EA lägger till achievements till 25 spel på Steam

Robot
EA lägger till achievements till 25 spel på Steam

1109 stycken går nu att jaga i allt från Battlefield till Fe.

#Achievments, #Electronic-arts, #Steam


Medlem

Kan jag få lov att ställa en dum och gubbig fråga?

Jag har aldrig riktigt förstått vad dessa achievements i Steam är för något (jag har inte använt en sekund på att ta reda på det heller för jag skrev denna post). Jag förstår ju konceptet i den förstånd att man klarar något i ett spel och så får man en "virtuell medalj" för det.

Men i Steam så står det ett värde på medaljen, och att dom köps och säljs? Var, och framför allt varför, gör man detta? T.ex fick jag en medalj häromdagen efter att ha spelat i typ 5 sekunder och öppnat en dörr eller liknande. Det är ju inte ovanligt att achievements är extremt enkla i starten. Men sen så ser jag i Steam att den medaljen är såld x antal gånger det sista dygnet eller liknande. Varför vill någon köpa den?

Dom flesta spel har ju detta i själva spelet, det känns mer naturligt att man grindar i spelet för att få 100% där.

//LD

Medlem

@Lord Darkness: Achievements är bara en lista på grejer du klarat, förvalt av utvecklaren, typ.
Dessa "medaljer" har nog inget med achievements att göra. Man får samlarkort genom att spela vissa spel på Steam, och dessa kan man sälja vidare genom Steams marknad. Vissa spel har också diverse saker man kan få, och vissa av dessa går också att sälja.
Men som sagt, Achievements är låsta till ditt konto där dom låstes upp, och har inget egentligt värde.

Medlem

EA is picking up steam on Steam.

Medlem
Skrivet av m4gnify:

@Lord Darkness: Achievements är bara en lista på grejer du klarat, förvalt av utvecklaren, typ.
Dessa "medaljer" har nog inget med achievements att göra. Man får samlarkort genom att spela vissa spel på Steam, och dessa kan man sälja vidare genom Steams marknad. Vissa spel har också diverse saker man kan få, och vissa av dessa går också att sälja.
Men som sagt, Achievements är låsta till ditt konto där dom låstes upp, och har inget egentligt värde.

OK, tack för klargörandet. Då är har jag blandat ihop det här. Det är fortfarande lite oklart varför Steam skulle ha egna achivements och varför dom inte är knutna till spelet ("som när jag var ung", hehehe).

Men dessa samlarkort, vad är syftet med dessa och varför köper man dom? Det är väl inte vapen eller liknande som man kan använda i spel?

//LD

Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

OK, tack för klargörandet. Då är har jag blandat ihop det här. Det är fortfarande lite oklart varför Steam skulle ha egna achivements och varför dom inte är knutna till spelet ("som när jag var ung", hehehe).

Men dessa samlarkort, vad är syftet med dessa och varför köper man dom? Det är väl inte vapen eller liknande som man kan använda i spel?

//LD

Har undrat detsamma.
Man kan sälja samlarkort man får några ören oftast
Eller så kan man slå ihop dom till juveler vad man nu ska använda dom till.
Jag antar att det är nå sorts samlar begär Valve försöker exploita här till vissa personer.
Det är en negativ sak jämt mot Epic store iaf


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har undrat detsamma.
Man kan sälja samlarkort man får några ören oftast
Eller så kan man slå ihop dom till juveler vad man nu ska använda dom till.
Jag antar att det är nå sorts samlar begär Valve försöker exploita här till vissa personer.
Det är en negativ sak jämt mot Epic store iaf

Hur kan det vara negativt? Jag tycker det är kul att samla kort och badges. Det går även att byta med andra vilket innebär att det inte tillkommer någon merkostnad. Om man inte är intresserad av korten så är det ju bara att strunta i hela grejen.

Typiskt det här forumet. Alltid ska det klagas på saker. Men så blir det väl när majoriteten av besökarna är medelålders män.

Kul nyhet med achivements för oss som "jagar" dessa. Personligen tycker jag det höjer omspelningsvärdet för vissa spel.

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Hur kan det vara negativt? Jag tycker det är kul att samla kort och badges. Det går även att byta med andra vilket innebär att det inte tillkommer någon merkostnad. Om man inte är intresserad av korten så är det ju bara att strunta i hela grejen.

Typiskt det här forumet. Alltid ska det klagas på saker. Men så blir det väl när majoriteten av besökarna är medelålders män.

Kul nyhet med achivements för oss som "jagar" dessa. Personligen tycker jag det höjer omspelningsvärdet för vissa spel.

Ja jag struntar fullständigt i det.
Men anser det är att expllita vissa människors samlar begär när man kan köpa samlarkort för pengar.
Det spårar alltid ut för vissa.
Finns ingen mening med den funktionen än att suga pengar ur dom som faller för det.

Räcker väll med så fall att bara kunna byta med varandra men just det här inblandande med riktiga pengar är lömskt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Hur kan det vara negativt? Jag tycker det är kul att samla kort och badges. Det går även att byta med andra vilket innebär att det inte tillkommer någon merkostnad. Om man inte är intresserad av korten så är det ju bara att strunta i hela grejen.

Typiskt det här forumet. Alltid ska det klagas på saker. Men så blir det väl när majoriteten av besökarna är medelålders män.

Kul nyhet med achivements för oss som "jagar" dessa. Personligen tycker jag det höjer omspelningsvärdet för vissa spel.

Jämfört med kommentaren du svarade på känns det mer som du är den som klagar och sprider negativitet.
Fattar inte heller varför du ska generalisera och klanka ner på alla medelålders män. Förbannat onödigt och barnsligt.
Så nu klagade jag lite till så nu kan du klaga tillbaks om du vill.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jämfört med kommentaren du svarade på känns det mer som du är den som klagar och sprider negativitet.
Fattar inte heller varför du ska generalisera och klanka ner på alla medelålders män. Förbannat onödigt och barnsligt.
Så nu klagade jag lite till så nu kan du klaga tillbaks om du vill.

Ovanstående inlägg hade du kunnat stunta i då den inte tillför något till ämnet. Beklagar om du kände dig träffad.

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Hur kan det vara negativt? Jag tycker det är kul att samla kort och badges. Det går även att byta med andra vilket innebär att det inte tillkommer någon merkostnad. Om man inte är intresserad av korten så är det ju bara att strunta i hela grejen.

Typiskt det här forumet. Alltid ska det klagas på saker. Men så blir det väl när majoriteten av besökarna är medelålders män.

Kul nyhet med achivements för oss som "jagar" dessa. Personligen tycker jag det höjer omspelningsvärdet för vissa spel.

I agree. Gillar också achievment systemet och badges som man kan samla på. Ger lite mer värde på spelen att kunna uppnå en viss achievment. Det är sånt jag saknar på EPiC Launcher bl.a.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag struntar fullständigt i det.
Men anser det är att expllita vissa människors samlar begär när man kan köpa samlarkort för pengar.
Det spårar alltid ut för vissa.
Finns ingen mening med den funktionen än att suga pengar ur dom som faller för det.

Räcker väll med så fall att bara kunna byta med varandra men just det här inblandande med riktiga pengar är lömskt

Jag anser att det är upp till var och en att hantera sådana saker. Klarar man inte det så finns det hjälp att få. Alternativt så går det ju att spärra sitt kort från onlineköp.

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Jag anser att det är upp till var och en att hantera sådana saker. Klarar man inte det så finns det hjälp att få. Alternativt så går det ju att spärra sitt kort från onlineköp.

Jag har inget emot achievements och badges men som sagt finns ingen anledning att man ska kunna köpa för pengar.
Det finns enbart för samlarbegäret vissa har och kunna tjäna på det.
Klart det är upp till var och en jag har bara sagt att det är en helt onödig sak (att kunna köpa för pengar) och jag tycker det är nått som är negativt med Steam jämfört med Epic.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har inget emot achievements och badges men som sagt finns ingen anledning att man ska kunna köpa för pengar.
Det finns enbart för samlarbegäret vissa har och kunna tjäna på det.
Klart det är upp till var och en jag har bara sagt att det är en helt onödig sak (att kunna köpa för pengar) och jag tycker det är nått som är negativt med Steam jämfört med Epic.

Det är ju tur att spelbranchen inte är fullt med sånt här så man kan klaga på något så omfattande och viktigt som samlarkort i Steam. Man minns ju alla nyhetsrapporter om folk som är beroende av samla kort i Steam, till skillnad mot Fifa t.ex. där sånt här inte alls finns. Både Dota 2 och Fortnite är ju helt fria från microtransaction som lockar folk med samlarbegär. /s

Det är väl trevligt att EA's achivements kommer till Steam också när dom börjat sälja dom där. Funktionaliteten fanns ju redan i Origin så det behövdes ju bara synka över informationen

Medlem

Synd man inte kan redeema från Origin till Steam så det läggs till där

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Det är ju tur att spelbranchen inte är fullt med sånt här så man kan klaga på något så omfattande och viktigt som samlarkort i Steam. Man minns ju alla nyhetsrapporter om folk som är beroende av samla kort i Steam, till skillnad mot Fifa t.ex. där sånt här inte alls finns. Både Dota 2 och Fortnite är ju helt fria från microtransaction som lockar folk med samlarbegär. /s

Det är väl trevligt att EA's achivements kommer till Steam också när dom börjat sälja dom där. Funktionaliteten fanns ju redan i Origin så det behövdes ju bara synka över informationen

Förstår inte om detta var ett svar till vad jag skrev?
Det verkar vara tabu att "klaga" på Steam här.
Jag tillägger att jag använder Steam nästan dagligen 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bara så det är sagt så var/är jag mer genuint intresserad av vad det är, hur det fungerar och vad syftet är. Att samla på helt värdelösa saker kan ju vara ett syfte i sig själv, så det håller jag inte mot någon. Skulle bli glad om någon som använder det här ville skriva något om det här.

//LD

Medlem

Antar att det kan va till hjälp för dem som är inkapabla att sätta upp egna mål kanske?

Medlem

Jag tycker att achievments är som bäst när det sporrar folk till intressanta utmaningar (tycker EUIV är rätt där) eller att de belyser vissa sidor av spelet man har missat första gången.

Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Bara så det är sagt så var/är jag mer genuint intresserad av vad det är, hur det fungerar och vad syftet är. Att samla på helt värdelösa saker kan ju vara ett syfte i sig själv, så det håller jag inte mot någon. Skulle bli glad om någon som använder det här ville skriva något om det här.

//LD

Med badges (som du får för att samla alla kort i ett spel) så ökar din Steam level eller Account level.
Bara en sån sak!


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Molotov:

Förstår inte om detta var ett svar till vad jag skrev?
Det verkar vara tabu att "klaga" på Steam här.
Jag tillägger att jag använder Steam nästan dagligen 👍

Det var mer en kommentar på det du sa att det är dåligt att man kan köpa steam trading cards. Vilket är ett litet problem med tanke på att hela spelbranchen är dränkt i microtransactions. I den jämförelsen är trading cards småpotatis och ganska lätt att ignorera, men om vi ska diskutera branchen i helhet så håller jag med att det suger att mer eller mindre alla företag gör så gott dom kan att spela på folks fomo och samlingsbehov.
Känns som allt nu för tiden är tidsbegränsade events och battlepasses som ska få dig att spendera så mycket tid som möjligt under en viss period och om du inte hinner kan du kompensera det med att spendera pengar. Den kritiken är Valve definitivt inkluderad i, deras battlepass för Dota2 i år är ett av dom girigaste dom haft i min mening.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Synd man inte kan redeema från Origin till Steam så det läggs till där

Eller hur, men dom kanske förväntar sig att folk ska köpa spelet 2 gånger? Annars hade det kunna vart en bonus att om man köpte spelet på Origin (där EA får större del av pengarna) så kan man också aktivera spelet på steam för dom som vill det.
Minns att man på en tidig humblebundle fick keys för både origin och steam för mirrors edge.

1
Skriv svar