SparaCash - För att lära dig investera och spara pengar

Medlem
SparaCash - För att lära dig investera och spara pengar

Tjena Jag startade SparaCash för drygt 4 år sedan efter att jag rest endel och ville dela med mig av min kunskap om sparande och investeringar för nybörjare.

Nu har jag börjat göra youtube-klipp där jag enkelt går genom exempelvis aktier, fonder och hur man bör tänka när man investerar.

Tanken här är att hjälpa de personer som har svårt att komma över tröskeln som krävs för att komma igång, inte hajpa några specifika aktier eller skryta om vilken dyr bil man åker.

Jag själv är en helt vanlig svensson som bara vill dela med mig av det jag kan.

Vill gärna få feedback eller tips på vad folk gärna vill lära sig mer om, tänker att det är lättare att lära ut i videoform än att behöva läsa

Mina 3 första videos här:

För den som vill läsa fler guider kan man också kolla på SparaCash.se

Medlem

Lade upp en ny video som kanske lär vissa ett och annat om investeringssparkontot!

Något du tycker jag missat?

Orkar man inte se videon eller sitter i sånt där kontorslandskap kan man läsa om det här
https://sparacash.se/isk-konto/

Medlem

Kul initiativ! Jag började med aktier & fonder precis innan Corona. Är inte lika taggad längre

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Kul initiativ! Jag började med aktier & fonder precis innan Corona. Är inte lika taggad längre

Hahaha I know the feeling

Kan ju försöka motivera dig lite med min lilla erfarenhet av att ha varit på börsen sen 2014.
Långsiktighet is the key! Ta exempelvis storyn om Aktiestinsen som gick från 600 kr till 150 miljoner kronor pga sin långsiktighet genom aktier.

Min portfölj var i år ned -35% som värst 23e mars men nu ligger jag på -2%
Gäller bara att ta det lugnt, logga inte in så ofta och kolla hur det går för dina investeringar.

Ta det piano och investera lite då och då och bli inte uppäten av känslorna när det är rött på skärmen

Medlem

Lite annorlunda video idag
Viktigt för nybörjare att känna till lite olika faror när man köper aktier så man ser till att man inte skapar ett beroende som liknar gambling.

Medlem
Skrivet av sparacash:

Lite annorlunda video idag
Viktigt för nybörjare att känna till lite olika faror när man köper aktier så man ser till att man inte skapar ett beroende som liknar gambling.

https://www.youtube.com/watch?v=x-keMYie330

Bra video 👌 klart och tydligt

Medlem
Skrivet av snabbfakta:

Bra video 👌 klart och tydligt

Stort tack

Medlem

Grymt initiativ! Öppnade ett konto på Avanza idag, tänkte se mig lite om.

Jag ser det som en kul grej, och kan jag göra några slantar i längden är det ett plus, men kommer alltid utgå från att jag kan förlora pengarna. Vågar folk verkligen även om de sprider riskerna, spara större delen till tex barnen inom aktier ? (jag är nybörjade, men jag skulle aldrig göra det utifrån den uppfattningen jag har nu)

Jag har alltid haft lätt att hålla i pengar och avsätter just nu 500kr per månad till varje barn (3st), vilket kan bli cirkus 120 000kr var den dagen de är 20 (plus lite ränta men den är ju minimal), eller är mogna nog att hålla i pengarna till något vettigt Kan jag öka deras fickpeng är det ju en bonus, men jag skulle aldrig riska just det kapitalet, gör folk det ?

Medlem
Skrivet av heady89:

Grymt initiativ! Öppnade ett konto på Avanza idag, tänkte se mig lite om.

Jag ser det som en kul grej, och kan jag göra några slantar i längden är det ett plus, men kommer alltid utgå från att jag kan förlora pengarna. Vågar folk verkligen även om de sprider riskerna, spara större delen till tex barnen inom aktier ? (jag är nybörjade, men jag skulle aldrig göra det utifrån den uppfattningen jag har nu)

Jag har alltid haft lätt att hålla i pengar och avsätter just nu 500kr per månad till varje barn (3st), vilket kan bli cirkus 120 000kr var den dagen de är 20 (plus lite ränta men den är ju minimal), eller är mogna nog att hålla i pengarna till något vettigt Kan jag öka deras fickpeng är det ju en bonus, men jag skulle aldrig riska just det kapitalet, gör folk det ?

Kul att du gillar det

Det är bra att du utgår från värsta möjliga scenario, för det är ju faktiskt möjligt!

Jag kan inte uttala mig om andra föräldrar då jag inte har barn själv, men hade jag fått barn idag hade jag förmodligen investerat i en blandning utav aktier och aktiefonder till mina barn.

Jag har gett lite pengar till mitt släktingbarn som har fått ett växande intresse för investeringar, då har denne själv fått välja hur den vill placera pengarna.

Tittar man på längre sikt (5-10+ år) så har du en väldigt hög sannolikhetsgrad att du kommer ut med positiv avkastning. Och då är det inte så svårt att slå ett sparkonto

Bilden från Nordnets blogg

Medlem

En otroligt viktig bit att veta när man investerar är att känna till ränta på ränta effekten och vikten av att investera långsiktigt.

Den här videon har jag kämpat med ett tag nu, man känner hur vikarna bara kryper längre och längre upp på skallen för varje video hahaha. Hoppas att ni som är intresserade lär er något!

Kan också rekommendera följande kalkylatorer för att räkna ut ränta på ränta:
https://sparacash.se/rantekalkylatorn/ (egenbyggd som funkar enkelt med månadssparande)
https://financer.com/sv/kalkylator/ranta-pa-ranta/ (syns i videon)
https://fondkollen.se/smarta-verktyg/rakna-pa-ditt-sparande/ (används i videon)

Bra videos

Har själv hållt på några år men bränner mig oftast på de misstag du nämner, speltorsken i mig vill pricka botten och hitta de där "aktieraketerna" bara. Slutar oftast med förlust, tycker man borde förstått det redan från början. Hade man kunnat "gejma systemet" hade väl smartare folk än mig stittandes på jobbtoan med Avanza listat ut det. Sen satt man som en junkie hela dagarna och uppdaterade portföljen.

Det som hjälpte för mig var att läsa olika böcker om sparande, hur viktigt det är med långsiktighet, och hur svårt det är att att som vanlig döende slå index.

Idag har jag gjort som så att jag tagit bort alla appar på mobilen, vill inte veta kurser eller något för det triggar mig, utan jag sätter mig en gång i månaden vid datorn och köper mestadels Investor, kanske lite Swedbank sen stänger jag ner det. Funkar bra för mig och jag tänker inte på det

Ska fortsätta kolla dina klipp, väldigt lätta att förstå

Medlem

Du har hittat dig en ny prenumerant.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

På listan 43 största misstagen nummer 6.

"Att tro att man är ’The Chosen One’ och att man minsann kan prestera bättre än index långsiktigt"

All här kommer ryka på den punkten, det är vad vi lever för. I alla fall vi som spelar singleplayer spel. xP

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Bra videos

Har själv hållt på några år men bränner mig oftast på de misstag du nämner, speltorsken i mig vill pricka botten och hitta de där "aktieraketerna" bara. Slutar oftast med förlust, tycker man borde förstått det redan från början. Hade man kunnat "gejma systemet" hade väl smartare folk än mig stittandes på jobbtoan med Avanza listat ut det. Sen satt man som en junkie hela dagarna och uppdaterade portföljen.

Det som hjälpte för mig var att läsa olika böcker om sparande, hur viktigt det är med långsiktighet, och hur svårt det är att att som vanlig döende slå index.

Idag har jag gjort som så att jag tagit bort alla appar på mobilen, vill inte veta kurser eller något för det triggar mig, utan jag sätter mig en gång i månaden vid datorn och köper mestadels Investor, kanske lite Swedbank sen stänger jag ner det. Funkar bra för mig och jag tänker inte på det

Ska fortsätta kolla dina klipp, väldigt lätta att förstå

Du är inte ensam! Vi har nog alla varit i den där sitsen som börjat med aktier de åren efter sociala mediers framtåg.
Det är otroligt lätt att sitta och lyssna på "självsäkra traders" som sitter och pumpar små bolag som har minimal omsättning på börsen. Det är sååå vanligt och jag har också gjort det. Första aktien jag köpte var "Prostalund" som jag blev lurad på av någon medelålders snubbe i en facebookgrupp. Minns hans namn än idag men ska inte outa det

Sunt att du lärt dig långsiktighetsbiten nu, det är så mycket lättare då! Stort tack för att du följer

Skrivet av smuts:

Du har hittat dig en ny prenumerant.

Stort tack vad glad jag blir :)!

Skrivet av akaLuckyEye:

På listan 43 största misstagen nummer 6.

"Att tro att man är ’The Chosen One’ och att man minsann kan prestera bättre än index långsiktigt"

All här kommer ryka på den punkten, det är vad vi lever för. I alla fall vi som spelar singleplayer spel. xP

Hahaha helt sant det är nog det som lockar in en bland börsdjungeln med för man tror man kan lära sig mer än alla andra

Medlem

Blev uppringd av ekonomiekot och fick svara lite kring vad jag tycker om amerikanska techaktier.
Sjukt kul hoppas ni gillar den.

TLDR: De amerikanska tech-aktierna har levererat väldigt fina siffror vilket kan vara pga pandemin vi lever i. Om det är en bubbla? Det vet ingen! Men akta er eftersom det har gått upp mycket på väldigt kort tid.

Medlem

Fick lite feeling för en enklare, kortare video med enkla steg för steg.
Detta för den ultimata nybörjaren som bara vill få det enkelt på papper hur man börjar.

Många daltar väldigt länge med hur man ska börja investera sina pengar.

Vad tycker ni om stegen? Rimligt eller ej?

1. Öppna konto (avanza/nordnet)
2. Öppna ISK
3. Köp en fond (gratisfond, avanza zero, nordnet indexfond sverige)
4. Bestäm ett månadssparande
5. Sätt dig på händerna

Medlem

Ny video med lite tittarfrågor

Tider:
00:30 Vad är skillnaden mellan A och B-aktier?
01:50 Lågt eller högt P/E-tal? Vad är bäst?
03:12 Hur sparar du? Hur började du investera?
05:24 Hur gör du med ditt aktiesparande?
05:57 Hur ser din aktieportfölj ut?
06:26 Hur får man ränta på ränta?
07:30 Vilken aktiestrategi har du?
07:57 Hur såg din portfölj ut när du började med aktier o fonder?
08:34 Hur ska man tänka kring toppar på börsen?
10:33 Kör du aktiebelåning?
10:49 Hur går man lång eller kort?
12:08 Vad är din strategi för försäljning?
13:41 Fördela jämnt i fonder eller mer stort på en enstaka fond?
14:17 Dammsugare

Medlem

Hallå gänget
Tävlar ut ett gäng aktieböcker för de som är intresserad att lära sig mer om aktier.

Vill man få fler tips om olika aktieböcker så har jag också skrivit en artikel om det här:
https://sparacash.se/aktiebocker/

Trevlig helg på er!

Medlem

Många som undrar ifall man ska börja spara i aktier eller fonder.
Går igenom hur jag tänker kring att investera i aktier och fonder och hur mina investeringar ser ut, jag försöker att ha ungefär 80/20 i aktier/fonder.

Och en längre utläggning på sidan såklart!
https://sparacash.se/aktier-eller-fonder/

Medlem

Min poäng med denna video, alla har olika förutsättningar för att lära sig kunskapen om att investera - oavsett när du börjar spelar ingen roll. Det viktiga är att komma igång om du vill lära dig.

Medlem

I den här videon går jag igenom 5 enkla sätt jag använder för att tjäna pengar!
Sätten är:
1. Utdelningsaktier
2. Använder kreditkort
3. Investerar i P2P-lån
4. Sparkonto med ränta
5. Pratar om att tjäna pengar (affiliate)

Medlem

Många som frågade om utdelningsaktier, så då var vi ju tvungna att paketera ihop en video om det med.
Någon här på FZ som har lite utdelningsaktier månne?

Det och lite till i denna guide!
https://sparacash.se/utdelningsaktier/

Medlem

5 saker du inte visste om en kapitalförsäkring!
Visste du exempelvis att du inte äger dina aktier på en kapitalförsäkring?
Och om du dör så säljs innehaven på en kapitalförsäkring med en gång men inte på en ISK?

ska man välja en kapitalförsäkring eller ett isk-konto? det och mycket mer i videon.
även en guide här: https://sparacash.se/kapitalforsakring-eller-isk/

Medlem

Vet du vad BAISSE betyder? Då pratar vi inte om 💩 utan något helt annat...
Det och mycket annat i den senaste videon om olika ord som du måste känna till inom aktier!

https://sparacash.se/ordlistan-aktier-och-fonder/

Här nedanför följer orden:
A-aktie
Aktiekurs
Arbitrage
Baisse
Blankning
BULL och BEAR
Courtage
Direktavkastning
ETF (börshandlad fond)
Index
Indexfond
IPO (börsnotering)
Nyemission
P/E tal
TA = teknisk analys
Trader

Medlem

Många som är nyfikna, så här har vi dem.
Mina aktier & fonder - full expose!

Medlem

Vad är Bitcoin och hur köper man Bitcoin?
Det får du veta här, och lite grundläggande om hur man investerar i kryptovalutor med så klart.

Och vill du läsa mer om det kan du göra det här: https://sparacash.se/investera-i-kryptovalutor/

Medlem

Jag hittade en webbplats för att ge mikrokrediter från 10 till 100 euro, med återbetalningsgaranti. Sajten heter Mintos


signatur

Försäljningskonsult i Marbella för det svenska samhället.
Playstation älskare

Medlem
Skrivet av henrik nilson:

Jag hittade en webbplats för att ge mikrokrediter från 10 till 100 euro, med återbetalningsgaranti. Sajten heter Mintos

Tjena Henrik ja mintos är nice, har investerat där med sen drygt 2 år tillbaka.
Dock hört endel dåligt om det nu på senare tid så funderar på att plocka ut mina pengar faktiskt

Medlem

Mitt 2020 blev bättre än jag hade trott, glad att jag satt på händerna under våren.
Men jag är inte ensam om det, snittet gick det väldigt bra för.
Hur gick era portföljer här på FZ? Gamingaktier har ju gått som tåget..
Vill du följa mina investeringar så kan du också göra det här https://sparacash.se/mina-investeringar/

Medlem

Tog ett tag innan jag blev lite sugen igen, efter coronasmällen. Sparandet hade blivit mindre iom bilen gick sönder, coronasmäll och levt på Akassa m.m. Hade kvar ca 50k av sparandet. Jag började i December och det har redan växt till 150k och då utan att ha tagit stora risker, iallafall enligt min egen logik haha.

Tycker det är oehört intressant. Har inte så mycket för mig på dagarna så har lagt väldigt många timmar på att bara leta, studera och analysera företag. Blev sugen på att verkligen ta tag i jobbsökandet nu också, så att jag kan lägga in hela löner på avanzakontot investerar också lite i krypto, men använder Avanza där med istället för Coinbase m.m. Köper certfikatet (tex Eth). Eftersom det är isk konto så blir det mindre skatt än om jag hade handlat på coinbase och sedan tagit ut vinst.

Följer tråden nu! Älskar att du firar vinsten med en Pepsi Hade varit uppskattat med en guide for dummies när det gäller optioner

Skriv svar