Remedy jobbar på nytt spel i Alan Wake/Control-världen

Robot
Remedy jobbar på nytt spel i Alan Wake/Control-världen

Men blir det en fortsättning på något gammalt eller något helt nytt?

#Alan-Wake, #Control, #Remedy-entertainment


Medlem

Snälla Remedy, gör Alan Wake 2! Det vore finfint

Medlem

Tror Wake 2, känns rimligt.

Medlem

co-op spel kanske? spelare 1 är Alan Wake och spelare 2 är Jesse Faden.

Vore väldigt skumt upplägg men man vet aldrig xD

Medlem

Har aldrig förstått storheten med Alan Wake, spelat max en timme och det var ointressant och tråkigt trots bra stämning.

Ändå är det ett av de spel man läst om mest i alla år, känns det som.

Ingen remaster eller remake till moderna konsoler (vad jag vet) trots detta.

Märkligt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Har inte kört Alan Wake men gillade verkligen Control, måste lira expansionerna vid tillfälle.

Medlem

Kollade på en Ross Scott video häromdagen där han bland annat tar upp Microsoft och dess relation till PC-spel...

(12:03 och framåt)

Numera tänker man inte så mycket på det men ganska sjukt egentligen att Microsoft betalade utvecklare för att inte släppa sina spel till PC. Ja, jag vet kapitalism osv...

Ändå tanken slår mig lite då och då, vad hade en studio likt Remedy kunnat vara idag om de valt en annan väg.

Det sorgliga är nog att Remedy troligtvis inte hade mycket till val. Jag menar man slänger ju inte bort sin originalvision och Crysis-nivå av teknologi bara sådär, för att hellre utveckla en nedgraderad version av sitt spel. Antar utvecklare mer än ofta får spela efter utgivarnas villkor, eftersom konkurrensen på den fronten inte verkar direkt hälsosam. Ganska ofta man i efterhand får höra historier hur kända utvecklare knappt lyckades få sina projekt finansierade efter nästan samtliga utgivare nobbat dem (ex BF1942, Demon Souls). Så skulle inte förvåna mig om Remedy var i en liknande situation, där de inte hade något val och Microsoft visste om det.

Aja, det var mitt lilla gormande för dagen. Min poäng var att Microsoft kan dra åt helvete! =D

Inaktiv

Måste verkligen ta mig igenom Control..
Det är ju kul. Riktigt schysst destruction.
Men blev väldigt trött på repetitiva strider och generiska fiender som respawnar hela tiden.

It's not a lake, it's an ocean

Jag älskar Alan Wake så ingen skulle bli gladare över en riktig uppföljare. Tyvärr tror jag inte att det är en sådan Remedy arbetar på utan snarare ett nytt IP likt Control.

Jag hade hoppats att de skulle släppa sargen lite och göra något helt annat nu när det är rätt uppenbart att vi inte får Alan Wake 2.

Man får gotta sig åt denna, helt enkelt:


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Kollade på en Ross Scott video häromdagen där han bland annat tar upp Microsoft och dess relation till PC-spel...

Numera tänker man inte så mycket på det men ganska sjukt egentligen att Microsoft betalade utvecklare för att inte släppa sina spel till PC. Ja, jag vet kapitalism osv...

Ändå tanken slår mig lite då och då, vad hade en studio likt Remedy kunnat vara idag om de valt en annan väg.
https://www.youtube.com/watch?v=AR5fr3rmyOE

Det sorgliga är nog att Remedy troligtvis inte hade mycket till val. Jag menar man slänger ju inte bort sin originalvision och Crysis-nivå av teknologi bara sådär, för att hellre utveckla en nedgraderad version av sitt spel. Antar utvecklare mer än ofta får spela efter utgivarnas villkor, eftersom konkurrensen på den fronten inte verkar direkt hälsosam. Ganska ofta man i efterhand får höra historier hur kända utvecklare knappt lyckades få sina projekt finansierade efter nästan samtliga utgivare nobbat dem (ex BF1942, Demon Souls). Så skulle inte förvåna mig om Remedy var i en liknande situation, där de inte hade något val och Microsoft visste om det.

Aja, det var mitt lilla gormande för dagen. Min poäng var att Microsoft kan dra åt helvete! =D

koll upp ed fries intervjuer om du vill veta mer om early days av xbox

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

koll upp ed fries intervjuer om du vill veta mer om early days av xbox

https://youtu.be/Jsu_Qaul2cY

Aha, det var alltså Sonys fel Microsoft skapade Xbox! Borde ha antagit det, förbannade as! x)

Nä usch, hade nog varit bättre om det fortfarande varit Sega, Nintendo och PC. Microsoft och Sony är sådana typiska generiska själlösa megabolag, som främst bara vet hur man köper upp andra bolag och kapitaliserar på andras skapelser och innovation. Antikonsument bolag som bara har pengar i åtanke, utan någon bakgrund i skapande av spel eller liknande.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Aha, det var alltså Sonys fel Microsoft skapade Xbox! Borde ha antagit det, förbannade as! x)

Nä usch, hade nog varit bättre om det fortfarande varit Sega, Nintendo och PC. Microsoft och Sony är sådana typiska generiska själlösa megabolag, som främst bara vet hur man köper upp andra bolag och kapitaliserar på andras skapelser och innovation. Antikonsument bolag som bara har pengar i åtanke, utan någon bakgrund i skapande av spel eller liknande.

Jag tycker dock att Sony har skött sig rätt bra igenom åren, många fina titlar hade nog inte existerat utan dom.
Xbox kör ju i dagsläget med gamepass som är väldigt konsument vänligt.
Nintendo vill man gilla, men dom har alltid sånt överpris och dom vägrar sänka efter tiden heller.

Medlem

Remedy aktien har verkligen rusat uppåt i år. Köpte lite i december efter att de vann årets spel och sen dess har den gått upp 160%.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag älskar Alan Wake så ingen skulle bli gladare över en riktig uppföljare. Tyvärr tror jag inte att det är en sådan Remedy arbetar på utan snarare ett nytt IP likt Control.

Jag hade hoppats att de skulle släppa sargen lite och göra något helt annat nu när det är rätt uppenbart att vi inte får Alan Wake 2.

Man får gotta sig åt denna, helt enkelt:

https://www.youtube.com/watch?v=OQRUx-w6t4s&t=

Oj. Tack för den videon. Det var väldigt intressant.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

NuZ
Testpilot

Villhöver ett Alan Wake 2!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Har inte spelat varken Alan Wake eller Control. So I don't care. Men Quantum Break kan utan svårigheter kunna skrivas in i Remedy Connected Universe. Och det spelet var super bra.

Skribent
Skrivet av Freakon:

Har aldrig förstått storheten med Alan Wake, spelat max en timme och det var ointressant och tråkigt trots bra stämning.

Ändå är det ett av de spel man läst om mest i alla år, känns det som.

Ingen remaster eller remake till moderna konsoler (vad jag vet) trots detta.

Märkligt.

Tror det har med licensen att göra. Har för mig Remedy har sagt något om det? Men kan ha fel.

Dock så håller Alan Wake rent grafiskt bra idag utan en remaster. Speciellt på PC är spelet fortfarande riktigt snyggt och även 360-versionen ser helt ok ut om man kör den på Xbox One. Går ju göra små justeringar förstås, men jag känner personligen inte att det är speciellt nödvändigt.


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Freeman79a:

Har inte spelat varken Alan Wake eller Control. So I don't care. Men Quantum Break kan utan svårigheter kunna skrivas in i Remedy Connected Universe. Och det spelet var super bra.

Alan Wake och Control är båda bättre spel än QB, skulle jag säga. Om du gillade QB är chansen stor att du verkligen kommer gilla Control. Alan Wake är en lite annorlunda upplevelse. Betydligt finare miljöer och bättre karaktärer samt med ett strålande soundtrack men också sämre strider. Den delen har Remedy verkligen utvecklat sedan dess.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

co-op spel kanske? spelare 1 är Alan Wake och spelare 2 är Jesse Faden.

Vore väldigt skumt upplägg men man vet aldrig xD

Remedy är ju inte speciellt blyga eller ovana, med skumma upplägg. Med en story som de har lagt mer tid på än vad de flesta andra stora spel har.

Och man kan ju inte få för mycket av Poets of the fall..

Så är det ju på gång med en Alan Wake tv serie...

OT. Men det skulle vara intressant att se vad Sami Järvi (Sam Lake) kunde skriva för film manus. Tror det kunde bli stort.

Mera OT: När jag ändå har börjat fantisera vad kunde det bli om Tuomas hopolainen Keyboardisten/kompositören och låtskrivaren i Nightwish, gjorde filmmusiken till någon Episk fantasy eller äventyrsfilm.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Alan Wake och Control är båda bättre spel än QB, skulle jag säga. Om du gillade QB är chansen stor att du verkligen kommer gilla Control. Alan Wake är en lite annorlunda upplevelse. Betydligt finare miljöer och bättre karaktärer samt med ett strålande soundtrack men också sämre strider. Den delen har Remedy verkligen utvecklat sedan dess.

Jag fingrar på det varje gång det är på rea. Men jag skulle gärna vilja se en liten större rea på den bara. Vill ha den. Hört bra saker om den.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Har aldrig förstått storheten med Alan Wake, spelat max en timme och det var ointressant och tråkigt trots bra stämning.

Ändå är det ett av de spel man läst om mest i alla år, känns det som.

Ingen remaster eller remake till moderna konsoler (vad jag vet) trots detta.

Märkligt.

När spelade du det? Hoppas du spelade det när det kom ut eller max 5 år efteråt. Tyvärr var det tekniskt inget mästerverk. Jag har det som ett av de bästa och "mystiska" Xbox 360-spelen, men efter att spelat Xbox One + PS4 de senaste åren, så blir man nästan åksjuk av att spela gamla Alan Wake igen. Tyvärr, för det är ett grymt bra spel (förutom tekniskt), storyn är bra, annorlunda strider, häftiga miljöer, och gillade du Twin Peaks så dubbleras all glädje för alla underförstådda referenser och likheter

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Måste verkligen ta mig igenom Control..
Det är ju kul. Riktigt schysst destruction.
Men blev väldigt trött på repetitiva strider och generiska fiender som respawnar hela tiden.

Jag har också samma invänding. Grymt bra spel, tekniskt och visuellt, och även grund-idén, men det blir för repetitivt till slut, men samma sorters strider och fiender; som ett typiskt FPS ibland...

Ja, förstår inte varför fienderna i denna tid och dag måste vara så repetitiva. Vissa nya spel har typ max 10 olika fiender. Fördubbla det antalet och ni gör spelarna en grym tjänst! Gör även random spawn-points för fiender, så mångdubblas omspelningsglädje också.

Medlem
Skrivet av aasecond:

När spelade du det? Hoppas du spelade det när det kom ut eller max 5 år efteråt. Tyvärr var det tekniskt inget mästerverk. Jag har det som ett av de bästa och "mystiska" Xbox 360-spelen, men efter att spelat Xbox One + PS4 de senaste åren, så blir man nästan åksjuk av att spela gamla Alan Wake igen. Tyvärr, för det är ett grymt bra spel (förutom tekniskt), storyn är bra, annorlunda strider, häftiga miljöer, och gillade du Twin Peaks så dubbleras all glädje för alla underförstådda referenser och likheter

Jag provade det som kortast vid release för att sedan prova det igen ett par år efter. Upplevde inte att det tekniska var dåligt.

Antar att jag inte vae mottaglig för storyn som verkar vara storheten. Atmosfären var grym vill jag minnas.

Vilken version ska man ge sig på om man vill spela det idag, enligt dig?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Har inte spelat varken Alan Wake eller Control. So I don't care. Men Quantum Break kan utan svårigheter kunna skrivas in i Remedy Connected Universe. Och det spelet var super bra.

Om du tyckte att det skräpet var bra så kommer du att älska Control. Köp.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag provade det som kortast vid release för att sedan prova det igen ett par år efter. Upplevde inte att det tekniska var dåligt.

Antar att jag inte vae mottaglig för storyn som verkar vara storheten. Atmosfären var grym vill jag minnas.

Vilken version ska man ge sig på om man vill spela det idag, enligt dig?

Om du inte ser det som tekniskt dåligt, du fungerar nog vilken version som helst.
Då jag spelade igenom det, så var det back in the days, 2011 tror jag, på Xbox 360. Testade det även för ett halvår sedan på Xbox One; men som sagt var, jag upplevde det inte så bra (tekniskt) denna gång, mycket pga att man vant sig vid bättre kamerahantering osv. Har för mig att det ryckte mycket osv; blev nästan åksjuk

Slutsats: Om du är ok med hur det flyter / rör sig, så spela den version du kan. Är ett grymt bra spel med atomsfär och annorlunda story, fiender osv. Testa och låt oss veta vad du tycker

Medlem
Skrivet av aasecond:

Om du inte ser det som tekniskt dåligt, du fungerar nog vilken version som helst.
Då jag spelade igenom det, så var det back in the days, 2011 tror jag, på Xbox 360. Testade det även för ett halvår sedan på Xbox One; men som sagt var, jag upplevde det inte så bra (tekniskt) denna gång, mycket pga att man vant sig vid bättre kamerahantering osv. Har för mig att det ryckte mycket osv; blev nästan åksjuk

Slutsats: Om du är ok med hur det flyter / rör sig, så spela den version du kan. Är ett grymt bra spel med atomsfär och annorlunda story, fiender osv. Testa och låt oss veta vad du tycker

Blir nog att köra på PC då. Återkommer med intryck vid tillfälle och tack för att du tog dig tid


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Kulneff:

Snälla Remedy, gör Alan Wake 2! Det vore finfint

Alan Wake är ett av dom bästa spelen jag har spelat.

1
Skriv svar