Vad hände, Microsoft?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag ser dock inte hur man tjänar pengar på Game Pass.
Men visst, det kanske lockar spelare som inte hade köpt spelet annars (löst).
Nu kan jag tex lira Crusader Kings 3, Wasteland 3 och Flight Simulator för endast 50kr i månaden. Och jag lär inte behöva mer än 2 månader för detta.
Jag spelar sällan ett SP spel 2 gånger.

I April hade Game Pass 10 miljoner prenumeranter, om du antar att standardpriset är 100 kr (rabatterna de har nu är bara som introduktion) så är det ju 1 miljard kr/mån. Jag tror inte de betalar en miljard i månaden till utvecklarna (för att inte tala om att Flight Sim och många fler är Microsofts egna spel) och det är inte svårgissat att MS räknar med dels att antalet prenumerationer ökar mot 100 miljoner inom några år och att många kommer att betala den högre avgiften (150 kr) för att få Xcloud också.

Medlem

Ms xbox är som vanligt... inte bäst.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Konsolkriget lär vara förlorat, med Sony som vinnare, men med sitt Gamepass har de istället självmant valt att ge sig in i ett annat krig, det mot konkurrenter såsom Steam, Epic etc.

Med Xbox ute ur racet, så kanske vi slipper det barnsliga tramsandet om vems konsol som är bäst, men finns väl risk att det istället fortsätter med Nintendo som andra part.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Hullken:

I April hade Game Pass 10 miljoner prenumeranter, om du antar att standardpriset är 100 kr (rabatterna de har nu är bara som introduktion) så är det ju 1 miljard kr/mån. Jag tror inte de betalar en miljard i månaden till utvecklarna (för att inte tala om att Flight Sim och många fler är Microsofts egna spel) och det är inte svårgissat att MS räknar med dels att antalet prenumerationer ökar mot 100 miljoner inom några år och att många kommer att betala den högre avgiften (150 kr) för att få Xcloud också.

Aaron Greenberg har i och för sig bekräftat att de inte tjänar några stora pengar på Game Pass än. Tjänsten är tre år gammal och de ser denna investering långsiktigt. De är fortfarande i "locka in folk i ekosystemet"-fasen, vilket innebär att de "överlevererar" (Greenbergs ord) värde till konsumenten i dagsläget. Antagligen finns goda siffror på hur många som förblir kund bara de lockas in till att börja med. Lite som på andra liknande tjänster.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Fulci:

Microsoft har den tekniskt bästa konsolen. Men verkar som de schabblar på mjukvarusidan och saknar riktigt bra lanseringstitlar.

I vissa avseenden ja, men det är frågan vad det gör i praktiken? Tredjepartspel såg bättre ut på Xbox360 än PS3 men hur stor skillnad var det egentligen? Samma sak med PS4 där spelen ser lite bättre ut än Xbox One och Xbox One X ser lite bättre ut än PS4 Pro, men skillnaderna är så små att man måste zooma in på stillbilder för att märka nåt. Är det så små skillnader vi kommer se mellan PS5 och Xbox Series X? Kommer PS5 SSD ha märkbart snabbare laddtider än Xbox Series X? Kommer 3D Audio göra nån skillnad? Är mycket som vi inte kommer veta förrän säkert 1 år efter lansering.

Men en sak kan vi veta redan nu och det är nåt spel spelar stor roll - exklusiva titlar under första månaderna, och här ser Microsoft ut att verkligen ha tappat bollen. Såvidare de inte har nåt hemligt ess i rockärmen håller jag helt med Ruffles; Vad ska man spela på en Xbox Series X förutom multiplattformtitlar?

Medlem

Microsoft har en tendens att skicka managers till sina studios och totalt förstöra kreativiteten,
Rare gjorde väl kinect-demos i tre år utan att producera något enda vettigt spel.

Det är visserligen historia, men jag tror att de fortfarande har klantat till det genom att 'supporta xbox one 3 år till' och totalt förstör möjligheten att vara kreativ och göra något nytt.

Nu kommer väl Xbox Series S att vara billigast i butik och slå på stort med gamepass,
men tar jag min sambo som mall på vanliga föräldrar så "är den för billig för att vara bra, säkert gamla generationen", "gamepass? är det två månadsavgifter", "grabben ville ha PS5"

Om de skippar gold-kravet för online och säljer xbox series s snorbilligt lanserat med fortnite med raytracingstöd i 1080p 60fps exklusivt i 6 månader så tror jag det slår.
Spel X från ingenstans tror jag blir svårt att sälja in, forza med next-gen grafik kan bara locka redan frälsta.

Medlem
Skrivet av loerk:

Förstår du inte hur Netflix tjänar pengar heller? Precis samma sak.

Jo, men en film har aldrig kostat lika mycket som ett spel att köpa. Nästan 1/5 av priset senaste 20 åren.
Serier vet jag inte hur man ska jämföra med. Förr sågs det på TV och då betalade man oftast för ett abonnemangspaket mellan 149-499kr i månaden oftast.

Skrivet av Hullken:

I April hade Game Pass 10 miljoner prenumeranter, om du antar att standardpriset är 100 kr (rabatterna de har nu är bara som introduktion) så är det ju 1 miljard kr/mån. Jag tror inte de betalar en miljard i månaden till utvecklarna (för att inte tala om att Flight Sim och många fler är Microsofts egna spel) och det är inte svårgissat att MS räknar med dels att antalet prenumerationer ökar mot 100 miljoner inom några år och att många kommer att betala den högre avgiften (150 kr) för att få Xcloud också.

Grejen är att jag jämför bara med mitt eget köpbeteende.
Köper jag de tre spelen jag nämnde så hade jag betalat cirka 1500:-
Men nu blir det bara 50+50:-
Alltså 1400:- mindre.

Likadant med spel jag lirat hos EA/Origin och Ubisoft/Uplay

Medlem

@Brona:
Sony har ju bara pratat om upptill siffror angående CPU och Gpu när det gäller frekvenser.. där Microsoft talar om fasta frekvenser. Se bara på bärbara datorer och upptill en viss frekvens, där handlar om begränsad tid, jag är illa rädd att det kommer att vara liknande på PS5.
En av videorna av Digital Foundry så pratade de om att även Xbox har hårdvaran för 3D ljud.
Sen tror jag inte PS5ans snabbare SSD kommer att göra någon märkbar skillnad jämfört med Xboxens.
Xbox har ju ett enormt övertag när det gäller bakåtkompatibla spel, både i antalet och att Xboxen kan förbättra grafiken automatiskt med att lägga till t.ex. HDR på gamla spel.

Priset kommer att vara intressant att veta, för där tror jag att Xboxen kommer att vara billigare än PS5, Sony har inte råd att vara billigast om Microsoft går aggressivt in i den här generationen med Series X och den kommande Series S.

Medlem

De skulle istället göra upp med Sony och sluta tillverka konsoler och istället lansera gamepass på Playstation

NuZ
Testpilot
Skrivet av HYBRiS:

Även den biten kan man diskutera eftersom även ljud och laddningstider är en del av tekniken, och på de båda punkterna tycker jag mig finna de största innovationerna hos Sony. Till sån grad att jag, som gammal inbiten hemdator/PC-spelare för första gången känner mig sugen på att köpa en Playstation.
Det skulle vara min första konsol sedan Luxors Fairchild-F kopia 1979, och det vill inte säga lite. Sedan dess har det bara varit datorer, C64, Amiga och slutligen IBM-kompatibla PC-datorer.

Många slog på stora trumman när Xbox klev upp och skröt om sina 12 teraflops i grafikkapacitet, fast NVidias 3000-serie med 203-321 teraflops fullkomligt sopar mattan med den kommande konsolgenerationen.

Men det Sony hittat på med ljudupplevelsen gör mig väldigt inspirerad. Tvivlar starkt på om vi någonsin kommer få uppleva sådan ljudkapacitet på PC-sidan eftersom få spelare köper dedikerade ljudkort nu för tiden och det inte verkar finnas en marknad för mer avancerat ljud än det som är inbyggt på moderkortet.

Nu är det ju ett liknande ljudchip i Xboxet och Direct X nya ljud är också i topklass. Fast som tidigare sagt, Sony är ett par riktigt bra marknadsförare och kan ”säljsnack”.
Sen är 3090 på 35 TF i inte 200 etc. det är annan FL. Är oftast Shader och pixelrate man räknar ”grafikkraft” i.

Ja jag håller med nästan samtliga i tråden. Även om MS har en innovativ och ruggigt stark konsol så saknar de något på marknadsföringen. Dråpslaget blev ju nu när Halo sköts upp. De behöver visa något rätt snart och tror de gör de nu i September.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Intressanta reflektioner och diskussioner. Samtidigt som PS5 annonsen ligger och hovrar bakom när man scrollar på telefonen. Sätter lite extra krydda på tråden.

Det är nog fantastiska produkter båda två med skilda affärsupplägg uppblandat med fakta, rykten, marknadsförings snack, fanboyism och lite hitte på från konstiga källor. Precis som det skall vara inför en ny generation.
Jag hoppades att det skulle vara mer intressant att följa men jag tror att omvärldsförhållanden satt allt på kant med den strategi som våra kära giganter säkert klurat på i år.

Att ta fram en ny konsol är inte billigt. Argumentet i att de har Game pass Istället, det håller inte riktigt tycker jag.

Kommer vara en förlust om MS inte helhjärtat satsar på konsol, vilket jag tror de ändå har gjort? Det är det mjuka som inte har hunnit med. Deras fräscha studios som de köpt typ nyss, de har inte produkterna än. Enkelt, de kommer. Men för att hålla marknaden och kundbasen nöjda får de helt enkelt lyfta upp det de har till ytan och trycka på det hårt! Som GamePass.

Sony behöver MS. Annars finns det inget att mätas emot. Konkurrens föder bra produkter. Nära konkurrens föder ännu bättre.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Iceman88:

@Brona:
Sony har ju bara pratat om upptill siffror angående CPU och Gpu när det gäller frekvenser.. där Microsoft talar om fasta frekvenser. Se bara på bärbara datorer och upptill en viss frekvens, där handlar om begränsad tid, jag är illa rädd att det kommer att vara liknande på PS5.
En av videorna av Digital Foundry så pratade de om att även Xbox har hårdvaran för 3D ljud.
Sen tror jag inte PS5ans snabbare SSD kommer att göra någon märkbar skillnad jämfört med Xboxens.
Xbox har ju ett enormt övertag när det gäller bakåtkompatibla spel, både i antalet och att Xboxen kan förbättra grafiken automatiskt med att lägga till t.ex. HDR på gamla spel.

Priset kommer att vara intressant att veta, för där tror jag att Xboxen kommer att vara billigare än PS5, Sony har inte råd att vara billigast om Microsoft går aggressivt in i den här generationen med Series X och den kommande Series S.

Precis och det MS saknar är ju marknadsföringen. Japaner har alltid varit vassa på sådant så förstår att det är tufft men de skulle behövt Halo och något till spel förutom Medium vid release. Sedan mer reklam på Tv, sportevenemang, på skyltar vid bussen osv osv

Ja även reklam på FZ


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Ja det tror jag. Kommer bli Sony o Nintendo som kommer dominera känns det som.
Men får mer känslan av att MS o Phil Spencer inte är intresserade av konsol något mer. De verkar helst helt vilja satsa på tjänster och låta andra stå för hårdvaran.

Och de fick sig nog en lite kalldusch när inte bara Sony vägrade släppa in dem men att även nu Nintendo backade ur. Det hade varit fin fint för MS det om de kunnat få i en fot med sina tjänster på Sonys' o Nintendos maskiner.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jo, men en film har aldrig kostat lika mycket som ett spel att köpa. Nästan 1/5 av priset senaste 20 åren.
Serier vet jag inte hur man ska jämföra med. Förr sågs det på TV och då betalade man oftast för ett abonnemangspaket mellan 149-499kr i månaden oftast.

Grejen är att jag jämför bara med mitt eget köpbeteende.
Köper jag de tre spelen jag nämnde så hade jag betalat cirka 1500:-
Men nu blir det bara 50+50:-
Alltså 1400:- mindre.

Likadant med spel jag lirat hos EA/Origin och Ubisoft/Uplay

Jojo, men dessa 1 400 kr betalar ju inte MS ut till utgivarna (av spelen som de inte gör själva). MS lär ha klumpsumme-avtal med utgivarna, så de får X kr oavsett om fem personer eller en miljon personer laddar ner spelet via Game Pass.

Medlem

@NuZ:
Smartaste marknadsföringen de kan göra är ju släppa YouTube kanaler på den som t.ex. Digital Foundry.. De är ju oerhört bra förklara och berätta..

Medlem
Skrivet av Hullken:

Jojo, men dessa 1 400 kr betalar ju inte MS ut till utgivarna (av spelen som de inte gör själva). MS lär ha klumpsumme-avtal med utgivarna, så de får X kr oavsett om fem personer eller en miljon personer laddar ner spelet via Game Pass.

I tillägg så tror jag i det stora hela att dom flesta bara låter det ticka månad för månad, även om man inte använder det, som Netflix eller gymkort
Så verkar det ju även som att MS ser på möjlighterna att köpa Xbox med subscription (GamePass Ultimate + XCloud) även utanför staterna, då har dom ju bundit kunderna på tex 24 månader som med telefoner idag.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

@NuZ:
Smartaste marknadsföringen de kan göra är ju släppa YouTube kanaler på den som t.ex. Digital Foundry.. De är ju oerhört bra förklara och berätta..

Nja, skulle säga den typen av "marknadsföring" nå endast några få procent speciellt intresserade. Med det sagt så har det väl gjorts mängder av genomgångar av XsX på Digital Foundery? Sämre med liknande videos på PS5-sidan därimot

Medlem

@Lepr:
Det intressanta med den lösningen med avbetalning på konsolen med gamepass ultimata inkluderat, är ju att du dels får bundit kunder för en tid framåt, men troligtvis kommer de flesta fortsätta betala för Gamepass för den är otroligt prisvärd för familjer.
Därtill slipper de ha elgiganten, power m.fl. och deras avbetalning system.

Medlem

@Lepr: de har gjort mängder av videor och många andra YouTubers också. DF är ju rätt nischade absolut, men de finns mängder av andra kanaler som når en mer generell publik.

Bristen på PS5 videor är ju att ingen har fått se den riktigt eller har NDA på innehållet och det tycker jag är alarmerande så här nära en lansering.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag ser dock inte hur man tjänar pengar på Game Pass.
Men visst, det kanske lockar spelare som inte hade köpt spelet annars (löst).
Nu kan jag tex lira Crusader Kings 3, Wasteland 3 och Flight Simulator för endast 50kr i månaden. Och jag lär inte behöva mer än 2 månader för detta.
Jag spelar sällan ett SP spel 2 gånger.

1. Genomsnittsspelaren spelar CK3 och motsvarande spel från Paradox ungefär 1 000 timmar.

2. Det kommer fler spel.

jbx
Medlem

Kommer köpa ett 3090 för PC-spel och Microsoft-spel och en ps5 för deras exklusiva titlar. Så ser ingen anledning att köpa en Xbox tyvärr.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Redaktör
Skrivet av anon_328494:

Är inte anledningen att det dröjde så mycket innan Ps3 kom ikapp att konsolen kostade så in i helskotta vid release, typ 6500-7000 här i Sverige? Det är därför jag inte tror Ps5 kan kosta så mycket som flera tror, för att man aldrig skulle göra om det misstaget igen.

Eller så är jag helt ute och cyklar

Dels släpptes PS3 minst ett år efter 360:n (och i Europa tre, fyra månader efter Wii), dels var den svindyr, dels fanns få riktigt stora och bra spel vid release (Resistance: Fall of Man). Det kom ju mycket bra spel med tiden och priset sjönk rejält, men det är ändå rätt otroligt att PS3 och 360 slutade typ lika i försäljning.

Osäkert hur dyra de nya konsolerna blir, men inte PS3-priser (även om vi har haft inflation sen 2007, plus kem-skatt och kass kronkurs). Jag tror defintivt inte på nån större prissikllnad mellan PS5 och XBSX, 500 eller 1 000 kr som mest åt endera hållet.


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av jbx:

Kommer köpa ett 3090 för PC-spel och Microsoft-spel och en ps5 för deras exklusiva titlar. Så ser ingen anledning att köpa en Xbox tyvärr.

De är ju utgivare av både Windows och spelen då så de blir nog nöjda ändå

Ja jag önskar jag hade råd med ett 3090 jag också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skrivet av Ronzem:

Jag ser dock inte hur man tjänar pengar på Game Pass.
Men visst, det kanske lockar spelare som inte hade köpt spelet annars (löst).
Nu kan jag tex lira Crusader Kings 3, Wasteland 3 och Flight Simulator för endast 50kr i månaden. Och jag lär inte behöva mer än 2 månader för detta.
Jag spelar sällan ett SP spel 2 gånger.

Det är mycket riktigt att din lilla 50-lapp i månaden inte är något Microsoft sitter och hurrar över.
Men när fler än 10 miljoner spelare sitter och pytsar in 50 kr varje månad så blir det snabbt väldigt mycket pengar över lång tid. Eftersom det är en billig månadskostnad så kan de bekvämt räkna med att majoriteten kommer att vara prenumeranter över längre tid.

Bråkar du sedan ner medelvärdet för hur många spel som spelas i genomsnitt per kund så ska du se att de flesta i slutändan betalar mer än vad de hade betalat för att köpa spelet/spelen löst. Så över tid är lönsamheten närmast magisk!

Det här är sannolikt framtiden för en stor portion av vår digitala underhållning.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

xbox har förlorat sen länge, alla bra spel kommer som vanligt till ps5 bara.

Det känns snarare som att luften gått ur hela den nya generationen.
Här tänker jag mig att de låter sina bästa utvecklare ta fram ett spel för den nya generationen i god tid till lanseringen av den nya generationen.

Istället börjar de peta ut lite budskap om att vi kan spela gamla spel på den nya generationen.
Men vafan är det för påhitt? Vill jag spela den gamla skåpmaten så fortsätter jag väl i den gamla generationen!? En helt ny generation och det bästa de kan erbjuda är samma gamla produkter som jag redan kört?

De betalar en massa pengar för att "äga" utvecklare och så klarar dessa inte att leverera nya upplevelser? Då känns det faan inte som en ny generation utan en påkostad uppdatering på den förra...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det är en katastrof sättet Microsoft skött detta, Sony och Nintendo kommer dominera konsolbranschen än mer än tidigare tror jag. Kolla bara på Nintendos galna försäljningssiffror, det blir tufft för Microsoft.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Microsoft har den tekniskt bästa konsolen. Men verkar som de schabblar på mjukvarusidan och saknar riktigt bra lanseringstitlar.

De lyckades inte hålla måttet på mjukvarufronten förra generationen heller

Samtidigt har de ju erkänt nu att de inte siktar på att sälja flest konsoler eller att de försöker "vinna" över Sony. Hade det varit deras strategi hade de ju inte släppt alla Xbox-spel till PC också, vilket de också har medgett. Deras motivering var att de vet att de kommer att förlora pengar kortsiktligt (även med tanke på Game Pass), men att de väljer den här vägen för att spelvärlden mår bättre av att ha mindre konsolexklusiva titlar i längden. Om det uttalandet är ett sätt att inte riktigt vilja erkänna sig besegrade (igen) kan man ju bara spekulera i.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Nu har ju inte nästa gen startat än, och de flesta ingångs-spel är ju inte de bästa som kommer under generationen. Säkrast är nog att avvakta minst 6 månader och se hur allt landar, med hårdvara och mjukvara/spel; då under våren nästa år så bör vi veta mer om många andra spel som kommer till PS5 och XSX. Hoppas på en lång generation, där utvecklarna kan satsa på och optimiera spel så långt det går. Om någon hade frågat mig ( ) så skulle dagens generation kunnat vara kvar flera år till. De som vill ha ultra-mega-grafik och fart, kan köpa PC-varianten, den som vill ha standard/soff-varianten (t.ex. jag) köper Xbox/PS-varianten av spelet.

Spel > > > > Teknik, och enligt mig så är dagens teknik så pass bra att utvecklarna knappast kommer på idéer som "Hmm, detta blir nog svårt med dagens generation, vi får vänta ett par generationer", om det inte gäller hur många hårstrån som kan fladdra samtidigt (väldigt låg prio enligt mig).

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu är det ju ett liknande ljudchip i Xboxet och Direct X nya ljud är också i topklass. Fast som tidigare sagt, Sony är ett par riktigt bra marknadsförare och kan ”säljsnack”.
Sen är 3090 på 35 TF i inte 200 etc. det är annan FL. Är oftast Shader och pixelrate man räknar ”grafikkraft” i.

Ja jag håller med nästan samtliga i tråden. Även om MS har en innovativ och ruggigt stark konsol så saknar de något på marknadsföringen. Dråpslaget blev ju nu när Halo sköts upp. De behöver visa något rätt snart och tror de gör de nu i September.

FLOPS står ju för flyttalsoperationer per sekund. Du kan ju inte välja vilken typ av flyttalsoperationer som räknas eller inte, utan man får ju snällt ta med alla flyttalsoperationer grafikkortet hinner med samtidigt på en sekund och då blir det totalt över 300 teraflops för RTX3090 och 200 för RTX3070.

Playstation 5:s Tempest engine går knappast att jämföra med Direct X begränsningar. De spelar inte ens i samma liga.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Skriv svar