Xbox Series S avtäckt – kostar 3 595 kronor!

Medlem

förlåt men detta var den fulaste konsolen genom tiderna. Ser ut som att ett barn har limmat ihop några bitar från sin låda. Skäms Microsoft. Det finns sjukt duktiga designers som kan göra detta mycket bättre. Jag kommer köpa båda antagligen, om jag känner mig rätt, men de kommer att vara täckta!!! Punkt slut.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Waliant:

Kanske blev lite svettigt på Sony HQ nu med tanke på att den är så pass billig. Säkert betydligt sämre prestanda än PS5 light, men också intressant med lite annan strategi.

Jo, gillar att de kompeltterar super-high-end next-gen, men en affordable-normal-nextgen.

Perfekt för de som har 1080p-skärm eller 1080p-TV, och inte bytt till 4K. Eller för de som när de köpt 4K-TV flyttat den gamla till extrarum, barnrum, sovrum, etc.

Skrivet av Lasrod:

Microsoft vinner över Sony när det kommer till Design och utseende av konsolerna. Gillar den enkla och stilrena designen de valt både på Xbox Series S och Xbox Series X. Men tror ändå att jag kommer välja Sonys Playstation 5 just p.g.a. spelutbudet. Förhoppningsvis så släpper Sony en snyggare och mindre enhet om något år.

Jo, men bör ju välja konsol främst efter att spela på den (inte hur den ser ut).

Själv så tilltalas jag av att kunna använda mina spel jag redan köpt (bra att kunna spela samma spel på både mina datorer och mina konsoler, utan att behöva köpa spel två gånger). Även GamePass är en stor grej för mig.

Förstår även de som föredrar vissa Sonyspel att de köper PS5 (blir helt grym konsol den med).

Spel/mjukvara/tjänster kommer absolut först.

Men håller med om designen; gillar verkligen den skandinaviska stilrena design som Microsoft kör med (både på konsoler, och sina Surface).

Skrivet av rosski:

Såg något rykte om iaf samma processor i S och X. Så kan den bara hänga med i 1080p istället för 4k kan det ju bli intressant för väldigt många.

Japp. Känns som XSS kan bli helrätt för att köra spel i 1080p/60 (mycket bättre än 4K/30). Hoppas spelutvecklarna tycker samma sak. Skulle passa perfekt för äldre 1080-skärmar.

Skrivet av Hullken:

Tycker nog detta är bättre, ser ju som sagt ut som en stilren IKEA-designad pryl som enkelt lär smälta in i bokhyllan eller var du nu placerar den. Ingen "gaming"-design som PS5.

Jo, gillar verkligen designen på denna. Grymt snygg.

Skrivet av beersgarden:

För mig som primärt kör PC och PS så fick de precis en till kund, blir nog ps5 i vardagsrummet och koppla in den här i sovrums-TV:n

Perfekt för de som skall köpa PS5, men inte helt vill missa allt som Gamepass har att erbjuda.

Även perfekt som andra/tredjekonsol i sovum som du är inne på, eller i extra TV-rum, barnens rum, sommarstuga, etc.

Skrivet av Margy:

Den hade sett betydligt bättre ut om den runda galler-delen också varit vit.

Lurade också på det lite. Kom dock fram själv till att jag gillar kontrasten med svart galler.

Skulle dock inte alls bli förvånad om det kommer en specialare i form av "all white" eller "winter", "snow", etc i just helvitt. Som upplagt för det. Microsoft brukar släppa en hel del specialare gällande färger på både konsoler och handkontroller (de älskar sådant).

Skrivet av Fearnox:

Ifall det kostar 200$ extra att få 4k istället för 1080P så är det nog många som kommer ta sig en funderare om det är värt det.
Det är nog svårt att motivera till exempel barnfamiljer att betala så mycket extra bara för skarpare bild.

Sen är det också intressant att se hur dom tänker med spel som inte har så höga systemkrav, kommer man kunna spela Fortnite i 4K(kanske lite uppskalat) utan Raytracing eller kommer det bara finnas 1080P med Raytracing till exempel, alternativt hur dom tänker med FPS.

Jag tror att Series S kommer sälja mycket bättre än Series X, Series X säljer nog bäst till prylnördarna som har 4K och är mer fokuserade på specifikationer och prestanda.

Lite osäker på vilken som kommer sälja bäst av dessa två. Skall bli spännande att se det.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

NuZ
Testpilot

Hoppas både PS5 och Xbox släpps 10 November nu. November kommer bli en dyr månad


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Högtalare? haha. "Vanliga konsumenter" kommer inte fatta vad S och X är. Återigen ett konstigt beslut av Microsoft.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Fanns det några siffror på hur många som köper digitala spel jämfört med skivor?

Vet faktiskt inte.

Kan dock se framför mig att denna Series S kommer att bli en perfekt produkt att bundlas med GamePass.

Skrivet av Dengode:

Xbox vinner helt klart designkriget med två väldigt fina konsoler. Kommer bli en ps5a för mig men kan tänka mig att köpa en series s om de lyckas trolla fram några coola titlar.

Jo, denna S kommer nog att vara ett vettigt alternativ som "andra"-konsol.

Skrivet av Lepr:

Tror det kan vara ett nice alternativ för barnfamiljer, folk som inte har så mycket pengar eller bara någon som vill komplettera med en extra konsol till sovrums-TVn

Om nu MS även släpper sin subscription-modell här i sverige också, tänk Game Pass Ultimate + XsS för tex 250kr månad.

Jo, just kombinationen XSS & gamepass kan nog bli attraktivt för många som gillar att spela, men samtidigt inte vill lägga enorma pengar på det.

Skrivet av rudeboystig:

Tillsammans med Gamepass är detta ett sjukt bra alternativ för de som kanske inte bryr sig om 4K / 60 FPS etc.

Håller med. Potentiellt grym kombo.

Så sätt känns ju detta som mer rätt drag för Microsoft (som satsar på GamePass) än Sony (som satsar på enstaka men dyrare exklusiva titlar).

Skrivet av lars_kongo:

Räcker prestandan till nya Tetris tro?

Japp!

Helt perfekt för de som vill spela Tetris, Fortnite, Minecraft, etc. på 4K (eller tunga titlar på 1080p).

Finns faktiskt många som lirar dessa enklare typer av spel.

Själv gillar jag Puyo Puyo Tetris enormt mycket (har både till Switch och Xbox)!

Skrivet av Margy:

Tanken är att den enda skillnaden kommer att vara upplösning. Allt annat ska fungera lika bra på både X och S.

Tror det är vettigt tänkt. Känns som denna konsol bör undvikas att köra i 4K, men som en potentiellt väldigt bra match för 1080p.

Skrivet av NuZ:

Som jag sa tidigare. Vi får se hur Sony har implementerat Smartshift i konsolen för syftet precis som Mark säger är ju vettigt för värmeutvecklingen. Smartshift är galet coolt och vi får se i november helt enkelt och ska försöka få tag i en PS5a innan jul iaf. Sjukt coolt också att en konsol stor som Wii är såpass kraftfull som den är med Series S.

Jo, grymt! Verkar gulligt liten när man ser handkontrollen lutad mot den på bilderna.

Denna kan potentiellt faktiskt ersätta min NES Mini när man skall resa till sommarstuga, fjällstugan, etc.

Skrivet av Flugsaft:

Innebär inte detta det jag precis sade?

Nej.

Skrivet av Flugsaft:

X straffas med andra ord grafiskt. Om S har 4 teraflops och X 12 teraflops så har jag svårt att se att S bara kommer ha mindre upplösning under 10 år. Om den bara har mindre upplösning innebär inte det att next gen spelen kommer inte vara så snygga grafiskt mot Xbox One X generationen?

Inte om du kör denna S på 1080p, och X på 4K. Ser ut att kunna bli en bra balanserad matchning där.

Skrivet av Lepr:

Som det ser ut nu så kör både Sony och Microsoft fullt ut på att spelen ska vara i 4k, de om något tänker jag segar upp utvecklingen. Dom kunde ju satsat på jävelsnygga spel i 1440p eller 1080p istället, men men.. Sålänge spelen släpps och är spelbart i 4k på XsX så lär det inte vara svårt att driva i minst 1080p på XsS

Exakt.

Skrivet av Lirilesh:

Folk här verkar tro att bara för dom har en bruk för 20k+, har alla det.

Patetiskt.

Exakt.

Även om jag främst är PC-spelare, så inser jag att inte alla vill lägga fullt så mycket pengar, och vissa som inte ens vill lägga så mycket som de 7-8 papp som XSX/PS5 kommer kosta, och då är det grymt med denna som kraftfullare alternativ än Switchen (även om jag gillar den också).

Bra med alternativ!

Skrivet av MaLiBu:

Diggar den rena simpla designen över PS5ans utseende.

Jo, gillar den enormt. Riktigt snygg.

Skrivet av Sapiens:

Med Series X blir det då ett 2.1 system?

LOL! Klockren!

Skrivet av Notumforce:

Utvecklar du på ps5 så inte måste dom göra mycket jobb för att det ska fungera på pc om det släpps och spel som släpps har förmodligen långsammare ladd tid eller kanske kräver mer hårddisk utrymme , ren gissning men misstänker jag inte är helt off.

Eftersom texturer endast laddas i upplösning efter behov, så kommer spelen inte nödvändigtvis ta mer plats än för dagens konsoler.

Speciellt inte om du endast kör 1080p (som konsolen verkar främst ha som mål). Då tar spelen kanske tom. mindre plats än i dagens konsoler med effektivare lagring/storage. Men exakt hur mycket återstår att se, och varierar nog en del från spel till spel.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, tillbaks till Photoshop!

W8...


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av krislevin:

förlåt men detta var den fulaste konsolen genom tiderna. Ser ut som att ett barn har limmat ihop några bitar från sin låda. Skäms Microsoft. Det finns sjukt duktiga designers som kan göra detta mycket bättre. Jag kommer köpa båda antagligen, om jag känner mig rätt, men de kommer att vara täckta!!! Punkt slut.

Haha, håller med, det ser ut som en gammal radio med högtalare, EXTREMT FUL, t.om fulare än mitt fejs i spegeln, och det är svårt att toppa... men nu tror jag stunden är inne.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av krislevin:

förlåt men detta var den fulaste konsolen genom tiderna. Ser ut som att ett barn har limmat ihop några bitar från sin låda. Skäms Microsoft. Det finns sjukt duktiga designers som kan göra detta mycket bättre. Jag kommer köpa båda antagligen, om jag känner mig rätt, men de kommer att vara täckta!!! Punkt slut.

Jag tror ändå den kommer smälta in betydligt bättre än både Series X (som jag i praktiken måste ställa någonstans bakom TV:n eller så) och PS5, som ser ut som något en 12-åring skulle ha designat. Men visst, spännande är den ju inte.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av ZeroSaberX:

Högtalare? haha. "Vanliga konsumenter" kommer inte fatta vad S och X är. Återigen ett konstigt beslut av Microsoft.

Det tror jag nog att de flesta kommer förstå i en tid när nya mobiler ofta släpps i flera modeller och storlekar med vissa smärre skillnader. Samtidigt fasas ju Xbox One ut.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Fasen vad gammal man är, köper man ny konsoll för att spela Tetris, Fortnite, Minecraft? 🙂

Detta kan man väl göra på valfri mobil, laptop, PC, smart (heter det så?) klocka, kylskåp, graviditetstest etc, etc...

Medlem
Skrivet av A1200G:

Fasen vad gammal man är, köper man ny konsoll för att spela Tetris, Fortnite, Minecraft? 🙂

Detta kan man väl göra på valfri mobil, laptop, PC, smart (heter det så?) klocka, kylskåp, graviditetstest etc, etc...

Inte om man redan har en konsol. Ger nog inte mycket för de spelen att byta ut till nyare (skulle kanske vara när raytracing för Minecraft kommer). Men de nuvarande fasas ju snart ut och slutar tillverkas, så detta blir ju en bra efterträdare för de som inte redan har en konsol.

Men detta sagt så är konsoler över huvud taget en nischprodukt. Den största övervägande majoriteten av befolkningen spelar på mobilen (och kanske på sin höjd på sin iPad eller något webbspel på jobbdatorn).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Men detta sagt så är konsoler över huvud taget en nischprodukt. Den största övervägande majoriteten av befolkningen spelar på mobilen (och kanske på sin höjd på sin iPad eller något webbspel på jobbdatorn).

Definitionen av nischprodukt känns väldigt bred här, över 150 miljoner konsolägare borde väl inte ses som en nischmarknad?
Sen skulle jag nog sära på konsol och mobilmarknaden, då en stor majoritet av konsol och PC spelare inte har något intresse av mobilspel.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Definitionen av nischprodukt känns väldigt bred här, över 150 miljoner konsolägare borde väl inte ses som en nischmarknad?
Sen skulle jag nog sära på konsol och mobilmarknaden, då en stor majoritet av konsol och PC spelare inte har något intresse av mobilspel.

Vid en första simpel anblick så kanske det låter mycket, men faktum är att 150 miljoner (globalt, med en befolkning på över 7 miljarder) är en nisch jämfört med just mobilmarknaden som du tar upp.

Håller annars helt med dig om att "svensson" (spelandes på mobil) oftast inte har så mycket gemensamt med "gamers" (spelandes på PC/konsol).

Jag skall dock erkänna att även om jag är främst PC-spelare, så spelar jag även på mobil, iPad, konsol och handhållet (Switch). Så jag passar väl själv inte in i definitionen och uppdelningen av spelare som vi båda instämmer i.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

Inte om man redan har en konsol. Ger nog inte mycket för de spelen att byta ut till nyare (skulle kanske vara när raytracing för Minecraft kommer). Men de nuvarande fasas ju snart ut och slutar tillverkas, så detta blir ju en bra efterträdare för de som inte redan har en konsol.

Men detta sagt så är konsoler över huvud taget en nischprodukt. Den största övervägande majoriteten av befolkningen spelar på mobilen (och kanske på sin höjd på sin iPad eller något webbspel på jobbdatorn).

Series S är MYCKET kraftfullare än nuvarande One X. Så jag kan tänka mig att starta generationen genom att bara byta in mot Series S om det finns ett sånt program.

Medlem

Här är högtalaren jag direkt tänkte på så fort jag såg bilden på XSS:

https://elumina.me/blog/the-dieter-rams-famous-10-principles-...


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

@Ruffles: det är en skam för oss konstnärer:) Lycka till!


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

@HaZe303: hahaha, ride on!!!!!!


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Skriv svar