Bästa första speltimmen?

Medlem
Skrivet av renod:

Håller med dig helt här Steffen ang Witcher 3. Sjukt bra efter böckerna att komma in "mitt i smashen*.

Tyckte Witcher 3 introt var snarast avtändande, värsta jag vet när de smyger in "lär dig spelmekaniken" i introt. Ett intro ska få dig att sugas in i narrativet och spelvärlden, inte hur du klickar för att svinga ditt svärd eller sjuter....


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Ifall introduktionen är "interaktiv" så kan den vara intressant... i annat fall så skippar jag den. Ibland så är det ju tyvärr omöjligt att skippa den och det är så irriterande... jag vill ju spela och inte sitta och se på film.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Fallout 3, Bioshock, nya Prey, INSIDE - comes to mind

Jag känner att inside är tvärtom
Att hela stämningen i spelet byggs upp mer och mer efter spelets gång för att till slut avslutas helt underbart.
Kan inte ens säga att jag minns början, men slutet är för evigt fast i minnet.

Medlem

Top 3:

PREY (2017) var så otroligt fängslande då det redan i inledningen var twistat. En av mina bästa upplevelser rakt igenom.

Håller med om föregående talare att Horizon Zero Dawn har grym inledning och därtill fenomenal story rakt igenom.

The Last of Us behöver man ju kamppt nämna. Givet

Honorable mentions:
Bioshock
Crysis
Bioshock Infinite
METRO EXODUS
God of War

Top 3 bra spel utan bra inledning:
The Witcher 3 är ett av mina bästa spel men första timmen var tyvärr ganska kass när man inte hade lirat 1-2.
MAD MAX, hej Hollywood.
Mass Effect 3.

Medlem

Homeworld. Samtliga spel. *gråter*

Medlem

Jag blev blown away av Mass Effect. Jag tycker att tvåan och trean också har otroligt spännande starter.

Medlem

SOMA!!! Magiskt, mystiskt och fantastiskt!

Half-Life 1 och 2, såklart. G-mans monolog!

Portal 2

Medlem

Jag skulle bara testa Ori and the Blind Forest lite snabbt. När jag väl stängde av spelet stod speltiden norr om 10 timmar. Har aldrig hänt mig, varken förr eller senare.

Medlem

God of War
The last of us
A Plague Tale: Innocence
Horizon Zero Dawn
Death Stranding
The Witcher 3

Ingen speciell ordning


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

5 sidor med nya spel ... Zzzzz..

Här kommer några boomertips.

Duke nukem 3D och blood.

Medlem
Medlem
Skrivet av Loevet:

Det gäller också Final Fantasy VII, den bäst temposatta inledningen till ett jrpg någonsin. Från att man först får stöta på Cloud till att man ska spränga en makoreaktor till att man flyr, stöter på Aeris och får känna på sin första boss är galet intensivt. Samtidigt introduceras man till karaktärerna, Midgar, Shin-Ra och vilken roll mako spelar i det hela utan att man lägger märke till det. Många rollspel ger en ingående introduktioner till allt som är viktigt som en intro-del i spelet, men i FFVII vävs det in mästerligt i berättandet och temposättningen.

https://youtu.be/TD_GqlNtNjo

Håller nog med här, FF7 har en fantastiskt början. Speciellt för att vara ett JRPG, som vanligtvis är oerhört tråkiga i början. Suikoden V till PS2 är bland mina absoluta favoriter när det gäller JRPGs, men dom första 6 timmarna innan storyn börjar på allvar är väldigt långsamma.

Medlem

NieR: Automata
Otroligt spel från första sekund😊

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Kazutoyo: samstämmer med dig i retur, jag recenserade Suikoden V åt Level 7 back in the day och slutsatsen var att det är ett bra spel som hämmas av en galet seg inledning. Det är tråkigt, en seg inledning kan tyvärr avskräcka de som inte är tålmodiga nog att ta sig förbi den sega inledningen. Så var det för mig med Xenoblade Chronicles 2 till Switch, de första 15 timmarna var aningen sega men det gick vidare till att bli ett underbart äventyr jag plöjde ned 200 timmar i. Förordar helt klart utvecklare som vågar kasta in spelaren i den djupa änden av poolen direkt.

Och håller med @jaicoas, Nier: Automata inleder väldigt starkt!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Jag blev blown away av Mass Effect. Jag tycker att tvåan och trean också har otroligt spännande starter.

Föredrar helt klart Mass Effect, men tvåans intro var så jäkla intensivt. Minns fortfarande hur man blev svettig i händerna av att försöka rädda sitt skepp och sina kamrater som man redan hade kämpat sida vid sida med.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

I modern tid?
Zelda BotW.
Världens kortaste intro... Och sen kommer man ut till den öppnaste av öppna världar. Och den levererar spelet också på den öppenheten när jag märker hur olika jag och frun navigerar och besegrar fiender och terräng.
Kanske extra imponerad av starten efter Skyward Swords och TPs hysteriskt Långsamma starter.

På tal om Open World? Fallout 3. Precis när man lämnar ditt Vault och blir bländad av solljuset... Och sen där med. Öppenheten.

Äldre? Oklart. Får sugsa på den karamellen

Medlem

Försöker sålla igenom "minneskortet".
Death stranding
The Last Of Us
second son
Horizon zero dawn
Days Gone
Dying Light
Får nog erkänna mig besegrad av frågan

Medlem

Att ingen nämnt Call of Duty 4: Modern Warfare än.
Episkt första uppdrag på skeppet, sällan känt sånt adrenalin när man ska fly ifrån det sjunkande fartyget i slutet av uppdraget och den mäktiga synen av båten på nedgång från helikoptern. Första CoD hade en bra singleplayer men med MW var allt så mycket snyggare och bättre. Även multiplayerdelen var revolutionerande och väldigt belönande.
Måhända har man tröttnat på konceptet nu, jag har inte spelat serien sedan MW3, men i sin tid var det ett av de bästa. Satte ny standard för singleplayer fps.

Medlem

Metal Gear Solid börjar ju legendariskt stämningsfullt och bra.
Final Fantasy VII så klart.
Uncharted 2 som börjar med att Nate hänger i en arm i ett tåg som i sin tur hänger ut över en klippa.

Detta är de tre första spel som dyker upp i minnet.

Medlem

När det begav sig, då var första timmen (och egentligen resterande tiden också) av första Prey mindblowing och så nära episkt man kan komma. Den som var där den vet.

Medlem

Silent Hill. De där gränderna... Läskigt värre.

The Nomad Soul. Allt känns så främmande, och konstigt.

Soul Reaver. Ruggig atmosfär.

Half-Life. Resident Evil.

Medlem

Fahrenheit AKA Indigo Prophecy har den bästa inledningen i mannaminne!:

Medlem

Homeworld!
Så stämningsfull start med den vackra rymden och den musiken.

Medlem

Utöver Doom 2...

Portal första speltimme hör nog också till bland de bästa någonsin.

Blood och Duke Nukem 3D som tidigare nämnts är även svårslaget.

Första världen i Super Mario Bros 3 är riktigt bra.

Medlem

Måste hålla med Bennet; Första Mass Effect och Witcher 3.

Honorary pallplats: Dragon Age Origins

Fina minnen...


signatur

Jag ger mig icke förrän folk inser att fören endast är frampartiet på en båt.

Medlem

The Last of Us hade en riktigt minnesvärd inledning, drog in en direkt! Flashback (1992) hade ett coolt intro oxå.
https://youtu.be/f0nieImnM5U

Medlem

Finns många potentiella kandidater men Fallout 3 är definitivt en av de starkare.

Först får du bevittna din egen födelse. Därefter följer sekvenser ur småbarnsåren, din tionde födelsedag och dina tonår. Ett effektivt sätt att få dig att känna dig delaktig i din bakgrundshistoria. Bortsett en drös klassiska mobbare och en påträngande klaustrofobisk känsla är allt förvånansvärt fridfullt inuti den intet ont anande underjordiska bunkern. Nästan gemytligt på ett udda sätt.

Till dess att du uppnår vuxen ålder och helvetet bryter lös därinne. Så småningom lyckas du dock fly kalabaliken. Och den storslagna känslan av iver och nyfikenhet som infinner sig under det öronbedövande ljudet av en bastant valvdörr som öppnar upp sig för första gången på 200 år är ganska fantastisk.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det introt jag minns bäst är troligtvis Half-Life. Det skapade atmosfär under tågfärden, introducerade dig till din arbetsplats och dina kollegor under den korta promenaden, och lät dig förstöra Black Mesa med ett misslyckat experiment. Och sen spenderade du en stor del av spelet med att försöka ta dig tillbaka genom liknande miljöer som spelet redan visat dig under tågfärden ner i underjorden. Magiskt.

oEgO16JaW4Y

Half-life var verkligen före sin tid.
De flesta spel som försöker sig på samma sak blir idag klyschor. Inte alla men de slår ändå inte hur banbrytande det var

Medlem

Bioshock är minnesvärt.

Inaktiv

Vill slänga in Killzone, Brian Cox håller att så galet bra tal som Scolar Visari. Ta gärna ett par minuter och kika, helst med hörlurar om ni har tid över

Skriv svar