Ny speldokumentär på Netflix gräver i spelens guldålder

Robot
Ny speldokumentär på Netflix gräver i spelens guldålder

I High Score får du intervjuer med John Romero, Nolan Bushnell, Richard Garriot och flera pionjärer i spelbranschen.

#high-score, #netflix


KoP
Medlem

Hoppas dom även täcker C64 och Amiga i dokumentären, annars blir man ju lite besviken.

Medlem
Skrivet av KoP:

Hoppas dom även täcker C64 och Amiga i dokumentären, annars blir man ju lite besviken.

Milt uttryckt, ja


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Frilansare

Bara sett "rollspels"-avsnittet. Lite besviken på spretigheten, och att de inte dök lite djupare i Roberta Williams verk. För mycket lull-lull som tog värdefull tid.

Medlem

Såg 3,5 avsnitt igår. Överlag bra men dom skrapar mestadels bara på ytan av ämnen, kunde vart lite djupare.

Man får va glad att sånt här görs överhuvudtaget, det blir kul att se!

Ion
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Bara sett "rollspels"-avsnittet. Lite besviken på spretigheten, och att de inte dök lite djupare i Roberta Williams verk. För mycket lull-lull som tog värdefull tid.

Jag har inte sett detta än, men var Roberta Williams skapare av något rollspel? Rätta mig om jag har fel men hon gjorde väl "bara" King's Quest serien och Phantasmagoria? Tänkte först att hon var inblandad i Quest for Glory, men det var visst någon annan.

Medlem

hade velat se en dokumentär om hur dom gör dagens toppspel istället, lite mer avancerat sådär


signatur

//monster

Medlem

Intressant! Ska kolla in den dokumentären!

Dock efter att ha läst kommentarerna här blir jag tveksam. Varför kan inte spelens historia dokumenteras och visas på ett bra och "seriöst" sätt? Är det för att det är ett underhållnings-media, då måste även allt runt omkring vara "underhållning"? Tror de inte att vi klarar av raka fakta?

Relaterad fråga: finns det någon riktig forskning / studier om spelens historia, på universitets/forskningsnivå? T.ex. artiklar, journaler, böcker med seriösa artiklar, som siktar på fakta?

Medlem
Skrivet av Ion:

Jag har inte sett detta än, men var Roberta Williams skapare av något rollspel? Rätta mig om jag har fel men hon gjorde väl "bara" King's Quest serien och Phantasmagoria? Tänkte först att hon var inblandad i Quest for Glory, men det var visst någon annan.

Tredje avsnittet är en kombination av äventyrsspel och rollspel men fokus ligger definitivt på det senare. Roberta och Ken är de enda som intervjuas angående äventyrsspel och det enda spelet som tas upp i mer detalj är Mystery House. Man får vara glad för det lilla.

Avstängd

Intressant. Hade pong men vet ej vart det är nu. Kanske sommarstugan där alla mina gamla leksaker förvaras.


signatur

PS5 och inget annat.

NuZ
Testpilot

3e avsnittet med Ultima IV, Vilka minnen! Gammalt när jag spela det (92 tror jag med farsan) med coolt att höra utvecklaren prata om det. Sedan Segas konsolkrig mot Nintentönt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skribent

Tredje avsnittet så tyckte jag de tappade bollen rätt så rejält.

Sedan förstår jag inte varför de inte kan ha ett separat avsnitt som handlar om tävlingsinriktat spelande. Jag menar retro och speedrunning har ju fått ett rejält uppsving senare år och det går ju fortfarande mästerskap i Tetris t.ex. Lägg därtill allt annat inom esport så har du mer material än du kan handskas med under ett avsnitt. Fan skulle ju kunna lägga en säsong på att undersöka historien om tävlingsinriktat spelande.

Bara sett tre avsnitt än så det kanske kommer lite i senare avsnitt, men det kändes inte som det eftersom de redan nuddat vid ämnet och lämnat det.

Skribent
Skrivet av NuZ:

3e avsnittet med Ultima IV, Vilka minnen! Gammalt när jag spela det (92 tror jag med farsan) med coolt att höra utvecklaren prata om det. Sedan Segas konsolkrig mot Nintentönt

Jag var alltid pro SEGA när jag växte upp. Sonic, sportspelen, Phantasy Star, Shining Force för att nämna några anledningar

Hade dock kompisar som hade NES o SNES och spelade en hel där också. Mario, Turtles m.m.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Shadee:

Jag var alltid pro SEGA när jag växte upp. Sonic, sportspelen, Phantasy Star, Shining Force för att nämna några anledningar

Hade dock kompisar som hade NES o SNES och spelade en hel där också. Mario, Turtles m.m.

Sega for life Haha ja turtles spela jag en hel del också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

1
Skriv svar