Helgdiskussion - Vad är snygg grafik för dig?

Medlem

Grafik åldras på olika sätt.
Minns hur jag älskade grafiken i Wipeout på psone, idag ser det ut som en illa knådad deg.
Mario world, Super Metroid och andra klassiker håller än idag pga deras minutiösa pixel perfektion.
Så, snygg grafik nu som jag gillar ändras med tiden.
Men jag kan inte förtränga Witcher 3, där både grafik och stämningen klickade direkt.
Och det spelet håller mer än väl än.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Stabil 60 FPS > Dynamiska svettdroppar i karaktärernas pannor som följer fysikens alla regler.


signatur

Vi offrar allt
Slaktar tusenfalt
Våra liv slits i stycken
Bevittna de sista dödsrycken

Medlem
Skrivet av FuzioN:

snygg grafik har ju oftast endast med fidelitet och detaljer.

Sen vad man gillar och vad många referar som grafik, är oftast design/val utav stil.

Exempel Borderlands har en stil warcraft har en stil, sen warframe har en stil sen dark souls(dock med detta sagt dark souls grafik är riktigt jävla kass )

Sen har man andra spectrumet när man kommer till kina/manga still likt warframe stilen med mer emot FF spelen.

Sen finns där dying light,cyberpunk,farcry stilen den fördrar jag över alla andra därefter kommer warcraft.

SNACKA INTE SKIT OM DARK SOULS!

Nä skoja men tycker själv att spelen ser ut som de ska haha #DSFanboy

DS3 och Bloodborne ser dock jävligt snyggt ut, känns som om man är i en värld skapad av Zdzisław Beksiński. Kan rekommendera att kolla in hans konst om någon är intresserad.

Medlem

De mest grafiskt tilltalande spelen för mig släpptes från mitten av nittiotalet till mitten på 00-talet.
Ser spel mer realistiska ut nu? Absolut, men de är inte lika tilltalande för mig.

Medlem

Det känns som att spel som har hyper realistisk grafik snabbt blir omsprungen av nyare spel men som tex okami som ser fantastiskt ut inte har realistisk grafik åldras bättre

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

SNACKA INTE SKIT OM DARK SOULS!

Nä skoja men tycker själv att spelen ser ut som de ska haha #DSFanboy

DS3 och Bloodborne ser dock jävligt snyggt ut, känns som om man är i en värld skapad av Zdzisław Beksiński. Kan rekommendera att kolla in hans konst om någon är intresserad.

Jadå jag gillar stilen i både bloodbourne och darksouls, dock med det sagt rent grafiskt ser ju dom ut som fan haha Men jag gillar dom!

Den "dåliga" grafiken är nog ett medvetet val dom tagit för det passar till världen.

Medlem

För mig är verkligen inte grafiken det viktigaste. Det är svårt att förklara men dom bästa spelen som finns har allt. Eller iaf tillräckligt mycket som man gillar. GtaV tex radion i det spelet har en betydande roll. Så att namn kan glida runt och uppleva världen på ett helt annat sätt. Varje del ger spelet en helhet som förstärker den. Om just den delen är bra gjord. Därför så gillar jag spel som kan ge det där extra på flera olika nivåer. Jag gillar slay the spire lika mycket som Apex tex. Båda spelen kan jag fastna i utan att tänka på något annat i flera timmar.

Medlem

Jag tycker att atmosfären i spelen är viktig, man ska nästan kunna känna hur skogen luktar som man vandrar genom. Ett exempel på det tycker jag är Kingdom come deliverance. Det i kombination med bra ljus och vädereffekter leder ofta till bra grafik.
Jag brukar skilja på "bra grafik" som enligt mig är när spel ser så verklighetstrogna ut som möjligt, med effekter och ljussättning m.m. mot spel som är estetiskt tilltalande med t.ex. fina färger och miljöer. Dock vet jag att alla inte håller med mig på den punkten, och ser grafik som ett helhetskoncept.

Medlem

Hellre stilistiskt snyggt och atmosfärsiskt än högupplöst och livlöst.
Med det sagt, så är det självklart häftigt då spel uppnår både grym atmosfär, levande värld OCH hög upplösning.

Men som sagt, snyggt betyder absolut inte högupplöst för mig. Ett snyggt spel suger in mig i dess atmosfär, pga följsam stil, häftiga miljöer och häftigt uppbyggda "modeller" av personer, varelser, byggnader och världar.

Några snygga spel:
Journey
The Legend of Zelda: A Link to the Past
Horizon Zero Dawn
The Last of Us

Medlem

Mario Kart 8 Deluxe är fortfarande ett grafiskt tilltalande spel. Otroligt snyggt i kombination med orkestrerad musik och grym spelkänsla.

Medlem

Jag är en sucker för skog och grönska. Får dom bara till den rätta känslan så behöver det inte vara extremt högupplösta texturer. Elwyn forest är en av favoriterna men även första Far Cry och Zelda: Ocarina of time. På andra plats kommer nära framtid, tex cyberpunk, killzone.

Medlem

Spännande och intressant design är det som tilltalar mest.
Sen är det ju alltid spännande med tekniskt avancerad grafik som får en att tveka om det är spel eller verklighet.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Många brukar ju dra paraleller mellan ful grafik och Minecraft men personligen så älskar jag grafikstilen och stämningen i det spelet. Brukar mestadels kika när grabbarna spelar men när de byggt varsin koja på toppen av ett berg och solen antingen går upp eller ner över den blockiga världen smälter man ju lite.

Medlem

Ljussättningen är brutalt viktig och kan verkligen vara en dealbreaker för vad jag upplever som fantastiskt eller määh. Lika så med rörelserna. Annars är det svårt, man är ju inte bara lite bortskämd med dagens spelklimat

Som referens kan jag ju (återigen) lyfta fram The Witcher 3 som bland det vackraste jag sett och upplevt. Där bör också tilläggas att ljudet av naturen ackompanjerat av den ljuvliga musiken också gjorde enormt mycket.

123
Skriv svar