Sony låser ute en hel karaktär (Spider-Man) och extra content i Marvel's Avengers som är ett multiplayform spel.

Medlem
Sony låser ute en hel karaktär (Spider-Man) och extra content i Marvel's Avengers som är ett multiplayform spel.

"When it comes to cosmetics, PlayStation players will have 30-day exclusive access to a Legendary Outfit, Legendary Emote, Epic Takedown, and nameplate for each Super Hero as they are released – this is also for the six launch heroes. In addition, we also have rewards for those with a PlayStation Plus subscription. For each Super Hero added to the game post-launch, Hawkeye included, all PS Plus members will receive a free bundle that contains a Rare Outfit, nameplate, and 100 Credits to celebrate the addition of another Avenger to the roster. At launch, we’ll have a free bundle for Ms. Marvel available for PS Plus members to embiggen our love for Kamala!"

"We are honored to be working with them to provide additional advantages to PlayStation players. PlayStation players will have exclusive access to certain Community Challenges, where the PlayStation Nation will work together to accomplish a goal in order to gain rewards specific to them."

I ett multiplatform spel låser man alltså ut saker från övriga platformer, som betalar lika mycket för spelet, bara för att få mindre spel för pengarna.
Jag kan förstå spel som är exklusiva till olika konsoler, men att ta delar av ett spel? Speciellt när det gäller den mest populära karaktären i Marvel.

Vad har folk för tankar om detta? Tycker det är så extremt anti-consumer som det kan bli.

Källor;
https://blog.playstation.com/2020/08/03/a-friendly-neighborho...

https://blog.playstation.com/2020/08/04/work-together-in-styl...

Medlem

Sony äger väl rättigheterna till Spider-Man så det är lite förståeligt. Säkert en deal med Marvel för att Spider-Man ska få vara med i spelet.

Och det det är väl rätt vanligt med sånt här i olika spela. Call Of Duty har släppt sina nya kartor en vecka tidigare till Sony eller Microsoft vid för ett år år sedan.

Moderator | Testpilot

Sett en hel del polare se det här som en "win".

Suck...

Sony har för övrigt bara filmrättigheterna. Bara en slump att PS4-spelet var exklusivt, eller ett planerat drag på från annat håll.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Thane:

Sony äger väl rättigheterna till Spider-Man så det är lite förståeligt. Säkert en deal med Marvel för att Spider-Man ska få vara med i spelet.

De har filmrättigheterna. Spider-man är med i diverse andra spel på andra plattformar utan problem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Backloggens befriare
Skrivet av uberpwnage2.0:

Sett en hel del polare se det här som en "win".

Suck...

Sony har för övrigt bara filmrättigheterna. Bara en slump att PS4-spelet var exklusivt, eller ett planerat drag på från annat håll.

Ska väl inte döma dina "polare" för mycket, men har man inget bättre att glädjas åt så...


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Sett en hel del polare se det här som en "win".

Sett en hel del sådant på twitter där det announcats, folk skjuter sig själva i foten verkligen.

Medlem

Det är absolut tråkigt, men det är så det är. Sony äger rättigheterna i och med avtalet med Marvel, och det skulle inte förvåna mig det minsta om det förhandlades in rättigheter för spelkaraktären vid senaste vändan, när Marvel/disney ville göra mer Spider-man efter Homecoming och Endgame.
Istället för att se hur "andra betalar lika mycket men får mindre för pengarna", så skulle jag snarare se det som att alla betalar lika mycket, men spelar du hos Sony får du även ta del av deras karaktär.

I det stora hela kan jag dock tycka att det är betydligt mer rimligt och acceptabelt än när Sony respektive Microsoft köper till sig exklusiva spel-lägen i CoD och dylikt. När Pubg och Cuphead vad låsta till Xbox, eller när andra lanseras exklusivt till PS4 trots att spelutvecklarna är fristående. Det handlar om pengar, helt enkelt.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Om det inte är Crossplay så får väl företagen betala det som de tycker är värt för att få exlusiviteter?

Skulle Crossplay komma i framtiden förväntar jag mig nog att diverse exlusiva DLC karaktärer släpps som just DLC då.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Det är absolut tråkigt, men det är så det är. Sony äger rättigheterna i och med avtalet med Marvel, och det skulle inte förvåna mig det minsta om det förhandlades in rättigheter för spelkaraktären vid senaste vändan, när Marvel/disney ville göra mer Spider-man efter Homecoming och Endgame.
Istället för att se hur "andra betalar lika mycket men får mindre för pengarna", så skulle jag snarare se det som att alla betalar lika mycket, men spelar du hos Sony får du även ta del av deras karaktär.

Sony äger rättigheterna i och med avtalet med Marvel
Njaa. Sony äger rätterna till filmversionen av Spider-Man.

Mellan 2000-2014 var det Activision som hade exklusiva rättigheter till Spider-Man spel (Ultimate spider-man, Spider-man 3, Spider-man: Shattered dimensions osv) Dessa släpptes på flera platformer.

Men hittar inget officiellt som säger att Sony skulle äga rättigheterna till spelversionen av Spider-Man idag. Troligtvis ligger det hela i Marvels händer och de har sammarbetat med Sony i just detta efter en trevlig donation.

Skrivet av Kerrai:

Om det inte är Crossplay så får väl företagen betala det som de tycker är värt för att få exlusiviteter?

Skulle Crossplay komma i framtiden förväntar jag mig nog att diverse exlusiva DLC karaktärer släpps som just DLC då.

Självklart får dem det, men borde de göra det? Visst är det logiskt ur ett företags synvinkel som bara vill tjäna pengar, men detta är från konsumenternas vinkel. Hur det aktivt bara förstör för spelare pga du har valt en annan platform än den där Sony valt att svinga big dick energy pengar för att få något exklusivt, medan resterande spelare förlorar på det.

Medlem

@Ph3noM: "Det skulle inte förvåna mig det minsta om de förhandlade till sig..."

Jag skrev just så därför att det inte finns offentlig information inom det. Anledningen till min spekulation är att Sony har gjort sitt Spider-Man-spel till PS4, och de lanserar Miles Morales samtidigt som PS5 börjar säljas. Jag har svårt att se Sony satsa på något sådant utan något form av avtal med Marvel/Disney, som säkerställer att det kan bli en bra franchise för Sony och Playstation de kommande åren i alla fall.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

@Ph3noM: "Det skulle inte förvåna mig det minsta om de förhandlade till sig..."

Jag skrev just så därför att det inte finns offentlig information inom det. Anledningen till min spekulation är att Sony har gjort sitt Spider-Man-spel till PS4, och de lanserar Miles Morales samtidigt som PS5 börjar säljas. Jag har svårt att se Sony satsa på något sådant utan något form av avtal med Marvel/Disney, som säkerställer att det kan bli en bra franchise för Sony och Playstation de kommande åren i alla fall.

Citerar från denna artikel;

"E3 2016, Marvel’s Spider-Man was officially announced. During a speech given by Marvel Game head Jay Ong, the relationship between Sony, Insomniac, and Marvel is stated as simply being a partnership. "

"If Sony was the sole owner of the Spider-Man game rights, it would be unlikely that the character would be appearing in anything that doesn’t run on PlayStation. This explains why Spider-Man has made appearances in other Marvel games such as Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order and LEGO Marvel Super Heroes 2. Ultimately, it seems that Marvel is the one deciding what games Spider-Man can be featured in."

" According to IGN, Sony Vice President of Product Development Connie Booth met with Insomniac to discuss the development of a Marvel game. It’s likely Sony spoke to Marvel prior to this conversation in order to gain exclusivity rights for this one title alone. "

" Insomniac was allowed to pick any Marvel superhero to work with and ultimately decided that Spider-Man was their best bet. Sony was never given the exclusive rights to produce a Spider-Man game. They were given the ability to make an exclusive title for the PlayStation platform and Insomniac just so happened to go with Spider-Man."

"Although Sony now owns Insomniac Games, neither company has any exclusive game rights to the Spider-Man character, nor did Sony ever have said rights to begin with."

Avtal för att göra en exklusiv titel (Nu två titlar då med Miles Morales storyn som släpps) har dem garanterat, och Insomniac fick välja vilken hjälte de skulle gå med, där de valde Spider-Man. Rättigheterna för Spider-Man fick de aldrig, de håller Marvel fortfarande i av allt jag kan hitta som sagt.

Ambassadör
Xbox

Det här är så töntigt och kass. Ingen PS-spelare vinner någonting, det handlar bara om att låsa ute content från andra plattformar.

Det finns olika sätt att moneyhatta till sig 3rd party-exklusiviteter, vissa är ok och andra är det inte. Mindre utvecklare som i utbyte mot exklusivitet, tidsbegränsad eller full, får hjälp med utvecklingen på olika sätt av den som betalar är helt ok. Det leder ofta till bättre spel och ibland till att ett spel öht blir av.
Det som inte är ok är att betala stora publishers för att låsa in spel tidsbegränsat som annars hade varit multiplattform bara för att. Än värre är som i det här fallet, låsa ute content från andra plattformar i multiplattformsspel, bara för att.

Det spelar ingen roll vem som gör det, även om vissa pysslar med det mer än andra, men det är ett jäkla oskick och ingen i konsumentledet vinner på det.


signatur

Jump in.

Medlem

"Sony låser ut karaktärer"... låter som det är bara Sonys fel. Det är alltid minst två parter i en deal. Uppenbarligen har ju någon tagit emot pengarna och sagt ok till PS exklusiviteter, i det här fallet är det Marvel Games plus ev. Square Enix på ett hörn. Alla tre är lika goda kålsupare.


signatur

no remorse

Medlem

Är väl inget nytt direkt, kommer att tänka på nåt Soul Calibur spel där nån platform fick Yoda och den andra Darth Vader.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Hade det varit så att det fanns exklusivitet för båda sidor hade jag inte brytt mig lika mycket, tex då Spiderman till PS versionen och kanske Blackpanther till Xbox. Men om utgivaren medvetet undanhåller innehåll i ett spel från andra plattformar utan "kompensation" är det bara riktigt dålig stil.
Detta skulle inte få mig att köpa spelet på Xbox när det är såhär, men jag skulle inte köpa det på PS heller utan jag skulle helt enkelt bara hoppa spelet helt och hållet.

Medlem

Den stora frågan är om Sony har betalat för utvecklingen av Spider-Man som karaktär i spelet eller inte. Om Sony har sett till att PS ägare har fått mer innehåll så är det mer ok än om de aktivt har sett till att alla andra plattformar fått mindre, Däremot så är jag lite anti exklusivt innehåll, framförallt om det inte är tidsbegränsat.

Medlem

Vad är egentligen problemet här? Sony betalar för att få extra fluff, de får mer fluff. Det är ju så det är i konsolvärlden.

För övrigt tror jag ingen av de som beklagar sig över detta hade köpt spelet ändå. Det ser riktigt risigt ut.

Det finns bara en bra Spider-Man, och det är serieversionen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Äger Sony rättigheterna för spiderman nu när dom äger insomniac? Var nya spiderman en en gångs deal eller äger dom spiderman under en viss tid?

Medlem

Tyvärr inte helt oväntat då Sony äger spindelmannen när det kommer till film o spel. de kunde dock varit lite shyrre o bjussat på spindelpojken tycker man när det kommer till ett multiplattforms spel på det här sättet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av SunShine:

Tyvärr inte helt oväntat då Sony äger spindelmannen när det kommer till film o spel. de kunde dock varit lite shyrre o bjussat på spindelpojken tycker man när det kommer till ett multiplattforms spel på det här sättet.

De äger honom till filmer, inte spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Tyvärr inte helt oväntat då Sony äger spindelmannen när det kommer till film o spel. de kunde dock varit lite shyrre o bjussat på spindelpojken tycker man när det kommer till ett multiplattforms spel på det här sättet.

De äger filmrättigheterna, men inte spel, de har fortfarande Marvel.

Sony har däremot ett sammarbete med Marvel/Disney över att skapa två exklusiva spel nu, Spider-Man & Spider-Man Miles morales

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

De äger honom till filmer, inte spel.

Ah ja det kanske är så. men Marvel sålde spindelmannen till Sony Pictures för en herrejösses massa stålar ngn gång på 90 talet och blir inte helt förvånad om något i det kontraktet gör att Sony lyckats lägga vantarna på den här karaktären även när det kommer till spel.
Men hade jag varit Sony jag hade gärna lånat ut honom till andra plattformar för lite små stålar. Det går bevisligen bra för dem o göra det i vissa filmer han dykt upp i som inte Sony Pictures släppt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Ph3noM:

Sett en hel del sådant på twitter där det announcats, folk skjuter sig själva i foten verkligen.

Precis, kanske en "win" för stunden, men kan blev väldigt tråkigt i framtiden. Om t.ex Microsoft skulle göra/gjort något liknade för Xboxen. Bara konsumenterna som förlorar på det i längden.

Medlem

Får lite flashbacks till när Soulcalibur hade Yoda på 360 och Darth Vader till ps3...

Det här är bara löjligt och tråkigt...

Inaktiv

Nej det är väl ändå utgivare och utvecklare som gör det, om en affär säljer en enda chokladtårta så skyller man väl inte på personen som köper tårtan utan affären som inte tillhandahåller fler.

Medlem

Jag tycker inte om att låsa innehåll till ett spelsystem inte heller konsol exklusiva titlar.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Vad är egentligen problemet här? Sony betalar för att få extra fluff, de får mer fluff. Det är ju så det är i konsolvärlden.

För övrigt tror jag ingen av de som beklagar sig över detta hade köpt spelet ändå. Det ser riktigt risigt ut.

Verkar som mitt inlägg inte kom med...

I Afrika är det vanligt att folk dör av svält, det är så det är där, inget problem med det...

Bara för det är en sak i konsolvärlden betyder fortfarande inte det är OK.

Medlem

Finns väl ingen vettig människa som ser sånt här som en bra grej. Jag är PS4 ägare men jag skulle ju bli lika glad om alla fick karaktären.

Tycker också det blir lite problematiskt med tanke på att spelen kommer kosta lika mycket till båda konsolerna även fast den ena har mer content än den andra.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vercadi:

Verkar som mitt inlägg inte kom med...

I Afrika är det vanligt att folk dör av svält, det är så det är där, inget problem med det...

Bara för det är en sak i konsolvärlden betyder fortfarande inte det är OK.

Bra jämförelse.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar