Digital Foundry kritiserar pc-porten av Horizon: Zero Dawn

Robot
Digital Foundry kritiserar pc-porten av Horizon: Zero Dawn

"An amazing game gets a dissapointing port" konstaterar de.

#decima-engine, #horizon-zero-dawn


Gen
Medlem

Såg fram emot släppet och tänkte köpa det efter att ha läst reviews men låter bli. Ville ha 4K@60fps vilket tydligen inte är möjligt och då är det inte värt ett köp just nu.

Hoppas innerligen att en framtida patch fixar problemet.

Medlem

Uhoh.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Känns ju ofta lite vanskligt med recensioner på portar på erkänt bra spel.. Lixom.. Recencerar man porten eller recenserar man spelet?

Är det ett grymt spel, men en dålig port - så bör det väl ändå rimligtvis få bra betyg overall.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Känns ju ofta lite vanskligt med recensioner på portar på erkänt bra spel.. Lixom.. Recencerar man porten eller recenserar man spelet?

Är det ett grymt spel, men en dålig port - så bör det väl ändå rimligtvis få bra betyg overall.

Tycker hur spelet presterar är otroligt viktigt. Tänk om ett spel inte startar på PC men är världens bästa på PlayStation. Ska det då får högt betyg?
Självklart är hur bra spelet rullar och inställningsmöjligheter en viktig del, speciellt på PC.

Medlem

@Anton Q: Digital Foundry är kända för att analysera teknik och prestanda i spel. -så ja dom analyserar PORTEN i de flesta fall, inte spelet i sig.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Ouch, då väntar jag tills det är på REA. Tack för infon!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Bryr mig inte så mycket om inställningsmöjligheter(kör ofta på de ofta automatiska inställningar). Men ska både vara snyggare och flyta i högre fps än ps4 versionen. Hade tänkt köpa imorn men lugnar mig lite

Geeks Gaming

Läser man på deras steamsida ser det ut som om de är medvetna om många av dessa problem och jobbar på det.
Alltid något

Kör de med patchen som skulle fixa en hel del problem? Har inte hunnit titta än...

Medlem

Ett typexempel på varför man inte litar speciellt mycket på majoriteten av "professionella" recensioner, eftersom man behöver gå till sådana här videos eller kolla på steam recensioner, för att se om spelet har uppenbara tekniska problem som först bör lösas innan eventuellt köp.

Herpa a depr men spelet köra ju i 60fps...
¯\_(。々°)_/¯
9/10
-Gajm JoUrNaLISt

Och visst, i vissa fall kan det vara mer specifika problem som bara drabbar vissa, men allt för ofta är det generella problem som många speljournalister inte reagerar på, vilket är helt åt skogen dåligt.

Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Kör de med patchen som skulle fixa en hel del problem? Har inte hunnit titta än...

i slutet av videon säger han att day 1 patchen inte fixade problemen

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ett typexempel på varför man inte litar speciellt mycket på majoriteten av "professionella" recensioner, eftersom man behöver gå till sådana här videos eller kolla på steam recensioner, för att se om spelet har uppenbara tekniska problem som först bör lösas innan eventuellt köp.

Herpa a depr men spelet köra ju i 60fps... ¯\_(。々°)_/¯
9/10
-Gajm JoUrNaLISt

Och visst, i vissa fall kan det vara mer specifika problem som bara drabbar vissa, men allt för ofta är det generella problem som många speljournalister inte reagerar på, vilket är helt åt skogen dåligt.

Svenska PCG diskuterade just detta på sin stream idag och han som recenserade spelet för dem hade själv inte haft några problem alls och då går det ju inte att kritisera spelet för det i just den recensionen. Eller som de sa, de kan inte sänka sitt eget betyg bara för att andra har problem men de själva inte upplevt några. Som exempel.

Sen finns det ju helt klart recensenter som bara vill ha ut recensionen så fort som möjligt å gärna ge bra betyg osv bara för att vara först etc.

Medlem

Hmm.. då får jag spela något annat i helgen. Får vänta in patch #2, 3 osv..

Medlem

Spännande grejer, angående prestanda i recensioner så hade jag i en ideal värld velat ha benchmarks från en ett antal olika setups som representerar olika prisklasser med recensionen. På youtube är det ofta man hör någon höfta ur sig att ett spel är bra optimerat då det flyter på fint på en 25k dator och hade gärna sett att mer seriösa spelsidor hade ett mer strukturerat sätt att undersöka detta på.

Hur som helst så ska jag nog undvika detta spel med min gamla 970 men hade inte väntat mig något annat.

Medlem

Nån som kan tipsa om liknande YouTube-kanal som DF? Typ där man diskuterar nya spel och det tekniska kring dessa

Testpilot

Tänkte hänga på låset men nu kan man lugna sig några veckor tills de patchat felen. Har som tur är inga problem med spel att köra sålänge.

Medlem
Skrivet av Komured:

Svenska PCG diskuterade just detta på sin stream idag och han som recenserade spelet för dem hade själv inte haft några problem alls och då går det ju inte att kritisera spelet för det i just den recensionen. Eller som de sa, de kan inte sänka sitt eget betyg bara för att andra har problem men de själva inte upplevt några. Som exempel.

Sen finns det ju helt klart recensenter som bara vill ha ut recensionen så fort som möjligt å gärna ge bra betyg osv bara för att vara först etc.

Eftersom Digital Foundry hade problem med olika hårdvara, både olika CPUer och GPUer, är det nog tyvärr mest troligt att det inte upptäcktes av diverse speljournalister, pga de helt enkelt har sämre koll.

Det kan handla om att vissa har olika toleransnivåer i kombination med okunskap, samt dåliga referenser vad som anses fungera "bra" (*host* konsolspel). Men visst det kan även vara en påskyndad recension, eller möjligtvis inte vilja se sig som nitpicky eller kanske göra sig ovän med större bolag.

Hursom, recensioner där man exempelvis inte tar upp låst fps, avsaknad av FOV, diverse prestanda bekymmer, kass frame pacing, rutten UI mm, är tyvärr rätt vanliga. Det kanske på sin höjd står att spelet lider av vissa tekniska bekymmer, men för att det verkligen ska påverkar ett betyg, verkar det antingen krävas riktigt grova problem, alternativt ett indiespel som enklare kan kritiseras utan att uppröra någon stor elefant.

Nu har det ändå tack och lov blivit mindre vanligt med dåliga portar. Innan kunde det vara mycket värre och hade inte personer likt Totalbiscuit tagit upp flera utav dessa bekymmer från början, hade vi nog fortfarande haft kvar en rätt usel nivå. Där många speljournalister idag fortfarande varit nöjda med status quo, precis som allt för många var förr, när man exempelvis inte ens kunde höja FOVen.

Då precis som nu litar jag inte speciellt mycket på de flesta recensioner, utan dubbelkollar först med andra källor, innan jag lägger spelet på min wishlist för att senare kanske införskaffa skiten på en 70-90% rea eller invänta en giveaway.

Medlem

PS4-versionen är 1080p, 20 fps. Överlever dessa problem.

Medlem

läste Eurogamer och tyckte det var meh till PC.

Medlem

Brukar inte ha större problem när spelen släpps,jag ska spela sönder mej i helgen;) även med lite fel.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Zymac:

@Anton Q: Digital Foundry är kända för att analysera teknik och prestanda i spel. -så ja dom analyserar PORTEN i de flesta fall, inte spelet i sig.

Menade i allmänhet


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Kunde folk stå ut med Dark souls porten tror jag nog de står ut med detta.

Medlem

Här var jag redo att spela hela min lediga fredag, så släpps spelet först kl.17 idag, vad är det ens för jävla tid att släppa ett spel. Släpp det vid midnatt, i någon tidzon i alla fall.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Eftersom Digital Foundry hade problem med olika hårdvara, både olika CPUer och GPUer, är det nog tyvärr mest troligt att det inte upptäcktes av diverse speljournalister, pga de helt enkelt har sämre koll.

Det kan handla om att vissa har olika toleransnivåer i kombination med okunskap, samt dåliga referenser vad som anses fungera "bra" (*host* konsolspel). Men visst det kan även vara en påskyndad recension, eller möjligtvis inte vilja se sig som nitpicky eller kanske göra sig ovän med större bolag.

Hursom, recensioner där man exempelvis inte tar upp låst fps, avsaknad av FOV, diverse prestanda bekymmer, kass frame pacing, rutten UI mm, är tyvärr rätt vanliga. Det kanske på sin höjd står att spelet lider av vissa tekniska bekymmer, men för att det verkligen ska påverkar ett betyg, verkar det antingen krävas riktigt grova problem, alternativt ett indiespel som enklare kan kritiseras utan att uppröra någon stor elefant.

Nu har det ändå tack och lov blivit mindre vanligt med dåliga portar. Innan kunde det vara mycket värre och hade inte personer likt Totalbiscuit tagit upp flera utav dessa bekymmer från början, hade vi nog fortfarande haft kvar en rätt usel nivå. Där många speljournalister idag fortfarande varit nöjda med status quo, precis som allt för många var förr, när man exempelvis inte ens kunde höja FOVen.

Då precis som nu litar jag inte speciellt mycket på de flesta recensioner, utan dubbelkollar först med andra källor, innan jag lägger spelet på min wishlist för att senare kanske införskaffa skiten på en 70-90% rea eller invänta en giveaway.

Kan ju även vara så att de faktiskt inte stöter på några problem. Jag har sen jag började spela på PC i början av 90 talet spelat en hel del spel som funkat helt utan problem alls för mig samtidigt som forum mm vart nedlusade med folk som inte ens kan starta spelet så. Inte jättevanligt men det händer.

Medlem

Damn "A 35GB day one patch arrived on the same day as the embargo lift - hence the delay in publishing our review - but the many and varied problems are still in effect in the code that makes its way to players...

...Our feedback was submitted to the developer and we understand that addressing the stutter and fixing the broken texture filtering is a priority, while essential features like full frame-rate animation are being looked into. But to see such an amazingly polished console experience transition to PC with so many issues and with depressed performance is a problem."

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-horizo...

Hade höga förhoppningar på prestandan med tanke på hur fantastiskt bra portningen av Death Stranding var. Antar att Kojima Productions har lite mer erfarenhet av PC-portandet än "Virtuous, the developer behind the port, on behalf of Guerrilla Games.".

Medlem

Någon som vet vilken tid det släpps?


signatur

- pixelfantast

Medlem
Skrivet av skymf:

Någon som vet vilken tid det släpps?

Kl.17 svensk tid.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Gen
Medlem
Skrivet av kebbe:

PS4-versionen är 1080p, 20 fps. Överlever dessa problem.

Digital Foundry säger 30fps så ditt påstående kan inte stämma.
https://www.youtube.com/watch?v=qTH8OnQKWeY

Har själv ägt spelet och märkte inte av några 20fps utan i princip perfekt 30fps precis som tex God of War.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tabula:

Nån som kan tipsa om liknande YouTube-kanal som DF? Typ där man diskuterar nya spel och det tekniska kring dessa

Hm, det gav mig en idé. Swec gör ju prestandatester av stora pc-spel. Vi borde lätt kunna sätta oss och diskutera sånt med dem efteråt.


signatur
12
Skriv svar