Skribent
Skrivet av Dohman:

Jajjebox!

Skulle rekommendera denna, utan att tveka en sekund. Äger själv 65-tummarn och är så svinigt nöjd.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte kikat på den där. Är lite fundersam kring inbränningar gällande OLED dock, men jag kanske oroar mig i onödan?

Satt med avtryckarfingret redo på den här för någon månad sen men fegade ur. Svårt att vara lite snål och samtidigt vilja uppgradera dyr teknik

Hoppas det är ok för @ametist att jag lånar tråden lite för egna syften?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte kikat på den där. Är lite fundersam kring inbränningar gällande OLED dock, men jag kanske oroar mig i onödan?

Satt med avtryckarfingret redo på den här för någon månad sen men fegade ur. Svårt att vara lite snål och samtidigt vilja uppgradera dyr teknik

Hoppas det är ok för @ametist att jag lånar tråden lite för egna syften?

Jag hör dig. Om du bara visste hur många trådar på reddit jag läste om inbränning innan jag skaffade mig TV:n. Jag skulle säga så här: Om du verkligen bara spelar, och kanske mainar ett spel, som tex Rocket League eller Overwatch, eller om rummet där du har TV:n i nästan alltid är ljust, kör på LCD/LED (QLED är LCD, Samsung kallar det QLED för att lura oinvigda att det är "ungefär som OLED"). Kom ihåg att Dolby Vision inte fungerar på QLED vilket är ett ganska rejält avbräck, vet inte riktigt om det ersätts av en annan teknik (googla).

Men om du däremot kollar på serier/filmer ens ibland - kör på OLED! Där är bilden hur överlägsen som helst. Här har du det välrenommerade inbränningstestet: Länk. Notera att TV:n som används för testet är LG C7, dvs två modeller äldre. Sen om jag fattat det rätt så representerar vecka 102-bilderna 9000 timmars användning, motsvarande 5 timmar/dag i 5 år. Förutom Live CNN-casen är det enligt mig inga katastrofabla inbränningar och man hinner liksom köpa en ny innan dess.

TV:n är i alla fall det absolut bästa köpet jag gjort, alltid en liten pirrig känsla i magen varje gång jag slår på den, det är liksom en upplevelse varje gång. Man slås omkull av 4K+HDR content på PS4 Pro och Dolby Vision-filmer på Netflix. För att inte tala om Bluray (även om det är på 1080p). Jag kör även PC-spel på den, Resident Evil 2 i HDR @ 120 fps (ja, 120) var verkligen inte så pjåkigt.

Man kan även säga "display off", fjärrkontrollen nappar det och stänger av bara själva bilden. Perfekt när man vill gå och fixa mackor eller liknande. Detta är det enda "babying" jag gör med TV:n.

Någon skrev detta bra - att oroa sig över inbränning och "babya" en OLED är som att köpa en Ferrari men köra långsammare än normalt då man är orolig över att krascha med den.


signatur

I'm like you, I have no name.

Skribent
Skrivet av Dohman:

Jag hör dig. Om du bara visste hur många trådar på reddit jag läste om inbränning innan jag skaffade mig TV:n. Jag skulle säga så här: Om du verkligen bara spelar, och kanske mainar ett spel, som tex Rocket League eller Overwatch, eller om rummet där du har TV:n i nästan alltid är ljust, kör på LCD/LED (QLED är LCD, Samsung kallar det QLED för att lura oinvigda att det är "ungefär som OLED"). Kom ihåg att Dolby Vision inte fungerar på QLED vilket är ett ganska rejält avbräck, vet inte riktigt om det ersätts av en annan teknik (googla).

Men om du däremot kollar på serier/filmer ens ibland - kör på OLED! Där är bilden hur överlägsen som helst. Här har du det välrenommerade inbränningstestet: Länk. Notera att TV:n som används för testet är LG C7, dvs två modeller äldre. Sen om jag fattat det rätt så representerar vecka 102-bilderna 9000 timmars användning, motsvarande 5 timmar/dag i 5 år. Förutom Live CNN-casen är det enligt mig inga katastrofabla inbränningar och man hinner liksom köpa en ny innan dess.

TV:n är i alla fall det absolut bästa köpet jag gjort, alltid en liten pirrig känsla i magen varje gång jag slår på den, det är liksom en upplevelse varje gång. Man slås omkull av 4K+HDR content på PS4 Pro och Dolby Vision-filmer på Netflix. För att inte tala om Bluray (även om det är på 1080p). Jag kör även PC-spel på den, Resident Evil 2 i HDR @ 120 fps (ja, 120) var verkligen inte så pjåkigt.

Man kan även säga "display off", fjärrkontrollen nappar det och stänger av bara själva bilden. Perfekt när man vill gå och fixa mackor eller liknande. Detta är det enda "babying" jag gör med TV:n.

Någon skrev detta bra - att oroa sig över inbränning och "babya" en OLED är som att köpa en Ferrari men köra långsammare än normalt då man är orolig över att krascha med den.

Jag är samma. Läser och läser och läser, se filmklipp där de jämför och donar och grejar. Har i slutändan ändå svårt att bestämma mig.

QLED är väl en faktiskt teknologi och inte bara hokus-pokus för att lura kunder? Så har jag förstått det i alla fall när herr Ytterberg pratat om det på Sweclockers.

Jag spelar sällan på TVn. Det är sport, film och serier för det mesta. Antar det blir lite mer gejming när PS5 släpps dock, vilket är anledningen till att jag funderar på att uppgradera. Har inte 4K i dagsläget. Lutar åt en OLED, Giganten kör TV_helg nu så LG CX9 55" OLED från 2020 är nere på strax under 16k men det är mycket pengar alltså...

Få se hur fan det blir i slutändan, tack för tipsen och länkarna i alla fall

Skribent

@Dohman: Nu beställde jag TV! Såg en tråd på Sweclockers som uppmärksammade att Hi-Fi-klubben kör en kampanj för att de funnits i 40 år samtidigt som Samsung kör en kampanj om man köper några av deras utvalda TV-modeller.

Blev en 65" QE65Q95T QLED-TV och då kommer jag få välja en premie från Samsung i foprm av:
1. Robotdammsugare
2. Galaxy Note 10
3. Odyssey G7 27"

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1606391-hifi-klubbens-...

Medlem

@Shadee: Jävlar i mina byxor vilken bra deal. Inte en halvdan TV du valde heller! Enjoy och hoppas att premievalet inte blir alltför jobbigt.

@ametist: Vad blev det?


signatur

I'm like you, I have no name.

Skribent

@Dohman: Nej, jag slog på stort. 30k ordinarie (kommer nog vara 22-24k på Black Friday) och med 40 % rabatt blev det 18k sedan en Odyssey gaming skärm som jag förmodligen säljer för ca 5k och syrran köper min gamla TV för 1k så är jag nere på 12 för en Samsung 2020-toppmodell

En från Hi-Fi klubben var inne på Sweclokcers forum och förtydligade läget:
https://www.sweclockers.com/forum/post/18586715

12
Skriv svar