Några simracers här på forumet?

Medlem
Några simracers här på forumet?

Om så..

Vad har ni för utrustning, vilken plattform kör ni på och vilka spel rattar ni?

Jag kör på PS4 och har en playseat med logitechs G29 samt växelspak.
Funderar på att uppgradera till TM T500rs och handbroms.

Spelar Dirt rally, Dirt rally 2.0 (ffb är så dåligt jämfört med 1:an), wrc 5-6, dirt 4 samt PC2.
WRC 9 släpps på torsdag så jag inväntar recensioner.


signatur

"High life on low budget"

Inaktiv

Nej inte än men jag blir mer och mer sugen. Jag har precis börjat en utbildning som fordonstekniker/bilmekaniker så mitt intresse blir större och större även om jag alltid tyckt om bilar och bilspel.

Hur är det med G29, går den att använda i spel som Mudrunner och Snowrunner?

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Nej inte än men jag blir mer och mer sugen. Jag har precis börjat en utbildning som fordonstekniker/bilmekaniker så mitt intresse blir större och större även om jag alltid tyckt om bilar och bilspel.

Hur är det med G29, går den att använda i spel som Mudrunner och Snowrunner?

Bara kört mudrunner och det fungerar. Även testat Farming sim 17 och 19 (livet som bonde med racing ratt, lol).
Tyvärr är inte cockpit så jättebra i mudrunner och man ser händer och en gigantisk ratt, som stör.

Det är kul i början men blir frusterande då man kör i 5 km/h över stock och sten.


signatur

"High life on low budget"

Farornas Konung

Jamen, kör på PC och med Playseat med Thrustmaster TX Racing Servo Base, Ferrari 599XX Evo Wheel och T3PA Pedaler.
Har skippat växelspak.

Spelar mest Automobilista2, Assetto Corza spelen och Project Cars 2. En del Formel 1 blir det också emellanåt.

Har funderat på att uppgradera till en Fanatec rig men vet inte, är för mycket som är roligt och kostar pengar.

Inaktiv
Skrivet av bent toe:

Bara kört mudrunner och det fungerar. Även testat Farming sim 17 och 19 (livet som bonde med racing ratt, lol).
Tyvärr är inte cockpit så jättebra i mudrunner och man ser händer och en gigantisk ratt, som stör.

Det är kul i början men blir frusterande då man kör i 5 km/h över stock och sten.

Har du sett den här kontrollen för Farm Sim? Såg den på Elgiganten för nåt år sen, vore ju skoj att testa

Medlem

Ex-simmare här! (Tyvärr)

Hade en playseat när GT5 släpptes till ps3, därefter blev det en GT omega racing simpit och en T300 med thrustmasters finpedaler och H-växel samt en buttkicker.
Har även vid sidan av det varit väldigt biten av flygsim, något som kommit och gått under många år. Vid sin höjd var jag i full gång med ett hemmabygge av en simpit. Kom rätt långt i bygget innan det övergavs.

Men allt som allt slukade det oerhört med tid och pengar för att inte tala om all yta i hemmet och till slut var jag tvungen att ge upp det helt. Är med lite ångest ska jag erkänna, saknar det bitvis men är inte beredd att grotta ner mig på det sättet jag gjorde igen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Har du sett den här kontrollen för Farm Sim? Såg den på Elgiganten för nåt år sen, vore ju skoj att testa

https://inetimg3.se/img/688x386/6600063_0.jpg

Jag har sneglat på den men för 2500sek är det inte värt det. Inte för att plöja åkrar iaf 😁


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ex-simmare här! (Tyvärr)

Hade en playseat när GT5 släpptes till ps3, därefter blev det en GT omega racing simpit och en T300 med thrustmasters finpedaler och H-växel samt en buttkicker.
Har även vid sidan av det varit väldigt biten av flygsim, något som kommit och gått under många år. Vid sin höjd var jag i full gång med ett hemmabygge av en simpit. Kom rätt långt i bygget innan det övergavs.

Men allt som allt slukade det oerhört med tid och pengar för att inte tala om all yta i hemmet och till slut var jag tvungen att ge upp det helt. Är med lite ångest ska jag erkänna, saknar det bitvis men är inte beredd att grotta ner mig på det sättet jag gjorde igen.

Ja, det kan kosta mycket pengar om man fastnar i det träsket. Sett folk som byggt cockpit till flygsim i garaget. Haha galet.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Jamen, kör på PC och med Playseat med Thrustmaster TX Racing Servo Base, Ferrari 599XX Evo Wheel och T3PA Pedaler.
Har skippat växelspak.

Spelar mest Automobilista2, Assetto Corza spelen och Project Cars 2. En del Formel 1 blir det också emellanåt.

Har funderat på att uppgradera till en Fanatec rig men vet inte, är för mycket som är roligt och kostar pengar.

Ingen handbroms? Förmodar att det mest är till rally spel.
Hur kommer det sig att du inte har växelspak? Jag tycker den ökar inlevelsen massor. Dock så är det smidigare med rattens paddlar, förstås.

Jag kör DR2 med koppling och växelspak.. 180 blås på grus i kurvor.. Med koppling. Lite galet och tog någon vecka innan det började sätta sig.
Testat sekventiell också men koppling gör det så mycket mer "aggressivt" 😁


signatur

"High life on low budget"

Farornas Konung
Skrivet av bent toe:

Ingen handbroms? Förmodar att det mest är till rally spel.
Hur kommer det sig att du inte har växelspak? Jag tycker den ökar inlevelsen massor. Dock så är det smidigare med rattens paddlar, förstås.

Jag kör DR2 med koppling och växelspak.. 180 blås på grus i kurvor.. Med koppling. Lite galet och tog någon vecka innan det började sätta sig.
Testat sekventiell också men koppling gör det så mycket mer "aggressivt" 😁

Kör nästan aldrig rally, och kan ju programmera det på ratten om det behövs.
Angående växelspak så är det nog mest av vana nu, hade det när jag körde på Xbox360.

Kan ju även där köra med helt manuell fast med paddlarna, men kör mest sekventiellt.
Blir det en uppgradering i framtiden blir det spak och handbroms.

Inaktiv
Skrivet av bent toe:

Jag har sneglat på den men för 2500sek är det inte värt det. Inte för att plöja åkrar iaf 😁

Nej priset är lite väl högt

CTI
Medlem

Gasar runt med en Logitech G29 + växelspak & ett Wheel Stand Pro

På Ps4:an är det bara GT Sport som rullar lite sporadiskt.

Pc är det Assetto Corsa.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem

Nej, men är sjukt sugen på att köpa någon ratt och pedalset inom en snar framtid och köra lite iRacing och antagligen något annat med, typ Assetto Corsa Competizione.

Medlem

köpte nyligen G29 med växelspak till. Men vet inte vilket spel som är "bäst" att lira? Pendlar mellan forza 7, Projectcars 2 o 3. Kanske du har något tips?

Medlem
Skrivet av Tonysunshine:

köpte nyligen G29 med växelspak till. Men vet inte vilket spel som är "bäst" att lira? Pendlar mellan forza 7, Projectcars 2 o 3. Kanske du har något tips?

Om du spelar på konsol. Utan tvekan PC2.

Oändligt med inställningsmöjligheter, bra onlinedel, aktivt, bra karriär, möjlighet till att välja upplösning eller fps/performance... Och det viktigaste för mig och många som kör med ratt, att kunna ta bort ratt/händer i cockpitvy.

Assetto corsa är också bra men jag föredrar pc2.
Dirt rally 2.0 är också magiskt.

Men gillar du inte sim utan kanske simcade så satsa på forza, grid eller pc3.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av CTI:

Gasar runt med en Logitech G29 + växelspak & ett Wheel Stand Pro

På Ps4:an är det bara GT Sport som rullar lite sporadiskt.

Pc är det Assetto Corsa.

Vilka kontraster mellan GT sport och AC.
Kört det senaste AC competizion?


signatur

"High life on low budget"

Medlem

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-och-gam...

Den ska inhandlas 8 oktober.
Över 1000sek billigare än playseats stolar.
Läder eller fusk mocka är ointressant för mig, priset gör skillnaden 😁

Tips för er som inte vill sitta vid skrivbordet/vardagsrumsbordet.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Min far spelar i stort sett bara bilspel och hade en Logitechratt i ~15 år men bytte till någon lyxig Thrustmaster för några år sedan. Det är mest rally, som DiRT Rally osv som spelas.

Medlem

G27 med tillhörande pedalar och växelspak. Fastsatt på ett skrivbord, vanlig köksstol som "säte".
Ger träsmak efter nån timme, så när det är långrace gäller det att hoppa upp och ner vid depåstoppen. Körde iRacing Le Mans 24h i somras med detta, med tanke på att vi bara var två som delade på körningen så blev det lite stelt i benen efteråt :). Dock vann vi vår split, så det var inte förgäves.

Medlem

Jag är ingen simmare men har en fråga som ni andra här säkert har stenkoll på.
Hur ligger det till med VR i bilspel nuförtiden?
I min hjärna låter det som att det borde vara ett rejält inlevelselyft.
Förhöjer det inte upplevelsen så mycket som jag tänker mig att det skall göra?
Eller finns det helt enkelt stöd för det för tillfället?

Medlem
Skrivet av bent toe:

Jag har sneglat på den men för 2500sek är det inte värt det. Inte för att plöja åkrar iaf 😁

Lazy Game Review testade den för ett par år sedan, han gillade den, sen är det ju kanske lite svårt att försvara priset för det :).

Medlem

Använder G29 och spelar främst F1 2020, även AC, pc2 och dirt rally. Tyvärr har jag börjat köra f1 mer och mer med gamepad då jag tycker det blir rätt jobbigt att ta fram och rigga allt inför varje spelsession (vill inte ha grejjerna att stå framme när jag använder dem)

Medlem
Skrivet av lerb:

Jag kör med Logitech G29 och en Playseat Challenge (ihopvikbar). Är väldigt nöjd med stolen faktiskt, långt över mina förväntningar.

Jag kör mestandels Gran Turismo Sport (PS4) där jag deltar i en community-driven racingliga som heter GTSRL (Grand Touring Series Racing League). Kan rekommenderas för den som har PS4 och vill ge sig in i lite uppstyrd Simcade-racing.
En säsong i ligan sträcker sig 4 veckor, första veckan är kval för placering i divisioner och följande tre veckor är det race.

Hemsida: https://gtsrl.tv

Senaste ligaracen (Säsong 32, EU, Division 1) kan ses här om man är intresserad.

Samma uppsättning som du, plus växelspak.
Inget fan utav GT serien men det där låter sjukt kul. Vill försöka få något sånt till project cars 2 på ps4.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av prozpect:

Jag är ingen simmare men har en fråga som ni andra här säkert har stenkoll på.
Hur ligger det till med VR i bilspel nuförtiden?
I min hjärna låter det som att det borde vara ett rejält inlevelselyft.
Förhöjer det inte upplevelsen så mycket som jag tänker mig att det skall göra?
Eller finns det helt enkelt stöd för det för tillfället?

Jag har psvr och testat det till drive club.. Inget för mig. Det som gör att jag avstår är den låga upplösningen.
En 70" tv och racingrig med ratt framför tv:n ger lika bra upplevelse.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

När jag läste att Dirt Rally skulle få PSVR-stöd för några år sedan så köpte jag först G29 och sedan en Playseat Challenge. Kort därefter investerade jag i en Buttkicker gamer som tog inlevelsen till en helt ny nivå när jag sladdade runt på grusvägarna i Finlands skogar.
I våras byggde jag min första PC och använder samma setup fast med Oculus Quest för att spela Dirt Rally 2.0 och Project Cars 2. Simvibe SimHub fixar ju ännu bättre ffb i stolen men jag är med besviken på ffb (och VR-optimeringen) i DR2.0.

Medlem
Skrivet av lovetofly:

Använder G29 och spelar främst F1 2020, även AC, pc2 och dirt rally. Tyvärr har jag börjat köra f1 mer och mer med gamepad då jag tycker det blir rätt jobbigt att ta fram och rigga allt inför varje spelsession (vill inte ha grejjerna att stå framme när jag använder dem)

Av precis den där anledningen kör jag Euro Truck Simulator 2/American Truck Simulator med ratten (G29) men utan pedalerna. Jag accelererar med vänstra musknappen och bromsar med den högra. Spelar ingen roll att de inte är några axlar då lastbilarna (med släp då) är väldigt tröga och tar tid på sig att få upp farten. Känns ganska realistiskt också då man irl brukar ha högra handen på växelspaken.

Det är så jävla bekvämt att "bara" dra in el-kabeln (som redan är i väggen) från bakom datorskärmen, snurra fast ratten, plugga in USB-kabeln. Färdigt att tuta och köra. Jag slipper handskas med de horribelt tunga, klumpiga, dammiga pedalerna som dessutom repar golvet om man inte har något under.

Som sagt. Jag har en G29 men använder den numera bara till ETS2/ATS. Är riktigt skönt att köra någon leverans och bara chilla.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Körde en del med min g27 på PC förr. Men då jag mer och mer gick över till ps4 så dog det helt då ratten inte stödjer de. Dock har jag börjat kolla runt igen efter ratt. Lutar väl åt g29 då jag var riktigt nöjd med 27an. Men thrustmaster T300 är också lite intressant.
Finns det fler spel som har ligor? Lät grymt roligt när Lerb beskrev de.

Medlem
Skrivet av lerb:

Jag spanade på Apex Online Racing (AOR) ett tag och jag tror de har ligor för PC2 på PS4 om jag minns rätt, kolla

Bra tips, ska kolla.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av brunnlake:

När jag läste att Dirt Rally skulle få PSVR-stöd för några år sedan så köpte jag först G29 och sedan en Playseat Challenge. Kort därefter investerade jag i en Buttkicker gamer som tog inlevelsen till en helt ny nivå när jag sladdade runt på grusvägarna i Finlands skogar.
I våras byggde jag min första PC och använder samma setup fast med Oculus Quest för att spela Dirt Rally 2.0 och Project Cars 2. Simvibe(?) fixar ju ännu bättre ffb i stolen men jag är med besviken på ffb (och VR-optimeringen) i DR2.0.

Kostar 149sek på ps4 för psvr nu, hur var det? Kass upplösning och en del clipping förmodar jag?

Hur funkar buttkicker i playseat challenge? Sitter man på den?


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Lek3r:

Körde en del med min g27 på PC förr. Men då jag mer och mer gick över till ps4 så dog det helt då ratten inte stödjer de. Dock har jag börjat kolla runt igen efter ratt. Lutar väl åt g29 då jag var riktigt nöjd med 27an. Men thrustmaster T300 är också lite intressant.
Finns det fler spel som har ligor? Lät grymt roligt när Lerb beskrev de.

Hade t150 ett tag men var sjukt besviken på pedalerna i plast och utan kopplingspedal, samma pedaler följer med t300 (om du inte tar rs versionen) så du tänker på det om du vill köpa växelspak framöver.
Jag är nöjd med min g29 och dess metalpedaler.


signatur

"High life on low budget"

123
Skriv svar