Cyberpunk 2077:s mp-mikrotransaktioner kommer inte vara aggressiva

Medlem
Skrivet av Soulless:

Gnäll o grina när CDPR gör bort sig, fram tills dess blir det bara så barnsligt o försöka 🤣

Om man tycker att dom redan har gjort bort sig med att lägga till MTX då? 🤣


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Humor är att du inte ser varför CDPR förtjänar mer svängrum och förtroende än företag som t.ex EA.
Det ena har hittills gjort nästan allt rätt, det andra skämt ut sig år efter år speciellt när det gäller mikrotransaktioner, och praktiskt taget pissat på sina konsumenter.

Gnäll o grina när CDPR gör bort sig, fram tills dess blir det bara så barnsligt o försöka 🤣

Oj, läsförståelsen.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Ja men det är ju inge fel all CDR är ju världen bästa spel förtag någon sin så det är bara bra dom har micro transaction in alla sin spel dom måste ju över leva.

(Man vågar ju inte säga annat fan när man säger något ont om CDR eller deras spel så vill fan folk mörda en. Har tidigare sagt jag gillar inte witcher 1 och 2 bra story men combat och gameplay var bleh och fy fan vilket hat man fick och man var ju tydligen retarded om man inte älskade och avgudade CDR.)


Recensionerna av Witcher 1 från bland annat FZ har skapat en motreaktion hos fansen till spelserien som enligt mig är starkt överdriven.
Jag delar din åsikt om stridssystemet i witcher 1, tyckte det var helt värdelöst. Klicka 1 gång, vänta klicka igen. (i 2an blev det bättre, men inget att skriva hem om)
Inventory och management var fruktansvärt, blev återigen lite bättre till 2an, men visa försämringar med...
Vid release var 1an också sjukt buggigt, lägg till de omogna spelkorten och annat så förtjänade de mer än väl en 1a i betyg.

Efter enhanced edition som alla som ägde det fick gratis blev det klart bättre.
Spelet har för mig ett klart nöjesvärde, men bara på grund av storyn och att denna story fördes vidare in i de senare spelen. Witcher 1 utan de övriga spelen är för mig max en 3a som spel, och då en svag 3a.

Intressant är också att om man tittar på vad recensenten klagade på i witcher 1 så var nästan allt detta borta till de senare spelen eller kraftigt nedskalat/omgjort.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Humor är att du inte ser varför CDPR förtjänar mer svängrum och förtroende än företag som t.ex EA.
Det ena har hittills gjort nästan allt rätt, det andra skämt ut sig år efter år speciellt när det gäller mikrotransaktioner, och praktiskt taget pissat på sina konsumenter.

Gnäll o grina när CDPR gör bort sig, fram tills dess blir det bara så barnsligt o försöka 🤣

Nej, humorn är folk som likställer CDPR (ett företag med 1000 anställda som släppt 4 spel, varav ett kortspel och bara ett som är universellt prisat), men gigantiska utgivare / utvecklare som EA...

Medlem
Skrivet av Prixm:

Jag har aldrig varit en motståndare mot mikrotransaktioner så länge det är kosmetiskt. Alla som är det, jag förstår det inte, ingen tvingar dom att köpa dessa saker, och dom ger absolut noll fördelar för dig som spelare, men dom ger miljontals fördelar till spelet du just spelar, och gör spelet bättre just därför eller framtida spel från samma studio.

Early access och open beta launches, det är okej för folk, ofärdiga spel är i stort sett det enda vi får idag ett exempel för denna månad är Baldurs Gate 3 som kommer lanseras i early access, det är folk helt okej med.

Men kosmetiska mikrotransaktioner = Djävulen.

Börja strida mot rätt saker istället, early access förstör mest för oss konsumenter, inte mikrotransaktioner utan fördelar.

TF2 gick från att ha grym visuelldesign, med tydliga siluetter, färger, skuggning osv. Till att vara ett visuellt clusterfuck.

Antingen säljer man kosmetiskt som påverkar designen och vi till slut får ett spel som suger getanus. Eller säljer man kosmetiskt utan visuell påverkan och spelarna känner sig lurade.

Och vad är sedan slutmålet här egentligen? Hur är det tänkt att lättförtjänta pengar gjorda på minimalt arbete ska leda till något positivt? Varför kommer det inte leda till att man inför ännu mer liknande skit framöver?

CD Project Red verkar tro de kan göra det annorlunda, på rätt sätt. Själv kan jag däremot inte komma på en enda utvecklare som förändras till det bättre efter införandet av mikrotransaktioner.

Snarare att utvecklare lyckas förändra hur mikrotransaktioner används, verkar mikrotransaktioner förändra utvecklarna istället.

Inte alls förvånad. Mer lömska uttalanden får man leta efter

Citat:

“I think it’s a bad idea to do microtransactions after you release a game. It seems like it’s very profitable, though. It’s probably a hard decision for the guy that runs the business to decide if we should do it or not. But if everyone hates it, why would we do something like that and lose the goodwill of our customers?”

- John Mamais – head of CD Projekt Red’s Krakow office

Oktober 2019


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Ger microtransaktionerna fördel eller är det endast kosmetiskt, typ som skinsen på CS? Är svaret det förstnämnda så bör spelet bojkottas enligt mig. J*vla trähattar till att vara giriga..

Medlem

Gnälligt det var här inne. Man kanske ska vänta och se istället för att måla fan på väggen.

Medlem

Fan att man inte kommer ihåg. Men jag vill lägga in en länk att det handlar bara om kosmetika. Som jag, såg, läste någonstans, någon intervju kanske ...suck. Deghjärna

Jag är lugn.

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Ger microtransaktionerna fördel eller är det endast kosmetiskt, typ som skinsen på CS? Är svaret det förstnämnda så bör spelet bojkottas enligt mig. J*vla trähattar till att vara giriga..

Kommer inte vara P2W. Kommer bara vara kosmetiska för att kunna vidareutveckla spelet med gratis uppdateringar. Om inte så äter jag min sko.

Vad jag tror så kommer de göra stora gratis uppdateringar till MP. Ska de fortsätta göra content till spelet långt efter släpp så behöver de få in mer pengar över tid.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Nej, humorn är folk som likställer CDPR (ett företag med 1000 anställda som släppt 4 spel, varav ett kortspel och bara ett som är universellt prisat), men gigantiska utgivare / utvecklare som EA...

Om man inte ska likställa dem kanske man inte heller ska förvänta sig samma intolerans och kritik.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Kan ju vara så enkelt att de gillar att tjäna pengar.
Aktieägarna blir ledsna i ögat annars.

Absolut men då kanske de inte ska dissa andra stora spelföretag som har MTX i sina spel. Blir lite dubbelmoral där kan man tycka.

För övrigt så tror jag inte att majoriteten kommer att spela Cyberpunk 2077 för dess multiplayer om det inte är väldigt bra då vill säga. Misstänker att det blir i stil med hur mulitplayerläget var i typ Mass Effect-spelen. Hyfsat poänglöst alltså.

Medlem
Skrivet av Caene:

Gnälligt det var här inne. Man kanske ska vänta och se istället för att måla fan på väggen.

Eller så gör man det som är mest naturligt och normalt för en normalt funtad människa och ger uttryck för sina bekymmer i en tråd som är dedikerad ämnet. Eller ska man bara sitta fint och hålla käften som en bra liten konsument?

Avstängd

Varför jag själv är emot MTX:s är att de i många fall går ut över Singleplayer (aka usel kampanj) och ännu värre är det när de ger fördelar i Multiplayer (aka P2W). För många AAA(A)-utvecklare har gjort detta vilket är varför jag är negativt inställd.

Förhoppningsvis kommer CDPR inte att låta Singleplayer-delen försämras pga. MTX:s. Annars kommer jag givetvis att bli negativt inställd mot CDPR om de förstör Singleplayer-delen på grund av MTX:s. Det återstår att se som sagt var hur det blir!

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Eller så gör man det som är mest naturligt och normalt för en normalt funtad människa och ger uttryck för sina bekymmer i en tråd som är dedikerad ämnet. Eller ska man bara sitta fint och hålla käften som en bra liten konsument?

Medlem

Om man tittar på kostnaden på införa saker i andra spel bla skins och priset emot kostnaden att göra den.

Så hoppas jag cpr bryter trenden och sänker kostnaden till ett vettigt pris.

ja menar när en mount eller en skin kostar lika mycket som ett AAA spel och kostnaden att implementera och arbetetet på den är så låg.

Så anser jag det är helt sjukt att företagen kommer undan med det.

Just här tror jag dom menar med värdet och kul sak.

dvs skin på ett vapen ist för kosta 30 euro kostar den kanske 5-10

och vad dom kommer lägga mer än skins vet vi ej.

Vi får se helt enkelt, jag själv gillar gamepass system som dota började med som alla tagit efter.

vi får se helt enkelt som andra sagt litar man mer på handling än ord även om man litar mer på CPR så vill man ju se det först.

Medlem

Tänkte precis skicka exakt samma bild

Medlem

Enligt mig så hade jag hellre sett att MP-delen kostade en slant att köpa. , vilket jag antar att den inte kommer göra, och istället låta mig låsa upp allt jag vill ha genom att spela spelet.

Medlem

"CDPR studio head John Mamais referenced Cyberpunk 2077 and restated that microtransactions would not form a part of its gameplay. "I think it’s a bad idea to do microtransactions after you release a game," said Mamais in the interview. "It seems like it’s very profitable, though. It’s probably a hard decision for the guy that runs the business to decide if we should do it or not. But if everyone hates it, why would we do something like that and lose the goodwill of our customers?""

How the mighty have fallen

Medlem

Tycker man ska vänta och se innan man börjar kasta sten. Tror CDPR är måna om sitt rykte och tror inte de skulle bajsa på det så hårt. Detta kommer förmodligen inte att vara något extremt och då tycker jag det är helt ok. Jag kommer nog inte engagera mig så mycket i MPn så det är ju lite w/e för min del men gillar såklart ändå inte p2w.

Medlem

@AHTF: JO men det jag menar jag gillar witcher 1 och 2 för storyn men jag vill inte spela dom igen för det kände bara jobbigt att spela igenom dom. Men man vågar inte säga något dåligt för då får man nästan lynch mob på sig.

Jag gjorde ddet misstaget ppå reddit det var en som sa CDR är bäst i hela världen bara för witcher 3 skulle vara grattis på ps5 för dom som redan äger det. Jag sa att jag ej förstog vara alla målar CDR som gudar Witcher 1 och 2 är inte så bra som alla säger. Tro på tusan vad jag blev hatad.

Men det är lite som nintendo fans säga man 1 ond sak om NIntendo är man hatad för evigt typ.

Medlem

Det är inget fel med mikrotransanktioner, det är hur företagen använder det.

Om cyberpunk MP blir ett F2P spel ser jag ingen anledning till varför dom inte har det. Är det bara kosmetiskt är det inget problem. Ingen tvingas till att köpa det.

Titta på call of duty som hade äckliga MT, dom har lärt sig och bara har kosmetiska saker nu. Alla nya vapen får alla tillgång till efter lite tid spenderat.

Medlem
Skrivet av Thane:

Enligt mig så hade jag hellre sett att MP-delen kostade en slant att köpa. , vilket jag antar att den inte kommer göra, och istället låta mig låsa upp allt jag vill ha genom att spela spelet.

Tänkte kommentera detta, men du hann före.
Tur att man läste tråden haha.

Medlem
Skrivet av KaptenKompis:

Jag håller med dig där till 100% angående early acces och pre-order purchase hetsen. Det är ren idioti att betala för en produkt som man egentligen inte ens vet vad det är, ta vampire the masquerade bloodlines 2 till exempel. Folk har betalt fullt pris för ett spel som är kantat med problem och som kanske i värsta fall inte ens blir av.

MTX däremot tycker jag är en dålig vana däremot. det ska köpas season pass och skins å massa annat. Känns som att många spel är designade så att det ska kännas "tråkigt" om man inte bränner massa stålar i ingame shops.

Men men, man är van nu, så länge dom inte har en EA eller Activision aproach så är jag nöjd

Tänkte precis säga samma sak. Tänkte i början att kosmetisk mtx inte var så farligt, men som du säger så måste de locka till sig köpare, då måste man göra huvuspelet lite tråkigare. Eller kasta in en nästan omöjlig granding, battlefront 2 t.ex. när det släpptes

Inaktiv
Skrivet av Ph3noM:

Jim Sterling gjorde en video för ett par år sen om just det

Jim Sterling är en riktig gnällröv som lever på negativitet och som aldrig kom över sin edgelord-fas. Han lyssnar jag inte på längre sen jag insåg vilken vrickad människa det är, även om han kunde ha en poäng ibland.

Så länge mikrotransaktioner görs rätt tycker jag det är najs.
Det ska bara vara kosmetik och det ska maximalt kosta som en påse godis.
Om det är ett spel man kör mycket och man känner att det här skinnet är coolt och skulle representera mig bra, så tycker jag man kan få lägga 15-20kr på det.
Men dagens priser ligger ju fan uppåt 150kr ibland. Det går inte.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Jim Sterling är en riktig gnällröv som lever på negativitet och som aldrig kom över sin edgelord-fas. Han lyssnar jag inte på längre sen jag insåg vilken vrickad människa det är, även om han kunde ha en poäng ibland.

Så länge mikrotransaktioner görs rätt tycker jag det är najs.
Det ska bara vara kosmetik och det ska maximalt kosta som en påse godis.
Om det är ett spel man kör mycket och man känner att det här skinnet är coolt och skulle representera mig bra, så tycker jag man kan få lägga 15-20kr på det.
Men dagens priser ligger ju fan uppåt 150kr ibland. Det går inte.

Tyvärr känns det som att alla "kritiska" youtubers som Jim, the quartering, upper echelon gaming fastnat i nån spiral av hat mot nästan allt nytt som kommer ut, det är mycket gnäll. Men då och då kommer dom med poänger, precis som du säger.

Medlem
Medlem

Har det förresten sagts något om mod-stöd i Multiplayer-delen, eller är det helt kört nu?

Medlem

@Gregerory: Det man kan läsa i länkarna där bekräftar det jag alltid trott om spelet. Det är ett singelplayer-spel utan MT. (punkt) Tack för länkarna Gregeroy.

Multiplayer"delen" har aldrig varit en del av spelet då det är ett separat projekt som utvecklas av ett separat team. Mycket gnäll av folk i onödan på den punkten. Sedan kan man ju ha åsikter om MT (som jag väldigt ofta har), men det är ingenting som säger att det inte går att använda dem på ett vettigt sätt...problemet är istället att det nästan aldrig görs.
Ett Cyberpunk 2077 MP har aldrig funnits på min karta, men det kanske blir en kul grej, och jag kommer inte dissa spelet innan jag sett innehåll och prissättning på dessa MT...lir om inte annat lite nyfiken då det han säger "låter" bra.

Det fåniga är att det skulle vara den enklaste saken i världen att ha vettiga priser på MT, vilket ofta är anledningen till min generella irritation och rena avsky, då prissättningen oftast är 11 sjömil bortom horizon zero.

Medlem

Det återstår såklart att se men jag hoppas de förstår vad det är man gillar att lägga pengarna på när det kommer till kosmetiska grejer.
Jag har t.ex inget emot att köpa kosmetiska saker i League of Legends då jag känner att jag får väldigt mycket nöje och värde av köpet.

123
Skriv svar