Spelar ni klart spelen...?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

För egen del känns det inte som att spelen är för långa idag, det är snarare min fritid som blivit kortare sedan karriären tog fart tillsammans med att jag kan köpa fler spel än någonsin. Det är helt enkelt fler saker som slåss om min uppmärksamhet och när jag börjar köra saker parallellt med varandra så faller saker bort längs vägen.

Du har absolut en poäng där och jag känner igen mig i att det är mindre tid för spel. Men samtidigt kan jag inte påminna mig om att spelen var så mycket längre än ett par timmar, även "back in the days". Satt man med spel som Global Gladiators eller Crüe Pinball så kunde man dra igenom det på en kväll. (Sedan att jag spelade dom om och om igen då jag bara hade råd med typ 6 spel är en annan sak...) Nu betraktar en del 40 h speltid som kort, 60 h som gränsfall och folk slutar inte klaga förrän det går mot 80 h. Det är ju två veckor heltidsspelande, helger ej inräknat, det har jag aldrig haft.

// edit: Undantaget LotRO som jag spelade väldigt mycket ett tag, men vet inte om det kan omfattas då det är ett MMORPG.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent

Jag slutar spela väldigt många spel innan eftertexterna rullat. Dels är det nog för att det inte finns någon anledning att lägga tid på spel som man inte tycker är roliga längre, och dels är det nog för att jag nu – till skillnad från när jag var barn/ungdom – har tillräckligt med pengar för att köpa alla spel jag är det minsta intresserad av.

Medlem

Jag kör igenom spel. Då jag nästan uteslutande kör storytunga RPGs, peka klicka äventyrsspel, VNS samt strategispel där man kan landa på hundratals timmar per spel (stressar inte igenom spel, vill även utforska allt) så blir konsekvensen istället att jag får en ganska stor backlogg med spel.

En tilltagen backlogg är dock bara bra eftersom man då aldrig kommer ha tråkigt. Backloggen går också över alla plattformar förutom mobilspel. Men då jag snöat in mig på så få genrer av spel så är backloggen inte ohanterbar.

Jag lägger även ganska mycket tid i vissa mer vuxna online spel, så som Eve Online.

Slutligen så anser jag inte att bli "vuxen" behöver betyda att man spelar mindre eller inte slutför spel. Man spelar kanske bara annorlunda. Det betyder att man får prioritera lite mer. Familj, barn och jobb kommer alltid gå först, men sedan så har jag inrett ett spelrum/kontor där jag kan både jobba hemma och förkovra mig i hobbies på övrig tid. Lägger inte heller onödig tid på att gå på krogen, afterworks, droger eller liknande så det blir då ganska mycket tid över varje vecka. Sambon är även jäkligt nöjd över att jag har de hobbies jag har eftersom jag då är hemma och tillgänglig istället för borta och super/drogar skallen av mig eller ligger runt.

Medlem
Skrivet av Kaffeglass:

Jag ogillar skarpt detta nya drag hos mig själv att inte köra igenom spel som både är bra och roar mig.

Sprillans nya spel staplas på digital hög och är halvt genomkörda... en del av dem drar man sig för att starta igång för att det var längesedan och man inte kommer ihåg det intrikata kontrollschemat (rdr2, dmc etc). Självklart vägrar man köra något på easy eller annan hjälp som finns att tillgå, för man är ju en gamer 💀

Hur gör ni andra? Har ni också drabbats av vuxensyndromet?

Beror på spelet. Oftast inte, tröttnar jag så tröttnar jag. Annars tar jag de fåtal timmar jag kan och nöter spelet långsamt.


signatur

I drank what?

Medlem

Många är inne på det som jag också känner: Börjar spelet kännas som en syssla eller irritera mer än det underhåller så lägger jag ner det. Dessutom är det enormt subjektivt. Jag kan sluta spela spel som de flesta verkar överens om är fantastiska, exempelvis Doom 2016 och RDR2. Jag är inte ung längre men har klarat spela ut två spel i år och njöt av båda (TLoU2 och Half Life-Alyx).

Medlem

Egentligen så är det nog bara bra att ändra sitt beteede lite. Utbudet är så enormt idag när det kommer till underhållning, så varför plåga sig genom något som man tröttnat på? Det är ändå ofta en ganska stor tidsinvestering vi talar om.

Samma med serier. Har man varit uttråkade en halv säsong, varför fortsätta? Det är år 2020, inte 2005. Utbudet är enormt.

Medlem

Till 95% gör jag det Finns ett fåtal jag inte gjort för jag tycker de varit skräp

Medlem

Från 2015 fram till i dag, har jag klarat ut 6 spel.
Witcher 3
Horizon zero dawn
RE 7
Shadow of tomb raider
Sekiro
Dark souls 3.

Mängden spel jag införskaffat och påbörjat under samma tid är väldigt mycket mer haha


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av N0S4A2:

Egentligen så är det nog bara bra att ändra sitt beteede lite. Utbudet är så enormt idag när det kommer till underhållning, så varför plåga sig genom något som man tröttnat på? Det är ändå ofta en ganska stor tidsinvestering vi talar om.

Samma med serier. Har man varit uttråkade en halv säsong, varför fortsätta? Det är år 2020, inte 2005. Utbudet är enormt.

Dels är det skönt att bli klar, men jag kan också avinstallera med gott samvete.

Medlem

Jag spelar alltid klart spelen. Men det händer att jag ändrar till lättaste svårighetsgraden bara för att det ska gå snabbt när jag känner att jag inte har tiden att spela ut spelet annars.
Jag har barn och tycker inte att det är värt att offra sömn för spelandet så jag brukar bara kunna spela någon timme på kvällen några gånger i veckan. Då går 80h-spelen bort direkt. Jag tappar intresset om spelet tar 3 månader att sig igenom.
Jag hoppas att det kommer komma fler AAA- spel där eftertexterna börjar rulla efter 20-25h. Då hade jag hunnit och orkar mig igenom fler titlar.

Medlem

Är vuxen, och spelar i regel alltid klart ett spel jag påbörjar, samt köper aldrig något nytt spel förrän jag är klar. Lite betoning på ”påbörjar”, brukar ge ett nytt spel 30-60 min och fastnar jag inte för det så lägger jag det direkt på digitala hyllan eller säljer om det köptes fysiskt.

Ibland kan jag ha ett par spel i gång samtidigt på olika konsoller, ex Switch och något via GamePass, men ganska sällsynt.

Tyckte spelande kunde vara ganska stressigt förut när det alltid kom nya spel man ”måste” spela. Men nu spelar jag bara i min egna takt, ett spel i taget och köper sedan det som för stunden känns bra. Har i och för sig någon egen regel att varannat spel ska vara ett äldre som jag missade när det kom, och varannan ett nytt. Har gillar det upplägget, har gjort att jag gått tillbaka till äldre konsoller som NES, GBA och DS.

Brukar bli ca 15 spel per år totalt sett. Spelar endast singleplayer.

Inaktiv

För mig handlar det inte om att inte vilja spela klart, utan att det dyker upp nya spel hela tiden som jag kastar mig in i

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

nej men jag önskar jag gjorde det.

Samma här men skräckspel spelar jag alltid klart i alla fall 👌

Medlem

Jag spelar klart alla spel som är välgjorda nog att få mig att vilja avsluta dem.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Man inser varför singleplayer tappat mer och mer senaste decenniet efter att man läser här. Brukar själv chockas av hur få som har klarat ens första kapitlet i ett spel t.ex när man ser procenten på Steam achievements av hur många som har fått den av alla som har spelet. Nu har ju många spel i bundles och backlogs så det är inte den bästa mätmetoden men sa inte Naughty Dog också nåt om hur få personer som ens hade klarat halva The Last of us av alla spel sålda eller nåt sånt?

Medlem

Känner verkligen igen mig! Drog igång Horizon: Zero Dawn igår bara för att inse att jag måste spela om det för att det var såååå länge sedan sist - och stängde då av istället. Började också precis om, igen, på Divinity 2 efter att en god vän påmint om hur otroligt bra det är. Inser redan efter 20 timmar att jag förmodligen inte kommer spela klart det. Spelen är heller inte dåliga - ofta tvärt om - men någonstans på vägen försvinner lusten/tiden/orken.

Samtidigt vill jag dock ge mig själv en mental klapp på axeln för att äntligen ha spelat klart både The Witcher 3 OCH RDR2, efter vad som känns som en smärre livstid. Ge mig fem år till så kanske jag hinner med Blood and Wine också...

Medlem

Om spelet är kul så är det värt min tid. Men ändlöst grind eller en story som ballar ur eller obalanserade bossar....Next!

Medlem

För mig är det tvärtom ibland. Jag är rätt duktig på att köpa och spela ett spel i taget men jag tvingar mig själv att spela klart vissa spel även när jag egentligen inte är taggad på att ens spela.

Asgards Wrath är ett sådant exempel, men jag spelade ändå inte klart. 32 år, gift och barn på g så jag får ta och prioritera bort spel jag inte ens vill varva. Blir ju inte särskilt mycket spelande just nu ändå.

Medlem

Japp, det var mycket värre förr faktiskt, när jag ladda ner allt på torrent, idag och faktist tacksam för det, köper jag alla spel, många genom Kinguin mfl, det medger jag, men det är ju ändå köpa, än när man inte ger ett öre när man laddar ner. Det som dödade gaming för mig, med alla torrents, var att jag hade så mycket att välja mellan, så inget blev längre speciellt, det fanns inte det där, "jag lade faktiskt 600 spänn på detta, minsta du kan göra är åtminstone försöka klara av det så gott du kan?"... Jag fick dom gratis, men också, det fanns ingen sån där, värde i spelen, så jag började tröttna och bytte spel så fort ett blev lite upprepande eller hade mycket backtracking, så näe blev direkt nåt nytt och bättre...

SÅ löjligt som det må låta, eller inte löjligt, men uppenbart egentligen, att jag uppskattade spelen igen mycket mer, när jag hade investerat i spelet (mao köpt spelen, ibland kan jag fortfarande ladda ner spel, men jag som konsekvens för mitt syndiga beteende, brukar då köpa spelet antingen till nintendo switch om så är möjligt, eller när jag har köpt PS4 versionen, och PC versionen kommer ut, så kan jag på ett sätt rättfärdiga för mig själv, att ladda ner det. Min poäng var, jag försöker alltid ge 99% av tiden fullt pris för spelen jag verkligen vill ha och gillar, och dom spel jag inte köpt utan laddat ner, är inte av snålhet, utan ofta faktiskt att antingen är crackade versionen ren på drm, men för det mesta, för att jag är pank när det kommer ut, och har otroligt dålig impulskontroll och vill ha saker direkt, har aldrig sparat, utan alltid köpt på kredit om inte jag haft fulla beloppet för köp?

Kort version för er som inte orkar läsa allt onödiga ovanför, ja hade detta problem, men uppskattade spel mer och ville klara av dom, av ren praktiskt pragmatisk tankesätt, "600-700kr" är värt det, endast om du tar dig igenom spelen minst en gång...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Jag spelar nog mer klart spel nu sen jag blivit vuxen (36 bast). Men den kan bero på att jag spelar mer målmedvetet när jag väl spelar och bara köper spel jag vet att jag kommer att gilla (nästan).

Nej, har försökt spela klart CS sen 1999.

Medlem

Nej. Nästan alla spel är för svåra för mig.
Men när jag köper ett spel, så köper jag alla dlc oavsett om jag behöver det eller ej, eftersom jag vill ha hela spelet. Jag vet ju inte hur långt jag kommer, men jag får oftast ge upp. Även på den lättaste nivån. Har inte så mycket tålamod.
Vanligast så är det skjutaspel, action och bilspel. Sällan något annat.
Men jag spelar för att det är kul och spännande.


signatur

autograph

Medlem

Nej, tappar intresset alldeles för fort.
De flesta spel jag kört igenom senaste åren är indiespel på 4-5 timmar vilket jag tycker är en alldeles lagomt lång speltid. Är ett spel 10+ timmar så är det sällan jag kör igenom det - undantaget spelet till Switchen då jag kan köra igenom de på jobbet

Medlem

Jag skulle påstå att majoriteten av spelen jag köper spelar jag ut. Gratis spel eller prenumerationsspel är det inte alltid jag slutför.

Medlem

Nej, jag spelar klart ytterst få spel numera. De två senaste spelen jag har gett mig på, Xenoblade Chronicles och Huntdown, gav jag t ex upp efter några timmar. Ett spel måste vara ofantligt bra för att jag ska orka lägga ner tid på det numera. Jag spelar väldigt lite, och har inte tid för halvdana spelupplevelser.

Medlem

Jag spelar sällan igenom spel. Det har kommit till den punkten att jag drar mig för att köpa singelplayer-spel.
Just nu spelar jag death stranding. Håll tummarna.

Medlem
Skrivet av Whisp:

Jag spelar sällan igenom spel. Det har kommit till den punkten att jag drar mig för att köpa singelplayer-spel.
Just nu spelar jag death stranding. Håll tummarna.

Spelar sällan igenom spel ... påbörjar Death Stranding ... jag gillar helt klart ambitionen

Medlem

Är nog väldigt få spel som jag har aldrig kört klart, samtidigt köper jag inte lika många spel nu för tiden så det mesta blir färdig spelat.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Matthias:

Spelar sällan igenom spel ... påbörjar Death Stranding ... jag gillar helt klart ambitionen

Haha, tack! Det är så coolt spel med så spännande story, så jag hoppas verkligen jag lyckas. Men jag går konstant runt med en gnagande oro att jag kommer tröttna och gå miste om den spännande storyn. Men hittills så har det gått bra.

Medlem

Har helt klart börjat tröttna snabbare på "äldre" dagar eller så har jag bara blivit mer kräsen och bortskämd av bra spel helt enkelt. Suget som även fanns finns inte där längre, sorgligt nog. Men ibland väcks det till liv när man hittar något riktigt roligt spel.

Dom spel jag verkligen spelar till fullo är dom från FromSoftware och nu även en ny favoritstudio Team Cherry(Holllow Knight).

Tragglar mig igenom GTA V just nu, det har sina stunder, men gameplay är inte en sådär jättehöjdare direkt. Senaste spelet jag verkligen hade kul med var nog FTL: Fast Than Light.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

123
Skriv svar