Avstängd
Dyrt med spel?

Jag förbokade Avengers, Fifa21, AC valhalla och Cyberpunk igår. Jag får leva på makaroner och köttbullar månaden ut.
Men tänkte att resten av hösten blir lättare då.

Men era åsikter? Min är att spel är för dyra!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Nej.

Planera bättre.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Fragtjuv

Det beror ju naturligtvis på vilken livssituation man har men jag som är ensamstående och har jobb så tycker jag inte att det är så farligt dyrt med spel. Då köper jag ju och andra sidan sällan mer än max ett spel per månad men jag tror inte att jag hade köpt fler i fall det hade varit billigare.

Jag försöker också att utnyttja reor så mycket det går. Då går det att spara några hundra lappar om man har flyt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Inaktiv
Skrivet av breahl:

Jag förbokade Avengers, Fifa21, AC valhalla och Cyberpunk igår. Jag får leva på makaroner och köttbullar månaden ut.
Men tänkte att resten av hösten blir lättare då.

Men era åsikter? Min är att spel är för dyra!

För mig tycker jag gränsen för en standard-version av ett nytt stort AAA-spel är 599 kr.

Kikar igenom Playstation Store nu där Madden NFL 21 ligger på 749 kr för standard edition. Avengers 699 kr, Cyberpunk verkar gå lös på 749 kr.

Samtidigt tycker jag inte man kan förvänta sig att en utvecklare ska pumpa ut gratis innehåll i 5 år om priset ligger på 599 kr utan att man kanske får räkna med dlc. Men att det då ska vara fritt från huvudstoryn. Inte som i fallet Ghost Recon Breakpoint där man får reda på halva sanningen vid slutet, vill man spela resten får man köpa season pass.

Nu krånglar jag nog till det lite för mig själv här men det viktiga är att man är öppen och ärlig med vad innehållet är och hur man tänker med framtida tillägg, så att det är glasklart för kunden vad man får för sin peng.

Men jag måste säga att jag tycker branschen lärt sig prissätta mindre spel på ett bättre sätt.

Vi hittar färre mindre spel år 2020 för 399-499 där det istället kostar 199-299 kr.

Sen blir jag galen på deluxe-versioner där allt man får är något vapen som ändå är för dåligt efter 5 spelade timmar och sen kostar det 150 kr extra.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag förbokade Avengers, Fifa21, AC valhalla och Cyberpunk igår. Jag får leva på makaroner och köttbullar månaden ut.
Men tänkte att resten av hösten blir lättare då.

Men era åsikter? Min är att spel är för dyra!

Beror väl på hur mycket nöjde du får ut av varje spel. Och vad du själv värderar.
Om jag spenderar 50-100 timmar framför ett spel som kostar 700kr tycker jag det är ett bra pris.

Men varför förboka så många spel samtidigt, varför inte köpa ett spel åt gången? Får du något extra/billigare av att förboka?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Med tanke på att de flesta spel går att köpa billigare efter ett tag, samt alla reor, så tycker jag inte det. Jag köper väl max 2 fullprisspel per år, resten har jag fått för max 75 % av release-priset. Vill man ha spelen på releasedagen så blir det ju dyrare, men då är det ju också ett eget val som man har gjort. Så man får väl avgöra om man har råd eller inte, kanske vänta med att köpa istället för att förhandsboka, även om det känns surt att vänta.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

För mig är inte priset något jag ens reflekterar över, däremot är tid en hårdvaluta...

jbx
Medlem
Skrivet av Frgr:

För mig är inte priset något jag ens reflekterar över, däremot är tid en hårdvaluta...

Samma här, pengar finns det gott om, med tid är det värre..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

1. Vänta med inköp. Spel blir mycket billigare ett par månader/år efter släpp.
2. Förboka aldrig. Någon gång kommer du annars att råka köpa något som är skräp. Kolla reviews innan köp.
3. Undvik lockelsen under hype-tiden. Om man blir extremt sugen på ett spel så är det lätt hänt att man vill lägga extra hundralappar på någon sketen ingame pryl.

Skribent

Det tycker jag absolut inte. Tvärtom får man väldigt mycket valuta för pengarna. Med det sagt kan man givetvis lägga väldigt mycket pengar på spel, men dyrt tycker jag inte att det är.

Medlem

Inte om du väntar, men om du håller på så där så kan jag förstå att du tycker det är dyrt.

Medlem

För det första så köper jag nästan aldrig singel player spel. Undantaget är CyberPunk 2077. Men inga andra spel som jag köper annars är singel player. Det är inte värt det för mig. Inte med deras fantasi priser.

FM-guru
F.d. Sisyr

Nej, det kan jag inte påstå. Förutsatt att man köper rätt spel så får man ju jävligt mycket för pengarna.

Medlem

Med tanke på att spelen är så ofantligt långa nuförtiden och inte blivit dyrare tycker jag att det är ett extremt billigt nöje. För typ tio år sen var 10-15 timmar standard på alla icke-rpg spel och nu är det 35-60 timmar som erbjuds i tex nya Assassins creed osv.

Medlem

Köper bara spel på reor, får mycket spel för pengarna då tycker jag.

Skrivet av breahl:

Jag förbokade Avengers, Fifa21, AC valhalla och Cyberpunk igår. Jag får leva på makaroner och köttbullar månaden ut.
Men tänkte att resten av hösten blir lättare då.

Men era åsikter? Min är att spel är för dyra!

Spontan åsikt är att det inte var särskilt smart.
Först och främst verkar du inte vara i en situation där du kan köpa tre nya spel inom ramen för en månadsersättning om du beklagar dig över att det är för mycket månad kvar när pengarna är slut.

Men ibland är viljan starkare än förnuftet. Jag hade tänkt så här: AC Valhalla och Cyberpunk släpps inte förrän i november, så det hade varit bättre att inte betala något nu för dessa utan avsätta pengar i september och oktober (kanske även november) för att bekosta dessa. Jag hade funnit det enklare att hantera andra omkostnader genom att sprida utgifterna än att ta det i klump.

För egen del så tycker jag inte att det går att säga att spel är särskilt dyrt alls. Jag bor ensam i en lägenhet med relativt få utgifter överlag, så fyra-fem spel på en och samma gång är knappt kännbart. Så kanske ska vi välja någon annan referenspunkt för att utröna om spel är dyra eller inte.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@breahl: jämfört med andra nöjen så är de relativt billiga sett till kostnad per timme.

Medlem

Köper aldrig nya spel vid release om det inte är något jag VERKLIGEN vill ha. Vänta några månader så kommer priset sjunka några 100 lappar.

Finns även ett väldigt stort bibliotek med äldre/indie spel som är mycket billigare eller gratis som kan vara värt att spendera tid på.

Tycker själv inte spel är så dyrt om man tänker på teknologin bakom det och hur mycket skoj man får. Jag föredrar även spel som har väldigt mycket content. Jag la ganska mycket pengar på WoW när jag var yngre och jag ångrar det inte för WoW gav mig så mycket tillbaka även fast om jag inte spelar det längre.

Fattar inte varför du förbokar? Varsågod du får tex ett skin som inte är unikt och kanske ett digitalt soundtrack som ändå går att hitta online eller något annat skit. Att folk fortfarande förbokar spel i denna tid är verkligen ett mysterium för mig.

Medlem

En del av min spelglädje är att vara ''först'' om något. Så kan bli dyrt, men det är främst rpg:er då.
Annars tycker jag spel glädje/timme är en väldigt billig hobby


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Som sagt, kr/h för spel är väldigt låg för de flesta spel. Dock så kräver spelande ofta ganska dyr hårdvara så den totala kostnaden blir ju högre.

E väll som flesta säger, beror ju på hur mycket timmar man får ut för spelet..
Men i ditt fall handlar det mest om att du e oansvarig med pengar och förbokar 4 spel samtidigt när du egentligen inte har råd till det, och speciellt när Cyberpunk och assassins creed bara släpps med 3 dagars mellanrum typ, och du då lika gott kunnat vänta med ett av dom spelen tills du spelar klart det ett av dom


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Spelen idag är ju billigare än det någonsin varit, åren går och går men prisen på spel består.

Medlem

Jag väntar oftast tills spelen kostar runt 50-200kr eller dylikt och köper enbart spelen jag vet jag kommer spela. Då få man mer pengar över att köpa bättre hårdvara eller att bara spara undan.

Man får dessutom en mer komplett buggfri upplevelse om man väntar med spelköp, +undviker eventuella kalkoner. Se bara på alla suckers som köpte Control vid release. De behöver nu köpa spelet igen, för att kunna lira nextgen versionen.

Var inte en FOMO-sucker, sluta följ trender och hyper som en döfisk.

Medlem

Finns sååå mycket alternativ för att komma billigare undan.
Vänta till priset gått ner.
Vänta på rea.
Med konsolspel så köper spelet å säljer de på tradera när jag är klar.
Mängden spel som ges gratis är ju galen nu förtiden
Speltjänster som Game Pass och PS now är riktigt billiga om man kollar vad som ingår (enligt mig)

Men visst, vill man ha spel vid release och inte har så mycket flexibilitet vad man kan tänka sig spela så blir det mycket pengar. Samtidigt kan jag inte säga att jag tycker 599kr för storspel är så dyrt heller, får så många timmars underhållning.

Backloggens befriare

Spel är ju vansinningt billigt. Speciellt med alla reor som pågår i princip nonstop. Få underhållningsmedia är ju så prisvärda som spel. Skulle eventuellt vara en bok då.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Det är billigt.
Men förköper man flera AAA spel och betalar för dom när dom inte ens släppt så förstår jag.
Varför köper du alla spelen i en klump? Ta dom en i taget ist finns dessutom chansen att nått blir billigare medans man spelar ett annat


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tycker det var dyrt på mitt 90-tal och tidigt 2000-tal när man bara hade sin lokala spelbutik och som bäst en tidning man kunde beställa via postorder. Sega Mega Drive spelen kunde lätt gå på 600-spänn, då fick man helt enkelt leta efter gammalt och begagnat.

Idag spelar jag mest på PC. Datorn kostar men spelen finns det ju en uppsjö med tredjeparts-shoppar som ex. greenmangaming som man kan köpa nycklar till sitt steam-konto billigare ibland. Epic har jag dragit hem 25 spel gratis. Det kunde man ju bara drömma om förr. Idag tycker jag det finns ett överflöd med bra deals, tid, desto mindre.

Är det för dyrt och inte känns värt, vänta ett år.

Medlem

Spel har nog aldrig varit billigare än vad de är idag.

Medlem

Majoriteten av spel idag är rent skräp fullsmockat med mikrotransaktioner, absolut för dyrt. Underhållningsvärdet är ungefär 399kr.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Majoriteten av spel idag är rent skräp fullsmockat med mikrotransaktioner, absolut för dyrt. Underhållningsvärdet är ungefär 399kr.

Nu tycker jag du överdriver, jag skulle säga underhållningsvärdet är ungefär 39.90kr.

123
Skriv svar