Ratchet and Clank: Rift Apart till PS5 låter dig välja mellan 30 och 60 fps

Robot
Ratchet and Clank: Rift Apart till PS5 låter dig välja mellan 30 och 60 fps
Medlem

NEEEJ. Riktigt horribel nyhet!


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Så 60fps blir inte det minsta man kan förvänta sig utav nextgen heller? Smh..


signatur
Medlem

"Insomniac Games bekräftar att Marvel's Spider-Man: Miles Morales till Playstation 5 kommer att kunna spelas i 4K-upplösning med 60 bildrutor per sekund, i ett så kallat "performance"-läge."
https://www.fz.se/nyhet/283853-60-fps-och-4k-bekraftas-for-sp...

Alltså kan Spider-Man köras i 4k/60fps som performance-läge så känns de ju rent spontant som Ratchet & Clank är sjukt dåligt optimerat!

Inaktiv

Spelen med mest flyt släpps väl sällan i början av en generation. Ge utvecklarna tid, vi kommer få kanongrejjor Under tiden är jag nöjd att jag inte ser någon skillnad på 30 och 60 fps, min hjärna är nog för trög

Medlem

Hehe.. 4k och 120 fps eller 8k och 60 fps var det någon som sa till mig när jag var skeptisk till om 60 fps blir standard ens denna generation.

jbx
Medlem

Tråkigt, trodde för alltid att 30-fps-straffet var förbi..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Så 60fps blir inte det minsta man kan förvänta sig utav nextgen heller? Smh..

Nej, man kan förvänta sig ray tracing den kommande generationen, vilket Ratchet & Clank till viss del har. Vill du spela i mer än 60 FPS så kommer PC fortfarande vara förstahandsvalet. Sen kommer vissa spel gå att köra i 120 FPS, men detta lär främst vara simplare spel. Här är en lista över spel som hittills blivit bekräftade ha stöd för 120FPS.
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-08-01-...

Medlem

Lol, inte ens 4K@60
"Nextgen"


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Vad hände med sonys lageingslösnong som skulle vara så magisk och göra spelen betydligt mer avancerade med hög upplösning och fps ön nått spel till nån annan plattform
Ratchet och clank hade visst "laddningstider".
Det doldes bara, en teknik som inte är speciellt ny.
Ni menade nog "laddningsskärmar"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Inte särskilt oväntat, är väl bara fanboykulten som någonsin trodde att högre än 30fps skulle bli aktuellt för 4K. Spelar mindre roll för min del då jag inte har några som helst planer på att byta ut min 1080p-TV.

Medlem

Det eviga eller relativt nya problemet med konsoler, ska man satsa korten på grafiken, upplösningen eller fps?
Innan har det bara varit grafik eller fps, nu är ju upplösningen en variabel med. Folk vill ju gärna att alla 3 variabler ska vara på max, men det går ju tyvärr inte. Bara 2 av 3 kan vara på max om man inte väljer mellanmjölk, där ingen bli nöjd.
Grafik + upplösning = dålig fps
Grafik + fps = dålig upplösning
Fps + upplösning = dålig grafik
Choose your destiny!

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Spelen med mest flyt släpps väl sällan i början av en generation. Ge utvecklarna tid, vi kommer få kanongrejjor Under tiden är jag nöjd att jag inte ser någon skillnad på 30 och 60 fps, min hjärna är nog för trög

Det är rätt konstigt faktiskt.
Om du har PC eller något spel som kan köras i 30 eller 60FPS läge så prova att snurra kameran, då borde du märka att bilden blir betydligt mer otydlig emellan inställningarna.
Stäng eller ställ gärna ner motion blur(som jag inte tål) också, då det påverkar hur tydlig bilden blir.

Det blir lättare att fokusera på bilden med högre FPS och i action sekvenser så hinner man inte fokusera på grafiskt godis utan tydlig bild och bra responstid prioriteras högre.
Visst, när en boss dycker upp innan fighten börjar så är det ju trevligt om det är snyggt, men inte lika viktigt när fighten redan är igång till exempel.

*Vissa spel kompenserar låg FPS genom att ha segare kontroll/animationer så att det inte märks lika mycket, men det är inte alltid en bra lösning.

Medlem

Ska du ha 4K i 60 FPS med raytracing får du pynta upp. Inte ens 2080TI klarar det alla gånger med Max inställningar. Varför förväntas det då av en 6000 kronors maskin?

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Lol, inte ens 4K@60
"Nextgen"

Har du en dator som klarar det? För 6-7k kr?

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Det är rätt konstigt faktiskt.
Om du har PC eller något spel som kan köras i 30 eller 60FPS läge så prova att snurra kameran, då borde du märka att bilden blir betydligt mer otydlig emellan inställningarna.
Stäng eller ställ gärna ner motion blur(som jag inte tål) också, då det påverkar hur tydlig bilden blir.

Det blir lättare att fokusera på bilden med högre FPS och i action sekvenser så hinner man inte fokusera på grafiskt godis utan tydlig bild och bra responstid prioriteras högre.
Visst, när en boss dycker upp innan fighten börjar så är det ju trevligt om det är snyggt, men inte lika viktigt när fighten redan är igång till exempel.

*Vissa spel kompenserar låg FPS genom att ha segare kontroll/animationer så att det inte märks lika mycket, men det är inte alltid en bra lösning.

Spelar mest på Ps4 och tycker det mesta flyter på hur fint som helst

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad hände med sonys lageingslösnong som skulle vara så magisk och göra spelen betydligt mer avancerade med hög upplösning och fps ön nått spel till nån annan plattform
Ratchet och clank hade visst "laddningstider".
Det doldes bara, en teknik som inte är speciellt ny.
Ni menade nog "laddningsskärmar"

Det finns ju folk som på riktigt tror att PS5 kommer att vara mer kraftfull än high-end datorer på grund av magiska SSDn 😬


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Deli:

"Insomniac Games bekräftar att Marvel's Spider-Man: Miles Morales till Playstation 5 kommer att kunna spelas i 4K-upplösning med 60 bildrutor per sekund, i ett så kallat "performance"-läge."
https://www.fz.se/nyhet/283853-60-fps-och-4k-bekraftas-for-sp...

Alltså kan Spider-Man köras i 4k/60fps som performance-läge så känns de ju rent spontant som Ratchet & Clank är sjukt dåligt optimerat!

Behöver inte vara dåligt optimerat utan att dom vill ha snyggare och mer detaljerad grafik förmodligen.
Skulle tro att Spider-Man får offra lite på den fronten samma som Halo.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Flakmonkey

Tycker det är jättebra att de har alternativ så att var och en kan välja vad de prioriterar så kan de som inte bryr sig om FPS köra med allt ögongodis medan de som föredrar 60FPS före ögongodis kan välja det. Förstår dock inte vad varför det är så mycket gnäll på att maskinerna i sig inte skulle "klara" 60FPS och 4K, Det är ju inte som att Playstation, Xbox eller Switch har någon inbyggt gräns som gör det omöjligt för spel att gå över 30 FPS eller 60 FPS för den delen utan den gräns som maskinen sätter är ju hur mycket ögongodis du kan klämma in innan FPSen tar stryk med hjälp av rena hästkrafter, apier och smarta (eller osmarta) lösningar. Sedan kan den gränsen flyttas både framåt och bakåt beroende på hur bra utvecklaren är och hur mycket tid (pengar) de får på sig. Är du kass kommer du få ut mindre av maskinen oavsett vilken maskin det är jämfört med en som är bättre.

Jag menar om ditt enda mål med spelet är 120FPS och 4K så är det väl bara att utveckla pong istället för ett gigantisk open world-spel utan med den längsta drawdistance man någonsin sett, ray tracing och alla andra fina buzzwords som man kan komma på. Det är väl samma sak med PC förutom att du där sätter gränsen själv beroende på hur mycket pengar du är villig och givetvis kan lägga ner på din dator. Vet inte hur många här på FZ som har en dator som skulle kunna driva Ratchet & Clank i 4k och 60FPS, eller ens 30FPS men kanske är det bara jag som inte har det?

Sen så skulle ju Sony, MS och Nintendo kunna sätta någon avtalsmässig gräns som säger att spelen inte får släppas om de inte når upp till en viss standard, typ som Nintendo hade på den goda "seal of approval"-tiden, och det skulle ju då kunna vara 60FPS. Men då skulle jag hellre se att de skulle kräva att alla spel har ett quality-läge där 30FPS är minimum och ett performance-läge där 60FPS är minum, precis som här så att vi som konsumenter kan välja vad vi föredrar.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Har du en dator som klarar det? För 6-7k kr?

Man kan inte jämföra en pc med en konsol, speciellt inte next gen.

Gen
Medlem
Skrivet av John7612:

Ska du ha 4K i 60 FPS med raytracing får du pynta upp. Inte ens 2080TI klarar det alla gånger med Max inställningar. Varför förväntas det då av en 6000 kronors maskin?

Grejen med RDNA2 och Ampere var väl just att RayTracing är så pass förbättrat att det inte ger några större prestandaförluster jämfört med vad vi har idag.

Kul om vi får äkta 4K@30fps men samtidigt är det ju var Xbox One X klarar av idag. Hade faktiskt hoppats på bättre prestanda än så i Sony-optimerade titlar. Sen är det ju redan känt att Series X kommer att vara en kraftfullare maskin än PS5 så frågan är om den löser 4K@60fps i optimerade titlar eller ej.

Medlem

Jag har inga problem med 30 fps på konsoll, men när jag testar att sänka till 30 på PC så känns det hemskt. Vet inte varför låg framerate på konsoll upplevs så mycket lenare. Det händer tillochmed att jag misstar 30 för 60 i vissa spel.

Och spelet kommer självklart ha laddningstider även om dom är dolda. Det är laddningsskärmar som dom säger inte kommer finnas.

Medlem

Bara välja Xbox Series X om du vill ha en billig lösning för att köra next gen med godkänd fps (60-120), framför allt i multiplayer då det spelar störst roll. PS5 kommer inte att palla med, så är det bara. Om man nu inte nöjer sig med dålig fps. Varför man skaffar PS5 är väl endast för att spela deras "exclusives" dag 1 (kommer så småning om till PC).

PC är ju så klart det dyra valet, men då har du bara begränsningarna på vad din plånbok tillåter. Series X skulle vara mycket billigare än att uppgradera datorn till samma kraft, för min del.

Medlem

Tycker alla konsolspel borde ha möjligheten att välja mellan 30 eller 60 fps.

Medlem
Skrivet av Luftman:

Tycker alla konsolspel borde ha möjligheten att välja mellan 30 eller 60 fps.

120 då? Stor skillnad på 60 och 120.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Nej, man kan förvänta sig ray tracing den kommande generationen, vilket Ratchet & Clank till viss del har. Vill du spela i mer än 60 FPS så kommer PC fortfarande vara förstahandsvalet. Sen kommer vissa spel gå att köra i 120 FPS, men detta lär främst vara simplare spel. Här är en lista över spel som hittills blivit bekräftade ha stöd för 120FPS.
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-08-01-...

Mycket trevligt att 120 fps kommer i några spel iaf. Mycket stor skillnad på 60 och 120!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Deli:

Alltså kan Spider-Man köras i 4k/60fps som performance-läge så känns de ju rent spontant som Ratchet & Clank är sjukt dåligt optimerat!

Varför? Kanske har Ratchet mer detaljerade texturer eller mer avancerad ljussättning som är jobbigare att rendera.
Många verkar fortfarande tro att visuell upplevelse är framerate*upplösning och en viss hårdvara förväntas rendera en viss framerate*upplösning oavsett andra grafiska finesser.
Kör man 1080p istället för 4k kan man rent teoretiskt lägga 4ggr mer renderingskraft på varje pixel vilket många gånger ger ett bättre visuellt intryck.
Det är busenkelt att göra ett spel som kör 4k i 60fps även på PS4 pro - bara att sänka andra grafiska detaljer
Brukar säga att vad ser mest verkligt/snyggast ut: En filmad spelfilm på blu-ray i 1080p eller ett renderat spel i 4k?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det finns ju folk som på riktigt tror att PS5 kommer att vara mer kraftfull än high-end datorer på grund av magiska SSDn 😬

Magic!! 😂


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Så 60fps blir inte det minsta man kan förvänta sig utav nextgen heller? Smh..

Det går inte att sätta en sådan standard. Det är upp till utvecklarna hur de vill göra.

Tror trots det att en kraftig majoritet av spelen kommer att erbjuda 60 fps.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det finns ju folk som på riktigt tror att PS5 kommer att vara mer kraftfull än high-end datorer på grund av magiska SSDn 😬

Det tror jag inte på.

Däremot är det många som tror att man får mer prestanda för pengarna vid ett konsolköp. Vilket ju stämmer.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skriv svar