När blev du glatt överraskad senast?

Medlem
När blev du glatt överraskad senast?

Det finns många trådar här på forumet som handlar om vad vi är besvikna på; spel med moment vi avskyr, serier vi slutat titta på (och något 30-tal trådar om EGS). Men idag tycker jag att vi vänder på steken och berättar något som har överraskat i positiv bemärkelse. Det kan vara ett spel som du tyckte såg löjligt ut, men som visade sig vara jätteroligt. Eller en film som du bara såg för sambons skull, men vilken nu är din absoluta favorit. Eller kanske något helt annat - huvudsaken är att din inställning gått från negativ till positiv.

Mitt eget bidrag är det här med trådlös laddning för telefonen. Nymodigt mumbojumbo, tänkte jag länge. Vem behöver väl en ful platta att ladda telefonen på? När det finns solida laddkablar! Trots mitt förakt gentemot produktkategorin köpte jag ändå en trådlös laddare nu till helgen, efter att robotdammsugaren hade käkat upp och förstört den sista av familjens iphone-kablar. Och till min stora förvåning älskade jag den! Så pass att jag snabbt sprang iväg och köpte ytterligare två. Så fasligt skönt att bara ställa ifrån sig telefonen, och den börjar ladda. Utan något pill som helst pill med kablar och sådan 90-talsstrunt.

Så, shoot! Berätta vad som har överraskat i positiv bemärkelse!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skribent

Jag blev positivt överraskad av Ghost of Tsushima. Det hade visserligen sett lovande ut länge, men jag befarade att det skulle vara för mycket Ubisoft-formel över det och att jag snabbt skulle tröttna.

Det visade sig dock vara riktigt, riktigt bra, och spelvärlden var helt fantastisk. Stridssystemet var dessutom underhållande och kändes lika roligt i slutet av spelet som i början.

Medlem

@Jonny Myrén: När du säger det sådär kliar det i köptarmen. Just nu ligger Ghost of Tsushima och vobblar precis på gränsen mellan köpa nu/köpa på rea.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Köpte Switch av en kompis nyligen med fyra spel. Sen såg jag att det även fanns Mario + Rabbids Kingdom Battle installerat på konsolen och det gick att spela. Så jag gjorde det och blev superglatt överraskad av hur roligt spelet var. Jag gav upp på XCOM 1 men fastnade helt för detta.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Alldeles precis.
Spelade Vertigo 2 demot på Steam och blev så pass impad att jag nu köpt Vertigo Remastered och ska spela det iväntan på att 2an släpps.
Demos kan fortfarande vara överraskande bra
Det kändes nästan old school half life om spelet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Persona 5. Är inte ett fan av anime/manga och det ser riktigt anime ut. Men det blev ett av de bättre spelen jag kört. Är dock ett fan av japanska spel och älskar Final Fantasy så inte konstigt att jag gillade det. Det som kan vara en turnoff för vissa är att tar det ca 100 timmar att ta sig igenom men själv gillar jag väldigt långa spel.

Far Cry 5 är också ett spel som förvånade mig. Tyckte 4an var riktigt tråkig och gillar generellt inte Ubisoft spel men tyckte FC5 var riktigt kul

Medlem

Final Fantasy XV! Är den som älskar gamla spel och klagar alltid på hur kassa nya spel är. Men blev positivt överraskad av Final Fantasy. Första gången på länge jag varvade ett spel.

FM-guru
F.d. Sisyr

Expeditions: Viking. Legat i min backlog bra länge, och då jag håller på att rensa så gott det går i backlogen så föll nu lotten på detta lir.

Riktigt bra vikinga-RPG med oväntat välskrivet manus. Långt ifrån klar med spelet än, men mina milda förväntningar har överträffats med råge.

Medlem

Assassins creed Origins! Jag var "klar" med assassins creed för flera år sen när jag gav upp i början på revelations. Men har länge sneglat på Origins och slog till nyligen då det var på 80%. Oj vad mycket mer skoj det var än de äldre spelen, mycket friare på både uppdragen och världen i sig. Atmosfären är även briljant i gamla Egypten. Jätteglad att jag gav serien en ny chans igen!

Medlem
Skrivet av Nomman:

@Jonny Myrén: När du säger det sådär kliar det i köptarmen. Just nu ligger Ghost of Tsushima och vobblar precis på gränsen mellan köpa nu/köpa på rea.

Samma här! Har sagt åt mig själv att invänta PS5 för att avnjuta det där, men det är fan svårt


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv

Jag har alltid tyckt att VR är lite småsuddigt och tänkt att det är säkert så VR tekniken är bara, just nu.
Har haft ett HTC Vive några månader 2016, men sålde det för att det fanns inga spel.
Med Half Life Alyx så skaffade jag ett Index.
Index var oxå suddigt och när jag förklarade det på nätet på vissa forum var det många som skrev "Det är 100% tydligt för mig, du har nog fel på synen!"
Ja varför inte, tänkte jag. Börjar ju komma till åren.
Sagt och gjort. Jag kollade synen.
Det visade sig att jag har ett litet brytningsfel, så jag fick glasögon.
Index är fortfarande suddigt, så är fortfarande övertygad att det bara är ignoranta fanboys som påstår att Index är 100% tydligt.
Men! Fan va skönt det är att läsa böcker och text på vanliga skärmar nu med glasögonen på! Märkte inte skillnad förrän jag fick jämföra men ögonen är mycket mer avslappnade nu.
Så det var ju en positiv överraskning.
Glasögon.

Medlem

Säsong två av The Umbrella Academy. Gillade första säsongen men andra verkar vara ännu mer skruvad.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Efter att hela mitt liv haft klen skäggväxt gav jag det nu när jag nästan är 40 en chans till och slutade raka mig för ca en månad sen... och det ser helt okej ut! Det har aldrig hänt förut.

Fragtjuv

Taylor Swifts platta Folklore!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Luftman:

Assassins creed Origins! Jag var "klar" med assassins creed för flera år sen när jag gav upp i början på revelations. Men har länge sneglat på Origins och slog till nyligen då det var på 80%. Oj vad mycket mer skoj det var än de äldre spelen, mycket friare på både uppdragen och världen i sig. Atmosfären är även briljant i gamla Egypten. Jätteglad att jag gav serien en ny chans igen!

Och nu har du Odyssey att se fram emot också! Tycker personligen att origins är bättre, men båda är trevliga spel.

Medlem

Death Stranding. Passade min smak tydligen.
Samt att jag tipsade brorsan om GoT (Ghost of Tsushima ), som blev en fullträff för honom, föll honom i smaken direkt.

Också hur mycket jag njuter av gamla 90-tals filmer.


signatur

Niet.

Medlem

När jag köpte sekiro förra året. Hade aldrig spelat något spel från from software förut, men ett år efter sekiro hade jag nötat igenom DS1-3 och Bloodborne.

Medlem

Senast jag blev glatt överraskad måste nog varit Devil may cry 5 som jag inte trodde skulle vara en 5/5 för mig med tanke på den japanska stilen. Men helt fel hade jag. Nu har jag suktat för fler såna spel!

Ghost of Tsushima var inte en överraskning, jag trodde faktiskt att det skulle bli ett mästerverk ända sen jag såg de på E3 för första gången och hörde att det INTE skulle va ett Souls-like spel.

Medlem

Jag blev glatt överraskad över hur bra skräckfilmen HOST var. Det såg ut att vara en medioker film då mycket liknande redan är gjort i andra filmer men filmen var riktigt trevlig och alla skräck kändes fräscht även fast man sett liknande förr. Om ni gillar skräckfilmer där skräcken är något supernaturligt så rekommenderar jag starkt denna film!

Medlem
Skrivet av Theade:

Death Stranding. Passade min smak tydligen.
Samt att jag tipsade brorsan om GoT (Ghost of Tsushima ), som blev en fullträff för honom, föll honom i smaken direkt.

Också hur mycket jag njuter av gamla 90-tals filmer.

Oh, kan du tipsa om några fina filmer? Gärna med tillhörande streamingtjänst.

Fragtjuv
Skrivet av Jeehao:

Jag blev glatt överraskad över hur bra skräckfilmen HOST var. Det såg ut att vara en medioker film då mycket liknande redan är gjort i andra filmer men filmen var riktigt trevlig och alla skräck kändes fräscht även fast man sett liknande förr. Om ni gillar skräckfilmer där skräcken är något supernaturligt så rekommenderar jag starkt denna film!

Pratar du om den asiatiska eller amerikanske? Finns två olika filmer med samma namn om jag minns rätt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Tapetserade om i Datarummet. Visste inte vad jag gett mig in på med mönsterpassning och fan och hans moster men jäääävlar va bra det blev i mina mått mätt

Ska bara hitta en canvas tavla på Iron man eller Assassins Creed över skärmarna


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Spelade ett spel som jag hade i backloggen vid namn Marvin's Mittens som del av Summer Challenge 2020 här på FZ. Trodde inte att det skulle vara något speciellt, då det ser ut att vara ett spel för barn, men det var betydligt roligare än jag trodde att det skulle vara. Det är fortfarande ett litet och kort spel, men det var nog min highlight under juli just på grund av att det var en positiv överraskning.

zsm
Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Tapetserade om i Datarummet. Visste inte vad jag gett mig in på med mönsterpassning och fan och hans moster men jäääävlar va bra det blev i mina mått mätt

https://i.imgur.com/RbH6Rge.jpg

https://i.imgur.com/SqM5HaR.jpg

Ska bara hitta en canvas tavla på Iron man eller Assassins Creed över skärmarna

https://displate.com/marvel/marvel-dark-edition

Medlem
Skrivet av svensson1:

Och nu har du Odyssey att se fram emot också! Tycker personligen att origins är bättre, men båda är trevliga spel.

Absolut! Någon dag ska det testas också, men ska varva med annat emellan efter Origins är färdigt så man inte tröttnar igen. 🙂

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Tapetserade om i Datarummet. Visste inte vad jag gett mig in på med mönsterpassning och fan och hans moster men jäääävlar va bra det blev i mina mått mätt

https://i.imgur.com/RbH6Rge.jpg

https://i.imgur.com/SqM5HaR.jpg

Ska bara hitta en canvas tavla på Iron man eller Assassins Creed över skärmarna

Ohh! Det råkar inte vara en ESP hängandes på väggen??

Om du inte gjort det, så kolla in Displate.com. Dom säljer tavlor med motiv tryckts på metall, jäkligt läckra och lätta att smacka upp på väggen!

Edit: såg nu att jag inte var först om Displate, haha

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Jag har alltid tyckt att VR är lite småsuddigt och tänkt att det är säkert så VR tekniken är bara, just nu.
Har haft ett HTC Vive några månader 2016, men sålde det för att det fanns inga spel.
Med Half Life Alyx så skaffade jag ett Index.
Index var oxå suddigt och när jag förklarade det på nätet på vissa forum var det många som skrev "Det är 100% tydligt för mig, du har nog fel på synen!"
Ja varför inte, tänkte jag. Börjar ju komma till åren.
Sagt och gjort. Jag kollade synen.
Det visade sig att jag har ett litet brytningsfel, så jag fick glasögon.
Index är fortfarande suddigt, så är fortfarande övertygad att det bara är ignoranta fanboys som påstår att Index är 100% tydligt.
Men! Fan va skönt det är att läsa böcker och text på vanliga skärmar nu med glasögonen på! Märkte inte skillnad förrän jag fick jämföra men ögonen är mycket mer avslappnade nu.
Så det var ju en positiv överraskning.
Glasögon.

Har även jag en index, och ja, det är suddigt *inte så jävligt men är* i hela perferin av linsen, och som jag förstått det har det med hur linserna är byggda.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Jag har alltid tyckt att VR är lite småsuddigt och tänkt att det är säkert så VR tekniken är bara, just nu.
Har haft ett HTC Vive några månader 2016, men sålde det för att det fanns inga spel.
Med Half Life Alyx så skaffade jag ett Index.
Index var oxå suddigt och när jag förklarade det på nätet på vissa forum var det många som skrev "Det är 100% tydligt för mig, du har nog fel på synen!"
Ja varför inte, tänkte jag. Börjar ju komma till åren.
Sagt och gjort. Jag kollade synen.
Det visade sig att jag har ett litet brytningsfel, så jag fick glasögon.
Index är fortfarande suddigt, så är fortfarande övertygad att det bara är ignoranta fanboys som påstår att Index är 100% tydligt.
Men! Fan va skönt det är att läsa böcker och text på vanliga skärmar nu med glasögonen på! Märkte inte skillnad förrän jag fick jämföra men ögonen är mycket mer avslappnade nu.
Så det var ju en positiv överraskning.
Glasögon.

Ett tips är att ändra i inställningarna för själva VR-headsettet och ändra ifrån 120hz ner till 90. Det kan faktiskt göra att bilden blir lite tydligare. Sen även se till att headsetet i sig sitter som det ska på ditt huvud samt att linserna är rätt inställda både i längd från ögonen samt längd mellan ögonen. Jag hade själv problem med suddig bild i början och fick mecka en del.


signatur
Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Har även jag en index, och ja, det är suddigt *inte så jävligt men är* i hela perferin av linsen, och som jag förstått det har det med hur linserna är byggda.

Periferin utanför sweetspot blir suddig & lägre upplöst.
I framtiden med eyetracking löses väll det problemet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av MrStrange:

Ett tips är att ändra i inställningarna för själva VR-headsettet och ändra ifrån 120hz ner till 90.

Mjo, kör alltid 90hz pga det.
Har meckat i timtal men inte blir det mindre suddigt (än om jag kör 90hz) för det.

Skrivet av Molotov:

Periferin utanför sweetspot blir suddig & lägre upplöst.
I framtiden med eyetracking löses väll det problemet

Även i sweetspot är Vive och Index lite suddiga för mig.
Kan knappt vänta på eye tracking!

123
Skriv svar