VR-headset från Oculus kommer börja kräva Facebook-inloggning

Medlem

Nu vet man vilken VR man inte ska köpa. Förstår att Facebook är kul och bra för många men för mig ger det bara en äcklig smak i munnen. Slutade använda FB för många år sedan.

ELF
Medlem

Detta kändes ju som en självklarhet när de köpte upp Oculus.
Kommer ju inte köpa ett vr headset som kräver extra konto. Tänk om min vanliga skärm skulle kräva ett Asus konto.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Bajsdåligt men tyvärr väntat. Tänker på oatmeals comic...

https://theoatmeal.com/comics/running

Medlem
Skrivet av Kixo:

Håller med dig i stort men vet inte om personnummer är en särskilt bra jämförelse då det är offentliga uppgifter som du kan söka fram enkelt. Det är inget hemligt med ditt personnummer.

Nä, kanske inte världens bästa liknelse. Men jag tänkte mer på att företag och myndigheter endast får hantera ditt personnummer om du ger dem din tillåtelse.

Skrivet av Sillgam:

Är detta nästa sak gamers ska bli "upprörda" över? Även om det är samma personer som aldrig tänkt skaffa VR eftersom det bara är en "gimick".

Nu när Spider-Man exklusiviteten är bortglömd så måste det ju uppröras över något nytt. Så tänker jag.

Vilken märklig observation. Tror du att det är en specifik grupp av människor som blir upprörda över allt? Tror att du behöver nyansera din omvärldsuppfattning lite.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_79617:

Ja för mig är det mer det här än att de samlar data.
Sen jag slutade använda Facebook har jag på fullaste allvar blivit mycket gladare.
Tyckte inte ens jag brydde mig något nämnvärt, men tydligen gjorde jag det.
Att timme efter timme scrolla förbi en massa influencers, folk som måste trycka sina åsikter i ansiktet på andra, folk som går på kedjebrev efter kedjebrev, folk som jagar likes, folk som låtsas ha det så bra, folk som taggar varann i olika saker, samma skämt och inlägg som nöts varje vecka..
Det var tydligen inte så bra för psyket.

Har dock inte ens funderat på att skaffa en Occulus efter jag provade det hos en polare. Upplevde någon slags fördröjning som gjorde att det kändes billigt som man inte får med typ Vive och Index.
Kanske var någon inställning polaren hade som var fel, men efter det har jag varit noll intresserad.

Roligt nog aldrig känt att det där har varit ett problem. Man har STOR kontroll över vad man ska se och inte se. Scrollar jag Facebook får jag se saker från spelgrupper jag vill se, säljgrupper som jag vill se, och bilder samt uppdateringar från familjer jag vill se.

Givet är Facebook långt ifrån perfekt, men när folk säger att innehåller är dynga så känns det konstigt. Man kan bestämma större delen av det där själv, utom diverse ads, men det kommer man inte ifrån någonstans i princip.

När jag scrollar Facebook får jag ju bara se sådant jag är intresserad av att se, t ex spelrelaterade saker. Facebook har nästan blivit lite av en samlingsplats för allt då IGN, Gamespot och mycket annat (även FZ) delar nyheter där.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

KoP
Medlem

Shit vad jobbigt om man hade behövt logga in på ett konto för att använda sin monitor. Det hade varit grejer det. :'D

Medlem

Jag tycker det också är dåligt.
Har dock inget problem med det och det var väntat.
Facebook köpte Oculus 2014 och har gjort mycket bra för VR. Det finns ingen som ännu släppt ett HMD du kan ta på dig vart som helst och spela tex och det finns nog ingen annan som är så smidigt som Oculus när det gäller att bara vilja komma igång och spela.
Tänk "lätt som en konsol"

För att kunna nyttja sociala funktioner på Quest har man varit tvungen att linka ett Facebook konto med oculus från första början. Facebook försöker klart och tydligt ta mark tidigt när det gäller "Social vr", Apple kommer också hoppa på tåget. Läckte nyligen ut pantentskisser på ett "Guardian system" Apple skaffade för ett tag sen.

I nästa Oculus connect ryktas nästa Quest visas upp, ska bli intressant och blir det rätt förbättringar på vissa punkter så köper jag direkt.
Oculus är ohotad än så länge när det gäller trådlöst VR spelande, både stand alone och PC.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har redan ett separat Facebook konto för vr som jag inte använder till något annat.

Avstängd
Medlem
Skrivet av Zulthar:

Vilken märklig observation. Tror du att det är en specifik grupp av människor som blir upprörda över allt? Tror att du behöver nyansera din omvärldsuppfattning lite.

Du har rätt. Gamers är inte lättkränkta. Tack för att du öppnade mina ögon.

Backloggens befriare

Trodde det redan var tvunget, men är inte så insatt heller. Inget förvånande, även om det är tråkigt.


signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Roligt nog aldrig känt att det där har varit ett problem. Man har STOR kontroll över vad man ska se och inte se. Scrollar jag Facebook får jag se saker från spelgrupper jag vill se, säljgrupper som jag vill se..

Mjo, efter jag gjorde alla såna inställningar fanns det inget kvar.
Bara ads, en grupp med bilentusiaster som postar bilder på samma bil i olika vinklar en gång om dagen och min mor som helt ovetande fyller i massa undersökningar för att se vilket djur hennes själ är..

Så jag insåg att jag inte orkar bry mig längre.

Medlem

Farsan som var 70 år när han fick sin Quest var ju inte jättepeppad på att skaffa ett Facebook-konto men han gav vika tillslut när krav infördes för att kunna lägga till vänner. Tror dock inte han kommer märka av det då hans konto innehåller 0 information och han aldrig varit inloggad på FB förutom i sin Quest. Inte konstigare än att regga en mailadress. Visst måste man kanske använda sitt riktiga namn men det är ju inget han märker av.

C64
Medlem

Det har med pengar o annoser att göra med
tänk alla som gör ett nytt konto det är mumma för dom så fort nån kotte loggar in så är det pengar för dom pengar pengar pengar
Jag får fortfarande efter 3 år utan facebook email påminnelser vad den personen har gjort eller
inte gjort

Testpilot
Skrivet av sebrock:

Tänker man ett steg längre förstår man vart det barkar i framtiden. Krävs knappast någon större fantasi för det.

Upplys mig om detaljerna för jag tror din framtidsvision skiljer sig mot min.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Varför måste man ha ett konto i överhuvudtaget för att använda ett headset, korkat.

Var exakt min tanke med. Det här låter helt idiotiskt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Var exakt min tanke med. Det här låter helt idiotiskt.

Oculus Rift s är nog sista rena PCVR headsets mest troligt och kommer fortsättningsvis bara köra standalone.
Då behövs ett "Eco system" för det systemet, det är där man nu ska använda sig av sitt Facebook konto för att logga in.

Quest är typ en "VR konsol"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tydligen så gäller det här även Quest om man köper efter oktober.
Dock finns det möjlighet att dagens Quest fasas ut mot den nya.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar