Häng med Sweclockers ikväll när Nvidia presenterar ny generation grafikkort

Robot
Häng med Sweclockers ikväll när Nvidia presenterar ny generation grafikkort

RTX 3000-serien ska avtäckas och vad passar då bättre än initierad datasnack från syskonsajten. Får vi se ett graffekort för 17 000 kr?

#kenneth-klubben, #nvidia, #rtx-3000, #sweclockers


Gen
Medlem

Får vi se 3090 för 15 000 kr? Jag hoppas och tror på det.

Hedersmedlem
Kenneth Lindqvist

#Kenneth-klubben alltså... är det nu jag ska bli kränkt?

Redaktör
Skrivet av Raven_cc:

#Kenneth-klubben alltså... är det nu jag ska bli kränkt?

REMarkabelt att Calle drar in musikreferenser.


signatur
Medlem

galet snyggt kort

Medlem

Ska bli intressant att läsa tester sen när de kommer. Verkligen nyfiken på hur den där kylaren presterar.

Medlem

17 kakor låter lite billigt, jag räknar med 20!

Skribent

Ska bli spännande, men lite tråkigt att jag bara måste ha ett nytt grafikkort innan Cyberpunk men varken är sugen på 3090 eller 3080.

Visst lär det kommer ett 3080ti eller liknande så småningom, men det orkar jag banne mig inte vänta på.

Lutar mot ett 3080 ändå, såvida de inte överraskar stort och någon (Nvidia eller tredje part) släpper ett 3090 för typ under 14 000, vilket känns rätt långsökt. Men man vet aldrig, t.ex. Zotac brukar ha varianter för rätt bra priser.

Medlem

Bättre att invänta RDNA2 och se vad de har att bjuda på innan bestämning av köp


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Bättre att invänta RDNA2 och se vad de har att bjuda på innan bestämning av köp

Man kan ju ha ett av varje.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Raven_cc:

#Kenneth-klubben alltså... är det nu jag ska bli kränkt?

Vad är frekvensen på kortet Kenneth?


signatur
Frilansare
Megadelux
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vad är frekvensen på kortet Kenneth?

Allt är ju bara spekulationer just nu och små läckor som inte kan bekräftas. Men jag lovar att dom är mycket DATA och fläskande, så man kan KÖTTA lite när andan faller på.

Medlem

ska bli riktigt intressant 😀 väntar dock tills amd släpper sina kort så man kan jämnföra och ta det mest förnuftigaste beslutet /in sicence we trust

Medlem

Så en njure för 3080? Eller två njurar och livstids dialys för en 3090?


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Ska bli spännande, men lite tråkigt att jag bara måste ha ett nytt grafikkort innan Cyberpunk men varken är sugen på 3090 eller 3080.

Visst lär det kommer ett 3080ti eller liknande så småningom, men det orkar jag banne mig inte vänta på.

Lutar mot ett 3080 ändå, såvida de inte överraskar stort och någon (Nvidia eller tredje part) släpper ett 3090 för typ under 14 000, vilket känns rätt långsökt. Men man vet aldrig, t.ex. Zotac brukar ha varianter för rätt bra priser.

Blir det som med 2000-serien så kommer väl både 3080 och 3090 ha ockerpriser. RTX 2070 har ju mycker bättre prestanda/kr jämfört med ett 2080ti.

Jag hoppas RDNA2-korten kan pressa ner priserna en hel del men vi får se.

Medlem

Strömförbrukning och kylningsbehov ser ju verkligen inte lockande ut... tillsammans med de förväntade prislapparna får de här korten prestera något rent överdjävulskt för att vara intressanta. :/

Att nVidia är så jäkla konservativa med VRAM på allt annat än de allra extremaste korten är också lite trist - även om det inte behövs just i dag förväntas väl ändå ett 3080 hålla några år, och då kan ~10GB bli snålt. Att man med 3080 lägger sig i avsevärt högre prisklass än 2017 års flaggskepp (1080 Ti), men inte ökar mängden VRAM känns för mig som ett rätt underligt beslut. Även om nVidia hävdar att de trollar en del med minneshantering och komprimering. Lokal hantering på korten lär för en överskådlig framtid vara märkbart snabbare än att hämta assets från disk-/RAM-lagring.

3090 låter ju förvisso trevligt, men det är ju av allt att döma mest jämförbart med Titan-klassen av kort från tidigare generationer.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

mm 20 lax för bara grafikkort har man ju råd med


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Strömförbrukning och kylningsbehov ser ju verkligen inte lockande ut... tillsammans med de förväntade prislapparna får de här korten prestera något rent överdjävulskt för att vara intressanta. :/

Att nVidia är så jäkla konservativa med VRAM på allt annat än de allra extremaste korten är också lite trist - även om det inte behövs just i dag förväntas väl ändå ett 3080 hålla några år, och då kan ~10GB bli snålt. Att man med 3080 lägger sig i avsevärt högre prisklass än 2017 års flaggskepp (1080Ti), men inte ökar mängden VRAM känns för mig som ett rätt underligt beslut. Även om nVidia hävdar att de trollar en del med minneshantering och komprimering. Lokal hantering på korten lär för en överskådlig framtid vara märkbart snabbare än att hämta assets från disk-/RAM-lagring.

3090 låter ju förvisso trevligt, men det är ju av allt att döma mest jämförbart med Titan-klassen av kort från tidigare generationer.

Jag håller med, 3080 borde ha minst 12 gb, men det går rykten om att de kommer släppa med dubbel minneskonfiguration när RDNA2 kommer.

Är ganska säker på att amd TSMC 7+ nm kommer bli betydligt mer strömeffektivare än Nvidia 7 nm samsung. Om inte annat är det bara att kolla konsolernas specs och hur mycket ström de drar.

Visar också hur pass oprisvärd 2080 ti kontra tidigare uppgraderingar. Men så här blir det när folk betalar överpris och avsaknad av konkurrens från Amd.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

Jisses, den pengen får man ju runt 9000 ägg för, beroende på kvalle på ägg och höna såklart

Medlem

Ok planen.
Köpa nytt...
Grafikkort
VR headset
Datorskärm
Blir dyrt det här.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Riktigt bra serie, det där!


signatur

I drank what?

Medlem

@magma: Ja, RDNA2 behöver bli bra. Riktigt bra. Det är synd att det inte finns fler konkurrenter egentligen (med tanke på hur Intel i regel hanterar sin marknadsposition på CPU-sidan, och vad vi hittills sett av Xe, känns de inte som ett rimligt alternativ för en överskådlig framtid), och pressen ligger verkligen på AMD att leverera något som ger nVidia bra med konkurrens, snarast. :/

3080Ti (eller vad de nu väljer att kalla kortet, förutsatt att det kommer ett sådant alls - vi lär väl få vänta ett tag och se) i all ära, men de initiala Ampere-korten för konsumenter har mycket att bevisa för att inte bli rent katastrofala vad gäller effektivitet både per watt och krona.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

@magma: Ja, RDNA2 behöver bli bra. Riktigt bra. Det är synd att det inte finns fler konkurrenter egentligen (med tanke på hur Intel i regel hanterar sin marknadsposition på CPU-sidan, och vad vi hittills sett av Xe, känns de inte som ett rimligt alternativ för en överskådlig framtid), och pressen ligger verkligen på AMD att leverera något som ger nVidia bra med konkurrens, snarast. :/

3080Ti (eller vad de nu väljer att kalla kortet, förutsatt att det kommer ett sådant alls - vi lär väl få vänta ett tag och se) i all ära, men de initiala Ampere-korten för konsumenter har mycket att bevisa för att inte bli rent katastrofala vad gäller effektivitet både per watt och krona.

Det går rykten om att det kommer två modeller (en på 12 och en på 16), varför Nvidia troligen kommer släppa varianter med mer minne (förmodligen 3070 med 8/16 och 3080 med 10/20). Inget har sagts om ti-versioner eller super, men återstår att se.
Intel kommande X^e ryktas få RT-stöd, blir spännande om de kan utmana Amd och Nvidia.

Blir riktigt spännande event, kanske AMD utannonserar något strax efteråt?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kommer rtx (Raytracing) vara standard nu?

Medlem

jag brukar räkna att 10kr är en bira på systemet, så grafikkort för 2000 bira, känns fel och jag dricker inte ens.


signatur

//monster

Medlem

Läckor säger dom här priserna:
RTX 3090: $1399
RTX 3080: $799
RTX 3070: $599
RTX 3060: $399
Kan bli billigare beroende vad för pris AMD sätter på sina nya flagskepp, men tror snarare priset skulle öka istället för att bli billigare.

Medlem

Tips! Skippa livestreaming helt och hållet och visa er på helbild och babbla själva hela tiden.

Skribent

Ja men det här såg ju riktigt trevligt ut, bortsett från endast 10 GB minne på 3080. Positivt överraskad av priset på 3080, och det verkar ju prestera riktigt bra (om man ska tro Nvidia). Det blir nog ett sådant. Ska bli spännande att se hur tredjepartstillverkarna lägger sig prismässigt.

Fragtjuv
Skrivet av Jonny Myrén:

Ja men det här såg ju riktigt trevligt ut, bortsett från endast 10 GB minne på 3080. Positivt överraskad av priset på 3080, och det verkar ju prestera riktigt bra (om man ska tro Nvidia). Det blir nog ett sådant. Ska bli spännande att se hur tredjepartstillverkarna lägger sig prismässigt.

Ja. Där satte de ordentlig press på AMD med de priserna. Men jag sneglar fortfarande mot ett 3090. Men jag lugnar nog ner mig förr eller senare :).


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skriv svar