Uppgift: Griniga gubbar invaderar FZ's kommentarstrådar!

Medlem
Skrivet av Hullken:

T.ex. Wheel of Time-spelet, ett FPS på Unreal-motorn. Det var skitkul i multiplayer, men nog spelar jag hellre Overwatch idag. Det handlar inte om grafiken bara utan utvecklingen inom GUI och spelmekaniken.

WoT! Vilken nostalgi! (Och, i ärlighetens namn, vilket wonky spel!)

Var du aktiv i forum eller klaner på den tiden det begav sig? Jag ledde den halvsvenska Sons of Shai'tan under något år


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Spel var kanske inte bättre förr, men det man spelade under de formativa åren kommer ju såklart alltid ligge en varmast om hjärtat. Kanske var upptäckarlustan hos spelskaparna större, när industrin var mindre?

Upptäckarlustan och experimenterandet var helt klart mer utbrett förr i tiden. Man kan inte längre chansa på vilka galna idéer som helst med tanke på dagens budgetar inom spelutveckling. Dock har ju indie scenen i alla fall delvis fyllt det tomrummet.

Medlem

Har fått samma känsla som OT.
Senaste året, om inte mer, har mycket handlat om nostalgi på forumet, allt med top 5 till att minnas.
Nostalgi och missnöje går lite i hand va? Är man missnöjd med tillvaron, så är det lätt att titta tillbaka. Tjuriga är väl lite missnöjda?
Sen tänker jag, vilken generation sitter främst på forum 2020? Det känns som att det är de lite ''äldre''


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Ion:

Det har ryktats om att här på FZ finns det en stor drös med griniga gubbar. Min källa är kommentarer som denna: #4031323
Jag har också fått den känslan efter att ha följt FZ under många år.
Ta inte det här fel - det är OK att vara gubbe! Det är jag med! Mer gubb!

  1. Är du en grinig gubbe? Isåfall, vad gör dig grinig?

  2. Var spel bättre förr? - ELLER - Är du kräsnare idag? - ELLER (igen) - Nåt annat?

Se det här som ett socialt experiment. Min hypotes är att ingen kommer våga svara "spel var bättre förr" under premissen att de är griniga gubbar. :hmm:

1. Ja. Dagens Sverige gör mig grinig, och lootlådor.
2. Nej, spel var inte bättre förr. Nostalgi är bara att återvinna minnen till ett värde som är högre än de är värda. Vi hade jättebra spel förr, men man hade också lägre krav. Spelkvalitéten på speciellt EA sportspel är horribel då det bara är en massa microtransaktioner och ingen direkt förbättring från år till år. Nyaste Madden är ett praktexempel.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Nomman:

WoT! Vilken nostalgi! (Och, i ärlighetens namn, vilket wonky spel!)

Var du aktiv i forum eller klaner på den tiden det begav sig? Jag ledde den halvsvenska Sons of Shai'tan under något år

Minns mest att man samlade på sig massor med seekers eller vad de hette och sen bytte man plats med någon precis innan de träffade ... 😀

Jag hette Elan_morin tror jag, kommer inte ihåg vad klanen hette.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag är också den enda som vet hur man ska köra bil på bästa sätt och exakt när blinkers ska användas.

Mycket låter jag passera, farliga omkörningar o s v, men när vissa först ställer sig på bromsen och sen svänger samtidigt som de fäller ut blinkers då blir jag kraftigt irriterad. Inte för att det blir så besvärligt men för att jag tycker att det exemplifierar en så vämjelig kombination av svagtänkthet och inkompetens.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Dödgrävaren

Grinig gammal gubbe, nyss 40 fyllda.

Är kluven mellan positivitet och negativitet när det kommer till nya spel. Rent generellt är de årliga AAA-spelen som är designade för att man ska köpa lootboxes och spela för evigt extremt ointressanta för egen del. Men indiemarknaden har kommit med guldkorn som Disco Elysium Rimworld, och Witcher 3. Som jag älskar på många sätt, dock hatar jag combat och sprinklandet av tusen markörer att hitta i världen. Spelmekaniskt ointressant och redan sen första Assassins Creed där man fick "achievements" för att hitta 1000 flaggor så har jag hatat den formen av "content".

Om spel var bättre förr rent generellt, nej. Men de största tillverkarna av spel gjorde betydligt mer intressanta saker med spel förr, och de gjorde ett spel och sålde det, sen sålde de expansioner om spelet var populärt. Istället för att som idag sälja DLC och försöka få en att köpa grisen i säcken med prebuy-"gåvor" till ett spel där de låser undan stora delar bakom betalväggar och lockar en med lootboxes. Nä, fyfan. Den utvecklingen kunde man varit väldigt mycket utan.

Med det sagt så görs det fortfarande fenomenalt bra spel, men lite som Marvel-filmer som kan vara bitvis underhållande så blir de aldrig lika bra som gammal hederlig 80-tals action, för de görs inte av individer längre. De görs av företag, av själlösa kontorsnissar som följer en mall som tagits fram i något kommersiellt laboratorium, testas på fokusgrupper och bara släpper någonting som ska tilltala precis så många som möjligt utan att göra någon upprörd. Och det kan vara fine, men när man sett färdigt en modern marvel-film eller spelat igenom Assassins Creed så är det inte direkt några beständiga minnen kvar. Så nä, AAA-spel kan man vara utan, men på indie-fronten görs det fantastiskt mycket bra grejer.

Medlem

Jag är 47 och bestämt mig för att jag är gubbig även om jag känner mig bra mycket yngre i sinnet, dock eventuellt bra mycket äldre kroppsligen (Varning, fyller man 40 så börjar man så sakteliga att dö)

1. Grinig eller inte är väl en smakfråga, andra skulle förmodligen säga att jag kan vara jävligt grinig och då beror det ju på något, någon eller en kombination av vad någon har eller inte har gjort. Det är fanimig inte mitt fel att andra är dumma i huvudet. Har som talesätt att min grundförutsatta tanke är att alla jag möter är idioter och sen är det upp till dem att motbevisa mig.

Har tänkt mig bli en riktig stoppkloss till gubbe när jag blir äldre, ni vet en sådan där som stannar mitt i gångarna i affärerna och imiterar en fågelholk. Jag skulle bara betala med kontanter (som jag hatar) och inte veta vad det är för valörer på mynt eller sedlar (den kan vi checka av redan nu).. Jag kommer nog att misslyckas med allt detta då jag har fullt upp med allt annat i ens liv som går på tok

2. Spel är vad dom är, bra eller dåliga idag precis som dem varit i alla tider. Att man kan göra mer ä komplicerade saker som fysik och ha finare grafik idag gör inte spelen bättre, skit är skit hur mycket det än poleras.. Finns ju dock undantag som görs med glimten i ögat så som Goat Simulator (som är bra på alla dysfunktionella vis)


signatur
Frilansare
Skrivet av Deathwisher:

Lite off topic kanske. Det är gött att logga in på gamla hederliga FZ ibland och se att Bennet och Calle är kvar här. Ni är bäst! Ni har båda många legendariska recensioner och inlägg som man garvat läppen av sig under årens lopp. Tack för det!

Tyvärr har jag bara fått äran att träffa dig på en spelmässa men inte Calle. Hoppas att det blir av någon gång!

Och kul att du är här! Tack för uppmuntran.

Medlem

Är 36 år gammal och kan definitvt känna mig gubbig. Kroppen är tröttare och segare. Kan komma på mig själv att raljera när jag bryr mig om nåt. Ger jag råd förväntar jag mig att folk tar det och lyssnar för "Jag vet ju...". Älskar 80 tals musik, den var bäst. Kommer väl bra låtar nu med men dom är sällsynta.

Spel är dock bättre nu. Är aldrig nostalgisk när det gäller spel. Jag vill ha nytt och grafik kåt är jag oxå.

Inaktiv

Är 31 och visst fan kan man känna sig grinig ofta.
Jag är hemligt övertygad om att mänskligheten sakta blir dummare och dummare. Kanske inte intelligensmässigt men nåt är det. Det är som att standarden har sänkts något enormt på underhållning. Titta bara på TikTok, Twitch chattar, dagens populära musik, dagens tv-serier och diverse social media.
Det syns mest på dagens musik. Spektrumet blir bara mindre och mindre, dagens hiphop är ju snart bara en enda lång baston och nån autotunad mumlare över.
Högst troligt är väl detta bara för jag ser allt genom "gubbglasögon".
Jag är definitivt kräsnare idag. Spel och film måste ha en fot i realism annars har jag svårt att acceptera dom. Gameplay måste kännas rimlig. Storyn i film måste vara rimlig.
Sen tror jag dock marknaden passade mig bättre förr då RTS och realistisk taktik var mer populärt då med Red Alert och Rainbow Six och SWAT4.

Medlem

Nu blir jag en grinig gubbe efter senaste Fragzone fredag, vad då 25-38 år. Jag är 45 år och följer er slaviskt. Vi behöver fler medelålders/äldre som kan stå för den här fina hobbyn.
Håller för övrigt med ovanstående, även jag är betydligt kräsnare nuförtiden.

Medlem
Skrivet av c0rleone:

Spel är dock bättre nu. Är aldrig nostalgisk när det gäller spel. Jag vill ha nytt och grafik kåt är jag oxå.

Usch, det låter som en medelålderskris 😆
Du vill bara vara ung och hipp, snart återgår du till att se verkligheten; alla spel var bättre förr, allt nytt är skit, förutom nya spel som försöker vara retro...de är okej.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag är en grinig gubbe. Varför? Jo, för att det även som hyfsat "fattig" idag går att leva i ett materiellt välstånd som får tidigare generationer att blekna. Trots det går så mycket utför.

57% av Sveriges män är överviktiga. Halva Sveriges befolkning har så dålig kondition att det är en fara för deras hälsa. 1 miljon svenskar går på antidepp eller liknande (med tanke på hur stort steg det är från att må dåligt till att ens våga söka hjälp så finns det nog väldigt många fler som mår dåligt).

Kurvan går stabilt uppåt också. Vi kommer att bli fetare, vi kommer att må sämre, vi kommer att bli sjukare.

Sådant gör mig grinig.

Angående om spel var bättre förr så tycker jag nog att det är dags att utveckla frågeställningen lite. Vad är det egentligen man frågar efter?

Medlem

Nåt jag stör mig på är när man är på gymmet och ser hantlar på golvet, skivstänger med vikter på och bänkar med svett som man skiter i att torka bort för vem fan bryr sig om vett o etikett eller att det pågår en global pandemi.

Min dröm är att ha ett hemmagym så man slipper sånt här skit från idioter.

Medlem

är väl inte så konstigt. spel generationen i stor sett är "gamla" nu.

Medlem

Då jag är 50+ så ser jag mig själv som en gubbe, men jag tycker inte att jag är speciellt grinig. Jag försöker vara positiv och tänker alltid till två gånger innan jag skriver en kommentar. Är det negativ så kanske till och med tre gånger.

Någon för mig okänd internetfilosof sade en gång:
"On the internet, you can be anything you want. It's strange that so many people choose to be stupid."

Och det är något jag försöker efterleva online. Sedan kan jag sitta själv hemma och gnälla framför skärmen om att det var så mycket bättre förr och att folk nuförtiden är så korkade..
Så gnällig är jag nog också, men jag försöker att inte visa det.

12
Skriv svar