Har du byggt en ny dator för ett speciellt spel?

jbx
Medlem
Har du byggt en ny dator för ett speciellt spel?

Det har inte jag men jag köpte en ps4 pro nyligen bara för jag inte stod ut med väntan på att få spela Last of Us 2. Absolut värt det när jag ”vande” mig vid plågsamma 30fps🤢.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Gjorde det för Half Life 2 back in the days. Tycker "meckandet" med datorer var rätt skoj. Hade en burk med plexiruta och lysande fläktar och grejer. Perfekt mysbelysning.

phi
Medlem

Jag försöker ljuga för mig själv att jag behöver en ny dator för orka driva min LG 38” QHD-skärm.

Men egentligen villhöver jag bara uppgradera den för att kunna spela Cyberpunk med acceptabel fps.

Medlem

Byggde dator för över 40 papp för halflife Alyx.

jbx
Medlem
Skrivet av N0S4A2:

Gjorde det för Half Life 2 back in the days. Tycker "meckandet" med datorer var rätt skoj. Hade en burk med plexiruta och lysande fläktar och grejer. Perfekt mysbelysning.

Samma här! Det här halva nöjet med att vara PC-spelare. Sen att det numera är också en materialsport är roligt för oss som har råd. Byggde förra året en över lysande pjäs med Liam Li Dynamic chassi och RGB överallt, såg ut som ett rymdskepp. Sålde den och gick back 5k, men det var fortfarande värt de.
Har nyligen börjat ett nytt bygga inför 3000-serien. Denna gång är det ljuddämpning som är i fokus, inte en enda RGB ska lysa från de chassit:-)


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Inte för ett speciellt spel, däremot kom jag ihåg att jag uppgraderade datorn vid spelåret 2007, just för att så många spel kom det året. Crysis, Bioshock, Orange Box, Cod4, World In Conflict, Supreme Commander, Stalker Shadow of Chernobyl mfl.

Medlem

För att hålla kostnaderna nere så uppgraderar jag min dator eftersomhrla tiden när jag lyckas göra en bra trade eller klipp.
Innan HL alyx satte jag in en i7 8700k, 32gb ram och GTX 1070. Har efter det bytt 1070 mot 1080 och där är vi idag.
Tänkte köpa ett nytt kort för första gången på 10år när nästa gen grafikkort kommer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Det som "triggade" mig att lägga laptopen på hyllan för några år sedan och återigen bygga en (någorlunda) ordentlig speldator var Crysis 3. Minns att jag drog igång det på laptopen och förfasades över att det i princip var ospelbart.

Så det bar av till köpcentret för att försöka knåpa ihop något som en fattig student hade råd med. Jag vill minnas att det blev en i5 3570k och ett AMD 7950.

Fragtjuv

Jag planerar att fixa en ny dator till semestern nästa år. Funderar på att kräma på ordentligt den här gången men priset sticker ju minst sagt iväg.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

När jag satte ihop min förra dator hade jag en tanke att jag regelbundet skulle uppgradera den med nya delar.

Det sket sig så nu är min dator rätt eftersatt.

Så nu får jag väl bita i det sura äpplet och fläska i med en helt ny konfiguration till nästa semester. Vilket blir dyyyrt sett till att grafikkortspriserna springer med höga knäuppdragningar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@Jonny Myrén:

Identiskt spec som jag har.

Sitter fortfarande med en i5-3570k, Bytte dock min 7950 till en GTX 1080... Behöver en ny CPU...

Medlem

Denna datorn var väl i särskild åtanke för cyberpunk 2077.
Men ja, nya grafikkort hinner komma innan release pga fördröjning så var ju lite surt, är väl inte riktigt läge att uppgradera än.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Skribent
Skrivet av Vojvoda:

@Jonny Myrén:

Identiskt spec som jag har.

Sitter fortfarande med en i5-3570k, Bytte dock min 7950 till en GTX 1080... Behöver en ny CPU...

Det var inte länge sedan jag bytte ut min, och det var vemodigt. Jäklar vilken kämpe den där i5:an var. Vet inte hur många tusentals överklockade speltimmar han fick köra innan han inte riktigt hängde med längre.

Numer har han en tillbakalutad tillvaro i farsans surfdator.

Medlem

Aldrig en hel dator, men särskilda spel har gett mig anledning nog att investera i uppgraderingar till min befintliga dator. Vill minnas att Battlefield 4 fick mig att uppgradera, samt Guild Wars 2 och Red Dead Redemption 2.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Så länge man kan spela QW så är datorn bra nog.


signatur

IDKFA

Medlem

cyberpunk 2077


signatur

Allätare

Medlem

Blev ny dator med 2500K och GTX 580 inför BF3 när det begav sig, men det blev relativt lite BF3-spelande


signatur

no remorse

Medlem

Jodå, jag tog klivet från ett AGP baserat system till PCI-Express, specifikt för att kunna köra Flight Simulator X.

Medlem

I princip alla jag känner i min ålder köpte ny dator för att spela Quake. Sedan köpte alla 3dfx kort för att kunna köra glQuake.

Medlem

Tycker inte att stämningen av en nybyggd dator blir komplett utan ett hörnskrivbord.

År 2000 style.

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

Blev ny dator med 2500K och GTX 580 inför BF3 när det begav sig, men det blev relativt lite BF3-spelande

Vad blev det istället undrar man ju då? 🤔

Medlem

Köpte en ny dator för Morrowind, som sedan uppgraderades för Oblivion. Sedan en ny dator igen för Deus Ex: Human Revolution och Skyrim. Snart är det dags för en ny PC igen, åtminstone innan Starfield släpps (när det nu sker).

Köpte också en 360 för att spela Lost Odyssey, en Wii för att spela Xenoblade Chronicles och en Wii U för att spela Xenoblade Chronicles X (10-talets största spelbesvikelse).

Medlem

Införskaffade en massa mums till releasen av Cyberpunk 2077 tidigare i år... Blahj.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

1
Skriv svar