Funderar på att uppdatera datorn. Tips?

Medlem
Funderar på att uppdatera datorn. Tips?

Hej, funderar på att efter många år uppdatera datorn.

Som många verkar säga så ska man vänta med grafikkortet då dem släpper nya snart. Så den kan jag gott vänta med ^^

Tänkte mest spela Assetto Corsa. Men även nya kommande spel. Så vill ha lite lagom kräm i den ändå. Dock inget värstingbygge som kostar skjortan

Har för tillfället:
i7-2700k 3.5ghz
Geforce GTX960
8gb ram av nått slag
Moderkort Asrock Z68 Extreme3

Kanske är mest moderkort och processor, samt minne jag behöver till att börja med?

Medlem

Något i stil med nedanstående kanske skulle passa?

AMD Ryzen 3600, DDR4 3200MHz 16GB minne, Radeon RX 5700/Nvidia Rtx 2070s

Medlem

Ja låter ju inte helt fel.
Men antar att jag behöver ett ny moderkort till det?
Har noll koll på dagens datorer och delar

Medlem
Skrivet av Flambingo:

Ja låter ju inte helt fel.
Men antar att jag behöver ett ny moderkort till det?
Har noll koll på dagens datorer och delar

Jag har ett MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI för typ 2000 som duger fint åt mig. Inte heller någon expert på moderkort tyvärr. Finns säkert billigare som duger och andra som är mer lämpade för överklockning.

Medlem

Personligen skulle jag inte köpa nytt nu om det inte är akut. Zen 3, geforce 3000-serien samt RNDA2 är bara några månader bort. Inget dåligt förslag ovan, men om du tänkt köpa tjänar du på att vänta då priserna på äldre 3000-serien förmodligen kommer gå ner kraftigt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Allt behövs uppgraderas, lika bra du köper en ny dator istället. Men som sagt bättre då att vänta tills hösten när de nya grafikkorten kommer.

Alternativt köp en begagnad dator. Kolla sweclockers marknad om du hittar något prisvärt.

Medlem
Skrivet av magma:

Personligen skulle jag inte köpa nytt nu om det inte är akut. Zen 3, geforce 3000-serien samt RNDA2 är bara några månader bort. Inget dåligt förslag ovan, men om du tänkt köpa tjänar du på att vänta då priserna på äldre 3000-serien förmodligen kommer gå ner kraftigt.

Det låter som ett vettigt råd. 3000-serien dyker väl upp under hösten vad det verkar.

Skribent

@Flambingo, Så vad har du för budget? Innan du skriver det, så blir det svårt att rekommendera någonting.

Medlem

Budget tänkte jag runt 12k. Men tänkte uppdatera vissa grejer nu och andra senare. Men som det verkar så kanske man ska vänta ett par månader.
Är väl lika bra att bygga en helt ny dator från grunden

Inaktiv
Skrivet av Sapiens:

Allt behövs uppgraderas, lika bra du köper en ny dator istället. Men som sagt bättre då att vänta tills hösten när de nya grafikkorten kommer.

Alternativt köp en begagnad dator. Kolla sweclockers marknad om du hittar något prisvärt.

Går inte att göra något vettigt på sweclockers, eller som jag säger "flashbackwannabeclockers"

Medlem

Om du ska spela kommande spel så hade jag nog satt ett minimum på:

- En något nyare i7-processor
- 16GB RAM (av samma typ om du ska ha 2*8)
- Minst ett GTX 1070-1080

Och med detta kommer du nog även få köpa ett nytt moderkort som passar den nya processorn. Viktigt att kolla på här är att det är samma socket på båda, vilket brukar stå på butikssidornas specifikationer.

Med tanke på att detta är en del som hade behövt bytas så är det inte helt omöjligt att nätaggregatet hade varit för svagt för allt det nya, så även detta hade kanske behövt uppgraderas.

Med allt detta i åtanke, och att detta ändå är ungefär minimum av vad man borde ligga på om man vill kunna köra kommande spel på ok inställningar enligt mig så håller jag med vissa ovan som rekommenderar att köpa en helt ny, eller en hel begagnad dator istället för att bara uppgradera.

Kan rekommendera att du kikar på komplett där du kan hitta en dator som ungefär passar in på detta och sen fritt välja att redigera/byta ut delarna i den på hemsidan. De bygger även sedan din dator efter önskemål och installerar Windows på den så den är körklar. Tyckte det var skitsmidigt för min del som byggt datorer sedan tonåren och bara helt enkelt inte pallar längre.

jbx
Medlem
Skrivet av anon_326443:

Går inte att göra något vettigt på sweclockers, eller som jag säger "flashbackwannabeclockers"

Oj! Varför tycker du så? Jag säljer och köper en del grejer där utan problem. Bättre priser och hyggligare personer än Blocket.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Skribent
Skrivet av Flambingo:

Budget tänkte jag runt 12k. Men tänkte uppdatera vissa grejer nu och andra senare. Men som det verkar så kanske man ska vänta ett par månader.
Är väl lika bra att bygga en helt ny dator från grunden

Generellt så är det ju alltid något nytt runt hörnet så man "borde alltid vänta" men just nu känns det verkligen värt att avvakta lite, främst med tanke på Nvidias nya 3000-serie som sägs bli ett riktigt kliv. Med 12k budget så är det bra modeller från föregående generation som gäller skulle jag tro, så om några månader AMD 3xxx när AMD släppt sin 4000-serie och Nvidia 2xxx när Nvidia släppt sin 3000 serie. Ta sikte på Black Friday kanske?

Ska du bygga från grunden har Inet en bra guide, där man ser vad som passar med vad (under fliken "visa" kan man välja kompatibla produkter). Där kan du laborera lite och sedan när du är klar, kopiera en länk och fråga andra vad de tycker.
https://www.inet.se/datorbyggare/

jbx
Medlem

Jag hade också väntat. Tänk vad många komponenter och datorer som kommer säljas beggat när nästa generations grafikkort kommer. Det är många med mig som tänker uppgradera eller bygga nytt då.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Moderator | Testpilot

Rensat tråden på en del inlägg. Det är inte så viktigt om man råkar stava något ord fel och ska man rätta någon kan man ju göra det på ett vettigare sätt än vad jag sett i den här tråden. Skärpning.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är inte så sugen på att köpa beggade datorer eller delar ^^
Får bli helt nytt från grunden om ett par månader då.
Så om priserna sjunker då som ni säger så ska jag avvakta ett tag
Tack för hjälpen ^_^

1
Skriv svar