Helgdiskussion - Vad är snygg grafik för dig?

Robot
Helgdiskussion - Vad är snygg grafik för dig?

Kräver du en polygonfest för att kunna njuta av ett spel eller är stora pixlar det vackraste som finns?

#how-many-polygons


Fragtjuv

Efter att ha spelat Flight Simulator 2020-betan under några veckor så måste jag säga att det är ett grafiskt mästerverk. Jag har också alltid uppskattat grafiken och stilen i The Witcher 3.

Jag kan även uppskatta äldre spel till SNES. De har åldrats väldigt bra och är i många fall väldigt välgjorda.

Sen ska man verkligen inte underskatta att rida ut på ett berg och tända en cigarr i RDR2 medan man tittar på en vacker soluppgång.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

snygg grafik har ju oftast endast med fidelitet och detaljer.

Sen vad man gillar och vad många referar som grafik, är oftast design/val utav stil.

Exempel Borderlands har en stil warcraft har en stil, sen warframe har en stil sen dark souls(dock med detta sagt dark souls grafik är riktigt jävla kass )

Sen har man andra spectrumet när man kommer till kina/manga still likt warframe stilen med mer emot FF spelen.

Sen finns där dying light,cyberpunk,farcry stilen den fördrar jag över alla andra därefter kommer warcraft.

Medlem

Måste faktiskt säga Forza Horizon 4 (PC). Fotorealistiskt och rullar på hur smooth som helst. Går man in i Photo Mode kan man se hur detaljerad interiören är i radhusen. Hade många gånger startat upp spelet bara för att njuta av grafiken.

Sen tror jag att andraplatsen går till The Last of Us 2 och Death Stranding, otroliga ansiktsanimationer och ser väldigt maffigt ut i HDR på LG C9.


signatur

I'm like you, I have no name.

Vacker grafik är när det fröjdas för ögat, antingen för den avancerade tekniken eller för artstylen. Ett spel kunde ha haft världens mest avancerade grafik som ser helt realistisk ut, men hade spelet bestått av 100% grå betong så hade spelet inte haft vacker grafik ändå.

Idag är jag inte en enorm grafiksnobb och anser inte att varje spel måste bryta grafisk mark. Jag tycker personligen att grafik har kommit så långt nu att även gamla spel ser bra ut rent grafiskt. Kolla på spel för 10 år sen, de flesta har inte ful grafik enligt mig.
Halo reach ser tex fortfarande fint ut för mig.

Medlem

Jag växte upp med 16-bitars RPGs där varje pixel är avsiktligen placerad och fyller ett syfte och jag tycker att det är fantastiskt vackert än idag. Octopath Traveler och Children of Morta är två exempel på moderna pixel art spel som gör det de gör väldigt väl. Det blir charmigt och uttrycksfullt trots enkelheten.

Samtidigt så är raytracead Global Illumination magiskt. När man tittar på nån som lirar Breath of the Wild i Cemu och växlar mellan traditionell ljussättning och en smutsig implementation av RTGI så blir jag förundrad över hur mycket detaljrikedom och djup man har missat i alla år för att spel fuskar så mycket med ljussättningen. Ljus, dynamiska skuggor och volumetrics kan helt förvandla en i övrigt oförändrad miljö till den bästa versionen av sig själv.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Inaktiv

För mig är det RDR2.

Medlem

Alltså det är ju varken mängden pixlar eller polygoner som avgör om det är snyggt eller ej.
Inte heller hur avancerad raytracing eller shaders som använts.

I grund och botten handlar det ju om estetik och konstnärlig talang. Även om du så har världens mest avancerade grafikmotor så blir det ändå bara skräp om det är klåpare till grafiker och 3D-modellerare.

Det trodde jag var allmän kännedom. Vad är det att diskutera?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Finns två vägar till snygg grafik.
Spel som efterliknar realism ser sjukt bra ut när det släpps, och det gillar jag. Men åldras riktigt dåligt. Kolla ''realistiska'' spel från 2000 talet.

Spel med Stil är däremot odödliga.
Kolla ex WoW eller Wind Waker. Det ser fortfarande bra ut för sin ålder.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Finns två vägar till snygg grafik.
Spel som efterliknar realism ser sjukt bra ut när det släpps, och det gillar jag. Men åldras riktigt dåligt. Kolla ''realistiska'' spel från 2000 talet.

Spel med Stil är däremot odödliga.
Kolla ex WoW eller Wind Waker. Det ser fortfarande bra ut för sin ålder.

Tycker personligen WOW ser ut som typ Diablo 3 om man valt att spela på 640*480 upplösning.

Medlem

Bara spelet är bra och har roligt så spelar grafiken inte så stor roll. Jag har säkert över tusen timmar i Minecraft. Är det t.ex. ett RPG så vill man ju gärna att grafiken ska vara bra, jag lirade The Witcher - Enhanced Edition, bra spel även det men det tog emot lite i spelmekanik och grafik. Men jag skulle inte palla och köra Baldurs Gate t.ex. eller Diablo och Diablo II.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Kolla ex WoW eller Wind Waker. Det ser fortfarande bra ut för sin ålder.

Fast Wow har ju fått bättre grafik med tiden, jämför du riktiga Classic med hur expansionerna ser ut idag så är det enorm skillnad.

Medlem

Mycket intressant fråga. Anser att alla delar av ett spel har betydelse men skulle man tvunget välja en aspekt som är viktigast så skulle det tveklöst vara gameplay. Dock så har jag ändå en smärtgräns vad gäller grafik där det helt enkelt inte känns värt att lägga tid på spelet enbart p.g.a. utseendet. Vissa moderna retrospel hamnar i den kategorin som exempelvis The Last Door och Virginia. Originalitet i grafisk design är något som ger extra många pluspoäng i min bok.

Snyggaste spelet någonsin för mig är något som både är estetiskt tilltalande och har en väldigt säregen stil, den titeln tillfaller nog The Dream Machine. Ett stop-motion animerat spel där allt är gjort av riktiga material.

Medlem

Jag kan inte låta bli att tänka tillbaka på Mirrors Edge! Där pratar vi om tidlös design! Synd att man missade målet TOTALT med uppföljaren...

I övrigt är jag en sucker för postapokalypiskt a la The Last Of Us eller Division 1/2. Förmodligen för att det är realistiskt fast ändå inte med överväxta städer.

Minns med värme The Last Of Us och att bara går omkring och mysa av stämningen/atmosfären...gärna i solnedgången! Detsamma kan sägas om Division 2 förövrigt.

Just nu är jag totalt knockad av FlightSim2020...

Fast bäst av allt är 16-bitars grafik från SNES/MegaDrive! 2D är något som ligger mig varmt om hjärtat!

Medlem

Crysis

Medlem

Grafik och teknik som tillåter en djupare inlevelse.

Jag kan skapa en bra inlevelse i ett spel som VTMB lika bra som i rdr2.

Så är inte helt säker på vad som påverkar vad, men intresset för spelet spelar nog stor roll i hur man upplever resten.


signatur

Ordo Ab Chao

Gen
Medlem

Detaljer på nära håll samt skärpa. Måste inte vara 100% realistiskt bara det är snyggt, skarpt och detaljrikt. Gillar inte den enkla grafiken man hittar i spel till Switch eller tex Fortnite osv.

Medlem

Ett spel med rätt feeling är viktigare än de enskilda elementen som grafik, story och ljud. Älskade till exempel Deadly premonition (1:an) där i princip alla byggstenar var för sig var under all kritik. Sammantaget dock blev det en helt unik upplevelse.

Medlem

Det beror helt på om stil och design passar med spelet. Sedan krävs det såklart talang för att kunna realisera det man är ute efter.

Last of Us 2 ser fantastiskt ut med sin realistiska stil, detaljerade miljöer och fantastiska animationer.

Stilen i Fall Guys passar det spelet utmärkt.

Välanimerad pixelgrafik som i de gamla Metal Slug-spelen fungerar lika bra idag som för 20 år sedan.

Det enda som inte fungerar för mig (oavsett hur bra det var på sin tid) är de tidiga 3D-spel som siktade på en realistisk stil - de har i få fall åldrats väl medan titlar som Mario 64 fortfarande ser bra ut.

jbx
Medlem

Stardew Valley, maxat mysigt och vackert.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Det jag oftast går igång mest på är snygga och naturliga animationer.
Jag kommer ihåg att jag verkligen föll för Battlefield 3 för att det var så stora vackra miljöer och samtidigt var det så sköna animationer i första person.

Medlem

Legend of Zelda - Wind Waker, Owlboy och Witcher 3 dyker direkt upp i mitt huvud. Sen älskar jag designen i Bloodborne, men det spelet har för många tekniska brister för att grafiken ska kunna hyllas (tyvärr).

FM-guru
F.d. Sisyr

Snygg grafik är snygg! Givande inlägg.

Nej men, det är ju lite så. Snygga spel är ju det av olika anledningar. Det kan vara realistisk grafik, eller iögonfallande estetik, eller både och. Red Dead Redemption 2, Cuphead, Battle Brothers och kommande Backbone är exempel på spel som är snygga i mina ögon, men av helt olika anledningar.

Medlem

Atmosfären och hur de fått ihop miljöerna med storyn, gameplay och musiken.
Fler pixlar är absolut inte alltid bättre, åtminstone för mig.

Medlem

Estetik och design är viktigare. Ett tekniskt underverk kan fortfarande se riktigt trist ut.

Farornas Konung

Har märkt att när spelet är bra och gameplay roligt så blir det snyggt på något sätt!
Har spelat spel jag tyckte var meh grafikmässigt, men när allt jag skrev ovan klaffar blir det snyggare..

Märkligt det där, men upplever det jätteofta.

Medlem

Grafiken är superviktig för mig, men är spelet tråkigt, sega kontroller, buggigt etc. så kan ingen grafik i världen rädda det från att jag avinstallerar det och aldrig rör det igen.

Hunt showdown, vackert på bild men i rörelse rätt horribelt (på konsol) med a.i som poppar in, texturer som inte laddar förrän du är 1 meter ifrån, träd och buskar som ser ut som lera. Spelkaraktärer som är lågupplösta.
Men jag älskar spelidén, utförandet och spänningen.. Så jag harvar på.

The order 1887, snyggt som attan men såååå tråkigt, qte, knappt man får spela, cover skjutare, kort.
Så jag tvingade mig igenom, avinstallerade och såg mig aldrig om.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Snygg grafik för mig är att spelet ser mer annolunda ut och snyggare än resten av spelen. Teknad grafik kan va mycket snyggare än spel som försöker se verkliga ut. Zelda breath of the wild, Starcraft 2, Ori will of the wisp är ett bra exempel.

När jag kollar på ett spel från ubisoft så tänker jag inte på hur snyggt spelet är, för nästan alla deras spel har lika bra grafik. Nu när jag spelar Horizon Zero dawn så tycker jag spelet bara ser ut som Far Cry Primal fast med robotar.

Starcitizen tycker jag är snyggaste spelet just nu. Efter det RDR2 och Witcher 3. Tror Cyberpunk kommer va riktigt snyggt också, försöker inte kolla för mycket på spelet innan dom släpper det, men jag tror det kommer ligga på toppen också.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

För mig är den grafiska stilen viktigast. Att designen är välgjord och att den passar in och "gör det den skall". Sedan om det är kuber som i Minecraft eller högupplöst med detaljer som får en att häpna som i Grim Dawn spelar mindre roll, det kan fungera både och.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Snygg grafik för mig är den som slår an en emotionell sträng hos mig, något jag kan relatera till. "Mirror´s Edge" 1 och 2 tycker jag är sanslöst vackra i design och grafik, samma med "Unraveled". "Generation Zer0" ser okej ut rent grafiskt men för mig som växt upp runt Mälaren är det enormt nostalgiskt att gå runt i barndomens skogar och drömma mig tillbaka. Då blir grafiken och den upplevda bilden jäkligt snygg. Även "Hellblade" är fantastiskt.


signatur

War, War never changes...

123
Skriv svar