När allt blir politik

It's not a lake, it's an ocean
När allt blir politik

Vi lever i en polariserad tid. Oavsett var man står politiskt är det omöjligt att undgå detta. Därför kan det vara rätt skönt att ta en paus från allt en stund och gå in på, säg, ett spelforum. På senare år har emellertid även dessa börjat smittas av samtidens polarisering. Det dagspolitiska letar sig in och stämningen blir som förbytt.

Ett färskt exempel är, dessvärre, ResetEra. Arvtagaren till NeoGAF, eller vad vi nu ska kalla det. Jag har gillat detta forum för dess bredd, det är lätt att hålla sig informerad om det senaste och många initierade diskussioner hålls. Men forumet har också blivit alltmer politiskt, vilket märktes i flera trådar om The Last of Us Part II där kritiker misstänkliggjordes som extremister och hatare.

Nu har jag blivit bannad för andra gången. Den första gången var orsaken oklar. Jag kan ha använt fel pronomen vid något tillfälle. Denna gång vet jag däremot precis varför. Jag gick in i en tråd som handlade om en recension av Tell Me Why och representationen av trans i spel. Jag kom med en motsatt åsikt om själva problemställningen, var inte oförskämd och gick absolut inte till personangrepp. Bannad i en månad. "Trolling around discussion of representation". Vilket det ju inte var, men ändå.

Det är tråkigt att det är gått så här långt. Jag förstår att bann-verktyget behövs för att undvika att diskussionerna skenar iväg i personangrepp och ännu värre saker. Men att uttrycka en åsikt har nu alltså blivit likställt med att trolla.

Jag hoppas verkligen att vi lyckas hålla oss på banan här på FZ. Överlag tycker jag att vi har en god stämning och samtidigt högt i tak.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Fragtjuv

Ja, jag tycker också att det har varit en bra nivå här på FZ sedan jag började hänga här för X antal år sedan. Dessutom tycker jag att FZ har hanterat det väldigt bra när det kukat ur i diskussioner här på forumet.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

I överlag tycker jag FZ sköter det jättebra. Både admin och sajten själv, men även medlemmar här håller sig allt som oftast på en nivå som är acceptabel, även då åsikterna kommer från helt skilda håll framförs dem ofta med en viss respekt för varandra.

Det ÄR tragiskt att allt är så polariserat, man får inte kritisera en sida utan att man automatiskt måste tillhöra den andra sidan. Det är alltid "MED OSS ELLER EMOT OSS" från alla sidor av alla frågor och det märks såklart även här på fragzone.

Ser tyvärr inget sätt som framtiden blir bättre när det gäller detta.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag har för det mesta slutat kolla på nyheter och stängt ner nästan alla sociala medier jag var med på förr för jag pallar verkligen inte med att höra allt negativt som går på loop hela tiden. Jag förstår inte poängen med att konstant veta varje dag vilka som dör och vad Trump tomten håller på med etc... Jag håller mig såklart smått uppdaterad på saker som explosionen som hände i Libanon och protesterna i Belarus, omöjligt att inte höra något om det men just när det kommer till de typiska nyheterna har jag kopplat bort mig helt.

Håller med om att för det mesta är det god ton här på FZ. Sällan man ser folk bråka och vara på riktigt otrevliga mot varandra. Har sett några trollposts men de försvinner snabbt. Tycker klimatet här överlag är riktigt bra

Jag försöker själv undvika att posta politiskt relaterade saker men så länge man inte bryter mot någon regel eller är otrevlig tycker jag man ska ha rätt att diskutera även kontroversiella åsikter. Däremot bör man ändå fråga sig själv "Vad vill jag få ut av denna diskussion, vad är poängen?" innan man startar en.

Medlem

Det blir så när the internet generation ska ut och kriga.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Naturlig följd av samhällsutvecklingen skulle jag nog säga. Det är svårare att undvika när problemen & polariseringen är större än någonsin och genomsyrar det mesta.

Man ser tex fler utvecklare som tar politisk ställning för det ena eller andra och slänger det i ansiktet på konsumenter eller i bootskärmen för att godhetssignalera utan minsta eftertanke, allt sånt bidrar självklart till att piska upp stämningen.

Medlem

Det kan vara som du säger att folk vill ta en paus från allt religiöst och politiskt på ett gejmingforum och därför blev du bannad?

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Men att uttrycka en åsikt har nu alltså blivit likställt med att trolla.

Beror på vilken åsikt man väljer att framföra så klart, men svårt, än omöjligt, att veta huruvida du gick över ”gränsen” eller inte hos Resetera. Vi lever för övrigt i ett högt politiserat klimat, något som ofta spiller över i Forumtrådar (särskilt i de trådar som tar upp ämnen som vissa anser är kontroversiella) och det är inte alltid lätt att hitta rätt nivå. Tycker dock ändå att FZ har skött det på ett bra sätt, även om det ibland händer att trådar helt spårar ur.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av matt76:

Beror på vilken åsikt man väljer att framföra så klart, men svårt, än omöjligt, att veta huruvida du gick över ”gränsen” eller inte hos Resetera. Vi lever för övrigt i ett högt politiserat klimat, något som ofta spiller över i Forumtrådar (särskilt i de trådar som tar upp ämnen som vissa anser är kontroversiella) och det är inte alltid lätt att hitta rätt nivå. Tycker dock ändå att FZ har skött det på ett bra sätt, även om det ibland händer att trådar helt spårar ur.

I mina ögon är att trolla att gå in i en diskussion enbart för att störa, förarga och förstöra diskussionen/debatten, inte att själv komma med en åsikt. Jag ifrågasatte att en recension av Tell Me Why var "problematic" och det ledde till en banning. Uppenbarligen räckte det på Resetera, jag har svårt att se att det skulle göra det här. Det bästa är förstås att hålla sig helt borta från sådana ämnen eftersom det uppenbarligen är så minerad mark.

Men samtidigt tycker jag inte att man ska behöva hålla käften bara för att slippa bli bannad på ett spelforum. Det är ju för tusan spel vi pratar om i grunden. En underhållningsform, en hobby. Det ska vara kul, inte minerad mark.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ibland är det bättre att hålla käften. Till chefen, frugan och på sociala medier.

Medlem

Har haft en spekulation att det kanske vore bäst om all inloggning på nätet var via BANKID, eftersom vi kan vara anonyma så skriver folk vad som helst. Ingen skulle kunna vara anonym via BANKID och då tror jag mycket av "giftigheten" på internet skulle försvinna. Vi skulle få offra en "frihet" men jag tror det skulle vara bäst för alla. Blir man bannad någonstans kan man inte bara göra ett nytt konto. Man får be om ursäkt eller stå sitt kast.

Vad tror ni om denna ide?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Flugsaft:

Har haft en spekulation att det kanske vore bäst om all inloggning på nätet var via BANKID, eftersom vi kan vara anonyma så skriver folk vad som helst. Ingen skulle kunna vara anonym via BANKID och då tror jag mycket av "giftigheten" på internet skulle försvinna. Vi skulle få offra en "frihet" men jag tror det skulle vara bäst för alla. Blir man bannad någonstans kan man inte bara göra ett nytt konto. Man får be om ursäkt eller stå sitt kast.

Vad tror ni om denna ide?

Nej. Jag tror på rätten att vara anonym, även om jag själv aldrig är det. Men i praktiken har ju kommentarsfält i nättidskrifter redan gått åt det hållet. De spårade ju ur tidigare. Och många politiska partier har helt stängda kommentarsfält på sina YouTube-klipp (det är nog bara en tidsfråga innan Annie Lööfs nystartade kanal stänger av kommentarerna.)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

phi
Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Har haft en spekulation att det kanske vore bäst om all inloggning på nätet var via BANKID, eftersom vi kan vara anonyma så skriver folk vad som helst. Ingen skulle kunna vara anonym via BANKID och då tror jag mycket av "giftigheten" på internet skulle försvinna. Vi skulle få offra en "frihet" men jag tror det skulle vara bäst för alla. Blir man bannad någonstans kan man inte bara göra ett nytt konto. Man får be om ursäkt eller stå sitt kast.

Vad tror ni om denna ide?

Det hade kunnat vara något direkt ur 1984 av George Orwell.

Det enda det skulle åstadkomma är att ingen kommer säga vad de tycker eller tänker längre pga alla kommer att självcenurera sig.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Har haft en spekulation att det kanske vore bäst om all inloggning på nätet var via BANKID, eftersom vi kan vara anonyma så skriver folk vad som helst. Ingen skulle kunna vara anonym via BANKID och då tror jag mycket av "giftigheten" på internet skulle försvinna. Vi skulle få offra en "frihet" men jag tror det skulle vara bäst för alla. Blir man bannad någonstans kan man inte bara göra ett nytt konto. Man får be om ursäkt eller stå sitt kast.

Vad tror ni om denna ide?

Så att varje dumhet man råkat hiva ur sig i sin ungdom, på fyllan eller i en stund av vrede ska kunna följa efter en för resten av livet? Nej tack, verkligen inte.

Medlem

Det är otroligt tröttsamt när saker som inte varit politik, plötsligt blir. Utan att göra exempel och starta något jag inte vill.
Jag kan beskriva det som det grundläggande. Alla får fasen älska vem som, tycka vad som. Man får sätta sig i ett fack. Men om åsikten man har i sin grupp som man identifierar sig med, oavsett vilken det är. Att alla ”dom” är onda/ idioter/ bör inte existera...

Sök en psykolog, det är inte sunt. Gäller hela spektrumet. Höger till vänster, upp eller ned.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Det är otroligt tröttsamt när saker som inte varit politik, plötsligt blir. Utan att göra exempel och starta något jag inte vill.
Jag kan beskriva det som det grundläggande. Alla får fasen älska vem som, tycka vad som. Man får sätta sig i ett fack. Men om åsikten man har i sin grupp som man identifierar sig med, oavsett vilken det är. Att alla ”dom” är onda/ idioter/ bör inte existera...

Sök en psykolog, det är inte sunt. Gäller hela spektrumet. Höger till vänster, upp eller ned.

Vissa tycker ju inte att de där sakerna du tog upp är självklarheter tyvärr.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av phi:

Det hade kunnat vara något direkt ur 1984 av George Orwell.

Det enda det skulle åstadkomma är att ingen kommer säga vad de tycker eller tänker längre pga alla kommer att självcenurera sig.

Good point. Jag har dock svårt att se nån annan utväg.

Medlem

ResetERA är ett ganska otrevligt ställe. Skrev ett inlägg om att ta det lungt och inte vara så ilskna i en tråd som spårade ur med överdrivet hätskt utvecklarhat mot Rockstar då någon där hade sagt något som "båda politiska sidor har extremt oförskämda fans" eller vad det nu var, och dom var minsann inte alls lika dåliga som högerpolitiska fans. Blev kallad högerextremist och nazist (röstade på V i senaste valet) och blev bannad. Det var för 1,5 år sedan, har inte varit tillbaka sedan dess.

Medlem

Tja, nolltolerans mot oliktänkande verkar ju onekligen ha blivit en typisk vänstergrej på senare år så inget konstigt där egentligen.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Tja, nolltolerans mot oliktänkande verkar ju onekligen ha blivit en typisk vänstergrej på senare år så inget konstigt där egentligen.

Gäller väl i och för sig från högerkanten också men än så länge är det bara från vänsterhåll man kan genomdriva cancel-culture.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Jag tycker att båda sidorna är precis lika löjliga.

Att sluta bry mig om onlinepolitik är det bästa jag har gjort på länge.

Vill man verkligen göra människors liv bättre så kan man engagera sig i lokalpolitik. Fast det är ju jobbigare än att skriva en edgy kommentar om något totalt oviktigt.

Medlem

Jag försöker hålla mig i mitten men har märkt att det brukar reta upp uttalade vänsternissar något enormt... Är man inte 100% åt vänster så är man problematisk, smyghöger, obildad Trump-supporter som tycker om att sparka kattungar menar de.

Medlem

"Du får tycka precis hur du vill, bara du tycker som oss" är ett citat som jag anser passa ganska bra i dagens diskussionsklimat!

Medlem

Tycker det är jättetråkig utveckling. Diskutera politik är viktigt för att skapa en förståelse och alla borde få uttrycka sin nyfikenhet. Ingen vet hur politiken i slutändan borde se ut, många smartare människor än någon av oss här har kommit till olika slutsatser.

Sättet som diskussioner förs går mest ut på att använda etiketter hit och dit för att dra alla över en kam eller påstå sig veta hur de tänker. Tycker det är tillräckligt när man börjar med "typiskt vänster" eller liknande. Det känns som det handlar mer om att ge sig själv tillfredsställelsen av att ge en grupp en smocka pga av att man inte förstår. Eller att ens använda höger/vänster är tillräckligt märkligt.

Personligen röstar jag höger och vänster, förstår inte varför jag skulle känna mig begränsad eller ens vilja identifiera mig med en av två etiketter. Det skadar ju bara mig själv. Dock blir jag ändå lätt kategoriserad av andra för saker som inte ens berör politik utan värderingar. Vi verkar tro det finns en linjär skala mellan höger och vänster som alla ska förhålla sig till och som gör oss till den vi är.

Jag önskar att alla fick vara individer istället för etiketter och att vi var nyfikna på varför någon tycker som den gör. Man behöver inte hålla med. Men att tro att man är "kritisk" eller diskuterar när man egentligen gör påhopp är också förbryllande. Nog måste alla veta när de går över gränsen och det inte är en diskussion längre? Ingen vill prata med någon som tror sig felaktigt veta hur andra inte ska tänka eller begår person angrepp. Det är läskigt enkelt.

Jag har en förmåga att känna igen mig i vänstervärderingar men uppskattar när någon kan kritisera dessa tankar eller kommer med alternativa förslag. De flesta är väldigt rimliga men kanske i slutändan ändå inte ändrar vart jag står. Läsa böcker eller se föreläsningar från utbildade personee med andra slutsatser och åsikter än jag själv är grymt nyttigt.

Varför just spel alltid haft så dåligt diskussionsklimat och blivit nästan synonymt med påhopp är ändå märkligt. Förstår att internet är del av det men redan på sent 90-tal när spelen fick onlinelägen var chatten hopplös. Det har följt spel hela tiden tycker jag. Känner inte alls av samma problem när man löser böcker med grymt mycket med provocerande tankar än vad spel någonsin åstadkommit. Ändå blir minsta lilla detalj som kan tydas vara en värdering eller politisk tanke i ett spel utrymme för påhopp, har och ja ni vet.

Hur som helst hoppas jag vi hittar bättre sätt att diskutera och förstå att det är naturligt att tänka olika och ingen är så jäkla smart och allsvetande som alla verkar tro.

Inaktiv
Skrivet av Flugsaft:

Har haft en spekulation att det kanske vore bäst om all inloggning på nätet var via BANKID, eftersom vi kan vara anonyma så skriver folk vad som helst. Ingen skulle kunna vara anonym via BANKID och då tror jag mycket av "giftigheten" på internet skulle försvinna. Vi skulle få offra en "frihet" men jag tror det skulle vara bäst för alla. Blir man bannad någonstans kan man inte bara göra ett nytt konto. Man får be om ursäkt eller stå sitt kast.

Vad tror ni om denna ide?

Ja du är inte fel ute. Mycket av problemen vi inte kommer åt beror ju just på den personliga integriteten och att vi tillåts/tvingas isolera oss i våra bostäder och inte sällan har nätet som enda kontaktpunkt utåt. Tror inte de som värnar hårt om sin personliga svär inser hur skadligt det eg är. Bara de kommentarerna som kommit hittils, t ex att man skulle behöva ställas till svars för nått man gjorde på fyllan. Bara inställningen att man ska ha rättighet att kunna komma undan med saker är ju sinnes.

Medlem

Vi lever i politik mer än någonsin, det bestämmer om vi får går ut, hur vi ska äta om man får ett jobb kvar så att det skulle vara "vänsterpropoganda" är helt trams och oseriöst

jbx
Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Jag har för det mesta slutat kolla på nyheter och stängt ner nästan alla sociala medier jag var med på förr för jag pallar verkligen inte med att höra allt negativt som går på loop hela tiden.

Samma här men jag är nog mer extrem. Har aldrig haft sociala medier och har helt stängt av all media. Hade ingen aning om Beirut?!
De få nyheter jag får i mig är det som står på löpsedlar och någon kollega som maler på om vad som händer i världen och landet.
Skrämselpropagandan som pågår är inte för mig, spelar ingen roll om det gäller ”chips ger dig cancer” eller Corona hit och dit. Jag skiter helt enkelt i allt det där.
✌🏻


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

C64
Medlem

jag har oxå slutat med såkallade sociala medier maken till vänsterpropaganda har ja alldrig läst förut Vi har ytrandefrihet i det här landet Men på vänsters vilkor
näe jag blir helt kokooo och av att läsa kvällstidninger

Medlem

Håller med om att tonläget online i politiska diskussioner ofta är alldeles för hätskt, och att extrema metoder som dödshot och doxing har blivit, om inte accepterade, så nog normaliserade. Har själv läst runt i vänsterkretsar online och blivit rätt irriterad hur "heliga" alla måste vara samt hur varje avvikning från normerna innebär att folk kallas både det ena och det andra. Extrema högerkretsar känns ju å andra sidan som vetenskapsförnekande galningar många gånger, så det är ju inte bättre precis.

Med det sagt tror jag att det är lite av en förenkling att säga att ämnen som spel "inte har varit politiska förr" och sedan blivit det de senaste åren. Det beror väl på vad man menar med politik, men om spel bara har massa vita snubbar i sig så är ju det i sig politiskt. Det är väl snarare så att man själv inte märkt det när man var yngre för att man själv var vit snubbe eller bara antog att det var så spel skulle vara. Att sådana frågor kommer upp till ytan och diskuteras tycker jag inte är något dåligt.

Dock är ju företag ofta ganska klumpiga när de snabbt ska "anpassa sig" till diskussionen. Ofta blir det ju att de slänger in en sidokaraktär som kanske inte har så mycket med huvudstoryn att göra (se Last of Us 2), eller att de kastar en färgburk över någons hår, eller att de gör en kvinnlig alternativ "kostym" utan någon annan påverkan på karaktären i fråga. Det blir ju lätt löjeväckande. Men om man faktiskt har historier som är berättade ur olika perspektiv som är meningsfulla så skulle jag inte direkt se det som en "politisk" injektion som skulle vara skadlig på något vis. Det ger mest mer variation, om något.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Kazutoyo:

ResetERA är ett ganska otrevligt ställe. Skrev ett inlägg om att ta det lungt och inte vara så ilskna i en tråd som spårade ur med överdrivet hätskt utvecklarhat mot Rockstar då någon där hade sagt något som "båda politiska sidor har extremt oförskämda fans" eller vad det nu var, och dom var minsann inte alls lika dåliga som högerpolitiska fans. Blev kallad högerextremist och nazist (röstade på V i senaste valet) och blev bannad. Det var för 1,5 år sedan, har inte varit tillbaka sedan dess.

Ja, det är en bedrövlig anda på forumet. Tyvärr. Tanken var väl att det skulle bli bättre än NeoGAF, men det kan jag inte se.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skriv svar