Bästa första speltimmen?

RHK
Medlem
Skrivet av PlayerOne:

Spel med bra första kvart inte i nån särskild ordning

FAR CRY 5! Och 3... Och 1!
SKYRIM
Tomb Raider 2013
Witcher 3
GTA5
Horizon Zero Dawn
The Last of Us
UNCHARTED 2
Metal gear solid 5 & 1
Dragon Age Inquisition
CoD 1

Spel med dåliga intron
FF 15
Mass effect andromeda
Far Cry 4
Dishonored 2
Uncharted Lost Legazzzy
Alien Isolation (men det blev grymt efter ca 30 min!)
Red Dead Redemption (men det blev rätt bra lite senare)

Har faktiskt glömt intron på de flesta äldre spel.

Jag gillar dock alternativa far cry 4 inledningen. Den vetskapen höjer även vanliga inledningen för mig.

NuZ
Testpilot

Bioshock, Mass Effect och Metal Gear Solid är fantastiska spel med fantastiska intron.

Bubblare är Half-Life. Något med den där vagnen förändrade spelens syn på intron för alltid


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

FM-guru
F.d. Sisyr

Prey (2017) är ju i överlägsen särklass vad gäller intron.

Även det första Prey från 2006 hade faktiskt ett minnesvärt intro. Sammanträffande?

Inaktiv

Nyaste God of War hade en jäkligt fet strid i början. Sen var resten av spelet inte lika spännande i jämförelse tyckte jag dock.

Jag ser att många nämner Prey 2017.
Får alltid lite dåligt samvete, för jag tyckte det var riktigt tråkigt. Tänker alltid "Fan jag borde ge det en chans till. Alla tycker ju det är så bra.."
Sen gör man det och orkar spela 3h.
Extremt likadana tråkiga fiender och det är ett såntdär spel där man fastnar i hela tiden och man får liksom brute-force sin väg fram. Klicka på allt, försöka med allt. Tappar tålamodet på sånt.

Medlem

Resident Evil 7, löjligt bra de första 2-3 timmarna, inte alls lika bra mid to end i min mening.

Demot 'Beginning hour' fick mig verkligen helt hooked.

Medlem

M.U.L.E. på commodore 64 eller 8-bitars Atari

https://www.youtube.com/watch?v=h6ByRXZCg9k

Medlem

Doom 2016. Jag har ingenting emot cutscenes, men i det här fallet var det pang på som gällde. Och sättet som första banan gör en nostalgisk över de gamla spelen har jag aldrig varit med om.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

red dead redemption 2 tycker jag, men kanske lika mkt för att förväntningarna var extrema och dom från sekund ett kändes uppfyllda


signatur

//monster

Medlem
Prey

Måste säga att det senaste Prey från arkane studios är nog det spelet som skulle haft bäst inledning om man inte visste att det var ett spel placerat i rymden =p. Men även med det i tanken så var det en ohyggligt bra aha känsla när spelet bryter ut =).

Efter att ha läst lite andra inlägg så var det absolut inget fel på red dead Redemption 2 inledningen


signatur

I have spoken..

Medlem

Som en del andra har nämnt så är introt till Prey (2006) riktigt bra.

Ett annat spel jag kommer att tänka på är Fahrenheit. Den paniken man får när man är inne på toaletten kommer jag aldrig att glömma.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Prey (2017) är ju i överlägsen särklass vad gäller intron.

Även det första Prey från 2006 hade faktiskt ett minnesvärt intro. Sammanträffande?

Där ser man. Har sneglat på spelet både en och två gånger under rean och har en vän som alltid håller det väldigt högt när det diskuteras favoritspel. Hur står sig resterande handling och gameplay i relation till introt? Ska man hugga på 120 kr?

Medlem
Skrivet av AirRaid:

Ett annat spel jag kommer att tänka på är Fahrenheit. Den paniken man får när man är inne på toaletten kommer jag aldrig att glömma.

Kul att se många nämna Fahrenheit, klockren inledning, stämningsfull musik, miljö, och sen har man plötsligt dödat en snubbe på en toalett och varken en själv eller huvudkaraktären har någon aning om varför, men man måste fan styra upp det. Mycket bra.

Medlem

Jag tycker att jag spelat mycket pc-spel, men jag måste tydligen missat massor.


signatur

autograph

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av WonderBoy:

Där ser man. Har sneglat på spelet både en och två gånger under rean och har en vän som alltid håller det väldigt högt när det diskuteras favoritspel. Hur står sig resterande handling och gameplay i relation till introt? Ska man hugga på 120 kr?

Det är ett bra spel, men jag tycker väl inte att det håller samma klass som introt. För 120 spänn är det klart värt det, förutsatt att man inte ogillar att skjuta saker. Skapat av utvecklarna bakom DIshonored, och det påminner om just Dishonored i rymden på en hel del sätt rent gameplaymässigt.

Medlem

Diablo 1: Tristram-låten i bakkgrunden, det är mörkt och allmänt obehagligt

Heretic 2: Mörkt, obehagligt+ blood och avlägsnanded av lemmar=WIN för mitt yngre jag

Zelda OOT: Känslan av äventyr och utforskning!

Max Payne 1: "They were all dead. The final gunshot was an exclamation mark on everything that had led to this point. I released my finger from the trigger, and it was over."

Bioshock 1: ALLT!

Skyrim: Äntligen får man spela spelet, som man har väntat!

Super Mario 64: DET ÄR I 3D!!


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Red Dead Redemption 2 har bästa inledningen av alla spel. Inledningen är som en film där du har huvudrollen. Otroligt snyggt och fantastisk story.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Introduktionen till Metal Gear Solid V: Phantom Pain vill jag minnas riktigt minnesvärd.

Och när vi ändå är inne på MGS, Snake Eaters första uppdrag är rätt episkt det med.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

The Last of Us har en fenomenal och även uppföljarens inledning är riktigt mysig. Även Fable 2, Heavy Rain och Betond Good & Evil är bra tycker jag, men min favorit är utan tvekan Metal Gear Solid 2. Otroligt välpolerat, spännande, atmosfäriskt och rakt igenom magiskt.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Avstängd

Bästa första speltimmen är så klart subjektivt. För mig är det bland annat:
- Half-Life 1 som jag spelade som runt sisådär 9-åring så då var grafiken och allt riktigt häftigt på den tiden.

- Half-Life 2 som jag spelade som 14-åring och var helt mentalt bortblåst av hur verkligt allt verkade vara.

- Half-Life: Alyx som tog HL-världen till VR och detta var även mitt allra första riktiga VR-spel vilket nästan kändes som ett helt nytt sätt att spela på. Hade jag haft ett helt garage för att gå i så hade det verkligen känt mer som "När vi gick från 3D til VR i spelvärlden!" precis som "När vi gick från 2D till 3D i spelvärlden" kändes.

- HOMM3 Demo, ja bara detta demo fick mig att häpna av hur mysigt det var, hur bra musiken var, och så vidare. Detta fick mig att önska det i julklapp och mormor (vila i frid) köpte mig detta i julklapp samma jul. Helt underbar övergång från ett begränsat demo till ett fullspäckat spel!

- Super Smash Bros. Melee - jag köpte detta i samma veva som GameCube och när vanliga dedikerade postkontor fortfarande fanns kvar. Jag hämtade ut det tillsammans med en polare som sedan försvann i tid och rum för mig när jag startade spelet och hoppade in i en bana med Bowser för grafiken och allt var så sjukt mäktigt på sin tid. Två minuter senare så sa jag även till honom att, "Förlåt Åke, men du försvann för mig!". Han sa, "Ingen fara, jag förstår, haha!"

Mega Man X till SNES (och då är jag inte ens ett "Mega Man"-fan) har "en av de bästa spelminuterna genom tiderna" för det lär dig spelet på ett respektfullt vis istället för att behandla dig som en 3-åring som måste ha glada grafiska instruktioner för hur du ens går framåt i ett spel. Du lär dig genom hur nivån är designad och den begränsade kontrollen du har (på så vis är det inte lika rättvis jämförelse mot exempelvis PC där du kan ändra kontrollerna närsomhelst)

Dessutom får du uppleva hur svag du är (när du får smisk av Vile först), och hur mycket starkare du kan bli (när du får se all utrustning Zero har). Då känner du ett syfte till att fortsätta spela vidare för att bli starkare spöa Vile rejält med din Hadouken. Många av dagens spel ger dig inget tillräckligt motiverande syfte att spela vidare utan kör med överdrivet Hollywoodkrystande manus och flashar med häftig grafik som du alldeles för snabbt vänjer dig vid.

Denna video visar hur en "bästa första speltimme" skall implementeras i spel även om det kan vara klurigt i moderna spel:

Inaktiv

Eve-online, efter tutorial, och Lotro, när du springer på dom från böckerna.
Unrealtournament, när kompisen ringde, och frågade om jag spelat online.

Medlem

Tycker Firewatch alt Wolfenstein the new order alt nyspelade Bioshock Infinite.

Jo dom är tre helt olika sorters spel men dom håller dig inte i nån jäkla trög tutorial där du ska luft döda , klättra hit och dit , slås på ett skepp (Ac3).

Bara första minuterna i Wolfenstein hoppar du från ett flygplan till ett annat sen blir du jagad av en stor hund av tjockt pansar. (Dialog) efter det så springer du till en AA kanon och skjuter två metall hundar

Tror Firewatch behövde sin back story för att annars så skulle det vara trist. Vet inte vad jag ska skriva här

Men Bioshock Infinite med andra ord är bra för att du åker en båt sen så tar du dig till en fyr, i denna fyr så finns det ett blodspår vilket du följer. Sen vipps som det är så hamnar du i en hiss som du åker nerför och ser ut i ett litet fönster och ser det vackra Colombia. Senare så får du veta att alla styr av en komplett kapitalistisk gammal präst som har lovat alla guld å gröna skogar, men sen så vet vi ju hur det gick...

Men alla är bra spel och dom får tre 4or p ga stora kartor och svårt att navigera sig, Bioshock har lite samma problem i u med att dom har öppna områden som är linjära, sen så spamtrycker du på 'N' för att det inte vet vart du ska samt ett visst antal grappling hook saker som går höger och vänster. Ett exempel är när du ska till Comstocks hus där du får en sniper.

Medlem

Vill slänga in Spider-Man (2018)! Bara rakt på sak. Svinga dig i staden och banka bovar. Alla vet ju ändå hur Peter blev Spider-Man

Medlem

Brukar inte gilla att börja på nya spel men dessa minns jag att jag verkligen gillade.
Dark souls 3, börjar hårt och vilken stämmning.
Horizon zero dawn, blev direkt sugen på att veta mer om aloy

Medlem

Spelade igenom Ground Zeroes (MGS5 preluden) nyligt och måste säga att öppningen/introt där är riktigt härligt! Speciellt delen när "Heres to you" spelas ger mig rysningar.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skriv svar