Regeringen kallar privatkopieringsersättningen omodern

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Hur i hela friden fick du det till att jag pratat om något annat än privatkopiering?

@Sisyr:
@deezel:

Haha, ber tusen gånger om ursäkt, förhoppningsvis är det bara solstinget som gör sig påmind och inte begynnande senilitet Jag har sett andra göra den missen själv, och efter att jag läst igenom hela din text så måste blicken skummat förbi det enda ställe i texten där du faktiskt nämner ordet "piratkopiering"...jag kommer iallafall att skylla på det.

Kan ju också vara den lätta hjärnblödning som jag upplever varje gång jag hör talas om dumheterna

Medlem

Copyswede är mini mafia det vet alla som följt hur dom fungerar.

TItta bara på personerna som är utåt så ser man rätt snabbt att det bara handlar om att dra in pengar och blåsa folket.

Medlem
Skrivet av WargH:

Helt sjukt att en utredning skall behöva ta sådan tid, framför allt i detta fall när det inte är något superviktigt som måste utredas....

Kommer förmodligen ta så lång tid för att leta upp nån som spelar in grejer...

Medlem

På tiden bara fortsätta nu med att skala av kemikalieskatten också

Medlem

Va?! Förlegad svensk lagstiftning? Kan jag inte tänka mig.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Haha, jag ÄLSKAR bilden

Skrivet av Aggur:

Haha jag tolkar bilden på två sätt. Den ena att det ligger en låt på disken. Den andra att alla Gessles låtar ligger där. Fler tolkningar?

Den är öppen för tolkning


signatur
Medlem

Ljög du på frågan ovan?

1. Ja (80%)
2. Nej (10%)
3. Vågar inte svara (10%)


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag blir lite förvånad över att 17 procent i omröstningen faktiskt har privatkopierat något.

Jag tror det är betydligt mindre än 17 procent. Misstänker att en klar majoritet av de 17 procent är som jag, som var lite snabb att rösta när jag blandade ihop "privat" med "pirat".

Klart jag inte har privatkopierat något de senaste 20 åren, men visst har jag piratkopierat en eller annan film de senaste fem åren...

Jag har alltid hört att kollektiv bestraffning är något som man ska undvika. Så vad har inte det här varit.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag blir lite förvånad över att 17 procent i omröstningen faktiskt har privatkopierat något.

Jag privatkopierar ibland.
Det beror på att min bil (som är från 2009) inte har någon line in eller aux. Bara radio och cd. Den tar mp3 cd så har bränt ut några.

Nu har jag iofs inte gjort det senaste månaderna då jag köpt en FM sändare som kopplas i 12v uttaget.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag blir lite förvånad över att 17 procent i omröstningen faktiskt har privatkopierat något.

För min del så brukar jag privatkopiera mp3:or från datorn (gamla skivsamlingen som jag fyllt på med nyinköpta mp3:or på nätet) till min smidiga mp3-spelare som jag lyssnar på när jag löptränar. Spelaren väger bara 24 gram så jag kan haka fast den i pannbandet eller luvan.

Fast nu har jag skaffat löparklocka som har inbyggd mp3-spelare och som rymmer massor av låtar som jag kan lyssna på med trådlösa lurar vilket är ännu smidigare, så det är dags att pensionera gamla spelaren. Jag får fylla klockan med låtar istället. 😁

Medlem

Hela skivsamlingen gick in i iTunes som sedan går till Google Drive. All fysisk media har gått till bistånd.
Henrik Pontén har säkert åsikter om detta.

Medlem

Jag slår nästan vad om det enda som kommer att ske är att återförsäljare kommer att gå plus på den borttagna skatten, men slutkund kommer säkert fortfarande att betala samma pris som förr om inte mer. Ungefär som det blev med restaurangmomsen.

Inaktiv
Skrivet av Nocturnal77:

Ljög du på frågan ovan?

1. Ja (80%)
2. Nej (10%)
3. Vågar inte svara (10%)

Jag har också jävligt svårt att tro att 80% av FZas medlemmar (som svarat) inte dragit ner en enda rulle eller en säsong som saknas på Netflix de senaste 5 åren.

Backloggens befriare
Skrivet av anon_119148:

Jag har också jävligt svårt att tro att 80% av FZas medlemmar (som svarat) inte dragit ner en enda rulle eller en säsong som saknas på Netflix de senaste 5 åren.

Fast nu rör ju frågan inte PIRAT-kopiering, utan PRIVAT-kopiering. D.v.s. om vi användare kopierat något vi äger för eget bruk.

Jag gör det mest hela tiden, personligen, för att lägga till i ämnet.


signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv
Skrivet av keffkebab:

Fast nu rör ju frågan inte PIRAT-kopiering, utan PRIVAT-kopiering. D.v.s. om vi användare kopierat något vi äger för eget bruk.

Jag gör det mest hela tiden, personligen, för att lägga till i ämnet.

Aha då läste jag tokigt. Kan du ge något exempel på privatkopiering? Typ bränna ut mp3filer (man köpt) på en skiva?

KoP
Medlem
Skrivet av Aggur:

Haha jag tolkar bilden på två sätt. Den ena att det ligger en låt på disken. Den andra att alla Gessles låtar ligger där. Fler tolkningar?

Alla Gessles hits i midi-format (dom borde få plats på en floppy)?

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Jag gjorde en egen utredning, här är det jag hittade:

Den totala försäljningen för musik i Sverige 2019 var 1,5 miljarder.

"Audiostreaming står för 87,5 procent av värdet på den totala marknaden och videostreaming för 3,5 procent. Den samlade digital musikförsäljningen står nu för 92 procent av totalen. Fysisk försäljning står för 7 procent där CD och vinyl nu står för lika stora delar."
Källa ifpi

Således säljs CD-skivor för 52.500.000 kronor i Sverige per år. Försäljningen har sjunkit med över 20% senaste året, vad gäller CD-skivor, så rapporten för år 2020 kommer säkerligen hamna på runt förtio miljoner kronor totalt för musik som KAN kopieras på det sättet lagstiftaren menar med privatkopiering.

Då är frågan vad som är rimligt bortfall av dessa 40 miljoner kronor på grund av just privatkopiering. Så jag googlade "hur många privatkopierar" och fick fyra träffar samtidigt som google undrade om jag menade piratkopierade.

Underlaget är således obefintligt och det finns inte en enda poll att hänvisa till.

Utgår därför från att privatkopieringen idag faller under felmarginalen och att intresset för att "rippa" en CD-skiva ligger i det förgångna. De 40 miljoner som kommer in via CD-försäljning hamnar alltså redan på rätt plats och vidare avgift för kompensation av bortfall är således så liten att de administrativa kostnaderna övergår det egentliga underlaget för lagstiftningen.

Därmed borde privatkopieringsavgiften avskaffas.

Så. Min utredning tog ungefär 20 minuter. Borde inte vara så hemskt mycket mera att tänka på.

Fast du får ju lägga till ca 14 månader för att de skall hitta en lokal att hålla möte i.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av Kakmonster:

Hela skivsamlingen gick in i iTunes som sedan går till Google Drive. All fysisk media har gått till bistånd.
Henrik Pontén har säkert åsikter om detta.

Det hade han säkert haft, men han gick bort ca. tre månader sedan.

Inaktiv

Haha jag tror jag till slut fattade omslagsbilden på artikeln Per Gessles alla hits...

Medlem

Den som tror att vi kommer få en rimlig och vettig lag istället tror helt fel. Detta är ett i ledet av att bara få in mer deg.

  • Plastpåseskatt för miljöns skull? Men visade sig vara värre för miljön, men kördes på ändå?

  • Skatt på engångsförpackningar för hämtmat, däribland pizzakartonger av miljövänlig papper?

#DegenMåsteIn

Medlem

För de som inte ens har kollat vad privatkopiering innebär (från copyswede):
"Privatkopiering är till exempel när du gör kopior av musikfiler på din dator eller smartphone, sparar favoritprogram i din tv-box, gör offline-listor, sparar ned poddar i mobilen, gör en kopia av en film och sparar i din ipad, mailar en e-bok till en vän eller sparar ned texter till din dator. Det är helt lagligt så länge du bara delar det med din familj eller några vänner."

Så fort du har något offline från en streamingtjänst typ spotify eller netflix eller laddar ner en podcast så privatkopierar ni. Så tror att många fler av er har privatkopierat utan att ha vetat om det. Sen att copyswede har fått det här godkänt är för mig helt obegripligt.

Testpilot
Skrivet av Kakmonster:

Hela skivsamlingen gick in i iTunes som sedan går till Google Drive. All fysisk media har gått till bistånd.
Henrik Pontén har säkert åsikter om detta.

Lite offtopic men Pontén är tyvärr död. Källa

Skrivet av anon_119148:

Aha då läste jag tokigt. Kan du ge något exempel på privatkopiering? Typ bränna ut mp3filer (man köpt) på en skiva?

Skrivet av G0pher:

För de som inte ens har kollat vad privatkopiering innebär (från copyswede):
"Privatkopiering är till exempel när du gör kopior av musikfiler på din dator eller smartphone, sparar favoritprogram i din tv-box, gör offline-listor, sparar ned poddar i mobilen, gör en kopia av en film och sparar i din ipad, mailar en e-bok till en vän eller sparar ned texter till din dator. Det är helt lagligt så länge du bara delar det med din familj eller några vänner."

Så fort du har något offline från en streamingtjänst typ spotify eller netflix eller laddar ner en podcast så privatkopierar ni. Så tror att många fler av er har privatkopierat utan att ha vetat om det. Sen att copyswede har fått det här godkänt är för mig helt obegripligt.

Det intressanta i detta är: Hur skall man lyckas privatkopiera sina grejer då det mesta är skyddat med DRM och kopieringsskydd? Ytterst få saker kan räknas upp de senaste årtionden som man kunnat kopiera rakt upp o ner.
Hela lagen kom ju till på kassettbandens tid då man hade dubbelbandare och kunde kopiera. Du kan inte kalla det privat kopiering med offline filer från Spotify mfl då dessa har DRM och inte kan kopieras fritt.

Så i de flesta av dessa fall då man fixar fram kopior av sina musikfiler osv är PIRATkopiering eftersom man då knäcker kopieringsskyddet eller om man laddar hem samma sak via nätet vilket är den enklare varianten eftersom det är och har varit omständligt rent historiskt att rippa grejer. Sen är ju det att rippa sina egna saker för eget bruk helt lagligt att göra för gemene man men iallafall.

För mig är det obegripligt att lagen ens kunnat överleva efter DRM lades på de flesta prylar.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Alla som skriker ”Äntligen” lär bli förvånade när utredningen är klar och skatten ersätts med ”moln-och streamingskatt” (som garanterat blir betydligt högre).

Lite åt det hållet. Jag förväntar mig endast att taxan kommer höjas.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det intressanta i detta är: Hur skall man lyckas privatkopiera sina grejer då det mesta är skyddat med DRM och kopieringsskydd? Ytterst få saker kan räknas upp de senaste årtionden som man kunnat kopiera rakt upp o ner.
Hela lagen kom ju till på kassettbandens tid då man hade dubbelbandare och kunde kopiera. Du kan inte kalla det privat kopiering med offline filer från Spotify mfl då dessa har DRM och inte kan kopieras fritt.

Så i de flesta av dessa fall då man fixar fram kopior av sina musikfiler osv är PIRATkopiering eftersom man då knäcker kopieringsskyddet eller om man laddar hem samma sak via nätet vilket är den enklare varianten eftersom det är och har varit omständligt rent historiskt att rippa grejer. Sen är ju det att rippa sina egna saker för eget bruk helt lagligt att göra för gemene man men iallafall.

För mig är det obegripligt att lagen ens kunnat överleva efter DRM lades på de flesta prylar.

Enligt domen mot Telia så är det fastställt att offline i spotify är privatkopiering hur galet det än verkar.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26763-elektronikbranschen-e...
"I domen framgår det bland annat att tingsrätten anser att nedladdning av låtar för att lyssna offline på Spotify är en typ av privatkopiering, vilket innebär en skada för upphovsmännen. "

Medlem
Skrivet av G0pher:

Enligt domen mot Telia så är det fastställt att offline i spotify är privatkopiering hur galet det än verkar.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26763-elektronikbranschen-e...
"I domen framgår det bland annat att tingsrätten anser att nedladdning av låtar för att lyssna offline på Spotify är en typ av privatkopiering, vilket innebär en skada för upphovsmännen. "

Det säger en del om hur efterblivna våra lagstiftare är.

Medlem
Tja, beror ju på VAD. Rent hypotetiskt kanske...
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag blir lite förvånad över att 17 procent i omröstningen faktiskt har privatkopierat något.

Viss obskyr musik kanske inte finns på Spotify, men på din lokala torrent fil.
En del Pdf-filer som man kanske bara vill bläddra i lite förstrött i och inte betala 200 för.
Något enstaka TV-program som är exklusivt för en tjänst du inte har och inte pallar med att ha en tredje eller ibland FJÄRDE tjänst för.

Men visst. Med streaming som Spotify och Netflix, samt steam och andra reor sjunker det ju

Medlem

Precis som flera påpekar i kommentarsfältet så kommer det verkligen inte innebära att det blir billigare. Visst är reaktionen lycka och glädje över att det enkom är en förlegad avgift som försvinner, visst, absolut - bra. Om glädjen däremot är grundad i schimären att saker och ting skulle bli billigare.. Tänk om..

Testpilot
Skrivet av G0pher:

Enligt domen mot Telia så är det fastställt att offline i spotify är privatkopiering hur galet det än verkar.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26763-elektronikbranschen-e...
"I domen framgår det bland annat att tingsrätten anser att nedladdning av låtar för att lyssna offline på Spotify är en typ av privatkopiering, vilket innebär en skada för upphovsmännen. "

Säger en hel del om hur bakåtsträvande och idiotiskt tänkande de har.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det intressanta i detta är: Hur skall man lyckas privatkopiera sina grejer då det mesta är skyddat med DRM och kopieringsskydd? Ytterst få saker kan räknas upp de senaste årtionden som man kunnat kopiera rakt upp o ner.
Hela lagen kom ju till på kassettbandens tid då man hade dubbelbandare och kunde kopiera. Du kan inte kalla det privat kopiering med offline filer från Spotify mfl då dessa har DRM och inte kan kopieras fritt.

Så i de flesta av dessa fall då man fixar fram kopior av sina musikfiler osv är PIRATkopiering eftersom man då knäcker kopieringsskyddet eller om man laddar hem samma sak via nätet vilket är den enklare varianten eftersom det är och har varit omständligt rent historiskt att rippa grejer. Sen är ju det att rippa sina egna saker för eget bruk helt lagligt att göra för gemene man men iallafall.

Intressant, min upplevelse vad gäller DRM och rippning som du skriver om är precis tvärtom.

Jag har rippat massor av låtar från min CD-samling (som jag köpt) under åren och sparat dem på hårddisken. Rippningen är väldigt enkel med vanliga mediaspelaren i Windows. Sedan skapar jag egna playlists i datorn och lyssnar på låtarna där, och ibland kopierar jag även låtar till min bärbara mp3-spelare. Jag har aldrig stött på DRM på en enda CD i samlingen, någonsin. Så slutsats i mitt fall är att det finns inga kopieringsskydd på mina skivor och rippningen är som sagt enkel, samt att låtarna är bara för mitt eget bruk så det är ren privatkopiering. Ej pirat. Men jag kanske bara är ett undantag, vad vet jag.

123
Skriv svar