Vilka spelljud glömmer du aldrig?

Medlem

Asteroids
Pac Man
Doom
Quake
Unreal-Tournament
Half-Life


signatur

autograph

Medlem

De här två

Medlem

Wolfenstein 3d utan tvekan. Känslan när man väl fick sin första Soundblaster är svår att toppa.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Monkey island låten var det som först ploppade upp.

Medlem

Defender, arkadspelet.

Varje gång jag hör det klassiska introljudet följt av de typiska explosionerna och alienljuden så får jag en rejäl nostalgitripp tillbaka till när jag var ung grabb och spelade bort massor av enkronor på arkadspelet i lokala bowlinghallen. 😊

Medlem

Fear,blev så skrämd av alla ljuden så jag var tvungen att gå på krogen för att inte få totalparanoja.
Tyckte hela tiden att någon smög upp bakifrån,har aldrig upplevt detsamma sedan dess.
Skall tilläga att detta var på vintern och var ensam hemma,mörkt och blåsigt ute med andra ord perfekt läge för FEAR.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

You must gather your party before venturing fort.

Dont touch me! Im superimportant.

- Baldurs Gate

Medlem

Dörrljudet när man öppnar dörrar i TES2: Daggerfall, vilket är taget från The General Series 6000 Sound Effects Library, disc 39 track 78 sample 1 "DUNGEON DOOR: UNLATCH AND OPEN, CASTLE". Hör det fortfarande lite då och då på TV osv, och det blir alltid en liten "åh, Daggerfalldörren!"-reaktion.

Medlem

Quad damage ligger mig varmt om hjärtat om man pratar nostalgi.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Första som poppar upp i huvudet är ju hagelbrakaren i Doom.

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=-AeehAP01SA

Edit: kan någon snälla berätta hur man klistrar in sjävla YouTube-videon (så som folk har gjort i tråden) istället för att det bara blir en länk som i mitt fall?

Medlem

Fågeljuden från Settlers 3, alltid lika roligt när man hör samma ljud i andra spel/filmer.

Medlem

Kan ha missat i tråden men kyrkan i Warcraft 1 och 2 är en klassiker.

Skribent
Skrivet av Jim128:

https://www.youtube.com/watch?v=-AeehAP01SA

Edit: kan någon snälla berätta hur man klistrar in sjävla YouTube-videon (så som folk har gjort i tråden) istället för att det bara blir en länk som i mitt fall?

Tryck på "Förhandsgranska" innan du publicerar inlägget, tryck på den trekantiga Play-knappen i verktygsfältet och klistra in Youtube-länken mellan [video]-taggarna som dyker upp.

Medlem

you must gather your party before venturing forth
you must gather your party before venturing forth
you must gather your party before venturing forth
....

Medlem

Ahhh färskt kött!

Medlem

Bästa tråden ever här orkar man trycka och lyssna på alla klipp för att de är så korta. Så mycket nostalgi.

Medlem

En tung spark i nyllet lät gott i street fighter II.

Eller menyblipp-ljudet var mysigt i dom gamla X-comspelen.

Medlem

Såg att ingen nämnt de huvudlösa kamikaze löparna från Serious Sam!

Medlem
Skrivet av grimpe:

Dom låter så roligt åxo haha

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Första som poppar upp i huvudet är ju hagelbrakaren i Doom.

Menar du superhaglet då ?

Medlem
Skrivet av Lowaim:

Hade velat har 3an på svenska 😄

Medlem

Helt klart prästen i age of empires!

Medlem

- Bakgrundsmusiken i StarCraft, speciellt när man spelar som Terran
- Guld-droppet samt bakgrundsljuden i Diablo, ni vet det där pipande hetta-lätet
- *bop* när man "use:ade" en knapp i Half-Life/CS
- Intromusiken i Unreal Tournament (och en del vapenljud som t ex flak och ripper)
- Musiken, bakgrundsljuden och crafting-ljuden när man stod i Gondamon i LotrRO första gången (en drös med ljud men ändå)
- När metallen fälls ned och de röda Red Alert-bokstäverna smattras ut.

Finns säkert fler

En annan rolig sak är hur jag relaterar en viss Axe-deo till Red Alert då jag spelade RA mycket samtidigt som jag tyckte om den deon. Så när jag känner den doften så tänker jag med en gång på RA.

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

56 modem uppkopplingston, Inte spelrelaterat men ändå

Det också!


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Avstängd

Jag tänkte väcka liv i tråden med en skild kategori bland spelljud - VILKA SPELLJUD/MYCKET KORTA MUSIKSNUTTAR HAR DU "TRAUMATISKA" SPELMINNEN AV? Här är mitt:

Denna musik fick jag höra alldeles för många gånger i Chemical Plant Act 2 som 10-åring haha!

Medlem

Myntsamlarljudet i Mario, du fick precis en pryl-ljudet i Zelda och det där ljudet när man startade PlayStation1.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

FM-guru
F.d. Sisyr

Japp, kom hit för att posta "Headshot"!

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Japp, kom hit för att posta "Headshot"!

Ludicrous är oxå en bra en

Skriv svar