelar spelen en avgörande roll för många. Detta har varit sant enda sedan Nintendo släppte NES och det har inte ändrats 2020. Var är Microsofts "konsolsäljare" nu när Halo inte längre släpps med den?

Ingen aning.

Har haft XB1S/X i många år, men aldrig någonsin spelat Halo (inte någon version). Så det spelet är inget som jag har saknat/saknar.

Borde jag göra det?

Är det bra, och något spel/spelserie som du själv rekommenderar?

Har själv inte bestämt mig för att köpa någon SX/SS eller PS5.

Skulle jag göra så att köpa någon ny konsol, så blir det inte till hösten för mig oavsett. Väntar oftast 1-2 år efter släpp innan jag köper en sådan typ av produkt.

Skrivet av PcGamer:

Priset på en hårdvara eller vilken annan produkt som helst för den delen är inte värd mer än vad folk är villiga att betala för den, spelar igen som helst roll vad den faktiska kostnaden än må vara.

Absolut. Helt rätt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Brukar ju oftast vara mer än ett spel som släpps på gamepass varje månad med. Dyker det upp 4 spel man är intresserad av samma månad och de går på 600kr styck i butik har man ju iaf teoretiskt sett sparat lite pengar. Även ett bra sätt att testa på spel man är ösäker på om man vill köpa i slutändan. Har spelat ett par spel på gamepass som jag senare köpt till ett billigare pris när de är på "utgångsrea" från gamepass.

Kan enbart hålla med. Game Pass är en grym tjänst. Skulle jag köpa en ny nästagenerations konsol (vilket inte är säkert, då jag främst spelar på PC), så är det för mig en stark fördel för SX/SS över PS5, just för spelens skull.

Stort plus för mig personligen om jag kan lira de spel jag redan har med Game Pass även på min konsol (även om också PS5 blir grymt bra, och har säkert många andra fördelar).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det enda de behöver är bra spel, oavsett vad folk tror så spelar spelen en avgörande roll för många. Detta har varit sant enda sedan Nintendo släppte NES och det har inte ändrats 2020. Var är Microsofts "konsolsäljare" nu när Halo inte längre släpps med den?

Priset på en hårdvara eller vilken annan produkt som helst för den delen är inte värd mer än vad folk är villiga att betala för den, spelar igen som helst roll vad den faktiska kostnaden än må vara.

Nja lite sanning. Folk köpte PlayStation 4 men dem hade inget speciellt att spela i flera år på den maskinen. Så om, rykte, Sony sätter sit pris nu på 499$ för PlayStation 5 DE och 549$ för vanliga kommer historian att upprepa sig fast för Microsoft. För direkt dag 1 kommer du att kunna spela 3500+ spel på vilken Xbox Series maskin som helst, förutsatt att man äger dem. Plus att med Xbox Game Pass Ultimate ca 350 spel. (Game Pass har nu 250 spel EA Play har 100 spel)

Medlem
Skrivet av Sille:

Eller så kan du tänk logiskt;
PC:
Billigare spel
Fler spel
Bättre grafik
Högre fps
Kan göra allt
Fler kontrol metoder
Inte låst
kan göra nästan allt
Kan uppgraderar/repareras när man vill
kan spelas från soffan eller kontoret.
m.m.

Konsol:
Ny?

Ja du har nog rätt 3070 lär väl ge bättre grafik än både ps5 xbox sx.

1
Skriv svar