Digital Foundry kritiserar pc-porten av Horizon: Zero Dawn

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hm, det gav mig en idé. Swec gör ju prestandatester av stora pc-spel. Vi borde lätt kunna sätta oss och diskutera sånt med dem efteråt.

Det vore mycket uppskattat, gärna diskussioner med Fz och Swec tillsammans. Där ni går igenom prestandatesterna och diskuterar saker som hur Denuvo eventuellt påverkar, optimering när Death Stranding släpps på PC kontra HZD till PC, trots att de båda använder samma motor etc.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skrivet av kebbe:

PS4-versionen är 1080p, 20 fps. Överlever dessa problem.

Har bas PS4:an och spelet rullar på i rätt stabila 30, kan väl vara nåt drop nånstans, men absolut inget som stör.

I digtal Foundry´s video där dom visade en i5 8400 och ett GTX 1060 med samma inställningar som PS4:a versionen i 1080p så såg PS4:a versionen stabilare ut och det måste ju tyda på en dålig portning med tanke på hur mycket bättre hårdvara det ändå är än en bas PS4:a.

Medlem

Men suck. Första riktiga Playstation-exklusiva spelet som släpps på PC och det är en skit-port. Nu lär det väl sälja dåligt därefter och Sony anse att PC-marknaden inte förtjänar fler spel...

Medlem

att folk aldrig kan vänta in några patchar innan dom börjar gnälla


signatur

//monster

Medlem

Verkar vara extremt optimerat för amd, bådar inte gott för mig där prestandan är oftas lite lägre i linux i vissa spel oxå.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Det vore mycket uppskattat, gärna diskussioner med Fz och Swec tillsammans. Där ni går igenom prestandatesterna och diskuterar saker som hur Denuvo eventuellt påverkar, optimering när Death Stranding släpps på PC kontra HZD till PC, trots att de båda använder samma motor etc.

1+, en jättebra idé. FZ kan dessutom koppla in swec-prestanda-recensionen i själva spelrecensionen här på sajten (länk). Det hade vart något det!

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

att folk aldrig kan vänta in några patchar innan dom börjar gnälla

Spelet har ju ett releasedatum, ska det inte vara bra optimerat och redo för lansering då?
Eller tycker du själv att det är ok att vänta 2-3 patchar för att det ska vara spelbart? Varför inte vänta med release i så fall?

Det är ju helt omöjligt att de inte vet om att det är prestandaproblem, men de väljer ändå att släppa det.
Då får man vara beredd på kritik också.

Det är ingen beta-test de släppt eller early-access, det är full release.

Medlem

Jag har spelar några timmar och märker inte av några tekniska skavanker överhuvudtaget. Spelet flyter superfint med jämna 60 fps, och då spelar jag 1440p med alla reglage uppdragna till High. På ett 1080 ti, i7 6700k och 16gb. Installerat på ssdn

Men trist om det strular för somliga. Mitt råd är ändå att köpa spelet, särskilt om man inte har spelat det förut. Det är så pass bra att man inte ska låta några tekniska betänkligheter komma emellan.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Tack, det bådar gott för mig då jag sitter med i7-8700 och ett 2070. Dessutom bortrest ett tiotal dagar till så det hinner komma någon patch till innan jag får starta upp spelet.

Köpte till ps4:an, men lade ner efter 7-8 timmar då jag inte kunde sikta för fem öre. Hade ändå sänkt till lättaste svårighetsgraden och maxat all hjälp, men kunde inte ta mig förbi sista "grottan".

Medlem

spelat i 5-6 timmar nu, en krash men i övrigt flyter spelet på för mig (60+ fps) @ 1080p på high, sitter på en i7 4770k (4.2ghz oc) 16gb ddr3 2400mhz och ett rtx 2060 (non super) rätt imponerad faktiskt över att spelet flyter på såpass bra på gammal hårdvara ;D

Medlem

4 timmar, inga problem. Flyter på bra i 1440p med RTX2080 och i7-9700F. Inte haft några av de problem som folk verkar rapportera så tur för mig men hoppas de fixar för alla andra.

EDIT: Efter 9 timmar fick jag min första krasch, gjorde en override på en Sawtooth och när den attackera en annan Sawtooth så fick spelet problem tydligen.

Men jag klagar inte, får testa igen senare skulle ändå stänga av efter den striden för att vila.

Medlem

Köpte på Epic Store spelet crashar så fort man ska fortsätta sitt spel. Har prövat installera om vilket tar en evighet men har inte hjälpt. Prövat alla fix. Till och med installerat om Windows och gjort allt det där lilla extra. Får snällt vänta på en patch som rättar till problemen.

Så konstigt att komma in i spelet göra inställningar men kan inte fortsätta sitt spel och hon är endast i grottan i början men ändå orkar inte se 5 min intro film med dopet.

Ngn I samma sits?

Gen
Medlem
Skrivet av Nomman:

Men trist om det strular för somliga. Mitt råd är ändå att köpa spelet, särskilt om man inte har spelat det förut. Det är så pass bra att man inte ska låta några tekniska betänkligheter komma emellan.

Kan dessvärre inte alls hålla med. De frame drops/frame time spikes som DF pratade om alltså dels de som sker när kameran byter ansikte, när dialog påbörjas, vid questuppdateringar samt de som sker varje X sekunder hade gjort mig vansinnig. Dock är ju sådant väldigt individuellt, finns säkert många som inte märker av dem, precis som folk som inte ser skillnad på 30 och 60fps osv, högst individuellt.

Detroit: Become Human på PC (i 4K) har också något liknande när man går in och ut ur "Analyze mode" vilket är störande men pga den lägre frekvensen är det lättare att hantera.

Jag litar på att HZD får den patch spelet behöver och då köper jag det mer än gärna.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Spelet har ju ett releasedatum, ska det inte vara bra optimerat och redo för lansering då?
Eller tycker du själv att det är ok att vänta 2-3 patchar för att det ska vara spelbart? Varför inte vänta med release i så fall?

Det är ju helt omöjligt att de inte vet om att det är prestandaproblem, men de väljer ändå att släppa det.
Då får man vara beredd på kritik också.

Det är ingen beta-test de släppt eller early-access, det är full release.

ok vet jag inte om det är helt men man är ju van och förväntar sig det i nutid tyvärr. borde inte vara så men är ju så ändå för dom flesta spel, alltid nån form av krångel som kräver patch. och dom vill ju inte dra ut på det alltför länge då alla fans blir vilda av förseningar, dessutom får man ju anta att det kostar betydligt mer att bara fortsätta göra spelet i okänd tid extra istället för att släppa, direkt se allt som krånglar, och sen sakta patcha sig ifatt. har väl utvecklat förståelse med tiden antar jag


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag har spelar några timmar och märker inte av några tekniska skavanker överhuvudtaget. Spelet flyter superfint med jämna 60 fps, och då spelar jag 1440p med alla reglage uppdragna till High. På ett 1080 ti, i7 6700k och 16gb. Installerat på ssdn

Men trist om det strular för somliga. Mitt råd är ändå att köpa spelet, särskilt om man inte har spelat det förut. Det är så pass bra att man inte ska låta några tekniska betänkligheter komma emellan.

Du har inte märkt att munnar hackar fram i cutscenes? Eller att allt möjligt hoppar omkring när en cutscene byter kameravinkel? Eller att när man springer rakt fram så springer Aloy åt sidan istället? Eller att man får bättre prestanda i ett snyggare spel som RDR2? (för att inte tala om Death Stranding som dessutom kör samma motor) Eller att skillnaden mellan lägsta inställningarna och högsta inställningarna påverkar FPS med typ 8% (kontra 75% i bra gjorda PC-spel) eller att anisotropic filtering inte fungerar överhuvudtaget?

OK att det inte kraschar eller hackar för dig (det gör det för många andra dock, inklusive mig) men det ovannämnda räcker för att kalla porten för katastrofal.

Sorry om jag låter bitter men såg sjukt mycket fram emot detta och blev gruvligt besviken. Man får bara hoppas de drar en Arkham Knight.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Du har inte märkt att munnar hackar fram i cutscenes? Eller att allt möjligt hoppar omkring när en cutscene byter kameravinkel? Eller att när man springer rakt fram så springer Aloy åt sidan istället? Eller att man får bättre prestanda i ett snyggare spel som RDR2? (för att inte tala om Death Stranding som dessutom kör samma motor) Eller att skillnaden mellan lägsta inställningarna och högsta inställningarna påverkar FPS med typ 8% (kontra 75% i bra gjorda PC-spel) eller att anisotropic filtering inte fungerar överhuvudtaget?

OK att det inte kraschar eller hackar för dig (det gör det för många andra dock, inklusive mig) men det ovannämnda räcker för att kalla porten för katastrofal.

Sorry om jag låter bitter men såg sjukt mycket fram emot detta och blev gruvligt besviken. Man får bara hoppas de drar en Arkham Knight.

Ganska kortfattat, nej.

I någon cutscene i början noterade jag att kameran inte panorerade som den skulle utan istället hoppade mellan två olika vinklar. Men munnar som hackar? Nej. Saker hoppar omkring? Nej, inget som jag har sett. Men då ska sägas att jag inte letar fel utan bara glatt spelar på, och då uppfattar jag allt som bra. Kanske ser du småfel som stora eftersom du läst om dem, medan jag som är förtrollad av spelet alls inte ser dem?

Vad gäller skillnad på inställningar har jag inte märkt något eftersom allt flyter bra ur boxen. Dvs har jag inte ändrat annat än mouse sense och kontroller i inställningarna. Men är det som du säger är det förstås jättetråkigt för dem som påverkas negativt.

Att hon drar åt sidan? Ja, det kändes faktiskt så i fem minuter. Men nu är det inget jag noterar. Men så kan säkert vara fallet, även om det absolut inte är game breaking eftersom man vänjer sig på snabbt.

(Avslutningsvis vill jag ändå säga att HZD är milsvida vackrare än RDR2. I varje fall i min bok )

Edit: PS. Sjukt tråkigt om problemen verkligen är stora för dig. Vill inte förringa det bara för att jag har en bra upplevelse. Hoppas att det kommer patch snart som gör att du kan njuta lika mycket eller mer än mig. Spelet är makalöst, när man får spela det! DS.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

12
Skriv svar