Recension - Wasteland 3

Medlem
tyvärr en buggig katastrof :P

under mina första 17 timmar har jag behövt köra alt+f4 30+ ggr (och helt starta om med nya chars 4 ggr) pågrund av låsningar i loadings, tappande av ljud om och om igen (konversationerna har ljud första 3 sekunderna sen dör allt ljud till nästa konversation där det funkar igen i 3 sec)
för att nämna lite fler saker:
1. pets exploderar i en bloody mess när man pratar med dom (inte varje gång så detta kanske e en feature)

2. granaterna faller genom världen och exploderar inte (fast du hör ljudet av en explosion)

3. hela teamet dör samtidigt under tutorial när man går från punkt a - b (innan första tillfället man kan använda hardass efter första fighten). karaktererna

4. efter att ha klarat första staden (alla delar av den) då man återvänder till ranger hq blir man bootad tillbaka till tutorial med alla nuvarander karaktärer och utrusting men alla quest updates spammar error string corruption i höger hörn...

5. hela journalen tömd och alla konvestationer nollställda (pratar du med en char så får du första dialogen som hände när du träffade dom)

6. karaktärer anfaller inanimate objects i sin omgivning helt plötsligt... typ skjuter en missil på ett träd eller full auto på ett deck...
startar combat och aggroar allt i sin omgivning ....(händer oftast när man går in och ur kartan).

7. npc:er försvinner under konversationer... du pratar med dom och helt plötsligt e dom bara borta men konversationen fortsätter.

8. hitta ett sätt att skaffa hur många pets du vill på en char (limited till 1 normalt).... om man hjälper katten från tutorial kan du köra en dismiss på den å tämja närmsta pet, sen prata med katten igen, sen dismiss på katten igen (då tror spelet att du inte har nått pet) så kan du tämja en ny och repetera.. alla buffar stackar så hade nog 20 pets som dödade allt .... helt broken ...

detta för att nämna några få saker ...
så igår orkade jag inte mer efter att ha försökt genomhärda detta ... blev en uninstall tills spelet är ur "early access" för mig
*bara en lögn att det är en full release vid detta laget..

trist när det e såhär men tycker det e oförsvarbart på en titel som kostar €59.99
spelet har dock potencial ... och kan bli bra när det e "klart".

Medlem
Skrivet av ulpmaster:

*Insert En hiskelig lista buggar*

Låter som att det är bäst att vänta en stund då, förhoppningsvis blir det väl någon rea i framtiden när det är lite mer patchat så kan man passa på då. Hade samma erfarenhet med Wasteland 2 när det släpptes, spelet gick sönder totalt för mig under andra halvan.

Medlem

Riktigt uselt, fattar inte att dom släppte spelet i detta värdelösa skick. Pinsamt gjort av utvecklarna. Tiotals gamebreaking-buggar direkt i början, coop helt värdelöst, UIx är helt katastrofdåligt. Jävla konsolport rakt igenom. Fan blir bara förbannad jag tänker på spelet. Glad att jag inte behövde betala för skiten.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Jaså? En halvtimme?! Wasteland 2 fick jag lägga ned, medan jag har haft en betydligt bättre upplevelse i Wasteland 3. Mer polerat på typ alla håll och kanter, värdelöst dialoggränssnitt till trots.

Laddtiderna är tröttsamma dock.

Ja det kan tyckas lite men jag kände verkligen inte att det var något för mig att lägga ner tid på. Min speltid är begränsad och då lägger jag hellre tid på något som känns "lovande" ifrån början. Kan hända att Wasteland 3 är skitbra efter ett tag men jag tvivlar på att jag skulle tycka det.

Kul för er som gillar spelet! Inget ont om det då vi alla har olika smak.

Medlem
Skrivet av Tdoggahdogg:

Sorry om det är lite OT, men läser mycket jämförelser mot divinity här. Är det vad som är ansett vara bäst i denna genre?

Divinity är ljusår före i kvalité.

SoL
Medlem

Mild spoiler!

Eftersom spelet är så trasigt, men ändå så roligt, så funderar jag på om det har buggat ur helt på min ps4.

Efter att du utforskat warren som ligger under Bizzare fästningen, så låser du upp ett förråd där det står en man i vit kostym. Det enda han säger är quid agit, efter det ingenting, går inte interagera med honom alls men han ploppar upp från ingenstans hela tiden. Är det en bugg?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tdoggahdogg:

Sorry om det är lite OT, men läser mycket jämförelser mot divinity här. Är det vad som är ansett vara bäst i denna genre?

Det är väl mest för att Divinity är ett spel Wasteland påminner mycket om; dem är båda gruppbaserade RPG:n där du börjar med att skapa inte en utan två karaktärer, och båda använder sig av turordingsbaserade strider.

Men nej, Divinity är inte i närheten av att vara bäst i genren. Inte Wasteland heller, för den delen. Underhållande, dock.

Frilansare
Skrivet av SoL:

Mild spoiler!

Eftersom spelet är så trasigt, men ändå så roligt, så funderar jag på om det har buggat ur helt på min ps4.

Efter att du utforskat warren som ligger under Bizzare fästningen, så låser du upp ett förråd där det står en man i vit kostym. Det enda han säger är quid agit, efter det ingenting, går inte interagera med honom alls men han ploppar upp från ingenstans hela tiden. Är det en bugg?

MILT SPOILERSVAR
Tror att det är en feature. Finns antagligen någon förklaring till hans bisarra beteende gömd någonstans. Han dyker även upp på fler ställen..

Medlem

Laddningstiderna är mitt största problem med detta spel herregud vad långa dom är ibland för så löjliga saker och jag kör på ssd.

Mitt störta problem just nu är laddningstiderna helt klart!

Medlem

Har inte haft större problem med spelet, enda buggen som jag har haft än så länge är när fienden kastar flera molotovs på varandra som i sin tur orsakar extremt lagg. Kör spelet på en Samsung EVO 970 plus m.2 SSD, har inte märkt va dom långa laddnings tiderna, brukar ta runt 10 sekunder att ladda en ny karta.

Tycker spelet påminner mer om Fallout tatics än dom andra Fallout.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Har inte spelat så långt är bara i garden of gods men råkat ut för 2 buggar.
I första mission så dog bara mina gubbar och fick göra om mina karaktärer för det hade typ inte sparats alls?
Senare i staden så helt plötsligt försvann en av mina karaktärer från gruppen och spänna nånstans där det fanns fiender och det blev fight.
Han dog förstådd för han var ensam men dom andra gubbarna fick man rutnäts gå till fighten.

Kör det här via gamepass så jag ska ge det några timmar, än så länge tycker jag om det.
Är det meningen när man sätter ut skills att alla karaktärer ska ha helt olika? För att kunna täcka upp så mycket som möjligt?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Skandal att så dålig grafik tillåts år 2020. Drar ned till 2/5 för mig


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Aryvian:

Nu har jag inte kört så länge, men jag tycker det är underligt att man gör alla sina Rangers själv från scratch. Det innebär att 4/6 av ditt party är personlighets-befriade robotar som bara är där för att du ska kunna fälta alla skills? Var är RPG charmen med att man träffar nya karaktärer och väljer sitt party med en balans på vilka man gillar personligen/har de skills man vill ha, och därför kanske får offra vissa skills?

Sen är ju spelets generella kvalitet långt ifrån nåt jag skulle betala hutlösa 60€ för, riktigt skämt då detta är närmare indie än AAA. Enda jag kan ge dem cred för är att all dialog verkar vara voiced, och bra dessutom.

För någon som maniskt försöker min-maxa allt så stör det mig något enormt att jag inte kan modifiera skills hos de karaktärer man rekryterar. Tråkigt nog gör det att jag skippar dem istället.

I nästa genomspelning blir det nog till att modifiera dessa på något sätt, antar att man kan ändra i sparfilerna för att få dem som man vill.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

MEG
Medlem

Själv anser jag inte man kan jämföra med Divinity, två helt skilda typer av RPG.


signatur

Death is only the beginning

MEG
Medlem
Skrivet av FuzioN:

Laddningstiderna är mitt största problem med detta spel herregud vad långa dom är ibland för så löjliga saker och jag kör på ssd.

Mitt störta problem just nu är laddningstiderna helt klart!

Håller med, det är det klagomål som jag har på spelet, hoppas att de fixar detta.


signatur

Death is only the beginning

MEG
Medlem
Skrivet av Aryvian:

Nu har jag inte kört så länge, men jag tycker det är underligt att man gör alla sina Rangers själv från scratch. Det innebär att 4/6 av ditt party är personlighets-befriade robotar som bara är där för att du ska kunna fälta alla skills? Var är RPG charmen med att man träffar nya karaktärer och väljer sitt party med en balans på vilka man gillar personligen/har de skills man vill ha, och därför kanske får offra vissa skills?

Sen är ju spelets generella kvalitet långt ifrån nåt jag skulle betala hutlösa 60€ för, riktigt skämt då detta är närmare indie än AAA. Enda jag kan ge dem cred för är att all dialog verkar vara voiced, och bra dessutom.

Det är inget AAA spel


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Aryvian:

Nu har jag inte kört så länge, men jag tycker det är underligt att man gör alla sina Rangers själv från scratch. Det innebär att 4/6 av ditt party är personlighets-befriade robotar som bara är där för att du ska kunna fälta alla skills? Var är RPG charmen med att man träffar nya karaktärer och väljer sitt party med en balans på vilka man gillar personligen/har de skills man vill ha, och därför kanske får offra vissa skills?

Sen är ju spelets generella kvalitet långt ifrån nåt jag skulle betala hutlösa 60€ för, riktigt skämt då detta är närmare indie än AAA. Enda jag kan ge dem cred för är att all dialog verkar vara voiced, och bra dessutom.

Du får fler companions senare.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Har inte haft större problem med spelet, enda buggen som jag har haft än så länge är när fienden kastar flera molotovs på varandra som i sin tur orsakar extremt lagg. Kör spelet på en Samsung EVO 970 plus m.2 SSD, har inte märkt va dom långa laddnings tiderna, brukar ta runt 10 sekunder att ladda en ny karta.

Tycker spelet påminner mer om Fallout tatics än dom andra Fallout.

Kan du dubbelkolla de där siffrorna? Sitter med en Samsung 970 Pro Series MZ-V7P1T0BW 1TB som huvuddrive i min arbetsstation som spelet är installerat på, och får i alla fall dubbelt så långa laddningstider... 🤔

Medlem

@Kyraal: kanske inte har med det ni diskuterar men såg det här på steam

Wasteland 3 Hotfix 1.0.1
We've released a small update for Wasteland 3.

Improvements to memory usage that can result in a more stable play experience

Medlem

Utmärkt recension!

40 timmar in och tycker att spelet håller vad som utlovats. Inte GOTY material men en klar fyra i egen bok. Isometriskt roll är gött. ( Och som redan nämnts, det är skönt med ett spel som inte bryr sig ett smör om att vara politiskt korrekt i dagens lättkränkta debattklimat.)


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av ulpmaster:

Oj, du var otursförföljd, har också tagit mig igenom första staden och lite därtill, har inte råkat ut för en enda av dessa buggar. Och jag som brukar vara väldigt petig, så det är väl tur det. Tvivlar dock inte på att dessa buggar du nämner finns, men tror också de kommer bli lösta rätt snart, att spela spel vid release brukar vara en buggig upplevelse, att då kalla det för early access är lite fjantigt kan jag tycka, däremot så suger det att det är så vanligt med buggar de första veckorna/månaderna.

Mkt bra spel i min mening och värt iaf en 4'a. Grafiken som recensenten klagar på vet jag inte om jag kan hålla med om, beror lite på vad man jämför med. Tycker det ser ovanligt bra ut för denna genren (spelade senast Atom Rpg ) så har inget att klaga på där. Inventoryt som också får klagomål gillar jag, man ska ha mkt skit Enda nackdelen är väl att jag vill kunna modda equiptade vapen och rustningar på andra rangers med skillen som sitter på en av dem. Spelar på "Ranger" och har då stött på en del motstånd tidigare i spelet än recensenten. Hade gärna också sett en mer öppen världskarta och snabbare laddningstider.

För er som inte vet så finns spelet på xbox gamepass, så kostar 10kr första månaden och ca 50kr/mån därefter.

Skrivet av Ravenknight:

Utmärkt recension!

40 timmar in och tycker att spelet håller vad som utlovats. Inte GOTY material men en klar fyra i egen bok. Isometriskt roll är gött. ( Och som redan nämnts, det är skönt med ett spel som inte bryr sig ett smör om att vara politiskt korrekt i dagens lättkränkta debattklimat.)

Ja det är ju tur att recensenterna här har ändrat uppfattning i de frågorna sedan The Witcher På den tiden hade nog betyget blivit -1

Medlem

@Kyraal: Okej då, 19 sekunder inne i staden, sen 16 sekunder för att komma in på den stora kartan. Har bara känt som att det har tagit 10 sekunder för man tabbar ut under tiden spelet laddar.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Har spelat ungefär 30 timmar nu, och måste tyvärr säga att den här versionen av Wasteland (3) påminner om Wasteland 2 under beta-stadiet. Det finns TONVIS med irriterande buggar och problem med perks, brist på colliders i terrängen (som gör att fiender kan skjuta igenom väggar du står lutad mot), eldkastare som går igenom terräng/höjd med mera. Eller den fantastiska buggen som göra att om du spelar med en viss perk och råkar kliva på en trampmina så är din karaktär död, och kan inte återupplivas på något vis. Glömde du att spara då, så är rollback den enda möjligheten.

Jag tycker 3/5 är ett rättvist betyg i nuläget. Grafiken känns mer som ett ambitiöst indie-projekt än som en studio som inXile. Mekanikerna i spelet är bra, men det är hela tiden något som fattas.

Ser dock fram emot om de gör någon "Enhanced edition" som de gjorde med tvåan.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Kyraal: Okej då, 19 sekunder inne i staden, sen 16 sekunder för att komma in på den stora kartan. Har bara känt som att det har tagit 10 sekunder för man tabbar ut under tiden spelet laddar.

Tack för att du dubbelkollade, då behöver jag inte freaka ut allt för mycket

Och jo, själv sitter jag och tar mig genom NOS4A2 TV-serien under laddningsscenerna. Har kommit skrämmande långt på det viset!

Medlem

Mitt singleplayer GOTY i alla fall, får 4.5/5 av mig, 5/5 hade varit om det inte hade varit otroligt långa loadingscreens, småbuggigt lite här och var och om performance var bättre. Men jag är oavsett allt detta helt inne i spelet, inte tänkt på något annat sedan release, spelat från att jag vaknat tills jag gått och lagt mig i stort sett.

Frilansare
Skrivet av Prixm:

Mitt singleplayer GOTY i alla fall, får 4.5/5 av mig, 5/5 hade varit om det inte hade varit otroligt långa loadingscreens, småbuggigt lite här och var och om performance var bättre. Men jag är oavsett allt detta helt inne i spelet, inte tänkt på något annat sedan release, spelat från att jag vaknat tills jag gått och lagt mig i stort sett.

Kul! Den känslan är härlig, när man liksom blir helt uppslukad.

Medlem

Sjukt taggad, men väntar ett tag och köper på PS4 när mer buggar är fixade. Gillade Wasteland 2 och älskade Torment Tides of Numenera (vilket jag anser är bättre än Divinity OS 1, ej spelat 2:an).

Moderator | Testpilot
Skrivet av TheConsul:

Sjukt taggad, men väntar ett tag och köper på PS4 när mer buggar är fixade. Gillade Wasteland 2 och älskade Torment Tides of Numenera (vilket jag anser är bättre än Divinity OS 1, ej spelat 2:an).

Dags att spela 2:an!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Riktiga Fallout 4? Det här är det riktiga Fallout 3 alla Fallout och Fallout 2 fans längtat efter!

Längesedan jag spelade ett så välgjort rpg!

Har haft en väldans tur då jag inte stött på en enda bugg! Gamepass på PC..

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Kul! Den känslan är härlig, när man liksom blir helt uppslukad.

Ja, det är mer och mer sällan det händer efter 25-30 år av spelande, men ibland händer det och då mår man jävligt bra, haha!
Sist var nog Kingdom Come: Deliverance, det var 2½ år sedan, är väl ungefär vart tredje år det händer, om ens det!

123
Skriv svar