Hur långt är spelet, använd denna sida

Inaktiv
Hur långt är spelet, använd denna sida

Många känner nog till sidan redan men jag tänkte slänga ut ett tips på en sida där man kan se hur långt ett spel är.

Ibland vill jag veta ungefär hur långt ett äventyr är, ofta när det gäller lite mindre spel. Ibland vill jag slänga mig in utan nån info alls.

På den här sidan kan du söka efter ett spel och se ungefär hur långt det är, main story, dlc, allt tillsammans. Du kan även se hur många som angett en siffra samt lite annan statistik, ju fler spelare som delat med sig desto mer bör det stämma.

https://howlongtobeat.com/

Medlem

Jag använder denna sida ibland när jag vill beta av något snabbt i backloggen. Se vilket spel som är kort och går att bränna av fortast, typ. Ofta har man ju ett hum om hur långt ett spel är, men denna sida är trevlig för att få lite mer koll.

Kan också rekommendera den.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Jag använder den sidan med!

Fast jag brukar få räkna med 33% längre tid än medelvärdet,
då jag är en sånn person som vänder på varenda sten.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv

Hmm, har aldrig slagit mig att folk kanske inte vet hur man googlar sånt här.

Kan ju passa på att rekommendera ett par till användbara sidor till:

Can you run it är en bra sida om du vill veta om din dator pallar med nåt spel.

Whatsmyip är bra om du vill veta din internet IP. Google har oxå denna funktionen inbyggd numera.

Canyouseeme om du vill ta reda på om en port är öppen så dina polare kan ansluta till din server exempelvis.

CheapShark, om du vill hitta bästa priset på ett specifikt spel.

Ninite, om du formaterat om datorn och behöver installera massa bra verktyg.

Medlem

Får jag fråga varför folket vill veta hur långt äventyret är? För mig själv är det halva grejen att inte veta när spelet tar slut. Man hamnar nästan i ett spoiler territorium om man vet att det bara är 1-2h kvar.

Medlem

Kul sida som kan ge en fingervisning. Men jag antar att det fungerar bättre på linjära singleplayerspel.

Kikade på Dirt Rally och dom siffrorna stämmer inte för fem öre. Ja eller det beror såklart på hur man definierar "Main story" och "Completionist". Personligen har jag 200h+ timmar i spelet och anser mig inte alls klar, och hur vet man när man är klar med main story? Att plocka hem det svåraste mästerskapet tar betydligt längre för dom flesta än de 27 timmar som beskrivs på sidan.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem

Have I Been Pwned: Kolla om ditt konto råkat ut för informationsstöld. (Särskilt användbart om man använder samma lösenord på flera konton)


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av tisse:

Får jag fråga varför folket vill veta hur långt äventyret är? För mig själv är det halva grejen att inte veta när spelet tar slut. Man hamnar nästan i ett spoiler territorium om man vet att det bara är 1-2h kvar.

För att kunna planera in spelandet. Om man bara kan spela säg 10 timmar per vecka så kanske man inte är så sugen på att dra igång ett RPG på 80 timmar utan man sparar det till semestern eller liknande.

I mitt fall så gillar jag att kolla upp open world spel då det ger mig en inblick i hur mycket sidogrejer spelet har utöver huvudstoryn.

Medlem
Skrivet av omgponies:

För att kunna planera in spelandet. Om man bara kan spela säg 10 timmar per vecka så kanske man inte är så sugen på att dra igång ett RPG på 80 timmar utan man sparar det till semestern eller liknande.

I mitt fall så gillar jag att kolla upp open world spel då det ger mig en inblick i hur mycket sidogrejer spelet har utöver huvudstoryn.

Tycker synd om dig om du måste sitta och planera in ditt spelande. Jag sätter mig några timmar när jag har tid.
Nu för tiden blir det dock max 3-4h i veckan, men tror det handlar om förlorat intresse.

Testpilot
Skrivet av tisse:

Får jag fråga varför folket vill veta hur långt äventyret är? För mig själv är det halva grejen att inte veta när spelet tar slut. Man hamnar nästan i ett spoiler territorium om man vet att det bara är 1-2h kvar.

Finns flera anledningar. Kanske man har en backlog full med spel och vill börja med det kortaste spelet eller att man vill köpa ett spel och kollar upp hur långt det är, om det är värt priset etc.

Jag har spelat tillräckligt med många spel att jag känner på mig när det är på väg att ta slut ändå.

Geeks Gaming
Skrivet av tisse:

Tycker synd om dig om du måste sitta och planera in ditt spelande. Jag sätter mig några timmar när jag har tid.
Nu för tiden blir det dock max 3-4h i veckan, men tror det handlar om förlorat intresse.

Jag tror inte han menar planera som att schemalägga utan mer som att kunna spela klart tex witcher 2 innan 3:an släppa osv

Om man streamar eller liknande är det oerhört bra att veta ungefär hur lång tid vissa spel tar om man ska planera in att spela releaser osv

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av tisse:

Tycker synd om dig om du måste sitta och planera in ditt spelande. Jag sätter mig några timmar när jag har tid.
Nu för tiden blir det dock max 3-4h i veckan, men tror det handlar om förlorat intresse.

"Tycker synd om"? What? Har du även noll förståelse för att folk vill veta om en bok är 200 eller 2 000 sidor lång innan man läser den, eller om en film är 1h 40 min eller åtta timmars Satantango-maraton?

Det borde inte komma som en chock att många vill veta hur lång tid något tar innan man bestämmer sig för att påbörja det, vare sig vi pratar om underhållning, hobby eller ett arbetsprojekt.

Fragtjuv

Bra tips! Jag använder den hemsidan ofta för att få ett hum om hur långt spelet jag spelar är!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

den kollar jag alltid för att ha en aning, dock följer jag alltid den högre tidsgränsen för allt aldrig rushat ett spel i hela mitt liv


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror inte han menar planera som att schemalägga utan mer som att kunna spela klart tex witcher 2 innan 3:an släppa osv

Om man streamar eller liknande är det oerhört bra att veta ungefär hur lång tid vissa spel tar om man ska planera in att spela releaser osv

Precis, jag vill gärna undvika att vara mitt i ett storytungt spel när det nya storspelet kommer för att undvika stress och minimera risken att man inte spelar klart spelet.

Skrivet av Sisyr:

"Tycker synd om"? What? Har du även noll förståelse för att folk vill veta om en bok är 200 eller 2 000 sidor lång innan man läser den, eller om en film är 1h 40 min eller åtta timmars Satantango-maraton?

Det borde inte komma som en chock att många vill veta hur lång tid något tar innan man bestämmer sig för att påbörja det, vare sig vi pratar om underhållning, hobby eller ett arbetsprojekt.

För mig handlar det också om prioritering. Ett halvintressant spel blir totalt ointressant om det är 80 timmar långt, men är det 10 timmar så kanske jag ger det en chans.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av omgponies:

För mig handlar det också om prioritering. Ett halvintressant spel blir totalt ointressant om det är 80 timmar långt, men är det 10 timmar så kanske jag ger det en chans.

Ja, det är ju en av anledningarna till att folk brukar vilja ha lite koll. Personligen är det mest det omvända som gäller när jag kollar upp längden på spel; dvs att de inte får vara för korta (beroende på vilken typ av spel det är).

Inaktiv

Synd att inte Eve-online finns med där (skämtar bara)

Medlem

För mig är inte tiden det viktigaste i ett spel, utan om det är roligt.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Ninite, om du formaterat om datorn och behöver installera massa bra verktyg.

Ninite har varit min räddare många gånger.. Kände till dom andra (mer eller mindre) men inget jag använder... Bra länktips!

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Ninite, om du formaterat om datorn och behöver installera massa bra verktyg.

Ninite är en dröm, så länge man inte regelbundet använt Linux och blivit bortskämd av hur en riktig pakethanterare fungerar.

Men oavsett, 90% av de program jag använder får jag via Ninite så ganska lugnt att komplettera med övriga saker manuellt.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av tisse:

Får jag fråga varför folket vill veta hur långt äventyret är? För mig själv är det halva grejen att inte veta när spelet tar slut. Man hamnar nästan i ett spoiler territorium om man vet att det bara är 1-2h kvar.

För att veta om det är någon mening att köpa det. Vissa av oss hinner bara spela några timmar per vecka p.g.a. familjesituationen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Många känner nog till sidan redan men jag tänkte slänga ut ett tips på en sida där man kan se hur långt ett spel är.

Ibland vill jag veta ungefär hur långt ett äventyr är, ofta när det gäller lite mindre spel. Ibland vill jag slänga mig in utan nån info alls.

På den här sidan kan du söka efter ett spel och se ungefär hur långt det är, main story, dlc, allt tillsammans. Du kan även se hur många som angett en siffra samt lite annan statistik, ju fler spelare som delat med sig desto mer bör det stämma.

https://howlongtobeat.com/

Suveränt tips, tackar!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

1
Skriv svar