Epics stämningar mot Apple och Google analyserade

Robot
Epics stämningar mot Apple och Google analyserade

Kan de få de två mobildrakarna att öppna upp sina plattformar?

#apple, #epic-games, #fortnite, #google


Medlem

Med tanke på Epics anti-consumer beteende kan jag inte sympatisera med dem, tyvärr.

Medlem

Att Apple tar 30% "skatt" när de själva inte ens betalar bolagsskatt är bara skrattretande. Hoppas Epic lyckas slå dom på fingrarna ORDENTLIGT.

Medlem

Jag hejar inte på någon i det här fallet. Båda sidorna har många skelett i sina garderober...

Medlem

"Apple has gone crazy. If colleges hold virtual classes through an iPhone app, Apple could demand 30% of the tuition. Truly, Apple has no right to take any percent of any company’s revenue just because they made the phone people use to access the stuff." - Tim Sweeney, Twitter

Så varför tar Epic betalt när företag säljer sina spel på Epic Store? De kanske tar mindre betalt än Steam och andra men de tar fortfarande betalt och här tycker han Apple/Google inte ska ta betalt alls.

Nu kanske det handlar om "in-game"-betalningar men om detta skulle gå som han vill så skulle Apple och Google inte tjäna någonting öht då alla skulle göra sina appar gratis men att du sedan betalar inne i appen för att få tillgång till innehållet.

Medlem

Oavsett vad man tycker om Epic så är det ju bara bra om plattformarna låses upp, lite grand i alla fall.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av enborn:

Nu kanske det handlar om "in-game"-betalningar men om detta skulle gå som han vill så skulle Apple och Google inte tjäna någonting öht då alla skulle göra sina appar gratis men att du sedan betalar inne i appen för att få tillgång till innehållet.

Som på de allra flesta icke-mobila plattformar, med andra ord.

När iPhone var ny fanns det inga appar. Samma när Google Play lanserades. Då fanns det en logik i att kräva 30% eftersom det fanns stora omkostnader i etableringsfasen, samt att 99% av alla appar som släpptes kostade $1. Skillnaden var knappt märkbar för Mulle Meck och Pappa Pedagog.

Men i takt med att apparna har vuxit och blivit mer omfattande både i storlek, innehåll och kvalitet så borde tariffen ha minskat. Mobila plattformar borde ha närmat sig standarden från PC-världen snarare än att fortsätta mjölka utvecklarna, som i sin tur höjer priserna mot konsument.

Sedan är ju inte Epic konsumenternas riddare direkt. Det här handlar mest om PR och optics. Vem som skall få vad av kakan. I slutändan blir inte kakan billigare för konsumenten.

Medlem
Skrivet av enborn:

"Apple has gone crazy. If colleges hold virtual classes through an iPhone app, Apple could demand 30% of the tuition. Truly, Apple has no right to take any percent of any company’s revenue just because they made the phone people use to access the stuff." - Tim Sweeney, Twitter

Så varför tar Epic betalt när företag säljer sina spel på Epic Store? De kanske tar mindre betalt än Steam och andra men de tar fortfarande betalt och här tycker han Apple/Google inte ska ta betalt alls.

Nu kanske det handlar om "in-game"-betalningar men om detta skulle gå som han vill så skulle Apple och Google inte tjäna någonting öht då alla skulle göra sina appar gratis men att du sedan betalar inne i appen för att få tillgång till innehållet.

för dom har hand om servrarna och har hand om allt annat tror du på fullaste allvar detta är en liknande gemförelse så har du ingen aning om vad du pratar om.

Att säga att epic games är anti consumer är helt fel då du hade haft dyrare spel och ca 50 spel gratis, oj vad jobbigt du måste ladda ner en app för att installera ett spel.

Visst ogillar vi alla att alla dessa spel ska låsas bakom olika platformar ps4 xbox och sen kom det till ett kontrakt.

Men sanningen är den hade dom andra platformarna velat betala lite likadant så hade det inte sett ut såhär alls plus spelutvecklare får mer pengar till utveckla mer spel dvs vi får fler större studios och mer bättre större spels(om det hanteras rätt såklart men det är inte epic:s ansvar utan utvecklarna själva)

Du är så ute och cyklar med jämnförelsen att det märks du inte har en aning om hur det ser ut släppa ett spel ex om vi ej hade steam eller epic games och dom skulle göra det själva.

Kostnaden med tid på arbete inräknat, vi kan ju säga såhär, kostnaden hade varit MYCKET DYRARE, och på det får dom betalt olika summor bakom väggen av epic för att lansera spel på epic store(nej inte bara exklusivt)

Steam gör inget, så den ilska du riktar åt epic här är så snevriden och fel och tycker du ska tänka efter lite mer för du är helt ute och cyklar när det gäller consumer friendly.

att tencent sen har aktier i epic games so what?

förstår du hur många spelförtag dom har delägarskap i ens?

Sen om du låter dom styra och dona, ex blizzard oftast är det dock ej tenecent utan kinas CCP regering som är problemet inte tencent.

Inaktiv

@FuzioN: Jäklar vad moget av dig att kalla någon efterbliven för att du har en annorlunda åsikt. För sådana kraftuttryck gör ju att man tar dig på allvar.

Väx upp och debattera som en vuxen person!

Medlem

Modigt av Epic, hade varit enklare för dom att bara låta det rylla på antar jag. Pengarna kommer ju in ändå, men det är klart vinner dom så finns det mycket tjäna men det är inte givit om jag förstår saken rätt. I slutändan verkar blir det väl bara juristerna som tjänar pengar som vanligt 😜

Medlem

Det som stör mig mest är inte hur Apple och Google sköter sina app stores, utan hur Apple låser ner iOS helt så att man enbart kan ladda ner godkända Appar. Android ger en åtminstone friheten att ladda ner program i APK format som på vilken dator som helst.

Apple ägnar sig åt oacceptabelt konsumentfientligt beteende.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det som stör mig mest är inte hur Apple och Google sköter sina app stores, utan hur Apple låser ner iOS helt så att man enbart kan ladda ner godkända Appar. Android ger en åtminstone friheten att ladda ner program i APK format som på vilken dator som helst.

Apple ägnar sig åt oacceptabelt konsumentfientligt beteende.

Det är väl därför folk köper t.ex iPhone? För att det är ett låst system. Man slipper oroa sig och för att saker fungerar ganska bra. Även om jag själv har Android så känner jag inte av den där "friheten" alla pratar om. Skulle lika bra kunna ha en iPhone. Det är väl därför de kan ha en större avgift på sina appar. För om man kan sälja sin app i butiken så är det en kvalitetsstämpel. Lite som Moschino & Champion. En affär som säljer kläder från Moschino har oftast inte en hylla med Champion. Tror många skulle vara beredda att betala lite extra för att få in sin butik i den gallerian.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

@FuzioN: Jäklar vad moget av dig att kalla någon efterbliven för att du har en annorlunda åsikt. För sådana kraftuttryck gör ju att man tar dig på allvar.

Väx upp och debattera som en vuxen person!

Läs hur jag skrev det skrev aldrig att han vart efterbliven.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Läs hur jag skrev det skrev aldrig att han vart efterbliven.

snygg edit.

Medlem

@FuzioN: Vem tror du "har hand om servrarna och har hand om allt annat" på Play och Apple Store egentligen?

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Som på de allra flesta icke-mobila plattformar, med andra ord.

När iPhone var ny fanns det inga appar. Samma när Google Play lanserades. Då fanns det en logik i att kräva 30% eftersom det fanns stora omkostnader i etableringsfasen, samt att 99% av alla appar som släpptes kostade $1. Skillnaden var knappt märkbar för Mulle Meck och Pappa Pedagog.

Men i takt med att apparna har vuxit och blivit mer omfattande både i storlek, innehåll och kvalitet så borde tariffen ha minskat. Mobila plattformar borde ha närmat sig standarden från PC-världen snarare än att fortsätta mjölka utvecklarna, som i sin tur höjer priserna mot konsument.

Sedan är ju inte Epic konsumenternas riddare direkt. Det här handlar mest om PR och optics. Vem som skall få vad av kakan. I slutändan blir inte kakan billigare för konsumenten.

Håller helt med om att 30% är för mycket. Men att det ska vara gratis? Kanske. Det låter jag vara osagt. De är alla företag där pengar är högsta prio.

Skrivet av FuzioN:

för dom har hand om servrarna och har hand om allt annat tror du på fullaste allvar detta är en liknande gemförelse så har du ingen aning om vad du pratar om.

Att säga att epic games är anti consumer är helt fel då du hade haft dyrare spel och ca 50 spel gratis, oj vad jobbigt du måste ladda ner en app för att installera ett spel.

Visst ogillar vi alla att alla dessa spel ska låsas bakom olika platformar ps4 xbox och sen kom det till ett kontrakt.

Men sanningen är den hade dom andra platformarna velat betala lite likadant så hade det inte sett ut såhär alls plus spelutvecklare får mer pengar till utveckla mer spel dvs vi får fler större studios och mer bättre större spels(om det hanteras rätt såklart men det är inte epic:s ansvar utan utvecklarna själva)

Du är så ute och cyklar med jämnförelsen att det märks du inte har en aning om hur det ser ut släppa ett spel ex om vi ej hade steam eller epic games och dom skulle göra det själva.

Kostnaden med tid på arbete inräknat, vi kan ju säga såhär, kostnaden hade varit MYCKET DYRARE, och på det får dom betalt olika summor bakom väggen av epic för att lansera spel på epic store(nej inte bara exklusivt)

Steam gör inget, så den ilska du riktar åt epic här är så snevriden och fel och tycker du ska tänka efter lite mer för du är helt ute och cyklar när det gäller consumer friendly.

att tencent sen har aktier i epic games so what?

förstår du hur många spelförtag dom har delägarskap i ens?

Sen om du låter dom styra och dona, ex blizzard oftast är det dock ej tenecent utan kinas CCP regering som är problemet inte tencent.

Du måste ha skrivit det där väldigt hastigt med tanke på alla stavfel etc.
Vaknat på fel sida idag? Ta några djupa andetag och ta sedan en kopp kaffe.

Jag nämnde inte någonting om Anti Consumer, Tencent eller Kinas regering. Vart kom det ifrån?

Om jag gjorde en dålig jämförelse så ber jag om ursäkt då jag ej är någon expert om någon av företagen. Trodde inte man var tvungen att vara det för att ha en åsikt/tycka till på ett forum. Har inga problem om att bli rättad om jag har fel. Men beskriv då gärna felen i ett mer sakligt inlägg.

Medlem
Skrivet av Maysay:

snygg edit.

Jag har edit ovan för särskrivningar då jag inte skriva så jättebra som du säkert ser.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Jag har edit ovan för särskrivningar då jag inte skriva så jättebra som du säkert ser.

Det är bra. Brukar jag också göra väldigt mycket. Bra att du tog bort ordet som folk reagerade på också.

Medlem

En våt dröm för advokatsfirmorna. Många som kommer vandra glada till banken innan detta är över..

Medlem

Finns ingen sida att heja på i det här fallet, alla företagen involverade är skräp på ett eller annat sätt.
Men framförallt är Epic som vanligt ett girigt skitföretag som försöker låtsas dom är hjältar när dom inte är det.

Dom vill ha sympatier för att Fortnite tas ner från Apple och Googles marknad trots att dom medvetet bryter mot reglerna som dom själva godkänt och redan har färdiga stämningsansökningar och en jävla reklamfilm att skicka sekunden det händer. Varför? För att använda sin enorma användarbas som vapen i en diskussion om vilken procent pengar dom ska få av butikstransaktioner. Detta är något som dom själva borde göra upp med Apple och Google bakom stängda dörrar, det har ingenting med oss användare att göra.

Epic vill alltid diskutera viken procent som är rättvis att ta eftersom deras egen affär helt och hållet bygger på att "vi är bättre för dom tar lägre procent än dom andra". Men i det här fallet kan dom knappast påstå att det är orättvis behandling när Apple, Google, Sony och Microsoft alla tar samma procent i sina butiker, såvida inte Epic lyckats förhandla en annan deal med Sony och Microsoft. Epic hade ju till och med en launcher utanför google play store för att komma runt Googles 30% avgift på transaktioner. Ändå gnällde dom arslet av sig och kom krypande in i butiken efter ett tag.
Varför kan man fråga sig? Kan det vara så att folk faktiskt ser ett värde i butikerna i sig och avgiften på något sätt då är motiverad?

Vilket värde ska man sätta på att Apple och Google t.ex. har en enormt stor användarbas som dom kan sälja sina produkter till?
konsolvärlden så hade vi flera år där man sålde konsoler med extremt låg vinstmarginal på hårdvaran för att sedan få vinst när dom väl säljer spelen. I det fallet går det inte säga att man som plattformshållare inte får ta avgift för den användarbasen.

Tycker faktiskt inte Epic har något alls att komma med i detta fallet. Ville dom ta ett snack om sina procenten dom får från transaktioner kunde dom gjort detta privat med varje plattformsägare.
Snarare hade Spotify ett bättre case när dom klagade på Apple eftersom deras affärsmodell är abonemangsbaserad. När Apple har en konkurerande produkt inom samma bransch är det svårare att hävda det är rättvist att dom ska ha sina 30%. För då kan dom konkurrera ut andra företag på pris genom att vara 30% billigare.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Det är väl därför folk köper t.ex iPhone? För att det är ett låst system. Man slipper oroa sig och för att saker fungerar ganska bra. Även om jag själv har Android så känner jag inte av den där "friheten" alla pratar om. Skulle lika bra kunna ha en iPhone. Det är väl därför de kan ha en större avgift på sina appar. För om man kan sälja sin app i butiken så är det en kvalitetsstämpel. Lite som Moschino & Champion. En affär som säljer kläder från Moschino har oftast inte en hylla med Champion. Tror många skulle vara beredda att betala lite extra för att få in sin butik i den gallerian.

Problemet blir ju monopolet som uppstår i ett låst system. Det är inte bara Apple som ska ha sin bit av kakan, men också Apple som bestämmer vilka appar som du som konsument, får eller inte får ha.
Och då får vi situationer som nu, där streaming tjänster för spel stängs ute, och appar som Steam tappar funktioner, bara för att Apple har bestämt att det ska vara så.

Medlem

Tja, då kan väl apple och google bara sluta sweeneys Vbucks eller vad det är. Genererar de pengar åt honom ska de helt klart ha en del av kakan.

Medlem

@FuzioN: Har du svar på resten av frågetecknen också eller schillar du bara vidare och låtsas som ingenting?

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Problemet blir ju monopolet som uppstår i ett låst system. Det är inte bara Apple som ska ha sin bit av kakan, men också Apple som bestämmer vilka appar som du som konsument, får eller inte får ha.
Och då får vi situationer som nu, där streaming tjänster för spel stängs ute, och appar som Steam tappar funktioner, bara för att Apple har bestämt att det ska vara så.

Men kan inte ett låst system verka bland mer öppna system? Det runtomkring kan väl fortfarande konkurera? T.ex så konkurerar Android med iOS. Världen står inte still för att Nordkorea är stängt. Vad skulle Google säga om Apple slängde in Appstore på Android? Detta skulle ju kunna bidra till ett ännu större monopol liknande hur Amazon öppnar runtomkring i världen. Jag kan tycka att det är en svår fråga.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Men kan inte ett låst system verka bland mer öppna system? Det runtomkring kan väl fortfarande konkurera? T.ex så konkurerar Android med iOS. Världen står inte still för att Nordkorea är stängt. Vad skulle Google säga om Apple slängde in Appstore på Android? Detta skulle ju kunna bidra till ett ännu större monopol liknande hur Amazon öppnar runtomkring i världen. Jag kan tycka att det är en svår fråga.

Intressant att du säger så, för nu är det ju nämligen så att Apple faktist KAN slänga in Appstore på android om de vill det. Däremot så har Google inte möjligheten att göra detsamma.

Medlem

Google och Apple är två ruttna företag.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Att epic inte skulle vara ute efter pengar är en rökridå. Vinner de så får de goodwill i det att deras PR avdelning kan spinna på att det i stämningen inte finns något krav på ersättning. Men de behöver inte ett sådant krav. för deras "ersättning" kommer ut av resultatet där de inte längre behöver betala Apple eller google 30% av sina intäkter för att använda deras betallösningar. Så det är 30% högre vinst direkt.

Nästa steg kommer i sådana fall bli att öppna upp sin egen betallösning för andra till lägre avgifter än Appel eller Google, på Apple och Googles platformar, vilket öker deras profit ytterligare.

Så det finns inget i Epics agerande här som inte handlar om ren och skär girighet.

Sedan kan Apple brinna i ren allmänhet, men Epic är precis lika skurkaktiga som företag.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Att epic inte skulle vara ute efter pengar är en rökridå. Vinner de så får de goodwill i det att deras PR avdelning kan spinna på att det i stämningen inte finns något krav på ersättning. Men de behöver inte ett sådant krav. för deras "ersättning" kommer ut av resultatet där de inte längre behöver betala Apple eller google 30% av sina intäkter för att använda deras betallösningar. Så det är 30% högre vinst direkt.

Nästa steg kommer i sådana fall bli att öppna upp sin egen betallösning för andra till lägre avgifter än Appel eller Google, på Apple och Googles platformar, vilket öker deras profit ytterligare.

Så det finns inget i Epics agerande här som inte handlar om ren och skär girighet.

Sedan kan Apple brinna i ren allmänhet, men Epic är precis lika skurkaktiga som företag.

Allt handlar om pengar, inget nytt med det. Vore meningslöst att ha ett företag om du inte försöker generera så mycket som möjligt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Intressant att du säger så, för nu är det ju nämligen så att Apple faktist KAN slänga in Appstore på android om de vill det. Däremot så har Google inte möjligheten att göra detsamma.

Jo det vet jag. Men om man kollade vad stämningsansökan gällde (artikeln) så kunde ju t.ex Epicstore inte göra detta pga avtal. Då de ville ha den förinstallerad på OnePlus-mobiler. Så jag tror det blir svårt för Appstore också. Men som jag också skrev två olika system bredvid varandra kan konkurera även om ett är låst.

Medlem
Skrivet av enborn:

"Apple has gone crazy. If colleges hold virtual classes through an iPhone app, Apple could demand 30% of the tuition. Truly, Apple has no right to take any percent of any company’s revenue just because they made the phone people use to access the stuff." - Tim Sweeney, Twitter

Så varför tar Epic betalt när företag säljer sina spel på Epic Store? De kanske tar mindre betalt än Steam och andra men de tar fortfarande betalt och här tycker han Apple/Google inte ska ta betalt alls.

Nu kanske det handlar om "in-game"-betalningar men om detta skulle gå som han vill så skulle Apple och Google inte tjäna någonting öht då alla skulle göra sina appar gratis men att du sedan betalar inne i appen för att få tillgång till innehållet.

För att om du skaffar en Windows dator så tvingas du inte att ladda ner Epic Launcher. Du kan skaffa vilken launcher som helst. Apple och Android tvingar användarna att använda en specifik plats för att ladda ner alla program.

12
Skriv svar