Horizon: Zero Dawn får sin första pc-patch

Robot
Horizon: Zero Dawn får sin första pc-patch

Guerilla försöker lappa den trassliga pc-versionen.

#horizon-zero-dawn


Medlem

När det väl hamnar på en av Steams reor är det kanske faktiskt färdigställt också. Fortsätter vänta tills dess


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Fick en krasch första gången jag spelade spelet, så den där sjukt dryga optimeringen som den gör vid första starten kördes en gång till när jag startade spelet igen...

Har inte märkt något annat, men bra att dom patchar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

FM-guru
F.d. Sisyr

En lustig bugg en kompis har, och som jag sett folk på reddit klaga på, är att Aloy hela tiden springer svagt åt vänster och inte rakt fram.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

En lustig bugg en kompis har, och som jag sett folk på reddit klaga på, är att Aloy hela tiden springer svagt åt vänster och inte rakt fram.

Heh, vänsterbenet kanske är lite kortare?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

En lustig bugg en kompis har, och som jag sett folk på reddit klaga på, är att Aloy hela tiden springer svagt åt vänster och inte rakt fram.

Trollande från utvecklarna sida när folk spelar fulversioner som den röda skorpionen i Serious Sam? 😆

Gen
Medlem

Hm, inte speciellt innehållsrik om du frågar mig

Sen fattar jag inte en sak:

Citat:

Some players are experiencing graphical settings issues, such as Anisotropic Filtering not working, 4K not displaying correctly, or HDR not working correctly.

Hur kan tex AF funka för vissa men inte andra? Alla har väl samma .EXE trots allt? Jättekonstigt.

Medlem
Skrivet av Dunder:

När det väl hamnar på en av Steams reor är det kanske faktiskt färdigställt också. Fortsätter vänta tills dess

Precis så jag brukar köra på, med dåliga ports.
Meeeen, många gånger blir det bara 2-3 patchar och sen blir det som det blir..

Medlem

Det enda som jag märker ibland är att jag har framedrops ibland,annars pruttar spelet på så fint så.
Mitt 3 år gamla 1080 ti går på ultra utan att klaga och det är spelet som fixade inställningarna.
Ska bli kul och se om det är någon skillnad med uppdateringen.
Laddningstiderna kunde väl vara kortare men spelet annars är trevligt.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

ingen brådis utan kommer vänta in minst en patch till innan jag ens startar det, har mer spel än tid nu med månad gammal unge som aldrig sover


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Gen:

Hm, inte speciellt innehållsrik om du frågar mig

https://i.imgur.com/ttUVbUV.png

Sen fattar jag inte en sak:
Hur kan tex AF funka för vissa men inte andra? Alla har väl samma .EXE trots allt? Jättekonstigt.

Oklart men jag slog på det forcerat via NVIDIA.
Jag stör mig mest på de grafikfelen jag har erfarit, t.ex träd som är helt svarta, assets på karaktärer som ser typ "osynliga ut" ibland. Men generellt sett så fungerar det bra och det har aldrig kraschat för mig. Så bara hålla tummarna på att de lyckas fixa strulet så alla blir nöjda.

Medlem

Har två uppdrag kvar i frozen wilds, sen är jag helt klart med spelet (ok, några få sidouppdrag kvar där samt lite achievements), krashat tre gånger på 61 timmar, spelet flyter på finfint.

Känner att jag har tur som sluppit de värsta problemen. Det är inte första spelet som folk har haft massvis med problem med men som jag inte haft några problem med. Konstigt.

Medlem

Måste vänta på mitt GTX 3070.

Medlem
Skrivet av Gen:

Sen fattar jag inte en sak:
Hur kan tex AF funka för vissa men inte andra? Alla har väl samma .EXE trots allt? Jättekonstigt.

Olika grafikkort?

Medlem

Hann spela 5min på nya patchen innan kraschen var faktum,,
Händer hela tiden i filmsekvenser för mig.
bara vänta tills nästa patch då

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Måste vänta på mitt GTX 3070.

Är också sugen på antingen 3080 eller 3080Ti finns det nå datum?
Spelar mest VR och känner att det är dags att få det top notch.
Känns som 1080 inte duger och då började jag spela VR med ett GTX 970.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot

Superskönt med patchen. Den verkar fixat de krasch-problem jag hade!

Har spelat flera timmar nu utan problem

För mig så fick jag stänga av alla overlays. Dvs Steam , GOG och Geforces dito.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Har två uppdrag kvar i frozen wilds, sen är jag helt klart med spelet (ok, några få sidouppdrag kvar där samt lite achievements), krashat tre gånger på 61 timmar, spelet flyter på finfint.

Känner att jag har tur som sluppit de värsta problemen. Det är inte första spelet som folk har haft massvis med problem med men som jag inte haft några problem med. Konstigt.

Har inte lika många timmar som du ännu, men har heller inte stött på gamebreakers. Det största som hänt var att SPACE-knappen slutade att fungera tills jag startade om spelet, och att kameran felcentrerar sig ibland så jag måste sikta med bågen och sen rotera runt kameran lite tills den faller på plats igen. Det sista är väl det mest irriterande eftersom de händer rätt så ofta.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

En lustig bugg en kompis har, och som jag sett folk på reddit klaga på, är att Aloy hela tiden springer svagt åt vänster och inte rakt fram.

Är ingen bugg, det är spelets hopplösa kamera som orsakar det.

Gen
Medlem
Skrivet av Arcadia:

Olika grafikkort?

Fast AF är ju ingen teknik som är exklusiv för vissa kort vad jag vet?

Skrivet av Molotov:

Är också sugen på antingen 3080 eller 3080Ti finns det nå datum?

Vi lär få veta mer den 31e Augusti (officiellt). Ryktet säger att 3080, 3090 samt Titan kommer att släppas först.

Medlem

Har inte haft något problem med spelet än så länge iaf. Har inte sett en enda bug.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Riktigt uselt optimerat. Kan spela shadow of tomb raider på nästan hösta inställningar(1440p) och få ut 60-90 fps, men horizon zero dawn fick ja knappt 30 fps på 1080p på lägsta

Medlem

Spelet dog i första intro filmen. Har däremot inte haft några problem alls sen dess (spelat cirka 9 timmar)

Medlem
Skrivet av kebbe:

Är ingen bugg, det är spelets hopplösa kamera som orsakar det.

Skulle säga samma sak. Otroligt påfrestande att kameran byter plats precis hela tiden. Om man snabbt siktar så hoppar den tillbaka iaf men Aloy springer ju åt olika håll beroende på var kameran befinner sig. Hoppas det kommer en inställning eller mod som låser kameran i samma position och gör att hon alltid springer dit man siktar.

Testpilot

Efter att spelat många timmar så kan jag nu säga att följande hjälper mot iaf mina problem med att spelet krashar i tid och otid.

1: Stäng av alla overlays
* Steam
* Geforce experience
* Windows egna (stängs av under gaming)

2: Viktigast - kolla så du har en ny windows version jag har tex 1901
gå in under system och display.

Därunder finns valet "graphic settings" sen slå på hardware accelerated gpu scheduling.

När jag slagit på detta så slutade Horizon att krasha för mig!

Skulle du inte ha detta val i menyn så har du inte en tillräckligt ny patchad windows version.

Min hårdvara:
AMD 3700X - 32GB Ram
Geforce 1080Ti
Senaste Geforce Drivers

1
Skriv svar