Epics stämningar mot Apple och Google analyserade

Medlem

Microsoft fick ju lida domstolsdöden över det faktum att IE och Media Player var förinstallerade med Windows. Ganska lustigt om man jämför med detta - Apple kommer brinna.

Medlem

Jag älskar att de jämför detta med Orvells 1984. Really? Med tanke på vad som pågår världen runt med protester och folk som mister sina liv i dessa förtryck så tycker dem att multimiljardföretag som inte får lika stor vinst är samma sak.

De hade redan propagandafilmer färdigt innan ens stämningsansökan gått fram då de visste att de skulle bli bortplockade pga avvikande från avtalen. Detta är en ren PR-kupp, inget annat.

fue
Medlem
Skrivet av enborn:

Jag älskar att de jämför detta med Orvells 1984. Really? Med tanke på vad som pågår världen runt med protester och folk som mister sina liv i dessa förtryck så tycker dem att multimiljardföretag som inte får lika stor vinst är samma sak.

De hade redan propagandafilmer färdigt innan ens stämningsansökan gått fram då de visste att de skulle bli bortplockade pga avvikande från avtalen. Detta är en ren PR-kupp, inget annat.

Precis!!! Idiot utav dem.

Medlem

Men va konstig inställning alla har här.. Om dom inte tar 30% så kan epic ha billigare priser. Och det är just det dom har visat? Att deras betallösning helt enkelt var 30% billigare. Så har väl inget att göra med att dom skulle tjäna mer pengar utan bara rakt av att dom skulle kunna erbjuda billigare priser till oss konsumenter?

Medlem
Skrivet av Stuff:

Men va konstig inställning alla har här.. Om dom inte tar 30% så kan epic ha billigare priser. Och det är just det dom har visat? Att deras betallösning helt enkelt var 30% billigare. Så har väl inget att göra med att dom skulle tjäna mer pengar utan bara rakt av att dom skulle kunna erbjuda billigare priser till oss konsumenter?

Jo men nu är det Epic och alla gillar att hata dom, hade det varit tex Valve så hade folk säkert applåderat.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av conthox:

Oavsett vad man tycker om Epic så är det ju bara bra om plattformarna låses upp, lite grand i alla fall.

Till android finns der väl andra butiker? Bara att ingen vet vad de heter eller vågar använda dom för virusrisken:)

Medlem

Google blir mer och mer douchbags. Det var ju rätt nyligen dom förhindrade Microsoft att släppa en förbättrad version av Microsoft edge. Skulle vara ny teknologi, men Google kunde på något sätt förhindrade medans dom såklart arbetade snabbt på att kopiera dom förbättringarna till deras egna webbläsare.

Även om jag inte är fan av Microsoft Edge, så är det ett dickmove av google.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Till android finns der väl andra butiker? Bara att ingen vet vad de heter eller vågar använda dom för virusrisken:)

Hmm, jo, det är nog sant. Jag har faktiskt inte inte kollat i andra butiker än google play... Men sedan är det ändå bra med så lite låsning som möjligt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Stuff:

Men va konstig inställning alla har här.. Om dom inte tar 30% så kan epic ha billigare priser. Och det är just det dom har visat? Att deras betallösning helt enkelt var 30% billigare. Så har väl inget att göra med att dom skulle tjäna mer pengar utan bara rakt av att dom skulle kunna erbjuda billigare priser till oss konsumenter?

Just det dom visat? Så det är därför V-bucks alltid vart billigare på PC där Epic inte behöver betala några procent till någon annan plattformsägare? Hoppsan det har det visst inte, det har vart exakt samma pris där som på alla ställen. Så dom har fått 30% mer vinst där hela tiden.
Dom sänkte priset på PC samtidigt som dom bröt mot reglerna i dom andra affärerna.
Det enda Epic visat med detta är att dom var "smarta" nog att inse att det skulle se ganska dumt ut för dom ifall dom tog samma pris på sin egen plattform där dom inte behöver betala 30% och samtidigt klaga på att plattformsägarna snor 30% av deras vinst.

Avstängd

Multimiljardföretag som försöker rekrytera "politiska barnsoldater" för att de skall kunna tjäna ännu fler miljoner istället för färre miljoner när de istället kunde ha skänkt pengar till välgörenhet om de nu vill bygga upp sin image som "the good guy" i dramat.

Jo, jag tackar ja'!

Medlem
Skrivet av Draconis:

Med tanke på Epics anti-consumer beteende kan jag inte sympatisera med dem, tyvärr.

Utveckla gärna för en som inte förstår vad du menar.

Vad jag vet så har Epic tagit kampen för att utvecklare ska få en större del av kakan samt skänkt bort spel till mycket högt värde. Samtidigt som de skapar stor konkurrens, vilket alltid gynnar oss konsumenter.

Vad missar jag?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag hejar inte på någon i det här fallet. Båda sidorna har många skelett i sina garderober...

Det finns olika grader i helvetet.

Personligen anser jag att det Epic gör nu är mycket bättre än vad Apple och Google gör.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av enborn:

"Apple has gone crazy. If colleges hold virtual classes through an iPhone app, Apple could demand 30% of the tuition. Truly, Apple has no right to take any percent of any company’s revenue just because they made the phone people use to access the stuff." - Tim Sweeney, Twitter

Så varför tar Epic betalt när företag säljer sina spel på Epic Store? De kanske tar mindre betalt än Steam och andra men de tar fortfarande betalt och här tycker han Apple/Google inte ska ta betalt alls.

Nu kanske det handlar om "in-game"-betalningar men om detta skulle gå som han vill så skulle Apple och Google inte tjäna någonting öht då alla skulle göra sina appar gratis men att du sedan betalar inne i appen för att få tillgång till innehållet.

Epic nämner inte spel här, de kommentarer på det faktum att en plattform likt Apples kan ta ut avgifter på mer eller mindre vad man än gör via deras telefoner.

Epic gör inget av detta.

Man kan inte blanda äpplen och päron.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Google och Apple är två ruttna företag.

"Do they come any other way?"


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Jo men nu är det Epic och alla gillar att hata dom, hade det varit tex Valve så hade folk säkert applåderat.

Tycker du Valve/steam får lite kritik?
Eller apple?
Eller google?

Så fort någon eller något blir för populärt eller framgångsrikt så kommer kritiken, varför skulle Epic vara något undantag?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Freakon:

Utveckla gärna för en som inte förstår vad du menar.

Vad jag vet så har Epic tagit kampen för att utvecklare ska få en större del av kakan samt skänkt bort spel till mycket högt värde. Samtidigt som de skapar stor konkurrens, vilket alltid gynnar oss konsumenter.

Vad missar jag?

Epic som betalar spelföretag för exklusiva deals där de låser ute konkurrenterna? Nah, de är hycklare och de kommer förlora detta.

Medlem
Skrivet av Draconis:

Epic som betalar spelföretag för exklusiva deals där de låser ute konkurrenterna? Nah, de är hycklare och de kommer förlora detta.

Då mer eller mindre alls företag som vill tjäna pengar gör precis likadant så kan jag inte klandra Epic för detta.

På tal om hyckleri, du nyttjar inte Sony, Microsoft, etc, som gör samma sak som Epic?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Stuff:

Men va konstig inställning alla har här.. Om dom inte tar 30% så kan epic ha billigare priser. Och det är just det dom har visat? Att deras betallösning helt enkelt var 30% billigare. Så har väl inget att göra med att dom skulle tjäna mer pengar utan bara rakt av att dom skulle kunna erbjuda billigare priser till oss konsumenter?

Håller med. Förstår inte tänket, tyvärr.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Då mer eller mindre alls företag som vill tjäna pengar gör precis likadant så kan jag inte klandra Epic för detta.

På tal om hyckleri, du nyttjar inte Sony, Microsoft, etc, som gör samma sak som Epic?

Nej, så vitt jag vet har ingen gjort vad Epic har gjort, Sony och MS äger sina egna spelföretag så det har all rätt att släppa dem var de vill exempelvis som Epic gör med Fortnite, det är deras egna spel då är det helt förståeligt att det är EGS exklusivt.

Men Epic gör andra spel exklusiva på en PC som ska vara en öppen platform. De har skapat förvirring och frustration exempelvis för folk som köpte Metro Exodus, Borderlands 3 etc på Steam då de helt plötsligt försvann och man fick vänta ytterligare ett år, det ÄR anti-konsument beteende.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller med. Förstår inte tänket, tyvärr.

Som @MammaMu skrev ovan.
"Just det dom visat? Så det är därför V-bucks alltid vart billigare på PC där Epic inte behöver betala några procent till någon annan plattformsägare? Hoppsan det har det visst inte, det har vart exakt samma pris där som på alla ställen. Så dom har fått 30% mer vinst där hela tiden.
Dom sänkte priset på PC samtidigt som dom bröt mot reglerna i dom andra affärerna.
Det enda Epic visat med detta är att dom var "smarta" nog att inse att det skulle se ganska dumt ut för dom ifall dom tog samma pris på sin egen plattform där dom inte behöver betala 30% och samtidigt klaga på att plattformsägarna snor 30% av deras vinst."

Sorry men orkar inte citera ordentligt via telefon alla dom här företagen är så apstora och man kunde bry sig mindre vad de bråkar om. I slutändan får vi hoppas att vi konsumenter får det bättre

12
Skriv svar