Spelar ni klart spelen...?

Medlem
Spelar ni klart spelen...?

Jag ogillar skarpt detta nya drag hos mig själv att inte köra igenom spel som både är bra och roar mig.

Sprillans nya spel staplas på digital hög och är halvt genomkörda... en del av dem drar man sig för att starta igång för att det var längesedan och man inte kommer ihåg det intrikata kontrollschemat (rdr2, dmc etc). Självklart vägrar man köra något på easy eller annan hjälp som finns att tillgå, för man är ju en gamer 💀

Hur gör ni andra? Har ni också drabbats av vuxensyndromet?

Medlem

nej men jag önskar jag gjorde det.

Medlem

Jajemän! väldigt få jag inte spelar ut. Är 30 år och är "vuxen" och det är ett sånt stort nöje så jag tillbringar mycket tid åt ett spel jag sett fram emot. Har inga barn och är singel för tillfället så ja kan lira på om jag skulle vilja

Medlem

Spel som inte är fängslande eller spelmekaniskt bra nog för att kompromisslöst bibehålla mitt engagemang från start till mållinje får skylla sig själva. De kan gott sitta där och skämmas, halvfärdiga i ett litet mörkt hörn av spelbibblan.

Farornas Konung
Medlem

Ja men det kan ta lång tid, i vissa fall år innan jag spelar klart spelen.

Medlem

Spelar oftast klart spel.
Men väljer samtidigt att inte "köpa allt".
När man spelat så många år och är "vuxen" lockar helt enkelt inte alla spel.
Man får känslan "det här har jag kört tidigare" då är det lätt att det hamnar på ej spela klart högen just pga man ledsnat helt på spelet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kaffeglass:

Jag ogillar skarpt detta nya drag hos mig själv att inte köra igenom spel som både är bra och roar mig.

Sprillans nya spel staplas på digital hög och är halvt genomkörda... en del av dem drar man sig för att starta igång för att det var längesedan och man inte kommer ihåg det intrikata kontrollschemat (rdr2, dmc etc). Självklart vägrar man köra något på easy eller annan hjälp som finns att tillgå, för man är ju en gamer 💀

Hur gör ni andra? Har ni också drabbats av vuxensyndromet?

Känner igen mig i detta, jag köper otroligt många spel och majoriteten spelas aldrig klart. Vet inte varför det är så, även spel jag har roligt med kan plötsligt en dag bytas ut mot något annat och därefter aldrig återupptas. Hade säkert fått ut mer av dem, samt sparat pengar, om jag kört max 2-3 spel åt gången. Kring årsskiftet vill jag minnas att man kunde se sina stats från det senaste årtiondet på någon webbsida och att jag hade ungefär 11% completion rate på spelen jag startar 😔

Så sent som i går avinstallerade jag två spel som inköptes för fullpris vid release men som inte avslutats..

It's not a lake, it's an ocean

Ibland.

De enda spel som jag alltid brukar spela ut är storydrivna action/äventyrsspel i singleplayer (Tomb Raider, Uncharted, The Last of Us), även om det finns undantag där också. 10-15 timmar är lagom, så jag tyckte TLOU2 var lite för långt (tog mig drygt 25 timmar att ta mig igenom det).

I gigantiska öppna världar som RDR 2 och Assassin's Creed Odyssey doppar jag bara tårna, det ifnns inte en chans att jag kommer hinna spela ut dem.

Det var lite befriande att höra självaste Major Nelson (Larry Hryb) i Greg Millers Kinda funny podcast säga att om ett spel inte är roligt direkt efter en timme eller så, spelar han inte klart det. Så man kanske inte behöver ha så dåligt samvete, trots allt...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Spelar klart så gott som alla spel. Försöker se till att jag inte påbörjar något nytt innan jag är klar. Normalt sett har jag ett sp-spel till pc, ett mp spel till pc och ett sp spel till Switch igång under samma period.

FM-guru
F.d. Sisyr

Ja, känner igen det alltför väl, tyvärr. Men så är jag rätt ombytlig över huvud taget också, inte bara när det gäller spel, och det är knappast ett nytt drag hos mig själv. Alltid varit likadan. Har dock under de senaste åren gjort ett bättre jobb med att spela klart spel - håller på att jobba mig igenom en massa titlar jag köpt genom åren men aldrig klarat. Är uppe i 20+ klarade i år (tack, corona) och har bara köpt en handfull, så det går framåt.

jbx
Medlem

Håller med! Har fortfarande inte spelat klart RDR2 fast jag tok-gillar de. Fast igår tog jag platinum i farming simulator 19.. Fattar ingenting(:


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Beror väl på hur man definerar klart. Men jag tröttnar oftast vid 50-75% in i spelet och slutar när jag börjar tycka att spelandet blir en syssla.

Inaktiv

Känner definitivt igen mig. Även om spelet är roligt så tar det emot att starta upp på nåt sätt.
Började känna såhär vid typ 27 års ålder och har en polare som känner likadant.
Det kanske bara är att man börjar bli för gammal.

Förresten, jag hade en annan polare som tröttnade helt på spel. Körde inte på typ två år. Sen så fick han ont i huvudet ofta och gick till optikern. Där upptäcktes det att han hade ett litet synfel som gjorde att han fick anstränga ögonen lite extra, utan att han direkt märkte det själv.
Så fick han glasögon, sen kände han att han kunde koncentrera sig bättre och fick tillbaka spellusten!

Medlem

Verkligen inte. Jag skulle med ganska stor säkerhet påstå att jag spelar klart ca 20 % av alla spel jag köper, och då är det nog ändå lite i överkant med den procenten.

Ett spel kan vara fantastiskt på papper, med väldigt höga betyg rakt igenom, men ibland "känner jag inte för det". 40h in i Witcher 3 kände jag bara, nä.. Jag tycker inte detta är roligt. Ibland är det så enkelt som att jag återkommer till ett spel långt senare och helt plötsligt tycker väldigt bra om det.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Vissa spel blir jag mätt på efter kanske 75 % in alternativt har jag suttit så länge med ett och samma spel att andra spel börjar pocka på uppmärksamhet.

Sen har jag väl inget direkt behov av att spela klart spel heller.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag köper oftast bara spel som jag verkligen har väntat på en längre tid och som jag vet tilltalar mig. Det gör att jag oftast spelar igenom hela. Undantagen är oftast riktigt långa spel, alltså typ 50h+, eftersom man lätt tröttnar på gameplayet och om det då inte är en fenomenal story så får det vara.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Beror på spelet och hur länge det legat i mitt bibliotek. En del spel har jag köpt i fullversion under rea på gog som jag enbart kört demo eller shareware på back in the day och andra hjälpte jag till att kickstarta, men efter det har de bara legat i biblioteket utan att ha fått någon kärlek.

Just nu är det Horizon zero dawn och serious sam 4 som står på "menyn", som jag vet med 100% att jag kommer att spela ut.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag har också detta vuxensyndrom. Men en fördel med game pass att jag får en spark så jag får tummen ur då spelet försvinner i slutet av månaden. Så nu varvar jag dmc5 och det är riktigt kul.

Medlem

Ja tyvärr. Ska jag spela klart hela spelet så måste det verkligen vara ett grymt spel. Senast jag varvade helt var Final Fantasy XV

Medlem

Spelar igenom nästan alla spel, så länge det inte är ett långt spel och jag tidigt tröttnar på det.

Glad att jag aldrig fastnat i konsuntionshetsen som verkar råda bland spelare. Att köpa mängder med spel och ha en enorm "backlog" är helt främmande för mig.

Medlem

För mig beror det dels på hur långt spelet är och hur lätt det är att komma in i det igen efter ett uppehåll.

Om ett spel är kort nog så går det oftast att spelas igenom ganska omgående (no shit). Men om spelet är längre så blir det en fråga om det går att starta upp igen och fortsätta utan att behöva spendera en timme eller två, eller kanske mer, bara för att kunna ta upp spelandet där man var utan att starta om igen.

Anno-serien är ett exempel på hur dumt det kan bli. Spelade det senaste, som är ett jättebra spel, satt i ett par timmar och kom ganska långt in i kampanjen. Stängde av datorn för dagen, dagarna gick utan att jag fick tid att spela det igen. Efter en tid så glömdes det nästan bort, för att sedan läggas åt sidan då jag insåg att om jag startade spelet så skulle jag nog inte kunna fortsätta där jag var då jag har glömt mycket om hur man får allt att fungera...

AC: Odyssey däremot är förvisso långt, men det är ju inga svåra kontroller eller skills. Där kan man mycket lättare fortsätta där man slutade, så det fick jag trots spelets längd spelat klart.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ja och nej. Det finns tyvärr inte många spel som jag spelar "igenom". Brukar oftast tröttna långt innan man ens kommer halvvägs.

Medlem

Inte bara spelar klart. Jag spelar klart dom flesta spelen jag har om och om igen

Undantaget WoW, DotA 2 och andra onlinespel som man inte kan bli färdig med.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Det vore intressant att se någon form av genomsnittlig speltid (på påbörjade spel). För när denna frågan dyker upp så verkar det som att det är många som inte spelar klart spelen, vilket vore ett bevis för att spelen är för långa idag.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag tycker inte att man kan jämföra idag och för 10 år sen. Jag kanske har fel men spel är waaay billigare idag. Tex Steam deals och Humble Bundles (för att inte nämna Epics galna generositet i att ge bort spel hela tiden). Sen är ju utbudet inte direkt mindre idag. Så, man köper automatiskt mycket fler spel idag när man dessutom har en inkomst. Allt detta gör så att man blir selektiv i sitt spelande.

När man var liten och hade pröjsat med hela sin förmögenhet (599 kr) för ett spel som visade sig vara medelmåttigt spelade man ändå klart det, så klart. Eller hur?


signatur

I'm like you, I have no name.

Skrivet av conthox:

Det vore intressant att se någon form av genomsnittlig speltid (på påbörjade spel). För när denna frågan dyker upp så verkar det som att det är många som inte spelar klart spelen, vilket vore ett bevis för att spelen är för långa idag.

För egen del känns det inte som att spelen är för långa idag, det är snarare min fritid som blivit kortare sedan karriären tog fart tillsammans med att jag kan köpa fler spel än någonsin. Det är helt enkelt fler saker som slåss om min uppmärksamhet och när jag börjar köra saker parallellt med varandra så faller saker bort längs vägen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

När ett spel har gett allting det har att erbjuda så brukar intresset sjunka, vilket kan ofta ske innan ett spel är slut. Ett fel som oftast ligger hos utvecklarna IMO.

Medlem

Jag känner igen mig men ser det inte som något problem. Jag tänker mer såhär att spel är något jag spelar för att jag har roligt. Många spel är roliga i början och då spelar jag spelen. Men det man ser med väldigt många spel är att efter ett tag så blir det väldigt repetitivt och då dalar intresset. Jag ser absolut ingen anledning till att fortsätta spela om jag inte har kul. Så då lägger jag spelet åt sidan och gör något annat. Kanske jag kommer tillbaka, kanske inte.

Medlem
Skrivet av nils45:

När ett spel har gett allting det har att erbjuda så brukar intresset sjunka, vilket kan ofta ske innan ett spel är slut. Ett fel som oftast ligger hos utvecklarna IMO.

Håller med. Titanfall 2 gjorde detta perfekt i mitt tycke, de försökte inte återanvända samma koncept om och om igen genom spelet som många spel tycks försöka göra. Bara för att en grej är häftig en eller två gånger innebär inte att jag vill göra det gång på gång. Mass Effect Andromeda kommer på tanken här. Första gången jag såg de där enorma bossarna på den första öppna planeten blev jag väldigt imponerad, älskade det. På nästa planet var det dock samma boss igen och där kände jag att jag var klar med spelet, att det inte längre fanns något för mig att upptäcka. Jag vet inte om jag har fel då jag slutade, men det är sånt som får mig att direkt känna mig färdig.

123
Skriv svar